Työhaastatteluista - stressitilanteissa käyttäytyminen
Olen ollut tässä muutamassa työhaastattelussa ja ainahan ne perinteiset kysymykset pompsahtavat esiin: " kuinka toimit stressitilanteissa?" tms. ja " miten otat kritiikkiä vastaan?" ...
Mitä te vastaatte tollasiin kysymyksiin...?
Kommentit (5)
stressitilanne antaa potkua, eli saan paljon enemmän aikaiseksi paineen alla.
Kritiikin otan vastaan ehkä liiankin vakavasti, saatan jopa loukkaantua hetkeksi, mutta jatkossa pidän huolen, ettei samaa kritiikkiä tule toista kertaa.
Tällaset asiat, mutta se, miten sen sitten saa järkevästi sanottua haastattelutilanteessa.. kun myös jännittää ihan sikana.. =0)
Ensinnäkin yritän pitää pääni kylmänä kertoo siitä, että stressitilanteet ottavat sinulle poikkeuksen lujille.
Tuo kritiikin vastaanottaminen. No sehän kertoo että jos kritiikkiä ei ole esitetty rakentavasti, nostat vain koppavasti nokkaasi ja ajattelet ettei koske sinua.
Vierailija:
" miten toimit stressitilanteessa" : - yritän pitää pääni mahdollisen kylmänä ja ajatella selkeästi ja pysyä rauhallisena." miten otat kritiikkiä vastaan" : jos se on rakentavasti esitetty, otan sen vastaan rakentavasti ja yritän ottaa opikseni vastaisuuden varalle.
itse olen vastannut stressikysymykseen jota kuinkin näin:
" Haluan jakaa tilanteen jonkun kanssa, sillä siitä saan varmuutta jos tilanne tuntuu epävarmalta, vaikka tietäisinkin tekeväni oikein...jne...yritän tehdä yhden asian kerrallaan, vaikka tietäisin hommia odottavan pinossa monta"
Kritiikkikyssäriin olen vastannut näin:
" Otan sen vastaan ja mietin sitä itsekseni, tiedän sen olevan totta, sillä en tunne itseäni siten miten muut minut tuntevat. Yritän oppia siitä."
Miltä kuulostaa? Ja tämä siis todella monisanaisemmin sepostettuna:)
Joskin ylianalysoiva vastaus kumpaankin kysymykseen osoittaa, että se oikeasti mietityttää ja paljon stressitilanteita sisältävä työ ei sopisi tälle henkilölle.
Samoin kritiikkikohta: ei tunnu kovain vahvalta persoonalta. Toisaalta, jos hakee työhön missä tuollainen pehmoilu on plussaa niin silloin tietenkin ihan ok.
" miten toimit stressitilanteessa" : - yritän pitää pääni mahdollisen kylmänä ja ajatella selkeästi ja pysyä rauhallisena.
" miten otat kritiikkiä vastaan" : jos se on rakentavasti esitetty, otan sen vastaan rakentavasti ja yritän ottaa opikseni vastaisuuden varalle.