Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset supistukset viestivät alkavaa synnytystä?

04.06.2007 |

Odottelen ensimmäistä lastamme, ja raskausviikkoja koossa 36+3. Aamuyöllä tuli sitten soitettua äpolille, kun heräsin kello 03.00 koviin menkkakipuihin, jotka aina välillä nousivat tosi koviksi (asteikolla 1-10 ehkäpä 5...). Koska viikkoja on vielä näin vähän, soitin hiukan yli neljä äpolille ja kerroin oireet. Kätilö kehoitti tulla näytille.

Lähdimme miehen kanssa liikkeelle, ja autossa nämä menkkakivut vähenivät ja kun oltiin sairaalalla, ei kipu tuntunut kuin supistusten aikaan. Eli siis ne kipuhuiput sieltä menkkakipujen keskeltä jäivät, mutta se kova kokoaikainen jomotus loppui. Tämä ilmeisesti supistuskipu oli sitten vähän miedompaa - ehkäpä noin 4 tasoista ja yksi suppari kesti ehkä n. 30 sekuntia. Käyrillä olin ja vauvan sydänäänet kuului hyvin, ja jotain pientä myös supistuksista piirtyi paperille.

Kohdunkaulaa oli kuitenkin onneksi vielä 2 cm jäljellä ja kohdunsuu oli kiinteä, joten kotosalla ollaan nyt ja toivotaan, että lapsonen vielä malttaisi hetken kohdussa kasvaa.

Kysymys siis on, että jos nämä oli jotain ei-synnytystä enteileviä supistuksia, niin millaisia on ne synnytyssupistukset? Miltä ne tuntuvat, ja miten ne alkavat (menkkakipuna?)?

Kiitoksia jo etukäteen kokemuksistanne!

tietämätön peipposka sekä vauva 36+3

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kutakuinkin kuin menkkakipuja (ja selässä koko ajan, monilla tosin kääntyy jossain vaiheessa mahan puolelle) ja alkuun tuli 20min välein sen verran kovina että heräsin niihen joka kerta. päivän mittaa ne tihenivät, mutta ei hirveästi koventuneet, mutta silti sanoisin että asteikolla 1-10 oli siinä 7 luokkaa. illalla kipu oli jo tuostakin kovempi ja ekan kerran kun soitin sairaalaan oli kipu niin kovaa että halusin jo puudutetta, eli lähellä 10 mentiin. kuitenkin vielä sen verran hallinnassa että pystyin kotona olemaan. sairaalaan kun lähdin kivun tason sanoisin jo menneen yli sen 10, eli ihan helvetilliset.

Vierailija
2/8 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulla nimenomaan ja vain alavatsalla. Samanlaisina jatkuivat, kovenivat vaan, kipu oli/koin sen kyllä melko siedettävänä, kun vain supistuksen aikana sattui sen minuutin ja sitten oli monta minuuttia väliä, silittelin ja pesin kylppäriä vielä yöllä juuri ennen sairaalaan lähtöä :O Mutta ihan synnytyskipujen kaltaisilta nuo sun kuvailemat musta kuulosti. Koko synnytyksen aikana en kokenut yhtä kovaa kipua, kun mitä kipua loppu viikkoina lapsen pää/meuhkaaminen aiheutti tonne alas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääkin kuulen vielä mielelläni, jos jollain olisi vielä synnytyssupistuksista muistikuvia.

Väliaikatietona vielä, että nyt supparit on pysyneet koko päivän poissa, eli toivottavasti päästään vielä lähemmäs laskettua aikaa. Torstaina on neuvolalääkäri, jossa tekevät synnytysarvion, joten silloin kuulen varmasti myös mm. kohdunkaulan ja -suun tilanteen.

Vierailija
4/8 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esikoisen synnytys alkoi vesien menolla (rv 35+3) ja tunnin kuluttua siitä alkoivat säännölliset, aluksi selän puolella tuntuvat supistukset. Ensin väli oli n. 5 min, mutta pian jo pari minuuttia. Viitisen tuntia kestin supistuksia jumppapallon yms. avulla, sitten halusin ilokaasua ja parin tunnin kuluttua epiduraalin, kun supistuksissa ei ollut enää taukoa. Ennen vesien menoa mulla oli ollut vain kivuttomia supistuksia.

Toinen synnytys alkoi supistuksilla. Niitä tuli iltapäivästä lähtien, ja joskus iltayhdeksän maissa 7-10 minuutin välein. Eivät kuitenkaan olleet erityisen kivuliaita, ja luulinkin, että menevät vielä ohi. No, vedet menivät klo 23. Klo 24 oltiin laitoksella, mä vielä ihan reippaana, mutta klo 1 synnytyssaliin päästyäni halusin heti ilokaasua ja puolen tunnin kuluttua epiduraalin. Klo 2 kohdunsuu oli täysin auki, mutta jouduin odottelemaan vauvan asettautumista synnytyskanavassa.

AP:n kysymykseen: kyllä nuo supistuksesi ihan " oikeilta" kuulostivat.

Vierailija
5/8 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esikko syntyi sektiolla. Kakkosesta supistukset alkoivat vatsan kiristymisillä, supistuksilla jotka ei tuntuneet aluksi yhtään kipeiltä. Supistusten väli heti alusta lähtien 5min. Vähitellen tuli kipujakin. Tätä kesti vuorokauden ilman että kohdunsuulla tapahtui mitään... Sitten kivut alkoivat olla kovia. Vauva syntyi n. 1,5vrk supistusten alusta. Nyt kolmosta odotetaan, la huomenna.

Vierailija
6/8 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vyön tapaa on supistus mennyt mahalta selän puolelle, ja tunne on ollut polttava. Ekasta tuli supistukset vasta vesien menon jälkeen, ja toinen synnytys alkoi supistuksilla. Tokan kohdalla olin itsekseni miettinyt että miten sitten tiedän synnytyksen käynnistyneen jos ei vedet menekkään, mutta kyllä se polttava tunne kavalsi...

Vierailija
7/8 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuten Viiperolla, synnytykseen johtaneet supistukset olivat samanlaisia kuin jo n. 35 viikolta alkaneet, mutta vain jatkuivat ja tihenivät. Viikosta 35 eteenpäin oli muutamana yönä supistuksia 15-20 min välein parin tunnin ajan mutta sitten loppuivat. Menkkamaisia kipuja sekä ennakoivat supistukset että sitten tosisupistukset, lähinnä alavatsassa ei selässä. Vauva syntyi täysiaikaisena vaikka noin aikasin alkoi oleen jonkunlaisia supistuksia. Itse kuvittelin, että olisi paikat jo hyvinkin valmiit viimeisessä lääkärin tarkastuksessa mutta ei juuri mitään edistystä.

Vierailija
8/8 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli samalla lailla ennakoivia supistuksia kuin sullakin, kovien menkkakipujen tyylisiä kipuja+poltetta alavatsalla ja selässä välillä. Aina ne kuitenkin loppuivat viimeistään parin tunnin supistelun jälkeen.

Synnytyssupistukset alkoi ihan samalla tavalla, ainoa ero oli että ne eivät sillä kertaa loppuneetkaan :)

Eli ihan kellosta katsomalla tiesin että nyt tuli lähtö. Aiemmin olin kellotellut pari tuntia suppareita 5min välein, mutta yönä jona lähtö tuli supistuksia tuli ensin tutulla tapaa 5min välein 3 tunnin ajan, jonka jälkeen lähdimme matkaan, ja autossa ne tiheni 3min välein tuleviksi ja muuttuivat kipeämmiksi - silloin viimeistään tiesin että tosi kyseessä.

Jotenkin jo kotona tiesin että nyt ei takaisin tulla ilman vauvaa... En tiedä auttaako sua yhtään ja kyllähän niitä turhiakin käyntejä joskus tulee.

Tsemppiä viime metreille ja onnea synnytykseen!!

-Viipero-