Mikä farmariauto: Ford Focus, Peugeot 307, Opel Astra? vai joku muu??
Eli joku tuon kokoluokan auto hakusessa, mieluiten farmari niin mahtuu enemmän tavaraa. Paljon noita suurempaan ei taida riittää hintaraja, kun sen on oltava vielä diesel-versio (firman auto).
(En tiedä voisiko Corolla versoa tai Ford C-maxia harkita vielä...)
Harmikseni Corolla farmarimalli lopetetaan kokonaan :-(. Ja VW Golfista ei ole uutta mallia saatavilla kuin vasta syksyllä.
Haluan että auto on mahd. HELPPO pysäköidä!! Mutta mitään ihan pientä en voi ottaa kun 5h perhe ei mahdu tavaroineen muuten. (Peruutustutkan yritän saada vielä lisävarusteena).
Kokemuksia noista??? Onko 307:n keula hankala pysäköidessä kun sitä ei näe kunnolla?? (esim. duunin parkkihalli on ahdas)
Toisaalta 307:n sisätilat ois parhaat perheen kannalta, tosi muunneltavat. Ja sen vakionopeudensäädin on paljon parempi kuin muissa, eli siinä näkee digitaalisena näytöltä nopeuden ja sitä voi helposti säätää ylös/alaspäin.
Renault Megane Break toki ois myös yksi vaihtoehto... mutta viimeksi mulla oli sellainen ja haluaisin nyt ehkä jonkun muun.
Kommentit (20)
on turvaistuimessa. Eli se mahtuu kyllä. Tosin Astrassa huomattiin, että siinä ei ole kunnon kiskoja lattiassa joihin ne remmit saisi kiinni!!
Itseasiassa, tavaratilojen litramääräisiä mittoja vertaillen, Focuksen tavaratila on pienin noista vaihtoehdoistani! Eli se arveluttaa tuon Focuksen kohdalla...
olen kaikkia noita koeajanut jo vähintään lyhyesti. Hyviä ajettavia kaikkia, mutta 307 SW:n ne etukulmat häiritsee ja pahasti.
Mietin, jos laittaisi jälkiasennettuna eteenkin pysäköintitutkat tutun kautta edullisemmin...
Juuri nimenomaan ollut. Eipä pahemmin mitään hyvää sanottavaa.
Kannattaa tutkia rauhassa, koska me ainakin hämmästyttiin kuinka paljon isompi kontti ja sisätilat on Skoda Octaviassa (ei farkku!). Jos et koiran tms. takia juuri farkkua tartte, niin suosittelen Octaviaa. Meillä menee Emmaljungan isot yhdistelmät + ABC matkarattaat purkamatta konttiin ja vielä tilaa jää muullekin.
että kuvitelmani mukaan se ois vähän helpompi pysäköidä, kun tietää että perä loppuu about siihen mihin takalasikin :-), ei tartte arvailla paljonko siellä vielä on perää takana.
Kun esim. Skoda octaviasta pelkään että se ois jo liian iso... mies ehdotteli kovasti VW Jettaa (siis myös sedan), vähän olen skeptinen.
Ja se on kyllä ollut ihana auto! Tosi hyvä ajaa niin kaupungissa kuin maantielläkin, enkä yhtään pidä vaikeana pysäköidä sen keulan takia, vaikka itsekin olen 163cm lyhyt. Ainut mikä häiritsee, on se että välillä on vaikea nähdä eteen vasemmalle tai oikealle, esim. risteyksissä, kun siinä etulasin ja sivulasin välissä on ihme paksu " palkki" , toiv. ymmärsit! ;-) Tota on moitittu monissa testeissä yms.
Mutta takapenkki on todella tilava, kahden turvavyöistuimen väliin mahtuu vielä aikuinen, jolla on kunnon turvavyökin tarjolla, ei siis pelkkä lannevyö. Ja on kätevä kun niitä penkkejä voi siirrellä, tai vaikka ostaa vielä lisää sinne takatilaan, jos vaikka perhe kasvaa. Suosittelen " Pösöä" !
Minäkin liputan Focusta! On minusta myös todella helppo pysäköidä. Ensin meillä oli 5-ovinen " pikkufocus" . Siitä kun vaihdettiin farmari-focukseen, olin ihan yllättynyt kuinka helppo se on pysäköidä ja pyöritellä ahtaissa paikoissa, vaikka ensin jännitti että miten farmariauton ajaminen onnistuu =)
Nyt meillä on jo kolmas Ford menossa, nyt Ford Mondeo. Mondeossa jo kaipaisi sitä pysäköintitutkaa, kun se on selvästi isompi auto ja sen käsittely vaatii jo hieman taitoa ahtaissa tiloissa. Ahtaassa parkkitalossa on jokusen kerran tullut tuskanhiki, kun on veivannut pylväiden välissä että selviäisi ilman lommoja =) Mondeoon vaihdettiin siksi, koska siinä on vielä Focustakin isommat istuin- ja jalkatilat ja tavaratila. Mukavuudenhalua vaan... kyllä Focukseenkiin mahtuu todella hyvin. Alunperinkin valittiin juuri Focus farmari, koska siinä saatiin mielestämme paras hinta/tilavuus-suhde eli tilava auto edullisesti. :)
Meillä peugeot 307 sw ja on kyllä kolmen pienen lapsen kanssa ollut huipputilava.
Kun tätä autoa etsiskelimme, koeajoimme lukuisia tämän koko ja hintaluokan autoja, mutta kaikissa tuli eteen ahtausongelma. Mutta sw pösön plussa oli penkkien muunnteltavuus. Meillä on kolme turvaistuinta takapenkillä (2 vyöistuinta) ja vöiden kiinnitys olis hankalaa, mutta kun penkit on erilliset ja kiskoilla voi säätää niitä eteen tai taaksepäin on vöiden pujotus helppoa ja istuimetkin mahtuu paremmin kun on vähän eri kohdissa. Myös kerran tuli eteen tilanne, että oli todella todella hyötyä siitä että yhden takapenkin penkeistä sai siirrettyä takakonttiin ja viereen mahtui vielä rattaatkin.
Aivan huipputilava auto.
Itse en aja, joten en osaa sanoa tuosta ettei kulmia näy, mutta eiköhän ne oman auton kulmat äkkiä opi tuntemaan!?!?
Juuri oli 307 koeajossa vähän pidempään ja kyllä oli hankalamman oloinen pysäköidä kuin mitä ekalla lyhellä ajolla tuntuikaan. On vaan jotenkin leveän oloinen, kun ei sitä keulaakaan näe, vaikka eihän se ulkomitoiltaan niin suuri ole. :-(
Ja ei siinäkään oikein löytynyt helposti paikkaa turvaistuimen niille remmeille/vöille, jotka pitäisi johonkin lattiaan saada kiinni.
Volvossa (V40) meillä on lattaissa kiskot joihin ne saa, mutta esim. 307:ssa ne joutuu jotenkin hankalasti pujottaa niihin kiskoihin joita pitkin etupenkit liikkuu ja toiseen ei saanut kunnolla laitettua, tai jotain... mies sen kanssa tuskaili.
(Ja Astrassa siis ei voinut etupenkkejä enää oikein liikutella jos niihin kiskoihin oli turvaistuimen vyöt kiinnitetty, joten Astraa ei ehkä voitais siksikään ottaa - pakko meidän on penkkejä liikutella, minä lyhyt ja mies pitkä ja vaihdellaan kuskiakin välillä).
Meidän turvaistuin on Graco Cosmic XTP (tai joku semmoinen). Tosin tähän uuteen autoon kai ostan uuden istuimenkin... (kun toiseenkin autoon täytyy jäädä joku).
Focus loppuviikosta...
3.x:
Ja ei siinäkään oikein löytynyt helposti paikkaa turvaistuimen niille remmeille/vöille, jotka pitäisi johonkin lattiaan saada kiinni.
Volvossa (V40) meillä on lattaissa kiskot joihin ne saa, mutta esim. 307:ssa ne joutuu jotenkin hankalasti pujottaa niihin kiskoihin joita pitkin etupenkit liikkuu ja toiseen ei saanut kunnolla laitettua, tai jotain... mies sen kanssa tuskaili.(Ja Astrassa siis ei voinut etupenkkejä enää oikein liikutella jos niihin kiskoihin oli turvaistuimen vyöt kiinnitetty, joten Astraa ei ehkä voitais siksikään ottaa - pakko meidän on penkkejä liikutella, minä lyhyt ja mies pitkä ja vaihdellaan kuskiakin välillä).
Jos lattiassa ei ole lenkkejä alakiinnitysvöille, ne voi kiinnittää etupenkkiin, istuimen ja selkänojan väliin. Tällöin ei etuistuinta voi siirtää ellei löysää ja kiristä hihnoja aina uudelleen, mutta voihan istuimen laittaa repsikan penkin taakse. Ainakaan meillä ei sitä tarvitse siirtää jos minä ajan ja mies on repsikkana, sillä 190 cm pitkä mieheni mahtui myös tuohon Peugeotiin repsikan paikalle vaikka siinä takana oli istuin (Britax Freeway) selkä menosuuntaan.
Ja niitä lenkkejä istuimen vöille saa ilmeisesti ostaa erikseenkin esim. Biltemasta, ne kiinnitetään jotenkin etupenkin kiskoihin.
http://www.biltema.fi/
Valitse ylhäältä " Autoon" , sitten vasemmalta " Matkustamotarvikkeet" . Kolmanneksi viimeiseltä riviltä löytyvät ne turvaistuimen kiinnittimet.
Me koeajettiin reilu vuosi sitten lähes kaikki tuon kokoluokan autot ja meille tuo focus vaan natsas niin hyvin. Pidettiin molemmat sen ajettavuudesta. Tilaa meille on yllinkyllin, tosin matkassa ei ole aikuisten lisäksi kuin koira ja yksi lapsi.
Meillä on tuo vehje ollut vuoden verran. Takana keskellä ja edessä repsikan paikalla on lyhyemmät vyöt kuin takana sivuissa. Taakse keskelle ei saa sommiteltua turvakaukaloa, ainakaan meidän, millään.
Turvaistuimena on Graco Cosmic XTP selkä menosuuntaan ja tiukkaa tekee. Etuistuimella on pitkä ihminen polvet suussa.
Ei ole tämä auto mikään tilaihme vaikka ulkokuori toista väittää.
harkita Skodan Octavia farkkua?
Itse olemme ajaneet sekä Lagunan että Meganen farkuilla kuin myös Volvo V70 ja muutamalla muullakin, mutta tuo Octavia yllätti todella positiivisesti. Oli mukava ajaa ja tilaa yllättävän paljon. Jopa etupenkkiläiselle jäi hyvät jalkatilat vaikka oli turvaistuin selkä menosuuntaan takapenkillä.
minun piti viestisi lukemisen jälkeen mennä tsekkaamaan nuo vyöt ja meillä on takana kaikki kolme vyötä yhtä pitkät ja edessä vähän pidemmät, siis pösö 307sw:ssä...
Meillä on ollut nyt vuoden verran Focus farkku, ja tykkään tosi paljon. On älyttömän hyvä ajaa, ja kääntyy helposti ahtaissakin tiloissa. Minäkin olen vain reilu 160cm pitkä, ja hyvin pärjään " ison" auton kanssa. Yhdistelmävaunut saan kyytiin hyvin, ja turvaistuimen virittelyssäkään ei ole ollut ongelmia.
Kokeilimme silloin myös Peugeotia ja Opel Astraa, mutta Focus " kolahti" heti. Suosittelen!
Nittonille: mutku meillä on perus307 eikä sitä sw-mallia.
eli tuo Bilteman istuinten kiinnityskoukku. Täytyypi näyttää miehelle... muuten oltaisiin varmaan kyllä aika ihmeissämme. Tosin, jos sitä koukkua ei saa kiskoihin kiinni, en tiedä saako/uskaltaako leasingyhtiön autoon tehdä mitään reikiä pohjaan :-).
Meillä tosiaan tarttee siirrellä ees taas molempia etuistuimia. Itse olen alle 160 cm, ja mies 30 cm mua pidempi, eli tarvitaan tosi erilaiset jalkatilat.
307 SW:ssä miehellä kyllä loppui jalkatila kesken kun meidän istuin oli takana (keskellä), joutui kyyköttää hankalasti polvet puoliksi suussa.
Muutenkin laittaisin istuimen mieluiten taakse keskelle - se on kuulemma turvallisin paikka, ja lisäksi hyvä kun meidän isojen lasten ei sitten tarvitse istua vierekkäin ja tapella (eivätkä oikein mahtuisikaan enää).
Skoda Octaviaakin oon vähän miettinyt, mutta se on aika iso, ja toisaalta voi olla hieman liian kalliskin.
Minä kengittelen jo kolmatta Focusta ja olen ollut todella tyytyväinen (tosin sitä vanhempaa mallia, mut ei se ole niin paljon muuttunut). Kilsoja takana jo varmaan 150000 yhteensä. En voi muuta sanoa kuin että käykää ihmeessä koeajamassa, ei sitä toisten suositusten mukaan voi autoa ostaa. Itse tykkään tuosta Focuksesta, kun se on järjettömän hyvä ajaa. Joku muu taas arvostaa jotain muita ominaisuuksia (esim. mä en katsoisi Toyotaa juuri noiden ajo-ominaisuuksien takia, kestävähän se kyllä on). Focuksessa huonona puolena on se, että se saattaa ruostua, mutta jos teillä on kyseessä firman auto, niin sekään ei niin haittaa. Me ollaa itse tehty tähän viimeisimpään ylimääräinen ruostesuojakäsittely.
Niin ja nykyistä tilannetta en ole tarkastanut, mutta kun meillä tuossa 2000-luvun alussa oli Focus, niin silloin katsoin, että Focuksen tavaratila oli suurempi kuin Volvo V70:n, joten takakontissakin tilat riittää. Onpa tuollaisella farkulla tullut kerran kuljetettua 6 täyskorkeaa vaatekaappiakin kerralla (toki osina, mut silti).
Meillä ollut Focus (useampi) ja Astra, mutta kun perhe kasvoi kolmilapsiseksi niin en enää ottais niitä, paitsi jos joku lapsista ei enää tarvii istuinta. Kolme istuinta mahtuu kyllä taakse mutta hankalaa se on. Tietty jos otatte airbag kytkimen etupenkille niin yksi istuin voi olla edessä.
Me ollaan ottamassa Ford S-max, siihen mahtuu hyvin kolme tuolia takapenkille ja takakontissa riittää tilaa vielä hyvin jos ei ota kolmatta istuin riviä.
Meillä on ollut myös C-max ja sekin on parempi vaihtoehto kuin Focus tilan kannalta.
Totta myös se että Focuksella on iso tavara tila, myös me ollaan verrattu Volvon tiloihin sitä ihan konkreettisesti.
-MM-
Takapenkille laitetaan vauvan turvakaukalo esikoisen ja
toisen lapsen turvavyöistuimen lisäksi. Nämä mahtuvat
ihan hyvin, vaikka ylimääräistä tilaa ei juuri jääkään.
Jos kakkonen tai jopa esikoinenkin tarvitsisivat vielä
turvaistuimen selkä menosuuntaan, niin sitten voisi tulla
liian ahdasta. Meillä toinenkin lapsi on jo kohta 4 v.,
joten meillä ei ole vastaavaa ongelmaa.
Focus-farmarin tavaratila on tosiaan iso, mutta muuten auto
on näpsäkän kokoinen. Pysäköintikään ei tuota minulle
mahdottomia vaikeuksia, vaikka olen aika monta autoa
rutannut parkkihallissa, mm. Ford Mondeon, joka meillä
oli aikaisemmin...
Käsittääkseni mm. VW Golf farmari tai Peugeot 307 farmari
eivät ole yhtään Ford Focus farmaria isompia! Jos isomman
auton haluaa, niin sitten pitäisi ottaa seuraavasta kokoluokasta
joku auto (esim. Fordilta Mondeo) - tai tila-auto.
Naapureilla on Toyota Avensis Verso ja se on kieltämättä iso.
Chrysler Voyager on jo lähes laivan kokoinen. :)
Sisätilojen muunneltavuus oli todella hyvä, sw:ssähän on kolme erillistä istuinta takapenkillä, joista yhden voi siirtää taaksekin. Ja etumatkustajalle oli hyvin jalkatilaa, se oli meillä erittäin tärkeä kriteeri. Esim. Focus C-maxissa oli miehellä (190 cm) polvet kojelaudassa kiinni kun repsikan penkin takana oli selkä menosuuntaan -istuin. Ja panoraamakatto oli upea!
Pysäköinti on hankalampaa kun ei näe etukulmia, mutta se on aika monen nykyauton ongelma. Huomasin sen itse kun koeajoin autoja, olen 163 cm. Olen silti sitä mieltä että auton mitat kyllä oppii tuntemaan vaikkei kulmia näekään. Peugeotia en itse ajanut ollenkaan, joten sen näkyvyydestä en tiedä. Mies kyllä kehui että oli hyvä ajettava.