käytösnumeroista kysyisin, nyt kun on opettajia
lapseni, joka on sosiaalisesti lahjakas, tulee toimeen kaikkien kanssa, ottaa mukaansa kaikki koulun oppilaat, joiden kanssa kukaan muu ei ole, on koulumenestykseltään keskiarvo yli 9 sai käytöksestä seiskan.
En ymmärrä numeroa lainkaan. Kysyinkin luokanvalvojalta, niin hän sanoi, että koska lapseni kyselee tunnilla liikaa ja jotkut opettajat eivät pidä siitä. Hän on myöhästynyt tunnilta vuoden aikana kolmasti, läksyt on tehnyt aina, eikä tavaroita ole puuttunut. ( luokanvalvojan merkinnät)
Onko tämä siis oikea numero ja perustelu pitävä? Viime vuonna numero oli 9.
Sinänsä minulle on sama mikä se numero on, mutta tyttö melkein itki sitä, että ihan kuin olisi joku häirikkö.
Kommentit (20)
Luokanvalvojan mukaan hän kuitenkin pyytää luvan, eikä puhu päälle.
Ymmärrän että jos esim. keskeyttää koko ajan opettajan, että se ärsyttää, mutta eikö tällöin opettaja voisi neuvoa oppilasta vaikka tunnin jälkeen, että olisi hyvä...sovitaanko että...jne.
Ainakin nyt tämä oli järkytys lapselleni.
Minusta asiasta olisi pitänyt selkeämmin keskustella ainakin lapsen kanssa (ehkä vanhempienkin) jo ennen numeron antamista. Siis tehdä selväksi kahden kesken keskustellen, mitä ja miten kysytään, ja varoittaa numeron reippaasta laskusta etukäteen. Kysyisin luokanvalvojalta, onko näin tehty. Mikäli lapsi kyselee mitä sattuu ja häiritsee opetuksen etenemistä kielloista huolimatta, voi numeron lasku olla näinkin suuri.
lapsi kyllä pysyy aiheessa, mutta on " liian kiinnostunut" , eikä koko luokka pysy perässä. Joku opettaja oli antanut kerran jonkun kirjan nimen josta saa lisätietoa kyseessä olevasta aiheesta (historiasta)jota silloin käsittelivät. Tämän lv kertoi syyksi. Lapsen kanssa ei oltu keskusteltu.
Korostan vielä, että tämähän ei minun maatani kaada, mutta lapsen itsensä kannalta olisi minunkin hyvä tietää, kuinka neuvon häntä olemaan. En kuitenkaan halua, että vain siksi, että hän on oppilas, jolla on pohjaton tiedonhalu, hänet tuomitaan häiriköksi.
kannattaa tiedustella asiaa koululta ja opettajilta. Koulun opetussuunnitelmassa on määritelty kriteeerit, millaisilla ansioilla minkäkin numeron saa. Ei asia varmaan täällä selviä. t. ope
kaikki opet. Niistä lasketaan keskiarvo, mutta luokanvalvoja saa muuttaa numeron oman näkemystään vastaavaksi (valitettavasti). Eli jos luokanvalvojalla on jotain hampaankolossa, saa lapsi tuntea sen numerossaan, mikäli on jonkun vinksahtaneen luokalla. Ja itse olen siis opettaja.
Kun nyt kysellään, niin mäkin kysyisin, että miten ihmeessä voi olla mahdollista, että tuttuni (yläastelainen) kantoi kotiin todistuksen, jossa oli 4 yhdestä aineesta. Eli ehdot tiedossa kesällä. Ennemmin numerona on ollut 7 eikä vanhemmat tienneet nelosesta yhtikäs mitään.
:/
Molemmissa kouluissa, joissa olen opettanut, luokanvalvoja sai muuttaa parilla pykälällä tuota keskiarvoa, mutta vain jos opettajainkokous hyväksyi muutoksen.
Eli eipä siitä oikein voi etukäteen varoitella, koska tuota keskiarvoa on mahdoton tietää ennen numeroitten antoa.
Harvemmin toki näin käy, mutta kuitenkin on mahdollista. Itsekin olen niin joutunut tekemään. Opettaja siis olen.
Käytösnumerot tulevat kaikilta opettajilta, ja niistä lasketaan keskiarvo. Luokanvalvojalla on mahdollisuus laskea tai nostaa numeroa jos näin kokee. Itse olen tehnyt kumpaakin. Käytökseen kun vaikuttaa myös se miten hoitaa asiat luokanvalvojan kanssa, esim. poissaolovihkon hoito jne. Luokanvalvoja ei näe tuntikäyttäytymistä, joten jos kaikilta opettajilta on tullut seiskan tietämille käyttäytyminen niin mielestäni siihen voi kyllä aika lailla luottaa, ei kukaan seiskaa hyväkäytöksiselle anna. Tunnilla ylenmäärin puhuminen ja kyseleminen voi vaikuttaa siltä että oppilas tahallisesti häiritsee. Muistaahan lapsesi aina viitata kun on kysyttävää. Viittaamatta kysyminen on häiritsevää kun opetus koko ajan keskeytyy tai opettaja joutuu koko ajan kehottamaan hiljaisuuteen että muut voisivat kuunnella opetusta.
Tuo nelonen taas josta joku mainitsi. Ainakin meillä on tapana että annetaan nelosvaroitus kotiin. Eli varoitetaan että on vaarassa tulla ehdot. Oppilaalla on oikeus yrittää suorittaa ehdot vielä kevään aikana, ettei joutuisi kesällä ehtolaiskuulusteluun. En tiedä onko tämä pakko suorittaa näin, mutta näin tehdään ainakin meidän yläkoulussa.
" Ei käytös- eikä mitään muutakaan numeroa saa laskea kahta pykälää ilman että ensin otetaan vanhempiin yhteyttä."
Käytösnumeron meillä antaa oppilaalle, jokainen häntä kevätlukukauden aikana opettanut opettaja ja niistä tulee keskiarvo. Luokanvalvojan aloitteesta käytösnumero voi olla muukin, kuin keskiarvon mukainen, mutta niistä muutoksista päätetään opekokouksessa. Opettajilla on tarkat ohjeet käytöksen arvioinnista, mutta saman oppilaan käytös voi olla hyvin erilaista eri oppiaineissa, joten hajontaa on usein ainakin kahdella numerolla.
eli siis luokanvalvoja ei yksinään voi laskea tai nostaa käytösnumeroa vaan ehdottaa muutosta opettajankokouksessa ja siitä äänestetään.
Jos asia vaivaa, niin soita luokanvalvojalle huomenna ja kysy perusteluja. Oletko aivan varma, ettei tyttö ole esim. osallistunut kiusaamiseen tai luntannut - siitä tulisi suoraan numero seitsemän meidän koulussa. Koville höpöttäjillekin annan joskus seiskan, mutta silloin oppilas kyllä on todella suulas ja puhuu muiden päälle, väheksyy muita puheissaan, huutelee tms. Uskoisin siis jotain huonoa käytöstä olevan numeron taustalla.
Vahvistan jo aiemmin esille tulleen: numeroa saa laskea tai nostaa ihan miten paljon vaan. Nelosvaarasta ilmoitetaan meidän koulussamme jo puolivälissä lukukautta, mutta en usko sen olevan lakisääteistä vaan oma käytäntömme.
Käytösnumero ei muuten näy päättötodistuksessa, vaan on erillisenä liitteenä.
tuollaisella tavallisella, " normaalilla" käyttäytymisellä saa käytökseen numeron 8. Se on siis käyttäytymisen perustaso.
mikäli oikeasti vanhemmille ei ole asiasta puhuttu,yhteys kouluun. Lapselle ei voi antaa nelosta (saako vitostakaan) keskustelematta asiasta vanhempien kanssa ym....käsittääkseni asia on näin.
... sen verran pitkään olen eri kouluissa töissä ollut, että voin väittää ettei kukaan saa nelosta yllättäen. Jos vanhemmat edes jonkun verran seuraavat poissaoloilmoituksia, koenumeroita, kuukausitiedotteita yms. niin kyllä varmasti on tiedossa noin heikko menestys. Minun kokemukseni mukaan kukaan ei saa nelosta, jos vain suinkin on mahdollista ne vitonen kirjoittaa (eli on tehnyt edes jotain ja ollut paikalla edes kohtuullisesti).
Tosin minullekin juuri viime viikolla soitti hämmästynty vanhempi joka ei tiennyt tulevasta nelosesta, vaikka on allekirjoittanut kaksi nelosvaroitusta kevään aikana...
LV on myös saattanut teettää esim. kiusaamiskyselyjä luokassa.
... käyttisnumeron laskeminen. Luulisin, että nämä nyky-opsin määrittelemät numerot tulevat monille vanhemmille (ja oppilaillekin) järkytyksenä, koska näitä numeroita laskettiin entisestä käytännössä parilla numerolla. katsoppas koulun nettisivuilta käyttisten kuvaukset, josko sieltä löytyisi selitys.
kaikki lapset olivat kilttejä. Eli lähtökohtaisesti käytös oli 10 ja sitä sitten laskettiin, jos syytä oli.
itse opettajana neuvoisin lastasi oleen ensi vuonna tuppisuu!
Kylmästi viittaamis lakkoon vaan. Muuten hoitaa koulutyön hyvin, mutta lopettakoon kyselyn vaan.
Itse en antaisi oppilaan kyselemisen vaikuttaa alentavasti.
t ope
Ennen oli että hiljaiset ja lkiltit saivat ehdottomasti 10... näin ei ole enää. Niin kuin joku sano 8 on hyvä...eli ei sun lapsi ole tavallaan kun yhden numeron alempana..
ovat suuna päänä pälpättämässä tuntien aikana. Se voi häiritä oppituntia ja muita vaikkei tarkoitus olisikaan häiritä.