kasvaako lapsi lasketun ajan jälkeen paljonkin?
Joku kerran tällä palstalla kirjoitti, että lapsi ei enää lasketun ajan jälkeen kasvaisi paljon yhtään. Onko kellään varmaa tietoa asiasta? Itellä on huikeat kaksi päivää yli lasketun ajan ja mietin vaan koko ajan, että kuinkahan isoksi ehtii vauva kasvaa seuraavien kahden viikon aikana, jos lapsukainen syntyykin vasta käynnistyksellä.
Kommentit (5)
Että ennen luultiin että paino ei kasva vaan pysähtyy la:n tienoilla ja uusimmat tutkimukset olis osotteneet että itseasiassa kasvaa paljonkin. Jopa 500gm viikossa. Meillä neuvolantäti on aika sellanen uudistuksellinen että soveltaa yleensä uusinta tietoa, mutta sanoi ettei varmaan vielä jokapaikaassa ko. tietoa käytössä. Mulla on ollu painosta sen takia nyt juttua paljonkin, ku edellinen lapsi painoi syntyessään 5000g ja esikoinen 3980. Esikoinen meni 18pv yli ja muistan kyllä kuinka mm. raskausarvet tuli vasta yli menneellä osuudella. Toka käynnistettiin laskettuna päivänä hepatogestoosin vuoksi. Ei tiedetty silloin että niin iso lapsi tulossa. Onneksi ei mennyt yliaikaiseksi ties kuinka painavaksi olisi tullut. Nyt kolmatta odotellaan, ja painoa on tarkotus tarkkailla erityisemmin.
myös mietitytti lapsen koko, rv 36 oli ultran arvio n. 2,9 kg ja LA:n painoarvio n. 3,7 kg. No, tyttö syntyi rv 42 ja painoi 3290 g ja 48 cm pitkä. Että vähän pieleen meni arviot, itse kyllä tunsin, että vauva EI ole iso. Hedelmöittymispäivä oli tiedossa, joten la oli ainakin oikea. Varmaan vaikuttaa minkä kokoista lasta odotat, eli jos iso, niin tietty sitten painonlisäyskin on suurempi, luulisi. Mutta " pieniäkin" vauvoja voi ihan yhtä hyvin syntyä rv 42 :)
Eli sama lapsi painaisi rv 38 syntyessään noin kilon vähemmän, kuin jos syntyy rv 42. Jos siis istukka toimii hyvin.
Joskus lapsi myös menettää painoaan viimeisillä viikoilla. Silloin kyse voi olla esim. istukan kunnon huonontumisesta (rappeutumisesta?) ja siitä, ettei lapsi enää saa kunnolla ravintoa istukan kautta vaan joutuu alkaa käyttämään omia rasvavarastojaan ravinnokseen... Jos lapsen kasvun pysähtyminen tai pieneneminen huomataan, niin synnytys käynnistetään käsittääkseni nopeasti.
Painoarviot sen sijaan voivat olla aivan pielessä!
Minulla tehtiin painoarvio esikoisesta rv 41+3 ja tulokseksi
saatiin 3,7 kg. No, vauva syntyi rv 41+5 ja hän olikin syntyessään
reippaasti yli 4,5 kg. Vajaa kiloko tuli painoa lisää siis 1,5
vuorokaudessa...? No, ei todellakaan tullut, vaan alkuperäinen
painoarvio oli väärin!
Toisen lapsen kanssa tehtiin sitten kunnollinen painoarvio rv 38, ja
siinä arvioitiin vauvasta tulevan noin 4 kg:n, jos vauva menee taas
tuon vajaan 2 vkoa yli. Juuri näin kävikin: vauvan syntyessä
rv 41+4 painoa oli noin 100 g yli 4 kg:a.
Minulla diagnosoitiin toisessa ja myös tässä kolmannaessa
raskaudessa raskausdiabetes. Ensimmäisessäkin oli
varmasti aivan sama tilanne, mutta sitä ei todettu. Diettiä
pitämällä sain siis 0,5 kg:a pois vauvan syntymäpainosta!
Suosittelenkin alkuperäiselle kysyjälle, että jos vauvan
syntymäpaino pelottaa, niin kannattaa kiinnittää huomiota
siihen, mitä syö. Ei makeita limsoja, karkkia, suklaata,
jätskiä jne., vaan vihanneksia, ruisleipää ja vettä.
En tiedä todellista tietoa, mutta meillä 2004 syntyi poika Rv 42+3 ja oli 5070g ja 57cm pitkä. Minua käynnisteltiin ensin tapletilla ja kaksi seuraavaa päivää geelillä ja lepopäivä. Palasin taas sairaalaan ja olin oksitooni tipassa 3-4 tuntia ja sekin keskeytettiin, kun ei suppareita saatu... Sectiolla poika sitten imukupin avulla ulos otettiin ;D Minulla ei valitettavasti ole nyt pojan odotusajan korttia käsillä, vaan jossain laatikossa pakattuna, mutta noin suurinpiirtein muistan painot näin. 40+3 arvio n.4kg, 41+3 arvio jo 4,5kg, 41+5 4,7kg, 42+1 4,9 ja 42+2 miehen mukaan vilkkui taululla 5kg... Sitä ei minulle enää ääneen sanottu! Meillä siis poika kasvoi juuri noilla viimeisillä viikoilla aivan hirmuisesti. Nyt olenkin seurannassa 7.6.2007 olen tasan Rv 36 ja tehdään synnytystapa- ja painoarvio juuri tuon esikoisen kavun vuoksi! Kohdunpohjamitat menee ainakin samoilla käyrillä ja yläkäyrillä siis mennään.
S@nde Rv35+2, enkä tahdo todellakaan pelotella sinua kasvusta