Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäri vastaa vähän aikaa kysymyksiisi!

Vierailija
03.10.2008 |

.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli ettei hammaslääkärit ole kykeneväisiä ajattelemaan ihmistä kokonaisuutena. Fobiani senkuin kasvaa. Aika jännä. Reijät alkoivat tulla sen jälkeen kun suuhygienisti opetti "tikuttamaan" hammasvälejä. Itse koin, että muodostin vain koloja joihin plakki voisi kertyä. Ja niitä en saa harjaamalla puhtaaksi. Ennen "tikuttamista" hampaani olivat ehjät. Sen jäleen alkoi rtg kuvissa esiintyä piilossa olevia reijän alkuja. Tiedä häntä.

Vierailija
2/34 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... eikä koloja hampaisiin... Ne syntyvät karies-bakteerin ja sokerin yhteistyönä.

Suosittelen ehdottamasti lankaa tikut sijasta!

Ihmisiä mekin olemme...

Todella yritämme ajatella ihmistä ihmisenä eikä pelkästään hampaita ja reikiä.

Kyllä tässä työssä on nähnyt vaikka mitä, joten tuskin sinun suusi hetkauttaa millään tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vinot kulmahampaat yläleuassa, siis törröttävät etukulma ulospäin. Eivät nähtävästi mahdu suuhun, vaikka tilaa tehtiin 14-vuotiaana poistamalla hampaita ja kiskomalla näitä etummaisia taaemmaksi. Raudat sain vasta kun olin 18 ja arvatenkin pidin niitä vain muutaman kuukauden, koska kärsin niistä.

Hampaat tietenkin palautuivat vinoiksi, vaikka olivat oienneet 5 vuotta kestäneen hoidin tuloksena.

Nyt olen 33 v ja hampaiden vinous vähän kiusaa, koska näytän pula-ajan vampyyrille. Lisäksi kulmahampaat kai liikkuvat yhä, koska niissä on outoja tuntemuksia, nytkin koko ajan.

Mitä tekee nykypäivän hammashoito kaltaiselleni potilaalle? Raudat suuhun?

Vierailija
4/34 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko syynä olla joku muu (vatsaongelmat tms.?

Vierailija
5/34 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat ihan normaalisti hammasrivissä ja puhjenneet ja asettuneet sinne ilman ongelmia. Itselleni puhkesivat 13-vuotiaana ja ovat siistissä rivissä kuin mitkä tahansa poskihampaat. Ei mitään ongelmia ollut koskaan.

Yleensä aina kun menen hammaslääkäriin, ihmetellään niitä kuorossa ja joskus haetaan kollegatkin "ihastelemaan". Olenkin alkanut miettiä, että onko todella _niin_ harvinaista tämä...

Vierailija
6/34 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vinot kulmahampaat yläleuassa, siis törröttävät etukulma ulospäin. Eivät nähtävästi mahdu suuhun, vaikka tilaa tehtiin 14-vuotiaana poistamalla hampaita ja kiskomalla näitä etummaisia taaemmaksi. Raudat sain vasta kun olin 18 ja arvatenkin pidin niitä vain muutaman kuukauden, koska kärsin niistä.

Hampaat tietenkin palautuivat vinoiksi, vaikka olivat oienneet 5 vuotta kestäneen hoidin tuloksena.

Nyt olen 33 v ja hampaiden vinous vähän kiusaa, koska näytän pula-ajan vampyyrille. Lisäksi kulmahampaat kai liikkuvat yhä, koska niissä on outoja tuntemuksia, nytkin koko ajan.

Mitä tekee nykypäivän hammashoito kaltaiselleni potilaalle? Raudat suuhun?

Vierailija
7/34 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuuko zoomilla vaalentaminen aina?

Vierailija
8/34 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

poskihampaiden takana ja nyt ne työntävät hammasrivistöä kasaan (etuhampaat kohta ihan ristissä). Ne eivät siis mahdu puhkeamaan. Millainen operaatio on viisareiden leikkaus pois (ne pitää kai ahtauden takia hajottaa sinne ikeneen?), saako rauhoittavaa ja kuinka kauan kestää? Asettuuko hammasrivistö itsestään suoraksi kun se saa taas tilaa takaa vai tarvitsenko raudat?

Vierailija
9/34 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikomishoitoa, haetaan tilaa taka-alueelta, tarvittaessa välihampaan poistot oik ja vas, jotta saadaan kulmahampaille riittävästi tilaa. Maitokulmahampaiden poistot oikeaan aikaan ehkäisevässä mielessä olisivat auttaneet ja ehkä poistaneet tilanteen.

Rautoja täytyy pitää riittävän pitkään ja vähän ylihoitaa, eli pitää rautoja, vaikka tilanne olisi jo hyvä. Näin estetään tilanteen palautuminen.

Oikomishoito ei ole myöhäistä vielä aikuisellekaan. Suosittelen!

Vierailija
10/34 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahanhajuinen hengitys johtuu yleensä ientulehduksesta ja sen astetta vakavammasta muodosta kiinnityskudostulehduksesta (johon hoitamaton ientulehdus johtaa). Hoitona hammaskiven poisto. Itse voit ehkäistä hammaskiven syntyä pesemällä paremmin, välit pitää langata päivittäin.

Hajut tulevat rikkiyhdisteistä.

Kieli saattaa haista, jos se on kovin katteinen, harjaa kieli niin pitkälle kuin pystyt yökkäämättä.

Ruoansulatus voi aiheuttaa hajua: maitotuotteet, ja proteiinipitoinen ruoka.

Tupakka yksi suuri syy!

SB12 - suuvesi raikastaa hengityksen, saa apteekista, suosittelen, jos hammslääkäri ei löydä muuta syytä ja tunnet olosi epävarmaksi.

Vierailija
11/34 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne menetelmää. Olen tk:ssa, jossa ei tehdä valkaisuja, ja en ole niihin perehtynyt. Tk:ssa hoidetaan sairauksia ja ehkäistään uusia.

Valkaisujen vahingoittavat hampaan ydintä - hermoa ja verisuonia- voi alkaa vihloa ja pahimmassa tapauksessa juuri mennä kuolioon, jolloin pitää tehdä juurihoito ( ja se vasta värjääkin hampaan !).

Valkaisujen teho on hyvin epäselvä.

Jos valkaisu perustuu vain kiilteen valkaisuun, se kuluttaa kiillettä, eli siitä tulee ohuempi ja reikiintyy nopeammin.

ÄLÄ VALKAISE!!!

Vierailija
12/34 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa näkemättä.

Aina saa (minulta ainakin) rauhoittavaa, jos haluaa. Riippu ihan tilanteesta, minkälainen toimenpide on. Yleensä yläpuolella helpompi kuin alhaalla! Kivuton, kun puudutetaan ja preoperatiivinen lääke.

Luultavasti etuhampaiden tilanne ei palaudu, vaan tarvitset oik.hoitoa.

Yleensä mitä aikaisemmin hampaat poistetaan, sitä helpompi toimenpide.

Vierailija
13/34 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tikkien pistoon? Ompeluun menee 2-10 minuuttia.

Tikit poistetaan yleensä 1-2 vk:n päästä. Jos sulavat ompeleet, saavat jäädä sulamaan. Sulavat noin 2-3 kk.

Vierailija
14/34 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein on syytä käydä hammaslääkärissä, vaikka hampaissa ei vikaa olekaan? Olen edellisen kerran käynyt 16-vuotiaana, nyt olen 20v. Ikinä ei ole ollut reikiä tai vinoja hampaita, mutta pitäisikö silti käydä säännöllisesti?

Kiitos jos ehdit vastata! :)

Vierailija
15/34 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin yleistä. On varmaan joku muu syy ollut, miksi kollega on haettu huoneeseen ( katsomaan jotain mitä sinulle ei ehkä kerrottu ).

Veikkaan, että 20-50% tulee ihan nätisti kaarelle.

Vierailija
16/34 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain kulmahampaat ottavat yhteen, ei mikään muu hammas. Poika on nyt 6v, hoidetaanko jo? Miten?

Vierailija
17/34 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla 3,5 vuotias poika, jolla ei tartuntaa ollut kun kolmevuotiaana testattiin. miten helposti sen tässä vaiheessa saa? onko se niin että tarttuminen on iän myötä koko ajan epätodennäköisempää? nimim. vaikea saada isää ja isän sukua uskomaan sitä miten kariesbakteeri tarttuu... :(

Vierailija
18/34 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tehdä, mulla on todella huonossa kunnossa hampaat ja tiedän sen kyllä hyvin (pesen kyllä 2-3 kertaa päivässä, mutta hammaskiveä kertyy todella runsaasti) ja reikiä on ainakin 3. Pelkään kuitenkin hammaslääkäriin menoa enemmän kuin varmaankaan mitään muuta asiaa, olen miettinyt myös narkoosissa hampaiden hoitoa, mutta kun ne hampaat pitäisi toki tarkastaa ennen sitä narkoosia... No mutta jos uskaltautuisin jostakin kumman syystä edes sinne tarkastukseen, että saisin lähetteen narkoosihoitoon, niin mitä sellainen mahdollisesti maksaisi?

Vierailija
19/34 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeintaan pari vuotta väliä.

Sulla ei ilmeisesti ole reikiintyminen ongelma, mutta iän mukana yleensä tulee ientulehdusta ja kiinnityskudostulehdusta ( jota on melkein kaikilla aikuisilla). Se on aluksi oireetonta. Suosittelen ehdottomasti säänn. tarkastusta!

Vierailija
20/34 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaalla sellainen todettiin puoli vuotta sitten. Seuraava kontrolli 6-vuotiaana, josta lähete saman tien oikomishotoon, jos ei ole muutosta tapahtunut.

Tuon diagnoosin jälkeen pojalla vaihtunut kaikki 4 etuhammasta ja toiselta puolelta seuraavatkin "väli"etuhampaat. Lisäksi kuutoset puhjenneet/puhkeamassa. Onko mahdollista, että syväpurenta olisi helpottunut jo ihan tällä hampaiden vaihtumisella? Rautahampaathan ovat ihan eri kokoiset ja eri kohdissakin jopa kuin ne pienet maitohampaat puoli vuotta sitten.

Kuinka rankkaa 6-vuotiaalle syväpurennan oikomishoito on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi