Vaatekaupat tyhjinä, ei asiakkaita? (Ostarilla)
Olen töiden vuoksi lähipäivinä kävellyt iltapäivästä/illasta ison ostarin läpi, ja kurkannut samalla vähän kauppojen valikoimia. Teen tämän saman suht usein, mutta tänä syksynä tuntuu, että kaikki liikkeet (halpaketjuista kalliimpiin) ovat aivan autioita!
Mietin onko sattumaa, vai muut huomanneet saman? Nytkin yhdessä oli Hinta Haloo, ja isossa(!) myymälässä lisäkseni n. 5 ihmistä. Jopa H&M oli liki tyhjä, kourallinen nuoria lisäkseni. Pohdin, ettei nuo pitkään voi kannattaa, jos kukaan ei käy.... Ja sama koski muitakin kauppoja, Normalissa oli hieman enemmön väkeä, se ainoa poikkeus.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Ovatko Puhokset n e e k e r i t paenneet kylmyyttä Afrikkaan?
persut menneet bussillaan Ruotsiin pakoon
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut pitkää kuoritakkia, joka hengittää, jossa on hyvät taskut ja käteviä säätöjä. Beige, musta, beige, beige, musta, tiskirätti, pölyriepu, beige, beige. Vanha kai kestää vielä.
Katukuva on samaa: musta, beige, tiskirätti..
Aiheen vierestä, mutta kun EK ja Purra-Orpo haluaa heikentää ihmisten toimeentuloa ja työlainsäädäntöä, juuri näin siinä käy.
Esim. eräs hampurilaisketjun omistaja on sitä mieltä, ettei pitäisi olla sunnuntai- ja muita korvauksia, ja palkatkin voisi laskea nykyisistä. Se vaan on niin, että jos duunari tienaa vähemmän ja pelkää työttömyyttä (kun tukia leikattu) ei hän rahaa käytä...!
Joillain on niin lyhyet piuhat, ettei osata ajatella kun niin, että hei jos pakotetaan tyypit töihin 1e/h palkalla, me tienataan tällä ja voitoja saadaan enemmän! ...Ja unohdetaan se, ettei 1e/h tienaava todellakaan käytä 2 päivän palkkaansa saadalseen 15e maksavan "mega-aterian".
Mutta jos duunareille maksettaisiin vähän enemmän, he voisivat kotona tehdyn muussin ja "cooppi-nakkien" sijasta käydä ulkona syömässä -> raha liikkuu -> tulosta tulee enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä pohdin myös Forssassa asuessani. Olin aina Dressmann ainoa asiakas, myös cubukset yms. Pitäkää vain tämä ostolakko, ainoa tapa vaikuttaa.
Miksi pitäisi ostaa mitään kun ei tarvitse mitään? Ei se ole ostolakko että ostaa vain tarpeesen.
Vaatteet ovat harmittomia ilon tuottajia. Näinä aikoina tarvitaan mielialaa nostattavia asoita elämään ja vaatteet palvelevat tätä tarvetta hyvin, yhtä hyvin kuin vaikka liikunta ja ystävät.
Vaatteet ei kyllä ainakaan minulle tuota mitään erityistä iloa, toisin kuin vaikka teatterin ja musiikin elämykset. Mutta jos ostamisesta saa jotakin, niin mikä ettei.
No saathan sinäkin ostamisesta iloa, vai saatko teatteri- ja konserttilippuja aina jostain ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko Puhokset n e e k e r i t paenneet kylmyyttä Afrikkaan?
Heimopäällikkö ilmoitti juuri, että yksikään valkoinen ei täällä enää bussista nouse ja nyt on kaupat tyhjillään.
Tämä ilmiö on kestänyt jo jonkun ajan. Oikeassa olet. Enemmistössä kaupoissa ainoat ihmiset ovat henkillkunta. Jiskus harvemmin 2- 3 ihmistä samanaikaisesti. Kyllä kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Kun ei ole töitä ei tarvitse siistejä vaatteita, kun ei juuri käy missään. Kotona ja lenkillä voi hyvin kulkea vanhoissa rytkyissä. Turha vähiä rahoja on vaatteisiin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä pohdin myös Forssassa asuessani. Olin aina Dressmann ainoa asiakas, myös cubukset yms. Pitäkää vain tämä ostolakko, ainoa tapa vaikuttaa.
Miksi pitäisi ostaa mitään kun ei tarvitse mitään? Ei se ole ostolakko että ostaa vain tarpeesen.
Vaatteet ovat harmittomia ilon tuottajia. Näinä aikoina tarvitaan mielialaa nostattavia asoita elämään ja vaatteet palvelevat tätä tarvetta hyvin, yhtä hyvin kuin vaikka liikunta ja ystävät.
Joillekin on ja joillekin ei. Mulle vaatteet ovat käyttötavaraa. En tarvitse kymmentä erikokoista ja eriväristä paistinpannuakaan ruokaa laittaessani, jotta olisi vaihtelua. Oleellista mulle vaatteissani on, että ovat kuhunkin säähän sopivia, käytännöllisiä ja mukavia päällä. Mieluiten vielä sellaisia, jotka ovat kestäviä eivätkä hajoa, haalistu, kutistu tai muuten muota muotoaan muutaman pesukerran jälkeen.
Tuli mieleen noin muutenkin, että nuorena (siis 1970- ja 1980-luvuilla) mielestäni muoti muuttui varsin usein. Tai ainakin nuorisomuoti. Nyt tuntuu siltä, että ihan samanlaisia vaatteita on nyt vaatekaupoissa kuin oli jo 20 vuotta sitten. Kutakuinkin samat mallit, samat värit ja samat kuosit vuodesta toiseen. Vuosi sitten ostin Irlannista 100% villaa olevan villatakin. Oli niin erilainen kuin mitä suomalaisissa vaatekaupoissa myydään. Hyvin hoidettuna se kestää koko mun loppuelämän. Ja sekin tuli vielä mieleen, että ihmiset asuvat yhä pienemmissä asunnoissa. Keittiökin on jouduttu rakentamaan olohuoneeseen ja kaappitilaa on vähän. Ei siis ole säilytystilaakaan tarpeeksi, jos vähän väliä ostaa uusia vaatteita. Toki voi ne aiemmat myydä kirppiksellä pois, mutta pidemmän päälle tulee kalliiksi, jos ostat jonkun vaatteen 50 €:lla ja muutaman kuukauden päästä myyt sen pois 5 €:lla.
Hirveä sanoa näin, mutta meillä (toimistotyö) moni pukeutuu nykyään todella rennosti. Ja se on ihan fine, mutta rivien välissä on luettavissa, taloudellisen epävarmuuden vaikuttavan asiaan.
Siinä missä aiemmin monilla oli Michael Korsin laukku tai vastaava, nykyään työnantajan tarjoama työreppu liki jokaisella. Lounaaksi eväät, ei käydä ulkona. "Jakkupuvut" (kärjistäen!) vaihtuneet "verkkareihin", ja siinä missä aiemmin oli Ganttia tai vastaavaa, nykyään ei noita ole, vaan ties mitä henkkamaukkaa ja tokmannia. En sano että huonoja muutoksia, mutta kertoo ostovoiman laskusta...! Ei työssäkäyvälle satasen parin laukku tai huppari pitäisi olla mikään mahdottomuus... Ja ei tartuta nyt merkkeihin ja muuhun, kuvaan muutosta, miten näkyy työpqikalla, ettei rahaa enää ole, kuten aiemmin oli!
kaapit aivan täynnä vaatteita. suorastaan pursuilee ne vaatteet ulos. jos tarvitsen jotain ostan kirpparilta. ja siis en tarvitse mitään. ei tulis mielenkkään mennä johonkin vaatekauppaan.
Ostaisin jos olisi kokoani. T. Xxl
Vierailija kirjoitti:
Hirveä sanoa näin, mutta meillä (toimistotyö) moni pukeutuu nykyään todella rennosti. Ja se on ihan fine, mutta rivien välissä on luettavissa, taloudellisen epävarmuuden vaikuttavan asiaan.
Siinä missä aiemmin monilla oli Michael Korsin laukku tai vastaava, nykyään työnantajan tarjoama työreppu liki jokaisella. Lounaaksi eväät, ei käydä ulkona. "Jakkupuvut" (kärjistäen!) vaihtuneet "verkkareihin", ja siinä missä aiemmin oli Ganttia tai vastaavaa, nykyään ei noita ole, vaan ties mitä henkkamaukkaa ja tokmannia. En sano että huonoja muutoksia, mutta kertoo ostovoiman laskusta...! Ei työssäkäyvälle satasen parin laukku tai huppari pitäisi olla mikään mahdottomuus... Ja ei tartuta nyt merkkeihin ja muuhun, kuvaan muutosta, miten näkyy työpqikalla, ettei rahaa enää ole, kuten aiemmin oli!
Meillä tuo muutos alkoi näkyä jo 2000-luvun lopussa, kun etätyö alkoi yleistyä. Tai aluksi ensin yhä useampi asiakaspalaveri hoidettiinkin virtuaalisesti (vaikka siis itse mentiinkin vielä toimistolle) eikä enää menty paikan päälle palavereihin. Työkavereiden vuoksi ei ollut tarpeellista miesten pukeutua pukuun eikä naisten jakkupukuun. Asiakaspalavereissa Teamsin tms kautta kukaan asiakas ei tiennyt, millainen käsilaukku jollain oli tai oliko hienot kengät vai kenties mummon kutomat villasukat jalassa, kun ei ne siitä tietokoneen näytöltä näkynyt. Ihan alkuaikoina noissa palavereissa usein pidettiin vielä webbikamerat päällä, mutta myöhemmin ei enää sitäkään. Oli tärkeämpää keskittyä näytöllä jaettaviin dokumentteihin tms kuin niissä pienissä ruuduissa näkyviin palaveriin osallistujien naamoihin. Ostovoimalla tai taloudellisella epävarmuudella ei ollut silloin asian kanssa mitään tekemistä. Etätyö muutti sitten asiaa vieläkin enemmän. Kukaan ei tiennyt, vaikka olisi ollut koko työpäivän ajan yöpaita päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pitäkää vain tämä ostolakko, ainoa tapa vaikuttaa."
Mitä horiset, ihmisillä ei ole rahaa ostaa vaatteita, se ei ole ostolakko!
Se ettei ole rahaa ei ole sama kuin ettei välttämättä tarvitse ostaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut pitkää kuoritakkia, joka hengittää, jossa on hyvät taskut ja käteviä säätöjä. Beige, musta, beige, beige, musta, tiskirätti, pölyriepu, beige, beige. Vanha kai kestää vielä.
Oikeasti pitää suunnata sitten vaikka Tukholmaan ostoksille. Muistan kun täällä meillä joskus pyörin vaatekaupoissa ( koska sitä teen harvoin ja tässä syy) mustaa, valkoista,mustaa,käsilaukut mustia, napapaitoja,mustaa. Sitten kun menin Tukholman h&m kauppaan,oi sitä väriloistoa joka paistoi silmiin. Kaikkea muuta paitsi mustaa ja valkoista. Virosta ostan käsilaukkuja,jos nyt vaikka kaipaan muitakin värejä, musta masentaa. Suomesta on helppo ostaa hautaisiin vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet ei kyllä ainakaan minulle tuota mitään erityistä iloa, toisin kuin vaikka teatterin ja musiikin elämykset. Mutta jos ostamisesta saa jotakin, niin mikä ettei.
No saathan sinäkin ostamisesta iloa, vai saatko teatteri- ja konserttilippuja aina jostain ilmaiseksi.
Vaatteiden ostaminen ei todellakaan ole mikään iloinen tapahtuma tai yhtä juhlaa, vaan vain pakollinen välttämättömyys ja vain silloin kun on ihan pakko.
Suomessa ainakin miesten vaatevalikoimat on ihan surkeita. Lastenvaatteita, urheiluvaatteita ja kauluspaitoja. Jos menet etsimään jotain, niin kaikki vaatteet on sellaisia joita naiset ostavat lapsilleen ja miehilleen. Itse olen viimeiset 25v tilannut vaatteeni netistä.
Vierailija kirjoitti:
kaapit aivan täynnä vaatteita. suorastaan pursuilee ne vaatteet ulos. jos tarvitsen jotain ostan kirpparilta. ja siis en tarvitse mitään. ei tulis mielenkkään mennä johonkin vaatekauppaan.
Sama, ei ole koskaan kiinnostanut pyöriä vaatekaupoissa vain huvikseen katselemassa. Ostan vaatteita vain kun on ihan pakko.
Kerro ihmeessä nää nettikaupat. Meitä on muitakin joita kiinnostaa. Vai pitääkö löydöt pitää salaisuutena?