Hammassärkyä lähes vuoden eivätkä lääkärit löytäneet mitään
Käyn yksityisellä vuosittain tarkastuksissa ja hoidan hampaitani hyvin. Alkuvuodesta iski kauhea hermosärky hampaita langatessa, viikko meni niin etten muista siitä mitään. Kipu ei paikantunut tarkemmin kuin oikealle ylhäälle. Menin hammaslääkäriin ja lääkäri laittoi kivut jumissa olevien purentalihasten piikkiin. Kävin purentalihashieronnoissa, vuositarkastuksessa (jossa todettiin oikealla ylhäällä paikan irtoaminen ja muita purentavaurioita) ja paikkauttamassa. 2 rtg-kuvaa otettiin eikä niissä näkynyt mitään. No paikkausten jälkeen homma ns. eskaloitui ja ajattelin, että paikkaus varmaan ärsytti jotain hermoa. Kipu muuttui tykyttäväksi. Soitin hammaslääkärilleni, joka sanoi että mene sille purentaspesialistille arvioon. Varattiin aika. No seuraavana päivänä oikealle taakse ikeneen alkoi nousta iso patti. Menin saman yksityisen hammaspäivystykseen, jossa eri lääkäri. Otettiin rtg ja siellähän tokavikassa hampaassa oli juurenkärjen tulehdus. Hän aloitti heti juurihoidon ja patti ja kivut katosivat.
Miten tässä enää voi luottaa (näihin) hammaslääkäreihin vai pitäiskö ruveta käymään muualla? Nyt pelottaa, onko tulehdusta ollut tosiaan näin kauan ja onko se levinnyt muuallekin. Ainahan sanotaan, että kivuissa ja vaivoissa pitäisi mennä heti hammaslääkäriin, mutta hoito voi viivästyä näköjään vaikka kuinka kauan kun potilasta ei oteta todesta. Katsoin Kannasta kirjauksia ja siellä on laitettu kivut todellakin purentavaivojen piikkiin, vaikka sanoin että hampaisiin sattuu.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Mulla tykytteli noin 10 vuoden ajan aina ajoittain kahta vanhaa juurihoidettua poskihammasta. Juu, ei näkyny ikinä mitään pikkuröntgeneissä. Kävin joka vuosi hammaslääkärissä ja hoidin hyvin hampaitani. Hammaslääkäri ei ottanut todesta, välillä jopa sanoi, että ei juurihoidetuissa hampaissa voi tuntua mitään ja toisinaan sanoi, ettei juurihoidetut hampaat ikinä tunnu samalta kuin omat hampaat.
Sitten päätin mennä 3D-kuvaan, onneksi sain siihen lähetteen. Siinä näkyikin sitten massiivinen ja krooninen tulehdus molempien juurihoidettujen hampaiden juuristossa. Hampaat piti poistaa samantien ja mätä vain pursusi. Olin tuommoisilla hampailla ollut siis yli 10 vuotta, läpikäyden jopa kaksi sektiota tuona aikana. Tein kunnon valitukset hammaslääkäristä. Tämä kaikki tapahtui siis yksityisellä, maksoin aina kaikki käynnit kalliisti itse.
Lisään tähän siis vielä tarkennusta: eli sain tietää, että on olemassa tällainen 3D-kuvaus, jossa ei mikään jää näkemättä.
Varasin ajan tähän monen sadan euron kuvaukseen ja marssin sisään. Hoitaja sanoi, että hei sulla ei ole lähetettä. Olin ihan että häh, tarviiko tähän lähetteen. Hoitaja kävi hakemassa käytävän toiselta puolelta jonkun hammaslääkärin huoneesta hammaslääkäriltä lähetteen ja niin otettiin kuva. Hoitaja taisi nähdä jo siinä paikan päällä, että nyt on paha tilanne, sillä meni hiljaiseksi. Sitä ennen naureskeli mulle, että mitä mä tuun tällaiseen kuvaukseen omin päin, kun pikkuröntgeneissäkään ei ole mitään näkynyt. Hyvä, että ehdin kotiin tuolta käynniltä, kun jo joku hammaslääkäri soitti perääni, että tilanne on vakava ja hampaat pitää repiä heti irti, että massiivinen, iso tulehdus.
Vierailija kirjoitti:
Se voi johtua bruksismista. Jos tilannetta ei hoidettu ajoissa (kuten ilmeisesti ei hoidettu), niin sitten voi käydä noin.
Päivystävä sanoi, että hampaassa oli tosi syvä paikka hermon lähellä. Sellaiset ovat kuulemma tykyttäviä aikapommeja (kirjaimellisesti). Jos päälle tulee vielä bruksismirasitus niin ei ihme, jos alkaa vaivata.
Mutta pitäisi hammaslääkärien nyt tunnistaa, mikä siellä oikeasti vaivaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tykytteli noin 10 vuoden ajan aina ajoittain kahta vanhaa juurihoidettua poskihammasta. Juu, ei näkyny ikinä mitään pikkuröntgeneissä. Kävin joka vuosi hammaslääkärissä ja hoidin hyvin hampaitani. Hammaslääkäri ei ottanut todesta, välillä jopa sanoi, että ei juurihoidetuissa hampaissa voi tuntua mitään ja toisinaan sanoi, ettei juurihoidetut hampaat ikinä tunnu samalta kuin omat hampaat.
Sitten päätin mennä 3D-kuvaan, onneksi sain siihen lähetteen. Siinä näkyikin sitten massiivinen ja krooninen tulehdus molempien juurihoidettujen hampaiden juuristossa. Hampaat piti poistaa samantien ja mätä vain pursusi. Olin tuommoisilla hampailla ollut siis yli 10 vuotta, läpikäyden jopa kaksi sektiota tuona aikana. Tein kunnon valitukset hammaslääkäristä. Tämä kaikki tapahtui siis yksityisellä, maksoin aina kaikki käynnit kalliisti itse.
Lisään tähän siis vielä tarkennusta: eli sain tietää, että on olemassa tällainen 3D-kuvaus, jossa ei mikään jää näkemättä.
Varasin ajan tähän monen sadan euron kuvaukseen ja marssin sisään. Hoitaja sanoi, että hei sulla ei ole lähetettä. Olin ihan että häh, tarviiko tähän lähetteen. Hoitaja kävi hakemassa käytävän toiselta puolelta jonkun hammaslääkärin huoneesta hammaslääkäriltä lähetteen ja niin otettiin kuva. Hoitaja taisi nähdä jo siinä paikan päällä, että nyt on paha tilanne, sillä meni hiljaiseksi. Sitä ennen naureskeli mulle, että mitä mä tuun tällaiseen kuvaukseen omin päin, kun pikkuröntgeneissäkään ei ole mitään näkynyt. Hyvä, että ehdin kotiin tuolta käynniltä, kun jo joku hammaslääkäri soitti perääni, että tilanne on vakava ja hampaat pitää repiä heti irti, että massiivinen, iso tulehdus.
Voi hyvä Luoja sentään mitä olet joutunut kokemaan. Mietin kans, että pitäisikö etsiytyä/pyytää lähete tuollaiseen tarkkaan kuvaan. Muuten jään miettimään, mikä kaikki hampaistossa voi olla pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä yksi lisätieto, eli hampaat olivat vierekkäiset poskihampaat.
Yks hammaslääkäri sanoi mulle kerran, että me vaan esitetään tietävämme mitä tehdään. Hyviäkin löytyy, mutta täytyy olla tarkka ja tietää kenelle menee. Puskaradio.
Minulla on hirveä kokemus julkisesta hammashoidosta. Eräänä pääsiäisenä, n. 10v sitten, iski hirveä kipu hampaaseen. Poski turposi ja tykytti. Sain ajan lähimmmälle kouluhammaslääkärille ( nimeä en voi mainita, koska viesti poistuu heti). Hammaslääkäri ei ymmärtänyt mitään, sanoi kaiken olevan kunnossa. Seuraavana päivänä poski oli niin turvonnut, että en nähnyt toisella silmällä. Jouduin tilaamaan taksin, koska pääsiäisenä joukkoliikenne oli rajoitettua. Menin Haartmannin päivystykseen, jossa vedettiin 2 hammasta pois ja annettiin antibioottikuuri. Myöhemmin sain tietää, että jos heti olisi aloitettu juutihoito, hampaat olisivat säästyneet. Sanon tämän koulun nimen kuitenkin: Lehtikuusen Koulu, Hakunila.
Vierailija kirjoitti:
Ompa ollut vastuuton hampilääkäri. Minun lääkäri sanoi, että seurataan tilannetta jos tuntuu mitään kipuja yms. niin sitten tutkitaan. Kannattaa aina vaihtaa lääkäriä jos on välinpitämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä Luoja sentään mitä olet joutunut kokemaan. Mietin kans, että pitäisikö etsiytyä/pyytää lähete tuollaiseen tarkkaan kuvaan. Muuten jään miettimään, mikä kaikki hampaistossa voi olla pielessä.
Kyllä. Ja vitutti suoraan sanottuna todella paljon, sillä olin noin kymmenen vuoden ajan ravannut sillä yhdellä ja samalla hammaslääkärillä ja aina sanonut, että nää hänen juurihoitamansa hampaat tuntuu välillä niin oudolta, välillä tykyttää, välillä kutittaa ja muuten vaan tuntuu oudolta. Ja tosiaan niissä pikkukuvissa ei näkyny ikinä mitään ja vähätteli.
En enää ikinä mennyt hänelle, vaan pistin valitukset menemään.
Tosiaan sitten suu- ja leukakirurgi veti nämä hampaani pois, oli kyllä hurja kokemus tuo poskihampaiden irti repiminen. Kyllä siinä sydän tykytti ja oi jotenkin niin brutaalia repimistä, kunnes irtosi. Ja heti kun yksi saatiin irti, sama homma uudestaan. Ja mätä vain pursusi ulos, tunsin sen hajunkin. Ja kovat antibiootit päälle. Kirurgi oli kyllä hyvä, ei jäänyt mitään vaurioita. Noin vuoden ajan olin ilman poskihampaita, enkä pystynyt hienontamaan mitään ruokaa sillä puolella suuta. Söin yksipuolisesti toisella puolella vain, eli kyllä kahden vierekkäisen poskihampaan puuttuminen tuntui arjessa! Samoin puheessa ässä suhahteli oudosti, kun suusta puuttui noi hampaat. Sama kirurgi asensi sitten ne implantit suuhun myös.
Se 3D-kuvaus on siis sellainen tosi iso laite, jonka keskelle mennään seisomaan ja se laite pyörii sun pään ympäri ja ottaa värillisen kolmiulotteisen kuvan koko hampaistosta. Mikään ei jää piiloon eikä tulkinnanvaraiseksi. Joku virallinenkin nimi sille on, oisko joku laaja kartiokeilakuvaus tai jotain sellaista.
Ja siis just toi että röntgenkuvissa ei näy mitään = ei tehdä mitään, vaikka potilas valittaa kipuja. Luulisi, että lääkäri itse ehdottaisi vaikka tarkempia kuvia. Hehän ne niitä lääkäreitä ovat, eikä me potilaat!
Tosin kyllähän nykyään normilääkäriinkin pitää mennä jo valmiin (googletetun tai tekoälyn kanssa keskustellun) diagnoosin kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Ja siis just toi että röntgenkuvissa ei näy mitään = ei tehdä mitään, vaikka potilas valittaa kipuja. Luulisi, että lääkäri itse ehdottaisi vaikka tarkempia kuvia. Hehän ne niitä lääkäreitä ovat, eikä me potilaat!
Tosin kyllähän nykyään normilääkäriinkin pitää mennä jo valmiin (googletetun tai tekoälyn kanssa keskustellun) diagnoosin kanssa...
No mullahan ei ollut varsinaisia kipuja. Oli vain tykyttelyä ja kutitusta aika ajoin. Välillä 2 viikkoa putkeen, välillä monen kuukauden tauko. Näin mentiin siis reilu 10 vuotta. Ja tosiaan massiivinen sekä krooninen tulehdus sitten oli. Oli varmasti alkanut muhimaan siellä jo heti juurihoidoista lähtien.
Eli vastaus ap kysymykseesi on se, että et voi sokeasti luottaa hammaslääkäreihin.
Jos epäilyttää, vaihda hammaslääkäriä ja tosiaan mene siihen 3D-kuvaan jatkossa, jos jotain vastaavaa tulee.
Muista myös ap, että juurihoito on vain lopullisen pitkittämisestä eli hampaan repimisen pitkittämistä. Juurihoidettuun hampaaseen tulee usein tulehdus sinne juuren kärkeen, kun on mahdotonta saada kaikkia bakteereita sieltä pois.
Eli edessäsi on mitä luultavimmin vielä jossain kohtaa hampaan repiminen.
Tämä meni hamm.lääk.kovan säryn takia .Sain hamm.hoito ohjeita eikä reikää oo.!?!Meni VK.takas hammas oli keskeltä syöpynyt ihan iskeneen asti syvä reikä.!Hyvä lääkäri poisti tosi nopeaan.Sitten kauhu kokemus.Toissa kesä,taas syöpynyt iso alahamnas,porasi poikki.Eikä saanut pois kokonaan ,tunnin koitti.Verisuu leukaa myöten.Leukaluu kipeä eikä suu auennut kuin sentin pari olisko 3vk.Menun parin päivän päästä eri paikkaan missä tämä lääk.oli että ottaa lopun hampaan.Sanoin ei oteta!kävin siellä ,olin niin kipeä että.Hältä puuttui joku työväline ekan kerran??!siksi ei hamm.saanut pois.Menin kotiin kaivoin kaapista antib.paradontaxit ostin ja rupesin hoitamaan ientä,hamm.lääk. sanoi tukehtuu aivan varmaan!!?.Tutulla oli sama juttu käynyt sai antib.ennen ja jälkeen.Hoito oli parempi ja sen hamm.tynkä poistettiin.Tällä oli ihan kuin neula kaulalla..pisti pitkäänkin.Nyt ien kasvanut päälle valkee nysä näkyy.Hammashermot poistetuista hammpausta saattaa särkeä.Tällä on haamu särkyjä.Otatan pois sitä mukaan kun reikiintyy . Etuhampaat on omat ja hyvät .
Se voi olla kolmoishermosärkyä.
Itsellä tuntuu kuin kaikkia oikean puolen ala- ja ylähampaita porattaisiin puuduttamatta hermoon. Kohtaus kestää aina mutanan tunnin ja voi uusiutya monta kertaa päivässä. Kylmyys ja tuuli laukaisee heti
Se voi johtua bruksismista. Jos tilannetta ei hoidettu ajoissa (kuten ilmeisesti ei hoidettu), niin sitten voi käydä noin.