Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin ja miten peruskoulua alettiin muuttaa ilmiöiksi ja avoimiksi ympäristöiksi

Vierailija
17.02.2025 |

Itseäni alkoi kiinnostaa, miten ja kenen hankkeesta tämä oikeasti tapahtui, kun täällä joku syytti vassareita koulun pilaamisesta ja itse muistelin silloin olleen oikeisto-keskusta hallitus. Googlettelin vähän ja löysinkin tällaisen suomen Kuvalehden jutun vuodelta 2017, missä asiasta kerrotaan. Koulumuutoksen yhtenä pääarkkitehtina näyttää olleen Saku Tuomisen firma.

https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/suuri-digiloikka-lapsille-koulu-mene…

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työvälineissä: Insinöörikansa Suomi on toistaiseksi aika heikosti hyödyntänyt digitalisaatiota oppimisessa. Koulu on melkein ainoita paikkoja, missä lapset ja nuoret eivät käytä älypuhelimia. (Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen)"

Vierailija
2/11 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvun alussa kävin tuollaista edistyksellistä koulua, mutta ei silloin mitään ongelmia ollut. 35 oppilasta luokassa eikä erillisiä luokkahuoneita ollut. Opettajaa vielä kunnioitettiin eikä ollut älylaitteita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas mielenkiintoinen artikkeli, siinä kuvaillaan hyvin, miten ja miksi koulua lähdettiin muuttamaan

Vierailija
4/11 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni Grahn Laasonen ainakin oli kovasti mukana. Idea avotiloissa on että ne on halvempia. Siksi yhä esim valtiolla ajetaan tuhatta ja sataa avotiloihin ja sitten ihmetellään kun kukaan ei halua tulla toimistolle paikan päälle

Vierailija
5/11 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa nuo termit: kirjaton koulu, pulpetiton koulu ja kouluton koulu

"Kouluttomassa koulussa ei ole oppitunteja, lukujärjestyksiä tai luokkia. Oppiminen on työpajamaista, projektioppimista ja se keskittyy todellisen elämän ilmiöihin."

Vierailija
6/11 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset ehkä 10-15 vuotta tuota on harrastettu. Päättäjät kuulivat, että Suomessa on maailman paras koulujärjestelmä ja sitten päätettiin, että sitä koulujärjestelmää pitää kehittää vieläkin paremmaksi uusimpiin kasvatustieteen tutkimustuloksiin perustuen. Ongelma on vaan siinä, että ne uudet jutut ovat täyttä tuubaa ja olisi kannattanut pysyä vanhoissa "buumerimenetelmissä". Parhaat tulokset saavuttaneet ikäluokat kävivät koulunsa pääosin 90-luvulla jolloin kouluissa oli vielä hyvin perinteinen meininki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ongelma on se että aika moni ehdotus ei lähde hallituksesta tai ministeriltä vaan ministeriöstä tai asiantuntijalta jonka oma poliittinen kanta voi ohjata heitä ja olla päinvastainen kuin ministerillä. Sen suhteen onkin hyvä tutkia että mistä ne saavat alkunsa.

Vierailija
8/11 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ongelma on se että aika moni ehdotus ei lähde hallituksesta tai ministeriltä vaan ministeriöstä tai asiantuntijalta jonka oma poliittinen kanta voi ohjata heitä ja olla päinvastainen kuin ministerillä. Sen suhteen onkin hyvä tutkia että mistä ne saavat alkunsa.

Opetushallitus varsinkin on liukunut ääriaineksen käsiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa nuo termit: kirjaton koulu, pulpetiton koulu ja kouluton koulu

"Kouluttomassa koulussa ei ole oppitunteja, lukujärjestyksiä tai luokkia. Oppiminen on työpajamaista, projektioppimista ja se keskittyy todellisen elämän ilmiöihin."

Eli vältellään kaikin keinoin ajattelu-ja vaikkapa kirjoitustaidon kehittämistä? Mitä siellä sitten väkerretään, jotain mobilejako?

Vierailija
10/11 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisen elämän ilmiöistä tuleekin mieleen heti graafisesti havainnollistettu seksuaalisuuskoulutus alaikäisille. Kädestä pitäen alkeista kohti edistyneempiä tasoja.

 

Taitavat olla niitä tulevaisuuden avaintaitoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi ongelma on se että aika moni ehdotus ei lähde hallituksesta tai ministeriltä vaan ministeriöstä tai asiantuntijalta jonka oma poliittinen kanta voi ohjata heitä ja olla päinvastainen kuin ministerillä. Sen suhteen onkin hyvä tutkia että mistä ne saavat alkunsa.

Opetushallitus varsinkin on liukunut ääriaineksen käsiin.

Tuntuu kyllä vahvasti siltä että siellä ajatellaan että mitä uudempi opetusteoria sitä parempi se on.