Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko ketään oikeasti rikasta ihmistä?

Vierailija
10.10.2026 |

Sellaista jonka ei tarvitse käydä töissä elääkseen. Mutta Huom. rikasta, ei mitään elämäntapatyötöntä. 

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurasin kerran erään tuntemani erittäin varakkaan pariskunnan keskustelua veneen hankinnasta. Vene oli kyllä kallis (monta sataatuhatta) mutta heidän varallisuudellaan sellaisia voisi ostaa vaikka useamman. Ei todellakaan vaikuta elämisenlaatuun tms. En tiedä tarkkaan heidän omaisuutensa määrää, mutta veikkaan että noin 50-100 miljoonaa. 

Mielenkiintoista näin tavallisen tallaajan näkökulmasta oli, että he lähestyivät ostopäätöstä ihan kuten itse harkitsisin vaikka 10.000€:n veneen hankintaa. Siinä mietittiin monta päivää että tarvitaanko noin isoa venettä, paljonko sitä tulisi oikeasti käytettyä, mitä sen ylläpito maksaa. Isoin kysymys heille ei kuitenkaan ollut että ”onko meillä varaa tähän?”, vaan että ”onko tämä vastuullista rahankäyttöä?”. 

Toinen tavallisesta tallaajasta vähän erottava piirre on, että varsinkin ns vanhan rahan edustajat (joita tuttavani ovat) suhtautuvat omaisuuteensa hyvin usein niin, että se on heillä vain tilapäisesti hoidossa ja käytössä, mutta omaisuus kuuluu viime kädessä tuleville sukupolville. 

Siksi he usein välttävät näkyvää pröystäilyä ja tuhlailevaa elämäntyyliä vaikka toki saattavat elää mukavasti. Olisihan se noloa jos levittelisi ja tuhlaisi rahoja jotka tietää itsekin saaneensa koska sattui syntymään oikeaan sukuun, ja jotka näin ollen ovat perheen yhteinen yli sukupolvien menevä onnenpotku. He pyrkivät yleensä olemaan tämän omaisuuden ”hyviä vartijoita ja paimenia” oman vahtivuoronsa ajan. Siksi he ovat myös sijoittajina usein aika konservatiivisia. 

Täysin erilainen ryhmä on itse rikastuneet, joista osa levittelee rahojaan hyvinkin näkyvästi. Tulee mieleen mm se terninmaitomiljonööri sekä Nalle Wahlroos joka on itse luonut omaisuutensa ja antaa rahan myös näkyä häpeilemättä. Hän on ylpeä varakkuudestaan koska on itse sen saavuttanut, kun taas joku vanhaan rahasukuun syntynyt saattaa piilotella varakkuuttaan. 

Nalle nyt sattui olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja tuurilla ja riskinotolla sai alun toimilleen. Ei hän millään työnteolla tai omalla viisaudellaan ole rikastunut.

Vierailija
62/86 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Meidän talouden yhteenlaskettu nettovarallisuus n. 1,2milj. €, mutta en miellä meitä erityisen rikkaiksi.

Ollaan nelikymppisiä ja lapsia on, velkaa taas ei.

Paljonko tuosta on talon/asunnon arvoa? Se voi vaihdella suurestikin. Etenkin talon. 

Meillä on kolme erikokoista asuntoa (Helsingissä), sekä kaksi kesämökkiä.

Kesämökeillä ei ainakaan myyntiarvoa. Oikeasti teillä ei ole mitään. 

Saisiko sitten vaikka asunto- tai toimeentulotukea :). Kun ei kerran ole mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Meidän talouden yhteenlaskettu nettovarallisuus n. 1,2milj. €, mutta en miellä meitä erityisen rikkaiksi.

Paljonko tuosta on talon/asunnon arvoa? Se voi vaihdella suurestikin. Etenkin talon. 

Saisiko sitten vaikka asunto- tai toimeentulotukea :). Kun ei kerran ole mitään.

Niin — kesämökit sijaitsevat lähellä Espoon rajaa, meren rannalla. Tontti 1,5 ha. Kesämökkejä on monenlaisia.

Vierailija
64/86 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahneus, piheys. 

Eli et tunne ketään. 

Vierailija
65/86 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olenko oikeasti rikas mutta kryptoina on puolitoista miljoonaa. Se on tullut arvonnousuna kun ostin niitä halvalla joskus vuonna 1 ja 2.

Oikeastaan luulen, että tuolla rahamäärällä kuulun keskiluokkaan. Sitten kun niiden arvo on 10 miljoonaa niin sitten kai voi kutsua itseään rikkaaksi, mutta siihen menee varmaan vielä 10 vuotta. 

Vierailija
66/86 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuo esille sen ilmeisen faktan, että varallisuudestaan huolimatta ovat ihan ok tyyppejä. Näin varmaan onkin, koska Suomessa pidetään vähän nolona  lesoilla rahoillaan tms. Siinä on myös toinen juttu, saat kulkea aika rauhassa, kun rikkaudet ei näy päällepäin.  

Vierailija
67/86 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansainvälinen rikkaan määritelmä (UNHWI) on $30M sijoitusomaisuutta pääasiallisen asunnon lisäksi. 

Vierailija
68/86 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne, mutta yritysjohtajat todennäköisesti ovat rikkaita ja mitä olen heidän kanssaan tekemisissä ollut esim. työpaikoilla, heistä huokuu sellainen saatanallinen pahuus että en halua sen tarkemmin tunteakaan. En luota heidän moraaliinsa, uskon että he voisivat silmää räpäyttämättä tappaa toisen ihmisen.

Vierailija
69/86 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Ei tervehdi ketään sellaista henkilöä, joka ei tienaa vähintään puolta miltsiä vuodessa.

Vierailija
70/86 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta töistä, mutta toisin kuin minä köyhä, he pitävät työnteosta, eivätkä lopeta, vaikka voisivat.

Minä lähtisin heti, jos voittaisin lotossa.

Vierailija
71/86 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaat on ahneimpia ei ahkerimpia. 

Eivät he olisi rikkaita, jos eivät olisi ahkeria. Ja jos raha on perittyä, eivät he pysyisi rikkaina, jos eivät olisi tavallaan ahkeria.

Vierailija
72/86 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erään ihmisen jonka ei tarvinnut naimisissa menonsa jälkeen käydä töissä. Hän jäi nuorena leskeksi niin että työikää olisi ollut vielä reilusti jäljellä mutta taloudellisesti hän pärjäsi niin että töihin meno ei ollut tarpeellista. En sanoisi välttämättä että hän on rikas mutta keskimääräistä suomalaista selkeästi varakkkaampi.

Rikas on mielestäni aika voimakas sana ja täällä Suomessa on todella vähän ihmisiä joita itse kutsuisin rikkaaksi. En näe että ihminen jolla on varaa olla työelämän ulkopuolella olisi automaattisesti rikas vaikka rahaa olisikin jonkin verran.

Olen samaa mieltä, rikas on aika voimakas sana Suomessa. Varakkaita meillä varmaan on, mutta en keksi ketään rikasta. Tai ehkä Nalle ja Kimi.

Vierailija
73/86 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurasin kerran erään tuntemani erittäin varakkaan pariskunnan keskustelua veneen hankinnasta. Vene oli kyllä kallis (monta sataatuhatta) mutta heidän varallisuudellaan sellaisia voisi ostaa vaikka useamman. Ei todellakaan vaikuta elämisenlaatuun tms. En tiedä tarkkaan heidän omaisuutensa määrää, mutta veikkaan että noin 50-100 miljoonaa. 

Mielenkiintoista näin tavallisen tallaajan näkökulmasta oli, että he lähestyivät ostopäätöstä ihan kuten itse harkitsisin vaikka 10.000€:n veneen hankintaa. Siinä mietittiin monta päivää että tarvitaanko noin isoa venettä, paljonko sitä tulisi oikeasti käytettyä, mitä sen ylläpito maksaa. Isoin kysymys heille ei kuitenkaan ollut että ”onko meillä varaa tähän?”, vaan että ”onko tämä vastuullista rahankäyttöä?”. 

Toinen tavallisesta tallaajasta vähän erottava piirre on, että varsinkin ns vanhan rahan edustajat (joita tuttavani ovat) suhtautuvat omaisuuteensa hyvin usein niin, että se on heillä vain tilapäisesti hoidossa ja käytössä, mutta omaisuus kuuluu viime kädessä tuleville sukupolville. 

Siksi he usein välttävät näkyvää pröystäilyä ja tuhlailevaa elämäntyyliä vaikka toki saattavat elää mukavasti. Olisihan se noloa jos levittelisi ja tuhlaisi rahoja jotka tietää itsekin saaneensa koska sattui syntymään oikeaan sukuun, ja jotka näin ollen ovat perheen yhteinen yli sukupolvien menevä onnenpotku. He pyrkivät yleensä olemaan tämän omaisuuden ”hyviä vartijoita ja paimenia” oman vahtivuoronsa ajan. Siksi he ovat myös sijoittajina usein aika konservatiivisia. 

Täysin erilainen ryhmä on itse rikastuneet, joista osa levittelee rahojaan hyvinkin näkyvästi. Tulee mieleen mm se terninmaitomiljonööri sekä Nalle Wahlroos joka on itse luonut omaisuutensa ja antaa rahan myös näkyä häpeilemättä. Hän on ylpeä varakkuudestaan koska on itse sen saavuttanut, kun taas joku vanhaan rahasukuun syntynyt saattaa piilotella varakkuuttaan. 

Nalle nyt sattui olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja tuurilla ja riskinotolla sai alun toimilleen. Ei hän millään työnteolla tai omalla viisaudellaan ole rikastunut.

Riskinotto voi olla viisautta ja tuurilla harva rikastuu, ehkä joku oikea lottorivi, mutta ei sekään tee ihmistä rikkaaksi, varakkaaksi vain.

Vierailija
74/86 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen muutaman varakkaan, jolla sijoitusomaisuus varmaan jotain miljoonan luokkaa, käyvät töissä ja ovat nuukia kuin perkuleet, yksikin dyykkaa lautoja Starkin roskiksesta koska "hyvää kamaa heittävät pois". Sitten tunnen yhden joka tienaa joka vuosi osinkoina jokusen miljoonan vuodessa, oli perustamassa firmaa josta tuli pörssiyhtiö. Kulkee tokmannimiehen flanellipaidassa ja ajaa Toyotalla, tykkää kalastella ja mökkeillä. Tekee töitä aina silloin kun joku tuttu soittaa ja kyselee vinkkiä työasioissa.

Vierailija
75/86 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt on ihan hassu väite jos yhtään tunnet Wahlroosin uraa. 

Yhdes liiketoimessa voi jopa käydä tuuri, se taas on kaikkea muuta kuin tuuria että 40 vuoden uran aikana tekee kerta toisensa jälkeen peliliikkeitä jotka myöhemmin osoittautuvat oikeiksi. 

Vierailija
76/86 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt on ihan hassu väite jos yhtään tunnet Wahlroosin uraa. 

Yhdes liiketoimessa voi jopa käydä tuuri, se taas on kaikkea muuta kuin tuuria että 40 vuoden uran aikana tekee kerta toisensa jälkeen peliliikkeitä jotka myöhemmin osoittautuvat oikeiksi. 

Kuten kerää miljoonien arvosta maataloustukiaisia?

Vierailija
77/86 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki rikkaat ovat outoja, elävät jotenkin vinossa maailmankuvassa kuplansa sisällä. Heissä on jotain kammottavaa...

Vierailija
78/86 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin — kesämökit sijaitsevat lähellä Espoon rajaa, meren rannalla. Tontti 1,5 ha. Kesämökkejä on monenlaisia.

Kukaan ei teidän mökkejänne osta. 

Vierailija
79/86 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innostuin laskemaan omaa ja puolison yhteenlaskettua nettovarallisuutta. 

- Asunto: arvo nyt ehkä 600000
- muita kiinteistöjä ja metsää: noin 300000

- kesämökki (peritty ja kolmen perheen yhteisomistuksessa): oman osuuden  arvo noin 20000

- tileillä: ehkä 10000

- sijoitussalkku: noin 65000

- autot ja vene yhteensä noin 30000 (eivät erityisen hienoja)

Omaisuus yhteensä: 1 025 0000€
Velkaa: yhteensä noin 360 000€

Nettovarallisuus: 665 000 € eli reilut 330 tonnia per nuppi. 

Tavallisia keski-ikäisiä valkokaulusduunareita. Yhteenlasketut nettotulot noin 7000€/kk. 

Tärkein varallisuuden lähde ovat olleet asuntojen vaihdot sekä erityisesti ison omakotitalon rakentaminen kasvavalle alueelle pienellä budjetilla ja isolla oman työn osuudella 20v sitten. Lisäksi yksi perintö on edesauttanut varallisuuden kasvua reilulla sadalla tonnilla. 

Tavallaan varallisuutta on kertynyt, mutta ei se arjessa tunnu. Kaikki ylimääräinen menee kulutukseen ja lainojen lyhennykseen, toisaalta olemme pystyneet pitämään varsin mukavaa keskiluokkaista elintasoa.  

Vierailija
80/86 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen, mukava ihminen. Harmitteli kerran kun vaimo oli heittänyt lempitakin roskiin, mitä en ihmettele oli jo paikoin reikäinen, eli rento tyyppi

Mieheni on varsin varakas, on perinyt isältään suuren omaisuuden. Kuitenkin kuljeskelee hirveissä ryysyissä. Appiukko oli samaa maata.

Ystäväni miehellä on myös omaisuutta satoja tuhansia,  tämä puolestaan parsii sukkia, ettei tarvitse ostaa uusia.

Vaatteisiin satsataan sen takia että sillä pyritään vaikuttamaan omaan asemaan sosiaalisessa hierarkiassa. Ihminen on luonnostaan hyvin hierarkinen otus. Emme vain yleensä tiedosta tekojemme syvimpiä motiiveja. 

Sitten kun rahaa on oikeasti paljon niin ei enää koeta tarvetta tehostaa omaa asemaansa hienoilla vaatteilla tai kalliilla koruilla. 

Silloin joko kuljetaan vanhoissa ryysyissä, tai jos kuitenkin itse tykkää laadukkaista vaatteista niin valitaan sellaista laatua joka ei turhaan huuda koko maailmalle että minulla on rahaa. Eli ns quiet luxury. 

En usko että koskaan löydät sellaista vanhan rahan miljonääriä joka käyttäisi vaikka niitä YVSL laukkuja joissa laukun ulkopinta on peitetty kokonaan valmistajan logoilla. Sen sijaan joku some-tuloilla äkkivaurastunut bimbo kanniskelee sellaista hyvin tyytyväisenä. 

Hiljainen luksus on jo keskiluokkainen juttu. Rikkailla voi olla logotyyli tai ryysyläistyyli, pääasia etteivät välitä paskaakaan mitä muut ajattelevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi