Kiinteistönvälittäjät eivät pyri korkeimpaan hintaan myydessään asuntoa
Kiinteistönvälittäjän ja asunnon omistajan välillä on osin erilaiset motiivit ja intressit. Omistaja haluaa asunnostaan parhaan hinnan, välittäjä haluaa asunnon mahdollisimman nopeasti ja kustannustehokkaasti myytyä.
Miksi tästä ei puhuta?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
No myy ilman välittäjää, jos haluat säästää kuluissa.
Porukka arastaa ostaa suoraan omistajalta. Ikään kuin se välittäjä toisi jotain turvaa ja suojaa vääriä tietoja tai lupauksia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko se asunnonomistajankaan etu odotella maailman tappiin huuhaahintapyyntönsä kanssa? Tönön arvo kuitenkin vähenee koko ajan ja etenkin haja-asutusalueilla kysyntä vähenee ja tarjonta kasvaa.
Eihän toki sinne maailman tappiin tarvitse odotella, mutta jos oikea ostaja löytyy parin kuukauden kuluttua ja maksaa vaikka 30t€ enemmän niin onhan se iso raha.
Niin ja jos siitä puoli vuotta eteenpäin tulisi joku ja tarjoaisi vielä 10t€ päälle niin vielä isompi raha. Ja siitä vuosi eteenpäin joku voisi vielä vaikka tarjota sangollisen kultaa kaupan päälle.
Tätä asuntoihinsa rakastuneiden ikuista jossittelua. Markkinoilla jossa saa olla onnellinen että saa ylipäätään yhtään mitään tarjouksia yhtään sivummalla olevista tönöistä.
Unohdetaan nyt nuo muuttotappioalueiden tönöt. Kaikki tietää niiden myyntiin liittyvät ongelmat ja sen ettei niistä juuri saa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porukka arastaa ostaa suoraan omistajalta. Ikään kuin se välittäjä toisi jotain turvaa ja suojaa vääriä tietoja tai lupauksia vastaan.
Neutraaliutta se tuo. Myyjällä voi olla hyvinkin tunnepitoinen asenne omaa kotiaan kohtaan.
Me kun myytiin edellinen talomme välittäjän kautta, niin naapuri laittoi samaan aikaan oman talonsa myyntiin ilman välittäjää. Naapurin hintapyyntö oli 50000 euroa enemmän kuin meidän talossa vaikka talot oli suunnilleen samanlaisia (rakennusvuosi, koko, lämmitysmuoto).
Me saatiin omamme myytyä kahdessa kuukaudessa ja naapuri piti taloaan myynnissä vuoden ajan eikä tullut yhtään tarjousta. Sitten naapurikin otti välittäjän ja talo on parhaillaan myynnissä vielä 20000 halvemmalla kuin mitä me saatiin omastamme. Ja varmasti mahdollinen ostaja tinkii alaspäin vielä tuostakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neutraaliutta se tuo. Myyjällä voi olla hyvinkin tunnepitoinen asenne omaa kotiaan kohtaan.
Tämä. En menisi koskaan katsomaan kohdetta mitä omistaja myy itse, koska eihän siellä näytössä voisi keskustella yhtään vapautuneesti. Minä ainakin tykkään siitä, että näytöissä voi sanoa ihan suoraan mikä ei miellytä tai mikä mättää. Omistajan läsnäollessa se ei olisi mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Me kun myytiin edellinen talomme välittäjän kautta, niin naapuri laittoi samaan aikaan oman talonsa myyntiin ilman välittäjää. Naapurin hintapyyntö oli 50000 euroa enemmän kuin meidän talossa vaikka talot oli suunnilleen samanlaisia (rakennusvuosi, koko, lämmitysmuoto).
Me saatiin omamme myytyä kahdessa kuukaudessa ja naapuri piti taloaan myynnissä vuoden ajan eikä tullut yhtään tarjousta. Sitten naapurikin otti välittäjän ja talo on parhaillaan myynnissä vielä 20000 halvemmalla kuin mitä me saatiin omastamme. Ja varmasti mahdollinen ostaja tinkii alaspäin vielä tuostakin.
Tällaiset tapauskertomukset voi toki olla mielenkiintoisia, mutta yhtä lailla toi tarina ois voinut mennä siten, että naapurisi olisi saanut sen 50 000 enemmän vaikka 6kk kuluttua.
Muuttujia on niin paljon, että jokainen myynti on yksilöllinen ellei myydä uudesta kohteesta täysin identtisiä asuntoja.
MInusta välittäjien pitäisi pyrkiä saamaan asiakkaalleen aina paras hinta.
Vierailija kirjoitti:
Todella paljon vaikuttaa myös talon/asunnon tilaratkaisut, sisätilat ja pinnat sekä niiden kunto. Kaksi samanikäistä taloa voi olla todella erikuntoisia ja eri tavalla sisustettuja, joka myös vaikuttaa hintaa mahdollisesti paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. En menisi koskaan katsomaan kohdetta mitä omistaja myy itse, koska eihän siellä näytössä voisi keskustella yhtään vapautuneesti. Minä ainakin tykkään siitä, että näytöissä voi sanoa ihan suoraan mikä ei miellytä tai mikä mättää. Omistajan läsnäollessa se ei olisi mahdollista.
Miksi pitää edes sanoa, että onpa rumat keittiönkaapit täällä? Minkä se välittäjä niille voi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää edes sanoa, että onpa rumat keittiönkaapit täällä? Minkä se välittäjä niille voi?
Ei välittäjä voi asialle mitään, mutta minä haluan puhua asiasta ääneen sen ihmisen kanssa jonka kanssa olen asuntoa ostamassa. Toinen voi kertoa oman mielipiteensä samasta asiasta.
Kovin usein muuten juuri keittiö on se joka näyttää livenä ihan erilaiselta kuin myyntikuvissa. Yhdessäkin kämpässä kaappien ovet näytti hyviltä kuvissa, mutta näytössä näki, että ne oli maalattu tökerösti itse pensselillä. Sitäkään huomiota ei olisi voinut sanoa ääneen jos kaappien maalaja olisi seisonut vieressä.
Ei vuoden työsopimuksilla saa lainaa.