Ettekö ihan oikeasti tajua miksi eläkeikää nostetaan samaan aikaan kun tekoäly vie työt?
Sillä tavalla saadaan näppärästi leikattua iäkkäiden tulot minimiin. Saat yleistukea 70-vuotiaaksi (tällä hetkellä sen suuruus 595 €) sen sijaan että sulle maksettaisiin ansaitsemaasi eläkettä jopa useita tonneja.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan eläkeuudistus. Ensinnäkin eläkkeet pitää tallettaa ihmisten itse omistamien säästötilien kautta, kuten vaikka usassa, ja siltä tililtä saisi nostaa verottomasti vasta tietyn iän ylittäessä, vaikka 65v mutta omalla vastuulla, eli jos tuhlaa ne päivässä loppuun niin sitten ne loppuu oma moka. Se eläketili olisi siis henkilön omaisuutta ja kuollessa jää perinnöksi. Myös perintöverosta on tietty luovuttava.
Niinhän se tehdään nyttenkin työeläkeyhtiöiden toimesta. Minnekäs tallennetaan työnantajan maksama osuus? Myös henkilön kassaan?
Esim usan 401k on kuin osakesäästötili eläkettä varten. Työntekijä maksaa tietyn prosentin palkastaan, joko brutto palkasta jolloin verot menee vasta tilin varoja nostettaessa, tai netto palkasta jolloin sijoitukset ovat verovapaita. Työnantaja sitten mätsää saman prosentin verran sille tilille. Tilin omistaja voi valita mihin kohteisiin rahat tilin kautta sijoitetaan tai on myös valitsemia työnantajien oletusrahastoja. Mutta suurin ero on tosiaan siinä, että henkilö omistaa eläkesijoituksensa ja ne voi myös jättää perinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurituloiset kärsii eniten 😄
Mitä horiset? Suurituloinen voi kerätä (ja kerääkin) itselleen säästöjä ja jäädä pois töistä tasan silloin kun siihen on varaa. Ja varmasti pystyy jäämään varhain eläkkeelle.
He menettävät eniten rahaa tässä. Sitä tarkoitin.
No ei menetä kun elää omilla säästöillään. Ei se varakas hae mitään yleistukea. Juu, jää saamatta ne kertyneet eläkkeet, mutta niiden varassa ei ole yhtään kukaan jos vaan pystyy itse turvaamaan tulevaisuuttaan.
Aika rikas pitää olla, jos pystyy elättämään itseään jonkun 30 vuotta. Tuohon pitää olla melkein ylimmässä desiilissä eli joku puolen miljoonan omaisuus.
Eli ei tule vaikuttamaan lainkaan siihen porukkaan, jonka etuja kokkarit ajavat. Mikä yllätys, että terveistä eläkevuosistakin tehdään pelkästään rikkaille kuuluva ylellisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä horiset? Suurituloinen voi kerätä (ja kerääkin) itselleen säästöjä ja jäädä pois töistä tasan silloin kun siihen on varaa. Ja varmasti pystyy jäämään varhain eläkkeelle.
No ei menetä kun elää omilla säästöillään. Ei se varakas hae mitään yleistukea. Juu, jää saamatta ne kertyneet eläkkeet, mutta niiden varassa ei ole yhtään kukaan jos vaan pystyy itse turvaamaan tulevaisuuttaan.
Et nyt ymmärrä. He menettävät monta vuotta eläkettä, joka heillä on tietenkin moninkertainen johonkin takuueläkeläiseen verrattuna. Suurimmat eläkkeet ovat jopa kymppitonneja kuussa, laskepa siitä paljonko jää saamatta jos eläkeikä siirtyy useita vuosia. Se on jopa miljoonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu oli ainakin 30v eläkkeellä, kunnes kuoli ysikymppisenä. Itsehän tuskin tulen koko eläkettä näkemään...
Mistäs sen tietää vaikka eläisit sata vuotiaaksi.
Silloin eläkeikä huitelee jossain 110v kieppeillä
Vierailija kirjoitti:
Tuntuuko kivalta maksaa eläkemaksuja? Itse ehdit kuolla tai dementikoksi ennen kuin saat mitään takaisin.
Kannattaako vittuilla niille, jotka maksavat eläkkeesi... jos maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä eläkeikää lähestyviltä vietiin alkupäästä eläkekertymiä, eläkettä alkoi kertyä vasta 23v jälkeen. Oman tulevan eläkkeen olen ansainnut.
Nykyisillä 23v, tai edes 32v ei ole töitä mistä niitä eläkkeitä kertyisi.
Vierailija kirjoitti:
Työt voi lopettaa aivan just silloin kun itse haluat. Ei siinä tarvita kenenkään lupaa.
Joo tietenkin voi mutta elanto onkin toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä eläkeikää lähestyviltä vietiin alkupäästä eläkekertymiä, eläkettä alkoi kertyä vasta 23v jälkeen. Oman tulevan eläkkeen olen ansainnut.
No vietiin se 80-luvulla syntyneiltäkin.
Tuo on nimenomaan erinomainen tapa putsata omaisuus kaikilta, jotka eivät ole sitä hankkineet kuin ehkä sen velattoman pienen asunnon verran. Äkkihän se menee ollessa vuosikymmenen verran työttömänä kuusikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi saada ensin nuoret sinne työelämään kunnolla, ja katsoa tilanne vasta sitten. Ihan älytöntä pantata eläkettä työhön jo väsyneiltä vanhuksilta, kun teräväpäistä ja terveitä nuoria on pilvin pimein työttömänä.
Niin, eihän se tarkoitus olekaan, että tekevät töitä. Ei kukaan siihen oikeasti usko. Tarkoitus on säästää eläkkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et nyt ymmärrä. He menettävät monta vuotta eläkettä, joka heillä on tietenkin moninkertainen johonkin takuueläkeläiseen verrattuna. Suurimmat eläkkeet ovat jopa kymppitonneja kuussa, laskepa siitä paljonko jää saamatta jos eläkeikä siirtyy useita vuosia. Se on jopa miljoonia.
Pienen pientä nappikauppaa se on tulevien AI-ajan rikkaiden rahoissa. Avatkaa nyt silmät ja katsokaa, mitä täällä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi saada ensin nuoret sinne työelämään kunnolla, ja katsoa tilanne vasta sitten. Ihan älytöntä pantata eläkettä työhön jo väsyneiltä vanhuksilta, kun teräväpäistä ja terveitä nuoria on pilvin pimein työttömänä.
Niin, eihän se tarkoitus olekaan, että tekevät töitä. Ei kukaan siihen oikeasti usko. Tarkoitus on säästää eläkkeissä.
Eli vetäistä välistä tolkuttomat määrät ihmisten itsensä maksamia eläkemaksuja.
Eipä ole työt kadonneet yhtään mihinkään. Pelkkiä laiskojen toiveunia että tekoäly tekee työt.
KIVA OLLA ELÄKKEELÄ. SAA NUKKUA AAMULLA PITKÄÄN. KYLLÄ ON HAUSKAA KUN ULKONA SATAA JA TIETÄÄ ETTÄ TYÖLÄISET JOUTUU SEISOMAAN PYSÄKEILLÄ ODOTTAEN JUNAA TAI LINJAAUTOA. ITSE KÄÄNNÄN KYLKEÄ MENEN PEITON ALLE JA JATKAN NUKKUMISTA. EI HAITTAA PAKKASET, SATEET TAI LUMIHANGET. PEITON ALLA ON HYVÄ NUKKUA JA KUN TIETÄÄ ETTÄ ELÄKE ON TULLUT TILILLE IHAN ILMAISEKSI TEKEMÄTTÄ MITÄÄN. KYLLÄ MUA NAURATTAA TYÖSSÄKÄVIJÄT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Suurituloisilla on kyllä varaa elättää itsensä and then some.
Eniten kärsii keskutuloiset. Säästöjä on jonkin verran, muttei liikaa tai varallisuus keskittynyt ehkä siihen omaan taloon.
Itsensä pitää elättää joku vajaa 10 vuotta. Kyllä siihen vähintään 100 000 kuluu, enemmänkin.
Eli talo myyntiin ja näin. Melko törkeää.
Kannatti tosiaan semmoisen pienen egobuustin takia äänestää kokoomusta ja identifioitua suuren luokan kapitalistiksi jollain neljän tonnin kuukausipalkalla. Toisaalta saavat tasan mitä ovat tilanneet. Koko ajan ovat olleet lähempänä niitä paljon halveerattuja työttömiä kuin mitään oikeaa kokoomuseliittiä. Mutta kun se ego.
Tämä.
Eläkkeet ja politiikka ovat pyramidihuijaus. Poliitikot eivät aja mitään "yhteistä asiaa". Pitäisihän se nähdä etteivät saa mitään hyvää aikaan. Mutta muistavat nostaa AINA korkean palkkansa. Jos jotain suuria päätöksiä pitäisi tehdä niin aina nousee hirveä älämölö mutta mitään ei koskaan saada aikaan.
Ja vittumaisinta on, että ksikkia hommia, joissa ihminen voisi jaksaa 70-vuotiaaksi kaavaillaan tässä aivan pian tekoälyn tehtäviksi.
Silkkaa vittuilua tämä viemme omaisuutesi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 45-vuotias eikä minullekaan kertynyt sentin senttiä vaikka tein 5 vuotta töitä alle 23-vuotiaana..
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole työt kadonneet yhtään mihinkään. Pelkkiä laiskojen toiveunia että tekoäly tekee työt.
Ei se mitään toiveunta ole, painajaisunta se on. Kunnon dystopia tulossa.
Työt voi lopettaa aivan just silloin kun itse haluat. Ei siinä tarvita kenenkään lupaa.