Laskin, että neljän vuoden nosto eläkeikään tarkoittaisi minulle 200 000 € menetystä eläkkeeseen
Olen 52 nyt. Nykyinen eläkearvioni on 4000€ kuussa. Ja jos jäisi neljä vuotta eläkettä saamatta, niin minun osaltani 200 000 euroa jäisi saamatta eläkettä. Aika valtavasti summista siis puhutaan!
Mielenkiintoista nähdä millaista eläkejärjestelmää ( Ove, eläkeikä, eläkeiän nostoon kannustavat karttumat) rukataan, koska en usko, että ihan hevillä ihmiset taipuu tuollaiseen. Ihan perustuslaki ja kansainväliset ihmisoikeudet sanoo, että ikäryhmiä ei saa kohdella epätasapuolisesti ja syrjiä. Ja jos minua 8 vuotta vanhemmat pääsee eläkkeelle neljä vuotta aikaisemmin kuin minä, niin tuo ei kyllä toteudu!
Kommentit (39)
Siihen pitää laskea neljän vuoden palkkatulot toiseen vaakakuppiin, pölvästi! Eli itse asiassa me tienataan tällä!
Vierailija kirjoitti:
Mut se sun työeläke myös nousee, älypää
No, sille ei ole kuule mitään takuuta, että minulla kertyy mitään eläkettä ikävuosina 66-70. Aika hankala ennustaa onko duunia 14 vuoden päästä tai jos on, niin onko minusta niihin duuneihin.
Vierailija kirjoitti:
Siihen pitää laskea neljän vuoden palkkatulot toiseen vaakakuppiin, pölvästi! Eli itse asiassa me tienataan tällä!
Mitkä palkkatulot? Takaako tämä systeemi, että minulla on jotain palkkatuloja ikävuosi 66-70?
Ja jos lasketaan sitä, että paljonko olen eläkejärjestelmään maksanut ja paljonko saan takaisin, niin kyllähän sen määrän pitäisi olla tasa-puolinen kaikille.
Se, että eri aikaan syntyneet jäävät eläkkeelle eri ikäisinä ei ole mikään uusi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Tässä häviää vain ne, joilla ei ole pitkää työuraa, työttömyys vaan kestää monta vuotta pitempään eikä mitään eläkettä kartu. Mutta kukapa olisi yllättynyt siitä, että tämäkin muutos kurittaisi eniten köyhimpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä häviää vain ne, joilla ei ole pitkää työuraa, työttömyys vaan kestää monta vuotta pitempään eikä mitään eläkettä kartu. Mutta kukapa olisi yllättynyt siitä, että tämäkin muutos kurittaisi eniten köyhimpiä.
Tämä! Kun jäät viisikymppisenä työttömäksi (matalapalkkatyöstä) niin kituutat työkkärin pompoteltavana vuoden pidempään. Eläkkeestä tulee todella minimaalinen.
Eläke pois kaikilta 66-70 v tulevaisuudessa ja varmaan 75-85% elää sitten erilaisilla tuilla ja korvauksilla? Kai tämä plussaa näyttää ministeriön laskelmissa?
Vierailija kirjoitti:
Ei nouse arvon mo lopää. Etkö lukenut että ajatus on nostaa sitä eläkeikää pilviin jotta ihmiset joutuvat maksamaan pitempään ja saisivat vain vähän ennen kuin kuolisivat. Se tarkoittaa vm mielestä sitä että eläkemaksuja voidaan alentaa MUTTA ei ihmisten hyväksi, vaan korotettaisiin sillä samalla määrällä suoria veroja ja voidaan jatkaa julkisten varojen tuhlausta eli johtajien, hallinnon ja lääkärien yms palkkojen korottamista.
Vm kuvittelee ettei tässä heidän muka ovelassa kuviossasn rahvas edes huomaa eikä tajua mitään, tai korkeintaan protestoi vähän mutta alistuu sitten yleistuelle siksi viimeiseksi 10 vuodeksi 60v - 70v kun kukaan ei enää palkkaa töihin ikärasismin vuoksi.
Juoneen kuuluu että yleistuki jo vaiheen 1 mutta etenkin 2 ja 3 jälkeen on sellainen että jos omaisuutta tai säästöjä oli työuralta kerätty vain jonkin verran ne saadaan konfiskoitua täysin ja vaikkapa 30 vuoden työuran tehnyt henkilökin alistettua lopulta täysin mielivaltaisen kiusaamiskoneiston holhoukseen tai palkattomiin harjoitteluihin tms pakko- ja orjatyöhön.
Ainoa millä voit suojautua tältä kohtalolta on se, että säästät ja sijoitat työuran aikana riittävän salkun jonka pääomatuloilla ja lopulta pääomalla voit suojautua ja saavuttaa vapauden, todennäköisesti haluat tehdä sen jossain muussa maassa koska suomessa on iso poliittinen riski sille, että yritetään lainsäädännöllä saada jotenkin muuten konfiskoitua ne säästösi valtiolle ja hallinnolle ja pakottaa sitten orjatyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Se, että eri aikaan syntyneet jäävät eläkkeelle eri ikäisinä ei ole mikään uusi juttu.
On se, jos se ei mene samoilla säännöillä kaikille ikäryhmille! Eli nyt meillä on tarkka matemaattinen kaava, jolla tiettynä vuonna syntyvien eläkeikä määritellään. Ja se kaava on ollut sama kaikille. Nyt sitä ollaan rukkaamassa urakalla ja isoin ero tulee 1967 ja sitä ennen syntyneiden ja sen jälkeen syntyneiden varsinkin 1970-puolivälissä syntyneiden välillä. Kahdeksan vuotta ikäeroa ja eläkeiässä neljän vuoden ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne häviä mitään. He ovat tämän yhteiskunnan saajapuolella. Tässä ne häviäjät ovat niitä, jotka tämän yhteiskunnan pitävät pyörimässä, tekevät duunia ja ovat nettomaksajia.
Sori, mutta sinun asemasi ei ole huonoimmasta päästä.
2 tuttua opettajaa pääsi muutama vuosi sitten eläkkeelle tasan 60 vuotiaana, kun tyytyivät siihen "yhtä pienen pientä pykälää" pienempään eläkkeeseen.
Ja tuollaisesta ammatista vielä, jossa ei ainakaan mitään fyysistä rasitusta ole.
Ei tämä ihan hirveän tasa-arvoiselta tunnu, johon juuri aloituksessakin viitattiin.
No nyt on matematiikan ihmelapsi kyseessä. Oletko sama henkilö, joka eilen ihmetteli kuinka sen liksa tippuu ku saa palkankorotuksen?
Kyseessä on virkamiestason ..EHDOTUS..
Eduskunnassa ei ole käsitelty asiaa millään lailla.
Vierailija kirjoitti:
2 tuttua opettajaa pääsi muutama vuosi sitten eläkkeelle tasan 60 vuotiaana, kun tyytyivät siihen "yhtä pienen pientä pykälää" pienempään eläkkeeseen.
Ja tuollaisesta ammatista vielä, jossa ei ainakaan mitään fyysistä rasitusta ole.
Ei tämä ihan hirveän tasa-arvoiselta tunnu, johon juuri aloituksessakin viitattiin.
Eläkeikää ei olla nostamassa, tuo on virkamiehen ehdotus
Puolisoni kuoli 56 vuotiaana ja menetti koko eläkkeensä. Minulle ei makseta leskeneläkettä koska oma työeläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sille ei ole kuule mitään takuuta, että minulla kertyy mitään eläkettä ikävuosina 66-70. Aika hankala ennustaa onko duunia 14 vuoden päästä tai jos on, niin onko minusta niihin duuneihin.
Kyllä se kertyy jos työeläkemaksuja maksaa. Ja niitä maksaa jos on töissä.
Vierailija kirjoitti:
Yläasteen opettajan hommaha on jotain vanginvartijan ja mielisairaanhoitajan väliltä.
En ikinä haluais semmoseen hommaan.
Eläke on suurin tulonsiirto miehiltä naisille. Kun eläkeikää nostetaan lisää, niin osuus maksetuista eläkkeistä minkä miehet käyttävät kutistuu entisestään.