Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkit kolesterolin alentamiseen

Vierailija
08.10.2026 |

Eli tutkittiin, että on korkea kolesteroli. Lääkäri ei kirjoittanut kuitenkaan statiineja vain sanoi, että kokeillaan ensin elämäntapa muutoksella ja katsotaan labrat puolen vuoden päästä.

Nuo omahoito-ohjeet löytyy ja Sydänliiton ohjeet löytyy, mutta onko muilla vinkkejä millä saitte kolesterolin kuriin?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauratuotteet!  Aamulla kaurahiutalepuuroa marjojen tai hedelmän kera.  Iltapalaksi sopii myös kaurapuuro hyvin.

Vierailija
22/31 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon liikuntaa ja kasviksia ruokavalioon, sekä erittäin vähän sokeri, suolaa, lihaa, alkoholia ja missä on runsaasti hiilihydraatteja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juusto pois. Voi ja Oivariinin tyyppiset pois. Sokeri vähemmäksi.

Vierailija
24/31 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättämällä työpaikan automaattikahvin pois ja siirtymällä kokonaan suodatinkahviin laski LDL yli pykälän verran. 3,7-2,5

Ai, mitä eroa kahvissa?

Suodatinkahvissa kahvin rasvasta jää suodattimeen osa. Automaattikahvit yleensä puristavat kahvin rasvat kuppiin. 

Vierailija
25/31 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syypää korkeaan kolesteroliin ei löydy elintavoista, vaan geeneistä. Olen tosi hoikka, mutta syön tosi epäterveellisesti. Käytän kovia rasvoja ja rakastan smetanaa ja kermaa ruuanlaitossa yli kaiken. Silti LDL-kolesterolini oli 1,9 ja HDL-kolesterolini 2,65. Lääkäri totesi, että täytyy olla hyvä rasva-aineenvaihdunta. 

Toinen vaihtoehto on että se kova rasva ei olekkaan niin paha kuin luullaan ja tuntuu että usein kolen kanssa on ongelmia niillä jotka käyttää margariinia ja kevytjuustoja, rasvatonta maitoa ja tuollaisia, ite kokeilisin silloin jotain muuta jos joku juttu ei toimi

Vierailija
26/31 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta elämäntapamuutoksella on varsin lyhyt aika, itse aloitin elämäntapamuutoksen ensin suositusten mukaisesti,  mutta se ei tehonnut riittävästi ja vasta seuraavan puolivuotisjakson jälkeen oli pudonnut kolmeen (lähtötilanne oli 4), eikä ollut alkuun alkuun jättää pois kaikki ne hyvä kovat rasvat, nyt jo enempi tottunut. Suomalaiseen ruokakulttuuriin ei oikein istu tämä, siksi lääkärit tyrkyttää statiineja. Siitä en osaa sanoa olisiko pudonnut pelkästään suosituksilla, epäilen. 

Vierailija
27/31 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin nyt syömään aamuisin kaurapuuroa. Jätin juustot lähes kokonaan pois. Välipalat vain hedelmiä, ehkä rahkaa. Makeaa en paljon syökkään, mutta yritän ne vähätkin jättää pois, samoin alkoholin. Käyn kuntosalilla 2 krt viikko ja kävelyä/pyöräilyä(tätä tehnyt jo monta vuotta).

Olen 170 cm ja 65 kg (vaihdevuodet tuonut 5 kg lisää). Ja aina syönyt suht terveellisesti, että ei tässä kauheesti ole tehtävissä enempää. 

En tiedä auttaako, kun kulkee suvussa tämä juttu, ei väliä onko lihava tai laiha. Mut katotaan vuoden päästä. 

Nythän nuo kriteeritkin jotenkin muuttui lääkitykseen. En kyllä ole perehtynyt. 

Vierailija
28/31 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juusto pois. Voi ja Oivariinin tyyppiset pois. Sokeri vähemmäksi.

"Oivariinin tyyppiset pois." Näin olen itsekin ymmärtänyt, MUTTA sitten katsoin esim. sinisen Keijun ja vaaleanvihreän Ingmariinin rasvapitoisuuksia: sinisessä Keijussa tyydyttynyttä rasvaa 20 g/100 g, Ingmariinissa 19 g/100g.. Eli Ingmariini olisi parempi kuin keiju.

Vierailija
29/31 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syypää korkeaan kolesteroliin ei löydy elintavoista, vaan geeneistä. Olen tosi hoikka, mutta syön tosi epäterveellisesti. Käytän kovia rasvoja ja rakastan smetanaa ja kermaa ruuanlaitossa yli kaiken. Silti LDL-kolesterolini oli 1,9 ja HDL-kolesterolini 2,65. Lääkäri totesi, että täytyy olla hyvä rasva-aineenvaihdunta. 

Toinen vaihtoehto on että se kova rasva ei olekkaan niin paha kuin luullaan ja tuntuu että usein kolen kanssa on ongelmia niillä jotka käyttää margariinia ja kevytjuustoja, rasvatonta maitoa ja tuollaisia, ite kokeilisin silloin jotain muuta jos joku juttu ei toimi

Rasvojen suhteen ei "luulla" mitään. On olemassa valtava aineisto (siis paljon tutkimuksia), jotka kertovat samaa tarinaa: kovat rasvat ja korkea kolesteroli kulkevat käsi kädessä. Poikkeuksia aina on, ja varmasti tarvitaan vielä lisätietoa sokerien ja rasvojen yhteisvaikutuksista. Mutta siihen asti itse ainakaan en uskalla pelata elämälläni mitään kokeilupeliä, vaan luotan ammattilaisiin, joilla on tietoa enemmän tässä asiassa.

Vierailija
30/31 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa triglyjä alas niin kannattaa lopettaa sokerin syönti ja vähentää muutenkin hiilarikuormaa. Tästä ei vain koskaan puhuta, koska aina hankalaan vain niistä kovista rasvoista.

Vierailija
31/31 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa triglyjä alas niin kannattaa lopettaa sokerin syönti ja vähentää muutenkin hiilarikuormaa. Tästä ei vain koskaan puhuta, koska aina hankalaan vain niistä kovista rasvoista.

Jankataan, ei hankalaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän