Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa kokeneet, mitä voin oikeasti tehdä??

Vierailija
07.10.2026 |

Haluaisin "erota" avopuolisostani asap. Emme siis ole naimisissa (olemme avopari) mutta meillä on yhteinen koti X.

Koti on puoliksi molempien nimissä. Se on meidän oma, ei velkaa, lainaa tmv. Ne on kaikki maksettu pois.

Jos lähden vaikka huomenna, mitä keinoja on saada kodista "omani pois"? Onko muita vaihtoehtoja kuin, että a) puoliso maksaa minut ulos b) koti myydään ja tulo jaetaan puoliksi?

Ja minne edes menisin?

Ei ole "väkivalta-/rikostilanne", eli ei mitään turvakotia tai poliisia liity asiaan!

En kyselisi, jos olisin varakas. Asuisin vaikka lähihotellissa seuraavat kuukaudet. Mutta kun perusduunarina jää käteen juuri elämiseen rahat. Ei ole säästöjä.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa elämässäni muutin halvimpaan vuokrayksiöön. Ostin osamaksulla mm. pesukoneen ja sängyn. Moni perusduunari asuu vuokralla, joten kyllä siihen pitäisi olla varaa kun laittaa menot kuriin ja budjetoi. Sen jälkeen sitten selvitettiin asuntoasia. Puolisollasi tosiaan on vaihtoehtona joko ostaa sinut ulos tai sitten koko asunto myydään. Jos rupeaa hankalaksi, otat lakimiehen. Myynnissä saattaa tässä tilanteessa mennä vuosia, joten siihen on hyvä varautua että asut yksiössä pitkään. 

MUTTA TÄRKEINPÄNÄ mikään ei ole sen arvoista että jäät yhteen ihmisen kanssa jonka kanssa et halua olla. Tavara ja omaisuus on vain tavaraa ja omaisuutta. Kyllä kaikki lopulta järjestyy 

Vierailija
22/48 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se järjestyy kun teet päätöksen ja toimit.

Kaikkeen löytyy viralliset neuvot ja tahot asunnon myynnin hoitamaan, tavalla tai toisella.

Googlaile ja soittele, juttele vakavasti asia selväksi miehen kanssa ja kerro hänelle vaihtoehdot.

Hyvä että teet sen mikä hyvältä tuntuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käräjäoikeus voi määrätä talon myytäväksi huutokaupassa vaikka ei kumppanisi sitä haluaisi. Jos et muuten saa rahojasi pois talosta.

Käräjäoikeus kylläkin määrää pesänselvittäjän tuossa tapauksessa, eikä mitään huutokauppoja. Selvittäjä sitten myy tai päättää kumpi puoliso enemmän tarvitsee tuota asuntoa. Eli otat yhteyttä asianajajaan tai muuhun palveluitaan myyvään lakimieheen.

Eipäs kun siinä on monta tapaa toimia käräjäoikeuden kautta.

Vierailija
24/48 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odottakaa muutama vuosi. 

Miettikää.

Ihme vouhotusta nykyään kaikilla pilata elämänsä ja toistenkin elämä.

Julmaa.

Lue Raamattua. Menkää seurakuntaan.

Ei Jumalakaan halua että ihminen on sellaisen kanssa jota ei enää rakasta. Ihmiset vaan käyttää Jumalaa nykyään perustellakseen omia typeriä mielipiteitään milloin mistäkin. 

Vierailija
25/48 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättikö mies taas likaiset sukat lattialle vai luitko Me Naiset-lehdestä voimaannuttavan tarinan?

Kerronpa yhden esimerkin; voit sitten miettiä oliko kommenttisi asiaan liittyvä? 

Narsisti ja ilkeä puolisoni vaati, että teen hänelle illalla ruoan. Kun kieltäydyin hän uhkasi "kostaa". Hänelle on siis mahdottomuus tehdä itselleen ruokaa; lämmittää vaikka valmiiksi tehtyä ruokaa jääkaapista.

Olin lähdössä seuraavana aamuna töihin normaalisti, hänen nimissään olevalla autolla. Hän laittoi suutuspäissään auton illalla "seisontaan". No koska minun oli mentävä töihin, hyppäsin lapsen pyörän selkään. Ajoin päivän aikana +20km vesisateessa, työpäivän lisäksi.

AP

Vierailija
26/48 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista, että jos asuu velattomassa asunnossa, ei ole jäänyt yhtään säästöön? Miten pärjäsit silloin kun velkaa vielä oli?

Vierailija
27/48 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä muitakin keinoja mutta et tarvitse kuin tässä esillenostetut, yhteisomistussuhteen purku tai että jäävä lunastaa.

Vierailija
28/48 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättikö mies taas likaiset sukat lattialle vai luitko Me Naiset-lehdestä voimaannuttavan tarinan?

Kerronpa yhden esimerkin; voit sitten miettiä oliko kommenttisi asiaan liittyvä? 

Narsisti ja ilkeä puolisoni vaati, että teen hänelle illalla ruoan. Kun kieltäydyin hän uhkasi "kostaa". Hänelle on siis mahdottomuus tehdä itselleen ruokaa; lämmittää vaikka valmiiksi tehtyä ruokaa jääkaapista.

Olin lähdössä seuraavana aamuna töihin normaalisti, hänen nimissään olevalla autolla. Hän laittoi suutuspäissään auton illalla "seisontaan". No koska minun oli mentävä töihin, hyppäsin lapsen pyörän selkään. Ajoin päivän aikana +20km vesisateessa, työpäivän lisäksi.

AP

No, huomenna sitten soitat asianajajalle ja se lähtee siitä purkautumaan. 

Vierailija
29/48 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niitä muitakin keinoja mutta et tarvitse kuin tässä esillenostetut, yhteisomistussuhteen purku tai että jäävä lunastaa.

Niin, ja on niitäkin jotka jäävät siihen yksin ja kieltäytyvät lunastamasta. Ja silloin tarvitaan taas ns. ammattiapua.

Vierailija
30/48 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon esimerkin jälkeen hankkisin sen oman asunnon sen kummempia keskustelematta. Narsistinen ihminen voi suuttuessaan esim. erotilanteessa olla hyvin arvaamaton. 

Vierailija
31/48 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista, että jos asuu velattomassa asunnossa, ei ole jäänyt yhtään säästöön? Miten pärjäsit silloin kun velkaa vielä oli?

Lainanlyhennys oli ~700€/kk. Pienillä tuloilla (esim. minun äitiyslomalla) ei jäänyt kauheasti säästöön. Jos molempien kk ansiot ovat aina olleet n. 1000-2000 kuukaudessa, ei siinä kauheasti säästetä. 

Onneksi talo/asunto on nyt kuitenkin oma.

AP

Vierailija
32/48 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odottakaa muutama vuosi. 

Miettikää.

Julmaa.

Minä odotan vielä "muutaman vuoden", kun elämä on jo nyt hankalaa minulle ja lapselle??

Mitä sieltä Kirjasta löytyy, joka auttaisi? Anteeksianto? Tuomitseminen?

Minä kuulun seurakuntaan. Ei se mikään jumala sieltä taivaasta tule auttamaan minua tai lastani. Eikä tekemään miehestäni tervettä ja kilttiä.

AP

Vierailija
33/48 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluun lähtee tai niiku erota tiäxä mutten tiiä minne menis mut olis niiku kiva erota tiäxä mut miten saan sit niiku fyrkkaa pitääx niiku myyä talo vai saako sossusta vai mitä mihi mä sit meen ja saako ne fyrkat talost heti mukaan käteisenä niiku tiäxä vai mite tää juttu niiku menee voix joku niiku auttaa???

Olen kohta 50. 

Huono kommenttisi ei osu.

AP

Vierailija
34/48 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen ei halua myydä tai ostaa osuuttasi niin haet käräjäoikeudelta tuomion että saat rahasi talosta.

Jos en väärin muista, oikeus määrätä uskotun miehen, joka hoitaa myynnin. 

Vierailija
35/48 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ei varmaan kannata erota jos kerran on noin vaikeaa.

Vierailija
36/48 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
37/48 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa hätää ole jos asunto on molempien nimissä, silloinhan omistat siitä puolet. Jos ero ei ole mahdottoman riitaisa, saatte varmasti sovittua asiat. Jos ette, hoida homma lakimiehen kanssa. Omaa osuuttasi et menetä, jos kerran molempien nimet on kauppakirjassa.

Vierailija
38/48 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odottakaa muutama vuosi. 

Miettikää.

Julmaa.

Minä odotan vielä "muutaman vuoden", kun elämä on jo nyt hankalaa minulle ja lapselle??

Mitä sieltä Kirjasta löytyy, joka auttaisi? Anteeksianto? Tuomitseminen?

Minä kuulun seurakuntaan. Ei se mikään jumala sieltä taivaasta tule auttamaan minua tai lastani. Eikä tekemään miehestäni tervettä ja kilttiä.

AP

Joo ei tässä nyt satuhahmot mitään auta. Lakimies auttaa.

Vierailija
39/48 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos arvelet, ettei sun tulot riitä elämiseen, niin soita Kelaan, mihin tukiin sulla voisi olla oikeus. Ota myös huomioon mahdolliset elatusmaksut. 

Vierailija
40/48 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eroat jos ei ole mitään syytäkään?