Oletteko huomanneet, miten ihmiset *vihaavat* nykyään toisiaan somessa?
Siis varmasti olette, mutta oletteko oikeasti pysähtyneet miettimään sitä. Oikeasti katsomaan, miten ihmiset kommentoivat toisilleen ja toisistaan. Sairasta, että maailmassa on niin paljon vihaa. Ei tee mieli edes katsoa sosiaalista mediaa enää. Livenä vain miettii, kuinka moni ihminen on juuri näitä, jotka somessa syytävät ihmisvihaansa. Masentavaa.
Kommentit (90)
Nettisokeutta. Vaikka ihminen ihminen kirjoittaisi omalla nimellä hän katsoo vain näyttöä, ei toista ihmistä silmiin. Aivojen luonnollinen myötätunto ei välttämättä herää.
Elämme harhassa, että olemme lopulta aika kunnollista väkeä. Todellisuudessa Suomessa asuu valtavasti ilkeitä ihmisiä. Todisteita löytää halutessaan muutamassa sekunnissa, jos hiirisormi on nopea. Miltä tahansa sosiaalisen median alustalta löytää joukoittain suomalaisia, jotka latelevat loukkauksia, solvauksia ja uhkauksia toisille suomalaisille.
Tavaksi on tullut selittää, että ilkeä käytös johtuu verkosta. Jos käyttäytyy somessa paskamaisesti, se ei meinaa sitä, että on paskamainen ihminen. Sellaista somessa vain on. Mutta mahdollisuus ja sopiva kanava eivät selitä muiden ihmisten satuttamista. Saasta ei tartu ihmisen mieleen viestintäkanavasta ja putkahda jotenkin selittämättömästi pahoina sanoina kommenttiin. Saasta on kommentoijan mielessä. Kanava antaa mahdollisuuden purkaa sen. Jos loukkaa ihmisiä verkossa, loukkaa ja pelottelee ihmisiä. Piste. Sikamaiselle käytökselle on varmasti monenlaista selitystä, surkeaa lapsuutta ja tunnepuolen rusinaksijääneisyyttä. Ne eivät minua oikeastaan kiinnosta. Suosittelen vain painokkaasti, että jos suusta tulee törkyä, suu kannattaa pitää kiinni. Kasvokkain ja verkossa.
Normit muuttuu. Kun tarpeeksi moni puhuu provosoivasti tai ilkeästi niin kynnys tehdä samaa voi madaltua. Siitä voi tulla uusi normaali, erityisesti somessa, jossa ei kohdata ihmistä livenä.
Usein oman huonon olon purkamista tuntemattomiin ihmisiin.
Ihmiset myös lähtevät noihin länkytyksiin turhan helposti mukaan. Jos joku vaikka soimaa sinua somessa, niin miksi se olisi sinun ongelmasi eikä hänen?
Vierailija kirjoitti:
Totta puhut! Minun äitikään ei enää viitsi käydä kotikaupunkinsa facesivulla katsomassa tapahtumia tai kuvia, kun siellä on muutama luonnehäiriöinen jankuttaja, ja vielä kaiken lisäksi hänen entinen koulukiusaaja aukomassa päätään. Miettikää että äitiä, siis 60 v naista, kiusaa edelleen ala-asteella kiusaamisen aloittanut saman ikäinen, nykyään alkoholisti-sekakäyttäjä mies mutta siirtänyt kiusaamisen koulun pihalta ja aikuisiässä baareista nyt tuonne faceen kun sattui hänet sieltä sivustolta löytämään. Kiusaa ja maalittaa siellä muitakin, itsensä ikäisiä miehiä ja naisia, vanhoja koulukavereita, ja kuittailee rumasti monien yli 20 vuotiaiden naisten ulkonäöistä: huutelee näppäimistönsä takaa läskiksi ja rumanaamoiksi näitä naisia, eräälle nuorelle naiselle huuteli että olet yhtä ruma valas kun äitisi, ellei rumempi. On huhuttu että seurailee ja kyttäilee alaikäisiä tyttöjä koulujen lähellä, huutelee törkeitä. Voiko säälittävämpää ja sairaampaa tyyppiä enää olla? Eikä facen bannit ole auttaneet vaikka monet ovat ilmoittaneet siitä, ja kun ne bannit annetaan vain hetkeksi.
Facebookissa voi estää ihmisiä. Ihan omaa noloutta, jos ei tee sitä.
Kaikessa on pakko saada mahdollisimman suuri shokkiarvo.
Vierailija kirjoitti:
tätähän se on koko ajan täälläkin, toisen halveksumista, persuksi haukkumista vaikka itse on homoseksualisti wokettaja-palestiinalaisääliö,. itsensä kehumista ja muiden pilkkaamista!
törkeää!
Taisi viestisi osua nyt ihan omaan nilkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset myös lähtevät noihin länkytyksiin turhan helposti mukaan. Jos joku vaikka soimaa sinua somessa, niin miksi se olisi sinun ongelmasi eikä hänen?
Se on jännä miten itsetunnosta puhutaan enemmän kuin koskaan ennen se on heikoimmillaan, eikä enää ostata laittaa käytöstä käyttäytyvän puutteellisuuden piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tätähän se on koko ajan täälläkin, toisen halveksumista, persuksi haukkumista vaikka itse on homoseksualisti wokettaja-palestiinalaisääliö,. itsensä kehumista ja muiden pilkkaamista!
törkeää!
Taisi viestisi osua nyt ihan omaan nilkkaan.
Totta kai meni tunteisiin ja herään vielä yölläkin hiestä märkänä itkemään mitä joku sanoi minulle somessa.
Vierailija kirjoitti:
Just tänään mietin tätä. Haluaisin alkaa yrittäjäksi mutta en varmaan jaksaisi sitä pskaa niskaan.
Olen ollut asiakaspalvelutyössä kenkäkaupassa ja voi sitä vihan määrää, kun ei ole valikoimassa naisten 35 ja 44 kokoisia kenkiä. Tai jos outlet osiossa myydään viimeisiä poistuvia kenkäpareja ja on jäljellä vain yhtä kokoa, niin onhan koko kauppa ihan surkea kun poistomyynnin viimeisissä tuotteista ei ole enää asiakkaan omaa kokoa.
Olen myös ollut lukemassa yritykseen saapunutta sähköpostia jossa vanhempi nainen (stalkkasin nimen facesta) haukkui yrityksen valikoiman kun ei ollut vanhemmille ihmisille sopivia kenkiä, liian korkeita korkoja ja kaikki huonosti, vaikka liike oli erikoistunut nimenomaan melko nuoreen asiakaskuntaan. En osannut vastata tuohon mitään, olisi varmaan pitänyt vastata, mutta en löytänyt sanoja.
Kannattaa pyytää tekoälyä tekemään palaute, sain sellaisen, kun valitin eräästä asiasta yhdelle kahvilalle. Tuli nopeasti vastaus, hyvin perusteltu. :)
Vierailija kirjoitti:
Elämme harhassa, että olemme lopulta aika kunnollista väkeä. Todellisuudessa Suomessa asuu valtavasti ilkeitä ihmisiä. Todisteita löytää halutessaan muutamassa sekunnissa, jos hiirisormi on nopea. Miltä tahansa sosiaalisen median alustalta löytää joukoittain suomalaisia, jotka latelevat loukkauksia, solvauksia ja uhkauksia toisille suomalaisille.
Tavaksi on tullut selittää, että ilkeä käytös johtuu verkosta. Jos käyttäytyy somessa paskamaisesti, se ei meinaa sitä, että on paskamainen ihminen. Sellaista somessa vain on. Mutta mahdollisuus ja sopiva kanava eivät selitä muiden ihmisten satuttamista. Saasta ei tartu ihmisen mieleen viestintäkanavasta ja putkahda jotenkin selittämättömästi pahoina sanoina kommenttiin. Saasta on kommentoijan mielessä. Kanava antaa mahdollisuuden purkaa sen. Jos loukkaa ihmisiä verkossa, loukkaa ja pelottelee ihmisiä. Piste. Sikamaiselle käytökselle on varmasti monenlaista selitystä, surkeaa lapsuutta ja tunnepuolen rusinaksijääneisyyttä. Ne eivät minua oikeastaan kiinnosta. Suosittelen vain painokkaasti, että jos suusta tulee törkyä, suu kannattaa pitää kiinni. Kasvokkain ja verkossa.
Minua ahdistaa poliittisen argumentaation katoaminen. Argumentit ovat: "persu!", "vihervassari". 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä miten itsetunnosta puhutaan enemmän kuin koskaan ennen se on heikoimmillaan, eikä enää ostata laittaa käytöstä käyttäytyvän puutteellisuuden piikkiin.
Se on tärkeää kertoa miten on joutunut somevihan kohteeksi. Se on selviytymiskeino hauraan minuuden ja huonon itsetunnon kanssa nykyisessä uhriutumisen kulttuurissa. Silloin voi saada osakseen myötätuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Aihe Vapaallakin jokainen keskustelu saa vihaa osakseen, aina löytyy riidanhaastajia
Joo mutta täällä ne ei ole niin totisia. Hesarissakin on täysin happamia mätiä vanhaa arvoa kantavia miehiä ulisemassa ihan pienestä. Joku pakko-oire jatkuvasti määkä vasemmistosta ja aiheista jotka ei heitä pitäisi muutenkaan kiinnostaa, niin ollaan jossan homo-, muunsukupuoliset artikkelissa pätemässä, eikä edes peitellä arvomaailmaa, joka on suoraan venäjältä lainattua. Ei ketään kiinnosta tietää jonkun seppo jormalaisen mielipidettä asiasta. Ihan sama, mutta seppo jormalaisen ptiää vain tulla määkimään ulos oksennuspallonsa ja öyhkiä vielä jankaten asiasta, kunnes sivu unohtuu. Hesarissa on myös huono moderointi. Ei pääse laukomaan näille seppo jormalaisille närhen munia. Täälä voi sentään vastalaukoa.
mariinin punikit aloittivat kansan jakamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa poliittisen argumentaation katoaminen. Argumentit ovat: "persu!", "vihervassari". 🙄
Sen voisi tiivistää näin, ei keskitytä kritisoimaan sitä, mitä sanotaan vaan sitä, kuka sanoo.
Somessa kirjoittelee pieni murto-osa ihmisistä. Yleensä ne tyhmimmät pitävät eniten meteliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
törkeää!
Jos persua sanoo persuksi, niin missä se loukkaus ja halveksunta on?
Persulle tulee paha mieli jos persua sanoo persuksi. Persu on lumihiutale, joka ei kestä minkäänlaista arvostelua. Persu on sellainen peruslumihiutale.
Alapeukuttamisen sijaan, persu toki korjaa mikäli olen väärässä?
Eipä persu ole vielä kyennyt korjaamaan. Persu tuntuun olevan samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen voisi tiivistää näin, ei keskitytä kritisoimaan sitä, mitä sanotaan vaan sitä, kuka sanoo.
Sosiaaliseen mediaan ehdottaisin toimintoa, jolla voi vaikka vuorokaudeksi peittää ihmisten profiilikuvat ja nimet, niin että näkyviin jäisi pelkästään se, mitä henkilö on kirjoittanut. Olisi hauskaa nähdä, kuinka paljon ihmiset tykkäisivät ”vahingossa” sellaisten ihmisten jutuista, jotka normaalisti ohittaisivat pelkän pärstän perusteella
Tuollaiset seinähulluthan oli ennen siinä seinässä kahlehdittuna, siitä koko nimityskin tulee. Häiriintynyt mikä häiriintynyt, en itse korvaani lotkauttaisi. Jos tuollakaan sekopäällä ei olisi mahdollisuutta saada netissä huomiota niin aivan varmasti tekisi omaehtoisen exituksen (viina tietty vie joka tapauksessa surkeaan loppuun, mutta hitaasti)