Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Passi ehtii vanhentua ennen sormenjälkiaikaa, joudunko tunnistushaastatteluun?

Vierailija
06.10.2026 |

Tein siis hakemuksen viikkoa ennen passin viimeistä voimassaolopäivää. Yllätyksekseni joudunkin asemalle antamaan uuden sormenjäljen ja allekirjoituksen. Passi on varattuna aikana vanhentunut. Pitääkö nyt opetella mummojen ja kissankaimojen tyttönimet ja se syntymäajat, vai riittääkö että tein hakemuksen passin voimassaoloaikana?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul oli joskus 10v sitten vain henkilökortti ja ajokortti. Henkilökortti oli ehtinyt vanheta, ajokortti voimassa. Piti käydä laitoksella, kun halusin uuden henkilökortin, mutta en kyllä muista että kysyikö ne siellä mitään. Sanottiin lopuksi, että näytä sitten kioskilla nimenomaan tuota vanhentunutta henkilökorttia, kun haet uuden kortin. Olikohan kortti vanhentunut tyyliin puoli vuotta aiemmin. Ajokortissa kuva minusta 17v. iässä ja vanhentuneessa henkilökortissa sama mies 40v. iässä.

Vierailija
62/91 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vanha passi mukaan, voi auttaa siinä, että kysyvät vähemmän kysymyksiä. Tai sitten katsovat jopa sormien läpi ja hyväksyvät sen, vaikka se on vanhentunut. Kun kerran vanhenemisesta on vain hetki.

Totta, kerran tosiaan näin kävikin.

Ap

Olet siis useammin kuin kerran joutunut panikoimaan vanhentuneen passin takia. Olisikohan tässä tarinassa jokin opetus.

Kerran olen joutunut. Nyt tein hakemuksen ajoissa, en tiennyt joutuvani laitokselle.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos passisi on jo ehtinyt vanhentua, kyllä sinulta kysellään kaikkia asioita. Siihen ei siis liity se, että se sormenjälki on vanhentunut. Sillä joka toiseen passiinhan se ehtii vanhentua, mutta jos edellinen passi on hakuhetkellä edelleen voimassa (tunnistuskäynnillä siis), ylimäräisiin kyselyihin ei tarvitse vastata.

Jos se passi on vanhentunut ihan lähiaikoina, niin ei joudu mihinkään kuulusteluun. Näin ainakin itsellä oli, kun passi oli vanhentunut pari kuukautta aiemmin. Sillä pystyi myls hakemaan sen uuden R-kioskilta. 

Vierailija
64/91 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että riittää kun annat vain sormenjäljen. Ja jos jotain kysyvät, niin eipä ne kysymyksen ole ikinä vaikeita olleet, tyyliin äidin tyttönimi, puolison syntymäpäivä, hääpäivä tai kaksi entinen osoitteese.

Help, piti miettiä hääpäivää hetken aikaa, enkä ole ollut naimisissa vielä vuottakaan. :D

Mutta helpottavaa kuulla että kysymykset voivat olla ihan järkeviäkin. Olen kuullut kauhutarinoita.

Ap

Luulen, ettei tarkoitus ole kytätä virheitä vaan saada riittävän monta oikeaa vastausta kysymyksiin, joihin ventovieras ei osaisi vastata. Minulta kysyttiin varmaan isän toista etunimeä tms. ja aikaa meni ehkä minuutti. Jos et osaa vastata johonkin, kysytään lisää kunnes on riittävä määrä oikeita vastauksia.

Vierailija
65/91 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos passisi on jo ehtinyt vanhentua, kyllä sinulta kysellään kaikkia asioita. Siihen ei siis liity se, että se sormenjälki on vanhentunut. Sillä joka toiseen passiinhan se ehtii vanhentua, mutta jos edellinen passi on hakuhetkellä edelleen voimassa (tunnistuskäynnillä siis), ylimäräisiin kyselyihin ei tarvitse vastata.

Jos se passi on vanhentunut ihan lähiaikoina, niin ei joudu mihinkään kuulusteluun. Näin ainakin itsellä oli, kun passi oli vanhentunut pari kuukautta aiemmin. Sillä pystyi myls hakemaan sen uuden R-kioskilta. 

Passini vanhenee noin viikkoa ennen asemalle varattua aikaa, viikko hakemuksen lähettämisen jälkeen.

Ap

Vierailija
66/91 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vanha passi mukaan, voi auttaa siinä, että kysyvät vähemmän kysymyksiä. Tai sitten katsovat jopa sormien läpi ja hyväksyvät sen, vaikka se on vanhentunut. Kun kerran vanhenemisesta on vain hetki.

Totta, kerran tosiaan näin kävikin.

Ap

Olet siis useammin kuin kerran joutunut panikoimaan vanhentuneen passin takia. Olisikohan tässä tarinassa jokin opetus.

Mikä se opetus voisi olla? Aloittajalla ei ole mitään syytä panikoida, se hetki sitten vanhentunut passi kyllä kelpaa henkilöllisyyden todistamiseen. Ei myöskään ole mitään haittaa siitä, että on hetkiä jolloin passi ei ole voimassa, uuden passin hankinta on tässä jo hyvällä mallilla. Mitään syytä paniikille tai jollekin opetukselle ei ole. 

Vierailija
67/91 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että riittää kun annat vain sormenjäljen. Ja jos jotain kysyvät, niin eipä ne kysymyksen ole ikinä vaikeita olleet, tyyliin äidin tyttönimi, puolison syntymäpäivä, hääpäivä tai kaksi entinen osoitteese.

Help, piti miettiä hääpäivää hetken aikaa, enkä ole ollut naimisissa vielä vuottakaan. :D

Mutta helpottavaa kuulla että kysymykset voivat olla ihan järkeviäkin. Olen kuullut kauhutarinoita.

Ap

Luulen, ettei tarkoitus ole kytätä virheitä vaan saada riittävän monta oikeaa vastausta kysymyksiin, joihin ventovieras ei osaisi vastata. Minulta kysyttiin varmaan isän toista etunimeä tms. ja aikaa meni ehkä minuutti. Jos et osaa vastata johonkin, kysytään lisää kunnes on riittävä määrä oikeita vastauksia.

En ajatellutkaan että etsisivät virheitä, mutta en tosiaan muista mitään edesmenneiden mummojen ja pappojen syntymävuosiakaan. Sitä mietin että pitääkö ne nyt jostain selvittää varoiksi etukäteen vai riittääkö se että passi oli voimassa kun lähetin hakemuksen.

Ap

Vierailija
68/91 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En ajatellutkaan että etsisivät virheitä, mutta en tosiaan muista mitään edesmenneiden mummojen ja pappojen syntymävuosiakaan. Sitä mietin että pitääkö ne nyt jostain selvittää varoiksi etukäteen vai riittääkö se että passi oli voimassa kun lähetin hakemuksen.

Ap

Riittä että osaat kertoa tunnistettavasti kuka olet.

Vierailija
69/91 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysyi vain missä asun, asunnon kokoa, jne. 

Lisäksi näytim henkkarin ja lopuksi annoin sormenjäljen... menikö kaiketi 10 minuuttia.

Vierailija
70/91 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudut kunnon kuulusteluun.

Ja hyvällä tuurilla suoraan vankilaan käymättä lähtöruutuun kautta. Viimeksi kun itse kävin kysyivät muutaman viimeisen osoitteen ja ottivat sormen jäljet 

Vierailija
71/91 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Riittä että osaat kertoa tunnistettavasti kuka olet.

Sepä tässä onkin kun ilmeisesti se tunnistettavuus riippuu ajasta, paikasta ja virkailijasta.

Ap

Vierailija
72/91 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Täh ? Ei ole ikinä edes mummojen ja pappojen nimiä kysyneet, puhumattakaan heidän syntymäaikojaan, kumpikin pappa on kuollut ennen minun syntymää hyvä että etunimet muistan 

Vierailija
73/91 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä raskasta, jos kaikesta huolehtisi noin kuin AP tekee. Käyntiin ei tarvitse varata yhtään sen enempää aikaa vaikka siellä jokunen kysymys kysyttäisiinkin eikä sukuhistoriaansa tarvitse opetella ulkoa. Vanha passi mukaan, tuskin kysyvät yhtään mitään kun edellinen passi on just vanhentunut. 

Vierailija
74/91 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä anna sormenjälkiäsi poliisille, tai ne voivat pian löytyä Autereen talon ikkunan sirpaleista!

Kysyin viimeksi sormenjäljistä että käytetäänkö niitä rikostutkimuksissa. Ei saa käyttää, mikä kyllä rehellistä ihmistä ihmetyttää.

Kysyttiin isän ja äidin nimiä ja syntymäaikoja, äidin muistin päivälleen, isältä vain kuukauden, kun hänen synttäreitään ei koskaan juhlittu ja edellistä osoitetta, siinä tuli totaalinen muistikatko, selitin sijainnin ja minkä tunnetun rakennuksen vieressä asuin... sillä selvisin.

Kannasta muuten näkee koko asumishistoriansa jos haluaa muistiaan virkistää.

Vierailija
75/91 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Täh ? Ei ole ikinä edes mummojen ja pappojen nimiä kysyneet, puhumattakaan heidän syntymäaikojaan, kumpikin pappa on kuollut ennen minun syntymää hyvä että etunimet muistan 

Enoltani noita kysyttiin, ja monia muitakin juttuja mitä itse en olisi muistanut.

Ap

Vierailija
76/91 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyttiinkö enolta hänen vanhempiensa vai hänen isovanhempiensa syntymäaikoja? Enon vanhemmat ovat sinun isovanhempia. 

Vierailija
77/91 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Enoltani noita kysyttiin, ja monia muitakin juttuja mitä itse en olisi muistanut.

Ap

Siis enosi mummojen ja pappojen vai enosi omien vanhempien eli sinun isovanhempien (joiden syntymäaikoja et muista)?

Vierailija
78/91 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyttiinkö enolta hänen vanhempiensa vai hänen isovanhempiensa syntymäaikoja? Enon vanhemmat ovat sinun isovanhempia. 

Hänen isovanhempiensa.

Ap

Vierailija
79/91 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla viivästyi passin saaminen kun en ekalla kerralla muistanut isoisäni sodan ajan tehtävää Jatkosodassa. 

Vierailija
80/91 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lähisukulaisilla on aseita niin on lueteltava aseiden sarjanumerot ja luvan myöntämis paikka ja aika.

Pitääkö armeijan rynkyn numerokin muistaa? Mä en enää muista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän