Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten eutanasia eroaa its e mur hasta?

Vierailija
06.10.2026 |

Siis toki tiedän käytännön eron, mutta tämä asia vaivaa pahasti: 

Jos eutanasia hyväksytään, millä voidaan kestävästi perustella enää its e mur hien ehkäisemiseksi tapahtuvaa työtä? Mihin vedetään raja, kenen toive omasta kuolemastaan on sellainen, että asiassa autetaan, ja kenen toive sellainen, että otetaan kaikki keinot käyttöön, ettei henkilö haluaisikaan kuolla/olisi vaaraksi itselleen? 

Maailmalla on jo tapaus/tapauksia, joissa ihminen halunnut ja saanut eutanasian esim. masennuksen vuoksi. 

Kysyn vilpittömästi, en provosoidakseni. 

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en itse asiassa pidä it se mur haakaan lähtökohtaisesti pahana. Olen vähän antiikin stoalaisten kannalla, että se voi olla ihan rationaalinen ratkaisu. Stoalaisethan esim. ei usein jääneet katselemaan ihan viimeistä rappeuttavaa vanhuutta, vaan joivat myrkkyä. Samoin pitivät sitä muutenkin harkitusten tehtynä ihan validina elämänvalintana. 

Toivon vaan, ettei kenenkään täytyisi päätyä sihen ratkaisuun, koska ei saa apua ja hoitoa jos sellaista on olemassa. Mutta jos joku täysissä järjissään päättää lopettaa itse elämänsä, niin ei mulla mitään sitä vastaan ole. Ei myöskään toki eutanasiaa vastaan. En näe mitään lisäarvoa siinä, että ihmisen, toisin kuin vaikka lemmikkoiran tai kissan, täytyy kärsiä katkeraan loppuun asti, vaikka paranemisen toivoa ei ole ja vointi huono.

Vierailija
22/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en itse asiassa pidä it se mur haakaan lähtökohtaisesti pahana. Olen vähän antiikin stoalaisten kannalla, että se voi olla ihan rationaalinen ratkaisu. Stoalaisethan esim. ei usein jääneet katselemaan ihan viimeistä rappeuttavaa vanhuutta, vaan joivat myrkkyä. Samoin pitivät sitä muutenkin harkitusten tehtynä ihan validina elämänvalintana. 

Toivon vaan, ettei kenenkään täytyisi päätyä sihen ratkaisuun, koska ei saa apua ja hoitoa jos sellaista on olemassa. Mutta jos joku täysissä järjissään päättää lopettaa itse elämänsä, niin ei mulla mitään sitä vastaan ole. Ei myöskään toki eutanasiaa vastaan. En näe mitään lisäarvoa siinä, että ihmisen, toisin kuin vaikka lemmikkoiran tai kissan, täytyy kärsiä katkeraan loppuun asti, vaikka paranemisen toivoa ei ole ja vointi huono.

Oletko tosiaan, oikeasti, tuota mieltä? Jos teini tai lapsi päätyy it se mur haan, oletko edelleen todella sitä mieltä, ettei sinulla ole mitään sitä vastaan? 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset pillastuvat siitä, että joku haluaa päättää päivänsä esimerkiksi parantumattoman sairauden takia? Abortinvastustajat ovat ihan yhtä pihalla:

Ollaan muka elämää suojelemassa mutta ei vähempää voisi näitä samoja kiinnostaa sademetsien parturointi, merien rehevittöminen, lajikato, sairas eläinten joukkotuhoaminen ihmisen ruoaksi, ilman ja ilmaston pilaaminen. Jumalaut että on tekopyhää.

Sallimme lemmikeillemme arvokkaan kuoleman, mutta emme itsellemme emmekä läheisillemme.

Kysy kaikilta päiviräsäsiltä.

Vierailija
24/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tosiaan, oikeasti, tuota mieltä? Jos teini tai lapsi päätyy it se mur haan, oletko edelleen todella sitä mieltä, ettei sinulla ole mitään sitä vastaan? 

Ap

Minäkin olen itsemurhamyönteinen, vaikka oma lapseni on tehnyt itsemurhan. Kaikki eivät jaksa elää, ja siihen liittyy niin järkyttävän paljon surtavaa ja syyllisyyttä ettette te voi käsittääkään. 

Vierailija
25/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minäkin olen itsemurhamyönteinen, vaikka oma lapseni on tehnyt itsemurhan. Kaikki eivät jaksa elää, ja siihen liittyy niin järkyttävän paljon surtavaa ja syyllisyyttä ettette te voi käsittääkään. 

Otan syvästi osaa. On kuitenkin todella vaikea ymmärtää, miten voit kutsua itseäsi im-myönteiseksi. 

Luulisi, että sinä jos joku, toivoisit ettei kukaan päätyisi tuohon ratkaisuun. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä