Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten eutanasia eroaa its e mur hasta?

Vierailija
06.10.2026 |

Siis toki tiedän käytännön eron, mutta tämä asia vaivaa pahasti: 

Jos eutanasia hyväksytään, millä voidaan kestävästi perustella enää its e mur hien ehkäisemiseksi tapahtuvaa työtä? Mihin vedetään raja, kenen toive omasta kuolemastaan on sellainen, että asiassa autetaan, ja kenen toive sellainen, että otetaan kaikki keinot käyttöön, ettei henkilö haluaisikaan kuolla/olisi vaaraksi itselleen? 

Maailmalla on jo tapaus/tapauksia, joissa ihminen halunnut ja saanut eutanasian esim. masennuksen vuoksi. 

Kysyn vilpittömästi, en provosoidakseni. 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin vaikea kysymys. 

Vierailija
2/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisessa kunnossa oleva ihminen joka ei enää itse pysty toteuttamaan im saa avustusta ennalta sovitun mukaan. Se ero

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy tehdä ero eutanasian ja avustetun kuoleman välillä. Avustetussa kuolemassa ihminen itse ottaa kuoleman aiheuttavat aineet, jotka hänelle annetaan. Eutanasiasta ihminen ei itse pysty tätä tekemään, vaan joku toinen laittaa aineen. 

Vierailija
4/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Omia valintoja molemmat.

Ittsemurhien ehkäisutyön ymmärrän kyllä, siilä osa niistä tehdään tilanteissa joissa saattaisi löytyä jokin muukin tapa päästä ahdistuksesta. Mutta jos in esim. parantumaton syöpä ja kivut käyvät  sietämättömiksi niin miksipä kitua ehkä pitkäänkin. Jossain keuhkoahtaumataudin loppuvaiveessa tukehtuminen omiin limouhin ei ole myöskään  mikä houkutteleva loppu. 

Vierailija
5/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt täytyy tehdä ero eutanasian ja avustetun kuoleman välillä. Avustetussa kuolemassa ihminen itse ottaa kuoleman aiheuttavat aineet, jotka hänelle annetaan. Eutanasiasta ihminen ei itse pysty tätä tekemään, vaan joku toinen laittaa aineen. 

Mutta jos se on oma tahto niin mitä eroa nappaako myrkyn itse vai syöttääkö joku toinen sen?

Vierailija
6/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos se on oma tahto niin mitä eroa nappaako myrkyn itse vai syöttääkö joku toinen sen?

Alapeukuttaja voisi perustella kantansa.

Vierailija
7/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasiaa ei ole Suomessa laillistettu, mutta itsemurha ei ole rikos (tämän logiikan mukaan itsemurhassa avustamisenkaan ei pitäisi olla, mutta kyllä siitä poliisitutkinta seuraa). Eutanasian sallivissa maissa avustettu kuolema tehdään kontrolloiduissa oloissa siististi ja varmasti riippumatta siitä annosteleeko tappavan lääkkeen lääkäri tai lääkäri vai ottaako potilas sen itse. Itsemurha tehdään yleensä yksin ja salaa, eikä onnistuminen ole varmaa. Sotkuakin siitä voi tulla.

Vierailija
8/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ittsemurhien ehkäisutyön ymmärrän kyllä, siilä osa niistä tehdään tilanteissa joissa saattaisi löytyä jokin muukin tapa päästä ahdistuksesta. Mutta jos in esim. parantumaton syöpä ja kivut käyvät  sietämättömiksi niin miksipä kitua ehkä pitkäänkin. Jossain keuhkoahtaumataudin loppuvaiveessa tukehtuminen omiin limouhin ei ole myöskään  mikä houkutteleva loppu. 

Onhan siinä ero. Kuoleva ALS-potilas ei ehkä pysty itse tappamaan itseään vaan tarvitsee siihen apua. Sitä ei Suomessa laillisesti saa.

Vierailija
9/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisen lainsäädäntömme mukaan jälkimmäinen on murha.

Vierailija
10/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset pillastuvat siitä, että joku haluaa päättää päivänsä esimerkiksi parantumattoman sairauden takia? Abortinvastustajat ovat ihan yhtä pihalla:

Ollaan muka elämää suojelemassa mutta ei vähempää voisi näitä samoja kiinnostaa sademetsien parturointi, merien rehevittöminen, lajikato, sairas eläinten joukkotuhoaminen ihmisen ruoaksi, ilman ja ilmaston pilaaminen. Jumalaut että on tekopyhää.

Sallimme lemmikeillemme arvokkaan kuoleman, mutta emme itsellemme emmekä läheisillemme.

Vierailija
11/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai siinä on joku lakitekninen seikka. Terry Pratchett puhui dokumentissaan "Choosing to Die" avustetusta kuolemasta. 

Vierailija
12/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan siinä ero. Kuoleva ALS-potilas ei ehkä pysty itse tappamaan itseään vaan tarvitsee siihen apua. Sitä ei Suomessa laillisesti saa.

Täysissä sielun voimissa ilmaistua tahtoa pitäisi kunioittaa siinä tilanteessa kun ei itse pysty sitä toteuttamaan. Tästä syystä avustettu eutanasia on sallittava, lakia siis muutettava.

Vierailija
13/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aika vaikea kysymys. Miten päätellään onko ihminen henkisesti niin vakaa että ymmärtää seuraukset? Masentuneena voi ajatella ihan eri tavoin, kun jos ei olisi masentunut.

Eutanasia on avustettu, kun taas im on itse toteutettu. Jos avustaa syyllistyy rikokseen. 

Vierailija
14/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisen lainsäädäntömme mukaan jälkimmäinen on murha.

Laki on väärä. Siihen tähtää eduskuntaan jumiutettu kansalaisaloitekin.

Vierailija
15/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hoitaa homma ajoissa kun vielä kykenee.

Vierailija
16/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei nyt anna perusteluja tuohon tärkeimpään ongelmakohtaan, eli mikä on se kestävä perustelu, miksi it se mur hia enää eutanasian sallimisen jälkeen tulisi yrittää ehkäistä? 

Jos eutanasiaa perustellaan sillä, että ihmisellä on oikeus itse päättää elämästää ja sallia heidän kuol la kun haluavat, ja sen toteutuksessa pitää jopa auttaa niitä, jotka eivåt esim itse itseään enää kykene tap pamaan, niin millä perusteella ja oikeudella enää voi yrittää estää jotakuta tekemästä it se mur haa? 

Ap

Vierailija
17/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei nyt anna perusteluja tuohon tärkeimpään ongelmakohtaan, eli mikä on se kestävä perustelu, miksi it se mur hia enää eutanasian sallimisen jälkeen tulisi yrittää ehkäistä? 

Jos eutanasiaa perustellaan sillä, että ihmisellä on oikeus itse päättää elämästää ja sallia heidän kuol la kun haluavat, ja sen toteutuksessa pitää jopa auttaa niitä, jotka eivåt esim itse itseään enää kykene tap pamaan, niin millä perusteella ja oikeudella enää voi yrittää estää jotakuta tekemästä it se mur haa? 

Ap

Miksi pitäisi estää, jos joku haluaa itsemurhan tehdä?

Vierailija
18/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se (eutanasia) on valvottu, kivuton ja siisti tapa lähteä täältä. 

Im ei välttämättä ole. 

Vierailija
19/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi pitäisi estää, jos joku haluaa itsemurhan tehdä?

Pelottava kysymys, tähänhän tämä tulee menemään. 

Pelkään, että kohta ei enää ole edes oikeutta yrittää estää ketään tekemästä itselleen mitään vahingollista. 

Ja se, että joku miettii, miksi pitäisi, kertoo jo todella kylmäävästi ihmisten välinpitämättömyydestä. 

Ap

Vierailija
20/25 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se (eutanasia) on valvottu, kivuton ja siisti tapa lähteä täältä. 

Im ei välttämättä ole. 

Pitäisikö mielestäsi it se mur haa harkitseva suostutella siis hakemaan eutanasia? 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi