Onko oikeasti tasa-arvoinen suhde miehen ja naisen välillä mahdollinen?
Sellainen sielunkumppanuus? Oma kokemukseni on, että miehet eivät koskaan arvosta naista ihan itsensä veroisiksi, he ensin nostavat jalustalle ulkonäön, seksin tai muun sellaisen takia ja kyllästyttyään eivät kykene tasa-arvoiseen suhteeseen. Toisin sanoen naisella on miehelle vain välinearvoa.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
"Mieskö sen päättää täytyykö naisen ymmärtää autoista jotakin vai ei?"
Ei mutta jos mies toitottaa naiselle vuosia että et sinä autoista mitään ymmärrä, mikä on sen naisen motivaatio alkaa edes opettelemaan?
Esim. minä sanoin kyllä miehelleni että en sitten ymmärrä autoista mitään. Mies vain totesi että ei se mitään, minä voin kertoa silnulle ne tärkeimmät perusasiat jotka kannattaa tietää että et tee mitään tyhmää. Hän opetti minulle mitä eri varoitusvalot ovat, mikä on öljynvaihtoväli ja miksi öljyt pitää vaihtaa, mikä on riittävä kulutuspinta renkaissa jne.
Tuon jälkeen olen osannut hoitaa oman autoni jo kohta 20 vuotta ilman miehen apua. Hän luotti siihen että olen yhtä kykenevä kuin hänkin niin tekemään niin ja se kävi toteen.
Tasa-arvoisuus. Jos ei edes halua olla puolison kanssa tasa-arvoinen on ihan turha odottaa että olisi sitä. Toisaalta jos se puoliso ei arvosta sinua niin miksi jatkaa parisuhdetta vaikka molempien arvostus olisikin tasa-arvoista ja yhtä vähäistä.
Uskon tasa-arvoon heti, kun näen naisen avioituvan alemman tulopiirin miehen kanssa.
"Siksikö niinkin fiksu olento kuin nainen ottaa itselleen miehen ja odottaa ja odottaa, että tämä muuttuisi kun häntä oikein kovasti jaksaa kouluttaa? "
Ihan kuten urheilumetaforassa, on ihan realistista odottaa että toisesta tulee peruskuntoilija mutta epärealistista odottaa että toisesta tulee huippu-urheilija.
Jonkinlaista muutosta siis on ihan loogista odottaa aikuiselta ihmiseltä.
"Uskon tasa-arvoon heti, kun näen naisen avioituvan alemman tulopiirin miehen kanssa."
Sanotko siis käsi sydämellä että et ole koskaan nähnyt naisen menevän yhteen pienituloisen miehen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
"Mieskö sen päättää täytyykö naisen ymmärtää autoista jotakin vai ei?"
Ei mutta jos mies toitottaa naiselle vuosia että et sinä autoista mitään ymmärrä, mikä on sen naisen motivaatio alkaa edes opettelemaan?
Esim. minä sanoin kyllä miehelleni että en sitten ymmärrä autoista mitään. Mies vain totesi että ei se mitään, minä voin kertoa silnulle ne tärkeimmät perusasiat jotka kannattaa tietää että et tee mitään tyhmää. Hän opetti minulle mitä eri varoitusvalot ovat, mikä on öljynvaihtoväli ja miksi öljyt pitää vaihtaa, mikä on riittävä kulutuspinta renkaissa jne.
Tuon jälkeen olen osannut hoitaa oman autoni jo kohta 20 vuotta ilman miehen apua. Hän luotti siihen että olen yhtä kykenevä kuin hänkin niin tekemään niin ja se kävi toteen.
Ne vikakoodit löytyy kyllä myös käyttöohjersta joten itse selviän vaikka mies ei niitä selvittäisi. Joskus on jopa saattanut käydä niin että olen miehelle selvittänyt jonkun asian sieltä.
Vierailija kirjoitti:
"Alitajuntamme hakeutuu usein sellaisten ihmisten luo, joiden toimintatavat muistuttavat omia menneisyyden kokemuksia ja joilla on samankaltaisia käsittelemättömiä tunne-elämän haasteita tai turvattomuutta, vetävät toisiaan puoleensa"
Kyllä. Mutta tämä toimii myös positiiviseen suuntaan. Jos ihmisellä on turvallinen lapsuus ja hyvät roolimallit parisuhteesta kotoa, hän hakeutuu aikuisenakin samankaltaisten ihmisten seuraan.
Esim. minulla oli aivan ihana isä joka oli kiltti ja uskoi aina että me tytöt pystymme juuri siihen mitä me haluamme eikä koskaan lokeroinut meitä mitenkään. Ja kummasti itse sitten aikuisena viehätyin isäni kaltaisesta miehestä jonka kanssa oli helpo ja luonteva muodostaa hyvä tasa-arvoinen parisuhde.
Minä tein juuri päinvastoin ja päädyin täysin epäterveestä perhetaustasta naimisiin kaltaisesi taustan omaavan naisen kanssa.
Toisin sanoen, meillä ei ollut lapsuudessa mahdollisuuksien tasa-arvoa. Yhteiskunnan tätä mahdollisuuksien tasa-arvoa tukevien rakenteiden myötä minulla oli kuitenkin mahdollisuus käydä koulua ja sosiaalihuolto yritti parhaansa mukaan paikata minulle puuttuvia vanhempia. Vaimoni taas kasvoi ympäristössä, missä sai paljon turvaa, rakkautta ja toisaalta ymmärrystä siitä, että kaikilla ei ole ollut samoja mahdollisuuksia kuin hänelle.
Lopputuloksena meillä on parisuhde, jossa olemme kumpikin erilaisia yksilöitä, kunnioitamme ja rakastamme tosiamme, sekä pidämme toistemme etua. Salaa mielessäni kuitenkin pidän vaimoani huomattavasti itseäni arvokkaampana ihmisenä, mutta se on ihan ok.
"Toki asioita kannattaa opetella laajalla skaalalla ihan sukupuolesta riippumatta, mutta tämä ei liittynyt mitenkään tasa-arvoon."
Se liittyy itse asiassa vahvasti. Se mitä alamme opetella liittyy suoraan siihen mitkä asiat koemme itsellemme edes mahdollisiksi tai tärkeiksi. Jos meillä on koko elämä toitotettu että ei tuo asia kuulu sinulle etkä sitä osaa kun olet nainen/mies niin on huomattavasti epätodennäköisempää että edes yrität.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ihminen ei rakasta kumppaniaan joka jatkuvasti taistelee tasa-arvosta. Kumppanin eteen pitää pystyä tekemään uhrauksia jos oikeasti rakastaa.
No tuo vaatimus on kyl molemmin puoleinen. Kyllä tasa-arvon puolesta on ok "taistella", jos sitä ei suhteessa ole.
"Ne vikakoodit löytyy kyllä myös käyttöohjersta joten itse selviän vaikka mies ei niitä selvittäisi. Joskus on jopa saattanut käydä niin että olen miehelle selvittänyt jonkun asian sieltä."
Mutta tekisitkö niin jos sinulle olisi koko elämäsi kerrottu että vain miehet ymmärtävät autoista jotain ja naisten ei kannata edes yrittää?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on, mutta älykkäitä ja kypsiä miehiä on todella harvassa. Suurin osa näitä 12-vuotiaan tasolle jumahtaneita kakaroita, jotka on pilanneet aivojensa kypsymisprosessin roikkumalla yökaudet netissä. Jääneet lyhyiksi niin henkisesti kuin fyysisestikin kun kasvuhormonieritys tapahtuu alkuyöstä unessa.
Miettikääs inselit itse tykönänne, mitä harrastitte pikkupojasta saakka sängyssä öisin? Runkutus ok, mut ei ruudun vahtaaminen sinivalon syöksyessä aivolisäkkeeseen silmien kautta.
Ja vastaavanlaisia naisiakos ei ole ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä. Mutta nyt tämä liittyi aloittajan yksinkertaistavaan ja miesvihamieliseen suhtautumiseen miehiin."
Lähinnä niin että meillä voi olla hyvin erilaisia käsityksiä siitä miten asiat maailmassa ovat ihan sen perusteella mikä on oma taustamme ja kokemuksemme. Uskon että aloittaja on ihan aidosti sitä mieltä että hänen kuvansa on oikea koska hän ei ole muuta koskaan nähnyt. Vaikka siis se on vain hyvin kapea kuva todellisuudessa.
Really?!
"Toisaalta jos se puoliso ei arvosta sinua niin miksi jatkaa parisuhdetta vaikka molempien arvostus olisikin tasa-arvoista ja yhtä vähäistä."
Jos ihmisellä on käsitys että tuollaisia ne parisuhteet nyt vain ovat eikä sen parempia ole niin aika moni jää huonoonkin suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
"Toisaalta jos se puoliso ei arvosta sinua niin miksi jatkaa parisuhdetta vaikka molempien arvostus olisikin tasa-arvoista ja yhtä vähäistä."
Jos ihmisellä on käsitys että tuollaisia ne parisuhteet nyt vain ovat eikä sen parempia ole niin aika moni jää huonoonkin suhteeseen.
Omaa ajatteluaan kannattaa kehittää eikä jäädä vitheellisiin käsityksiin vain siksi että ei viitsi ottaa asioista selvää.
Palstalla on näköjään uusi palstahullu. :D Hän aloittaa jokaisen vastauksensa sanalla, kyllä.
"Omaa ajatteluaan kannattaa kehittää eikä jäädä vitheellisiin käsityksiin vain siksi että ei viitsi ottaa asioista selvää."
Ongelma on se että jos on kovin vahvasti siellä oman boxin sisällä niin ei edes näe mitä siellä ulkopuolella voisi olla. Se minkä ei tiedä olevan olemassa, sitä ei voi tavoitella.
Vierailija kirjoitti:
"Ne vikakoodit löytyy kyllä myös käyttöohjersta joten itse selviän vaikka mies ei niitä selvittäisi. Joskus on jopa saattanut käydä niin että olen miehelle selvittänyt jonkun asian sieltä."
Mutta tekisitkö niin jos sinulle olisi koko elämäsi kerrottu että vain miehet ymmärtävät autoista jotain ja naisten ei kannata edes yrittää?
En ole koskaan oppinut passiiviseksi niin että en pystyisi ottamaan itse asioista selvää. Roolimallit omassa lapsuuden kodissa (tai puolison lapsuudessa) oli aika erilaiset mitä ne on omassa parisuhteessani.
Vierailija kirjoitti:
"Omaa ajatteluaan kannattaa kehittää eikä jäädä vitheellisiin käsityksiin vain siksi että ei viitsi ottaa asioista selvää."
Ongelma on se että jos on kovin vahvasti siellä oman boxin sisällä niin ei edes näe mitä siellä ulkopuolella voisi olla. Se minkä ei tiedä olevan olemassa, sitä ei voi tavoitella.
Ajattelun kehittäminen useinkin on sitä että ottaa selvää mitä siellä oman boxin ulkopuolella on.
"Tottakai on, mutta älykkäitä ja kypsiä miehiä on todella harvassa. Suurin osa näitä 12-vuotiaan tasolle jumahtaneita kakaroita, jotka on pilanneet aivojensa kypsymisprosessin roikkumalla yökaudet netissä. Jääneet lyhyiksi niin henkisesti kuin fyysisestikin kun kasvuhormonieritys tapahtuu alkuyöstä unessa.
Miettikääs inselit itse tykönänne, mitä harrastitte pikkupojasta saakka sängyssä öisin? Runkutus ok, mut ei ruudun vahtaaminen sinivalon syöksyessä aivolisäkkeeseen silmien kautta."
Perheitä joissa nainen on ainoa huoltaja on paljon. Päiväkodin henkilökunta on naisia ja peruskoulussa tilannen on kutakuinkin sama. Pojat viettävät suurimman osa valveillaolo ajastaan naisten kanssa.
"Kyllä. Mutta nyt tämä liittyi aloittajan yksinkertaistavaan ja miesvihamieliseen suhtautumiseen miehiin."
Lähinnä niin että meillä voi olla hyvin erilaisia käsityksiä siitä miten asiat maailmassa ovat ihan sen perusteella mikä on oma taustamme ja kokemuksemme. Uskon että aloittaja on ihan aidosti sitä mieltä että hänen kuvansa on oikea koska hän ei ole muuta koskaan nähnyt. Vaikka siis se on vain hyvin kapea kuva todellisuudessa.