Toukokuun 07 taaperot
Uusi ketju älä tipu
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=&m=10383441&p=1&tmode…
Kommentit (43)
pienet lapset unilla ja isompi ulkona niin on vähän aikaa kirjoitella.. Meillä menee ihan kivasti lukuunottamatta keskimmäisen mustasukkaisuutta! onhan se tosiaan kova paikka noin pienelle (1,8v) kun vauva tulee taloon ja äitin syli ei olekkaan enää aina käytössä. ootan vaan että millonkahan alkaa helpottamaan vai paheneeko vaan kiukuttelu. onkin löytynyt ihan uusia piirteitä tosta pikkuneitistä, ennen niin kiltti ja rauhallinen tyttö saa järkkyjä raivareita! se on mustis siitäkin kun isosisko hoitelee ja silittelee vauvaa, alkaa lyömään ja repimään isosiskoaan. huoh!
vauveli syö 1-3h välein. öisin pitää pidemmän tauon..kai. voi olla niinkin etten muista aamulla kaikkia syöttöjä kun se nukkuu vieressä. kun saan pojalle rinnan suuhun niin jatkan ite heti unia. päivät on yhtä hulinaa kun yrittää lasten hoidon lisäksi pitää kodinkin jossain kunnossa, yrittämiseksi se on jäänykkin. mies aloitti taas työt tänään niin menee jonku aikaa että saan nämä kotihommelit taas jotenkii järkevästi sujumaan. nyt on vähän sellasta että syödään ja nukutaan ja ulkoillaan millon sattuu kun ennen poitsun syntymää oli edes jonkunlaiset ruoka ja nukkuma ajat. mutta tätähän tämä vauvan tulo on. menee kaikilla aikaa totutella uuteen tulokkaaseen ja elämäntilanteeseen.
eipä tänne sen suurempia kuulu. kiva on lukea teidän muiden vauva-arkea!!
kata ja poju 10 pv + pari isoa siskoa
Vihdoinkin tälle puolelle.. ;) Tänään kotiuduttiin. Eli meille syntyi typykkä 2.6 klo 00.01 rv 40+4. Synnytys kesti 6,5h ja epiduraalin sain. (ei kylläkään vienyt kipuja kokonaan pois niin ku esikoisen aikana) Yhtään tikkiä ei tullut ja istumaan pystyin heti. Tyttö on kova syömään, onneks maito nous viime yönä kunnolla. :)
Niin ja mitat: 3998g, 50cm ja pipo 35cm. Ja yksi hampaanalkukin löytyy suusta äidin iloksi! :D
Synnytyskertomusta käyn kirjottelee kunhan kerkiän.. aika hulinaa. ;)
t:tiitiäinen, ylpeä isoveikka 2v5kk ja Venla 2pv (reilu 3h:n päästä 3pv)
(syntyi muuten juuri tulevan nimipäivänsä puolella.. )
Huomaa kyllä että kädet on nyt toukosilla täynnä.. =) Meidän niin mukavan aktiivinen ryhmä on kyllä hieman hiljentynyt.. Mutta jospa se siitä..
Onneksi olkoon, tiitiäinen! Jokohan se laru on hakenu omansa, eikös hänkin ollut loppukuun toukosia?
Siitä Sussusta ei kai ole kuulunut?
Murmelille jaksamisia! Mulla oli kans esikoisen jälkeen vaikeaa aikaa, sitten vähän myöhemminhän sitä masennustakin oli. Ja ei olis ihme, jos sekin uudestaan täällä alkas. Huomaan ihan selvästi että jos unet on vähällä, niin iskee tosi surkea olo. Huutaa esikoiselle, ja miehelle. Tuntuu että ei jaksa, että on huono äiti sekä avovaimo.
Mies kyseli, että joko alkas sänkyhommat kiinnostaa.. =) Sanoin että vois olla, mutta missä vaiheessa? Kun esikoinen alkaa illalla nukkuun, niin vauvalla on aktiivinen aika. Kun vauva nukahtaa 23-24 niin mä ajattelen vaan unta. Ja mieskin siinä vaiheessa on yleensä jo nukkunut jonkin aikaa. Mutta eiköhän sillekin aika joskus löydy.. =)
Esikoinen tänään ekan kerran teki vauvalle jotain. Olin pukemassa, kun yhtä äkkiä alko kuulumaan kamala parku. Esikoinen oli vauvan naamassa kiinni, mutta en saanut sitä kertomaan että mitä tapahtu. Kumpa se jäis vaan tuohon kertaan..
Mulla oli vaikka mitä muutakin mielessä, mutta en muista nyt millään..
Vauva ähisee ja puhisee sylis, ei osaa keskittyä. Tää kun meinaa olla aika sylivauva..
Mukavaa viikko teille kaikille!
miitu, emäntä 1kk ja pien isäntä
on jälleen kova vilinä päällä, vaikka pitäis olla kesäloma... Ilmoitin pojat uimakouluun, kestää 2 vkoa ja pääsevät linkalla tosta koululta, joten ei tarvi kuljetella. Ja ettei äidin hommat loppuisi siksi aikaa, pitää neiti huolta, että sitä vahditaan jatkuvasti. Eilen neiti kunnioitti läsnäolollaan pikkuveikan päikkäreitä vaunuissa kiipeämällä kyytiin varmaan 5 kertaa. Ja vaikka mä vaan max 5 sekunniksi käänsin selkäni, neiti oli siellä taas... Pikku-isäntä ei kumminkaan pahakseen laittanut, jatkoi uniaan vaan, kun isosisko asettui pään taakse. Hoh hoijaa! Mä jo aattelinkin, että turhan hyvin sujuu... Nyt en voi jättää poikaa enää vaunuihinkaan vessassa käynnin ajaksi. Pitää keksiä jotain muuta.
Mirage kyseli niistä näpyistä. Olisko hikinäppyjä? Meidän muksuille on tullut niitä, kun on ollut liikaa vaatetta, lämmin sää tai vastaavaa. Hormoninäpyt on tosiaan valkoisia ja ne erottaa kyllä.
Mutta täytyy laittaa taas isommat matkaan ja etsiä jotain syötävää itselle ja tytölle...
Äippä ja nelikko
Mirage: Vois olla vauvarokkoa ne näppylät. Piiperolle ilmaantu just noilla viikoilla. Ei vaarallista, puhdistaa ihon.
Täällä aika lentää siivillä vaikka en mitään erityistä tekkään. Väsymystä olen yrittänyt torkkua pois eilisestä illasta lähtien. Kuumuus ja uhmatuhma vie voimat, vauva lähinnä piristää :)
Nyt taisin jopa onnistua laittamaan Onnin rengasliinaan niin, että viihtyy ilman ähinöitä. Trikoista kokeilin taas aamulla ja ei onnistu, huvittaa oma kädettömyys. Oon ohjeet kattonu netistä sen tuhat kertaa ja sisko näytti kädestä pitäen, vaan kun ei tajuu niin ei.
Mitä teillä on vauvojen päällä kuumalla? Mä oon pitänyt lyhythihaista bodia eikä eilen ollu edes hattua. Brion happy vaunuissa on hyvä kun kopassakin saa ilmanvaihtoaukon auki, ei kerää kuumuutta vaunun sisälle. Olen tyytyväinen ostokseen. Joko olette huomanneet jotain turhia hankintoja? Meillä ei oikeestaan, tutit ja pullot ovat jääneet käyttämättä toistaiseksi.
Pitäs suunnitella kutsukortit heinäkuun juhliin vai ettiskö netistä valmiit? Vinkkejä vastaan otetaan :) Olipa juhlallista kun kävimme eka päivä kirkkoherran virastossa pyytämässä esteettömyys tutkinnan, asiasta tuli todellista. Ihan mahassa kutkuttaa :D
piiperolla touhu päällä, joten heippa
Onni on 2vkk
Ehdin minäkin välillä pinoutua, tuntuu että 24h/vrk ei riitä, tunteja liian vähän.. Meidän neiti on voinut tosi hyvin, syö ja nukkuu vaan ja hengailee mielellää vaunuissa kun oon pojan kanssa ulkoilemassa pihalla. Eli tähän asti aika helppo tapaus. Paino lähtenyt hyvin nousuun, to meillä olis taas neuvola.
Isoveikka on ihan reppana, on ollut selkeesti surullisempi ja esim öisin itkuinen ja tulee väliin nukkumaan. Oon yrittäny nyt kaiken huomion antaa hänelle ja on ollut vauvaa kohti kyllä tosi kiltti, pussailee ja halailee vaan.
Mä en oo vielä muistanu käydä puntarissa synnytyksen jälkeen vaikka siitä on jo kohta 2 vko, meillä ei ees oo moista kapistusta, täytyy varmaan mennä jonkun luona tsekkaamassa asia:) tai jos neuvolassa muistais.
Eipä tässä kummempia, oltiin tänään perhekerhossa ja siellä grillattiin pojan kanssa nakkia sekä mehua ja keksiä oli jälkkäriksi. Pirun kuumahan tuolla on ja ei oikein mahdu noi kesä hamoset vielä päälle..
Huhuilen Larua, onkohan jo nyytin kanssa kotona??
t:minnis80 + tyttö 1 vko 5 vrk
Joo on pikkasen hiljentynyt väki toukokuisissa,mut onhan se totta et hommaa riittää ja ei ehdi enää kovin usein koneelle. kiva silti kuulla porukan kuulumisia vaikka vähän harvemmin kunhan vaan jotain kuuluu:D niin kauan tuola odotuspuolella kuitenkin kirjoteltiin;)
ONNEA TIITIÄISELLE ja koko perheelle tytöstä!!!!=)
MURMELILLE paljon jaksuja ja voimahali!!
pah enhän mä sitte muuta ehdikkään.....esikoinen rupee riehumaan...ei tästä tuu mitään ku ukkoki autoa laittamas.täytyy mennä antamaan esikolle välipalaa ja palailla myöhemmin tänne!
kaikille mukavia päiviä :)
toymama ja pojat 1,5v&1vk4pv
On niin kiirettä pitänyt meidän perheessä, että ei edes joka päivä koneelle kerkeä! Joutuu aina selailemaan monen päivän takaiset kirjoitukset...
Meillä mies lähti maanantaina töihin 2 viikon isyysloman jälkeen, tuntuu vähän hassulle, mutta onneksi aloitti aamuvuoroilla! Pitäisi vaan muistaa kiittää sitä miestä kun on niin ihanan aktiivinen vauvan hoidossa. Vaippaa ei ole vielä kertaakaan vaihtanut, mutta jaksaa aina pitää vauvaa sylissä ja touhuta kaikkea tytön kanssa jos minä olen vaikka suihkussa, enkä kerkeä itse vauvaa viihdyttämään. Eilen lämmitettiin sauna ja juuri kun piti mennä saunaan niin tyllerö heräsi ja vaati maitoa. Luovuin jo koko ajatuksesta päästä saunaan, kun tiesin että alkoi tytön iltatankkaus, eikä tankkauksen välissä nuku kuin korkeintaan 5 minuuttia ja ainoastaan sylissä. Mieheni tullessa jäähylle saunasta, tyttö nukkui sylissäni, mies nappasi tytön syliinsä ja käski minut saunaan. Huutelin saunasta jatkuvasti että tarvitaanko sielä maitoa tai että jaksatko pitää vielä tyttöä. Mieheni käski minun vaan olla ihan rauhassa saunassa, että kyllä hän pienen tyttönsä kanssa pärjää. Oli ihana käydä saunassa ihan rauhassa, kun ei tarvinnut olla jatkuvasti toinen korva höröllään ja kuunnella oliko vauva herännyt.
Imetyksestä piti sen verran kirjottaa, että mulle tulee kohta stressi ja masennus koko hommasta!! Olen imettänyt alusta asti rintakumin kanssa, välillä koittanyt myös ilman rintakumia, mutta kun tyttö ei osaa ottaa rintaa suuhunsa oikein ja se sattuu!! Kauhea taistelu alkaa rinnan kanssa ja vauva itkee kun ei saa maitoa. Joka paikassa ihmiset jaksavat sanoa rintakumista ja kuinka siitä pitäisi päästä eroon ja " näytäppäs nyt kuinka se imee ilman sitä kumia" ... Ai olenko yrittänyt päästä kumista eroon?? Kyllä olen, mutta pakko tätä vauvaa on ruokkiakkin, en minä voi tätä pientä nälässä pitää sen takia kun ei osaa ilman kumia syödä! Yksi päivä päätin että tänään syödään ainoastaan ilman kumia ja seurauksena oli oma väsymys, itku ja " suuttuminen" vauvalle. Tajusin että en voi pienelle raivota kun ei osaa syödä ilman kumia, kun ei ole ilman sitä koskaan syönyt! Jouduin taas turvautumaan mieheeni, annoin vauvan hänelle ja sulkeuduin hetkeksi omaan olooni itkemään. Että kyllä minä olen yrittänyt...!! Haluaisin itsekin eroon tästä kumista, mutta pikkuhiljaa " harjotan" vauvaa rintaan, että edes pieni tervejärkisyys säilyisi minun päässä.
Ahaa, pikku pomo kutsuu, onneksi kutsuukin, tissit meinaa räjähtää kun on niin pitkät unet ottanut!
Yritetään taas päästä koneelle joku päivä kirjottelemaan omia kuulumisia sekä lukemaan teidän kuulumisianne!!
T: Mirmuska ja neiti 3 vko ja 1 vrk
Kiirettä pitää täälläkin.. Neitillä on taas se päivä menossa, ettei nukuta sit millään.. Jännä huomata, että valveillaoloaika on jo huomattavasti pidempi ja vauva vähän " poriseekin" jo :)
Mirmuskalle piti kommentoida, että mulla on ihan sama tilanne tuon rintakumin kans. Mä aloin käyttään sitä sairaalassa, ku neiti ei osannu imeä tissiä, pyöritteli vaan suussa. Mulla meni sit hermot, ku hoitsut yritti auttaa survomalla väkisin vauvan pään tissiin kii, ja otin kumen avuksi. Sen kans ei oo mitään ongelmaa, ainoa ongelmaa on vaan se etten tiiä tuleeko maitoa tarpeeksi. Välillä oon sit antanu nannia lisäksi, ku vaikuttaa tissistä huolimatta nälkäseltä. Oon miettiny kans, että miten siitä kumista pääsis eroon mutta eipä oo onnistunu vielä. Mää oon kyllä päättäny, etten aio hermojani menettää tuon imetyksen takia, käytän sitä kumia jos ei ilman onnistu, samoin korviketta aion antaa mieluummin ku pitää neitiä nälissään.
Nyt yritän saada tuon neitin unten maille, alkaa olla jo aika kiukkunen...
Unelm@ + neiti 3 vk
Voimia MIRMUSKAlle imetyksen kanssa. Ei se haittaa, jos rintakumia käyttää, eikä kannata liikaa ottaa paineita sen poisjättämisestä. Ihmiset on vähän tyhmiä, kun huomauttelevat!
Itsellä tuntuu tuo imetys aika.. välillä pelottavalta. Maitoa kyllä tulee, ja neiti heräilee parin tunnin välein, ja osaa imeä, mutta rinnat tuntuu tosi aroilta ja pakkautuu ihan täyteen neitin unien aikana! Nännit on arat, ja vasta vähän aikaahan minä olen imettänytkin, mutta mietityttää että kummasta rinnasta aina antaisi, vai antaisiko molemmista yhdellä syöttökerralla, että pääsisi tasapainoon. Onko vinkkejä? Uskallanko lypsää (käsinlypsy sujuu mulla paremmin kuin pumpulla), vai alkaako maitoa sitten tulla vielä enemmän??
Neitillä irtosi eilen yöllä napatynkä! En tiennyt että se voi jo näin pian irrota. Tuntui tosi pahalta ensin puhdistella sitä, kun neiti huusi kuin syötävä ja luulin että hällä käy kipeää siihen napaan! Mutta se on tainnutkin olla vain nälkäitkua, kun yleensä vaipanvaihto on ollut ennen tissihommia. Miten teidän muiden vauvoilla on irronnut, koska?
Viime yö meni vähän paremmin, kun seurusteltiin neitin kanssa hetki illalla, tunti pari, niin hän heti nukkui paremmin yön ja minäkin sain nukuttua! Olen kuin uusi ihminen kun sai nukuttua hyvin, tietysti heräiltiin tunnin-kahden välein syömään. Eilen oli aika voimaton olo, pääsi kauheat itkutkin ja mies lohdutteli, olin niin väsynyt.
Huhhuijjakkaa, hyviä vointeja kaikille. :) Toivottavasti ensi yökin menee ihan hyvin, on se niin ihana tuo rakastus, oma prinsessaiseni!
sämpyläinen ja pikkuneiti 6vrk
Kerkiin tässä koneella piipahtamaan.. :) Typy nukkuu sylissä massu täynnä. Ukot lähti kauppareissulle. Saas nähdä mitä tuovat tullessaan..on ollu toi kaupassa käynti ja ruokien ym valkkaaminen aina mun hommani. ;) Tein kylläkin listan mukaan.
Tänään on tytsy nukkunutkin päivällä, ihanaa! Veikan päikkäriaikaan nukkui.. hmm.. n.1,5h? Ja sitten sen jälkeen tankkas ja kävi taas unten maille. Unta riitti taas pari tuntia. Aamu olikin yhtä tissillä roikkumista, huh!
Ja ulkona kokeiltiin käydä.. mutta vaunuissa EI voi nukkua. :D Kattoo vaan silmät pyöreenä ympärilleen ja kun pysähdytään niin alkaa naama vääntyä. On tuo mies ihan korvaamaton.. en mä pääsis esikoisen kanssa ulos ollenkaan. Alkaa jo nyt pelottaa tuo ens viikon maanantai.. sillon mies menee takas töihin. :(
Ainiin.. yö meni ihanasti! Tyttö söi illalla 22-22.30 ja heräs seuraavaks syömään klo 1 ja klo 5.. poika heräs sitten klo 6 ja tyttö alotti tankkauksen klo7. :)
Poika on ollu aika villillä päällä.. sängyllä tekis niin mieli hyppiä ja vauvan sänkyyn (jolla ei ole ollut käyttöä vielä.. ;D) pitäis kiivetä.. jne, jne.. Mutta vauvaa kohtaan on hellä! <3 Haluaa ottaa syliin ja paijata. Välillä tulee ihan yllättäin moiskauttaa pusun. :)
Kamalasti tekis mieli olla pojan kanssa kaksinkin.. mutta tästä tissihirmusta ei tiedä koska taas nälättää. ;)
Tulihan juttua.. Kommentoitavaakin oli mutta.. Tää raskauden aikanen muisti jäi päälle. :D
Murmelille ainakin kovasti tsemppiä!! <3
Ja rintakumilla tai ilman, ihan sama. Pääasia et vauvat on tyytyväisiä ja kasvaa. (niin ja lisämaidolla tai ei!)
Ihanaa ja jännittävää tää vauva-arki.. :) Ja tää vauva tuoksuu NIIN hyvälle. <3
Larua minäkin jo kaipailen..? Taidettiin olla samaan aikaan naikkarilla.. vaikkei varsinaisia treffejä perjantaille/lauantaille sovittukaan. :D
t:tiitiäinen, isoveikka 2v5kk (kotiinlähtiessä laitokselta kysy yks hoitaja pojan nimeä..vastas " isoveli" :D) ja Venla 4pv
Miten te kerkeettekään imettelemään, joilla on siis jo useampi lapsi? Meillä kun tuo esikoinen on sellaista vilkasta mallia, ja imetyksen aikana sitten yleensä alkaa kämpän hajotus.. Tätä ei siis ole aina, mutta monesti näin käy.
Mä sitten huutelen perään että missä oot, mitä teet ja yritän rauhassa imettää..
Ja sekin vielä etten osaa imettää yleisillä paikoilla, joten imetyksen kans olen siis aika jumissa. Nukkuuhan tuo vauva onneks pitempiäkin pätkiä päivällä, että ulos päästään..
Tuntuuko se vaan että pullosta vauvat saa nopeammin mahan täyteen?
Itsellä meinaa välillä vaan voimat loppua, tuntuu ettei minusta " riitä" tähän kaikkeen. Onkohan nämä liene vaan normaalia mietiskelyä?
Ja olikohan tarpeeksi sekava selitys?
Sämpyläiselle napanuorasta vielä. Meidänkin pieneltä irtos aikasin, olisko ollu se 5 vrk ikää. Mäkin vähän ihmettelin että noin aikasinko se lähti, vaan eipä neuvolan täti sitten käynnillään mitään tuumannu siihen.
No nyt tää painuu unten maille.
miitu ja lapsoset
Vastaan ekaks pohdintoihin kun vielä ne muistan..
Sämpyläiselle maidon tulosta. Mä ainakin pumppasin ekat viikot kun maitoa tuli todella paljon. Säilöin minigrip pusseihin myöhempää käyttöä varten. Ja ei sittenkään maidon tulo kiihtynyt vaan joskus tossa 3 viikkoa synnytyksestä maidontulo tasaantui niin ettei ole enään tarvinnut pumppailla. Inhottavaahan se on kun sitä maitoa oikeesti aluks tulee yli äyräiden niin olla täysien rintojen kanssa. Mä kyllä suosittelisin pumppaamaan vaan. AInakin vähän tyhjemmäksi.
Napatynkä irtos meidänkin pojalta tosi aikaisin, alta viikon oli ikää. Muistan sitä ihmetelleeni koska kaksosilla mun muistin mukaan tynkä roikkui mukana vaikka kuin kauan.
Miitulle imetyksestä: Meilläkin aika härdelliä on kun imetän. Kaksoset repii toisiltaan kirjaimellisesti silmät päästään ja muutenkin kiusaavat toisiaan koko ajan. Yleensä hoitavat sen vielä niin että tappelevat muutamien metrien päästä tietäen sen ettei äiti ihan hevillä nosta pyllyään imetyksen aikana. Mä kun vielä imetän kumilla ja aina tyynyn kanssa, siis imetystyynyn. Se on oikeesti aika kamalaa. Aina päätän että tappakoot vaikka toisensa niin en hermostu, tahallaan vaan kiusaavat, mutta joka kerta räjähädän lopullisesti ja Sampolta tissi pois suusta ja sohvalle ja äiti ojentamaan vanhempia.
Ihme että maitoa kuitenkin tulee, kyllä sitä sen verran hermokimppuna saa olla monta kertaa päivässä.
Ja minäkään en julkisilla paikoilla imetä, ihan sen vuoksi että kun olea aika pötkö niin ei ole mitään kivoja imetyspaitoja ja en halua kaikille ihrojani näyttää. Ja toiseks se että kun ton kumin kanssa imettää, on se aika sähläämistä aina ennekuin sen saa asetettua aloilleen ja vauvalle kunnon imuotteen. Siinä vilkkuu tissiä enemmän kuin laki sallii. Kolmanneks omistan jumalattoman isot tissit joiden kanssa on todella vaikea imettää ilman tyynyä. Joudun nimittäin toisella kädellä pitämään rintaa ihan kunnolla ylhäällä ettei vauva tukehdu siihen, ja tietenkin pitää sitä kumiakin paikallaan. Niin ei onnistu meiltä noi sylissä imettelyt huomaamattomasti.
Aluks jättäydyin vaan kotiin tai sitten äkkiä jossain käytiin ennen vauvan syöntiä, mutta nyt olen ostanut muutaman purkin nannia ja jos tulee tilanne että täytyy syöttää kaupoilla tai jossain niin eiku mikroon vaan ja pullo suuhun. ei se maidon tulo nyt siihen kaadu että joskus saa pullostakin, ja mun ei tarvii stressata sitä että kuinka kauan voin olla missäkin.
vauva herää, tuun jatkaa myöhemmin
martina, sampo tasan 7vk ja isommat 3v
Meillä isommat on mun isovanhemmilla tämän päivän ja äiti saa ottaa rennosti. Ihania tälläiset päivät:) Väsyttää kovasti mutten sit kuitenkaan malta mennä nukkumaan, kun harvoin saa olla yksin täällä. Siivotakki pitäs ja vaikka mitä, kirjaakin olis ihana lukea.
Meillä yöt sujui tossa viikonloppuna ja maanantaina vaan yhellä syötöllä ja luulin sen olevan nyt sitä sitten.. Ja pas...t, kaks viime yötä ollaan herätty tunnin, puolentoista välein, eli nukkumista on takana tosi vähän. MAitoa kyllä tulee, mutta en tajua kuin vauva tankkaa aina öisin, päivällä posottaa monta tuntia unta kaaliin....Milloinhan tajuais että yöllä nukutaan ja päivällä valvotaan. Ei tosin valvo yölläkään vaan nukahtaa aina ja ei häiritse vaipan vaihdotkaan herraa.
Aika rankalta välillä tämä tuntuu kun lisätään näiden 7 nukkumattomien viikkojen päälle esikoisten temput ja mustiskohtaukset ja vessa taantumukset. Ja vielä kun ovat nyt selvästi jättämässä päikkäreitä pois....VOih...SIlti minä haaveilen siitä nelosesta sitten joskus:)
Mutta kaikesta huolimatta olen ollut tosi onnellinen kaiken tämän ajan eikä ahdista yhtään. Niinkuin tossa aikaisemmissa viesteissä sanoin kärsinkaksosten vauva aikana jonkin asteisesta masennuksesta tai jostain. KAikki oli kamalaa ja väsyttävää ja ahdistavaa. Seinät kaatui päälle ja kaikki oli loppu. Haaveilin kuukauden ikäisten vauvojen kanssa töihin pääsystä. Useesti itkettiin kaikki kolme samaan aikaan.
Noihin aikoihin verrattuna tämä on aivan ihanaa, mullaon kuitenkin omasta mielestäni tietenkin maailman ihanimmat lapset, vaikka kaks kiukutteleekin jatkuvasti ja kolmas ei nuku öitään:)
Voi tätä äitiyttä:)
Miehellä alkaa loma perjantaina ja täten menemme ens viikolla muumimaailmaan ja särkänniemeen. Koko viikko ollaan reissussa:) Ihanaa, hotelliöitä ja valmiita aamupaloja, voiko muuta toivoa:)
martina ja samppalainen edellee:)
taas kun on kohta uimakouluun lähtö...
Napatyngästä ajattelin kommentoida. Meidän herra oli 4,5 pv, kun se irtosi. Esikolla se lähti laitoksella (oltiin 6 vrk), kakkosella ja kolmosella siinä 5 pv ikäisenä, eli ei se kovin kauaa siinä yleensä roiku. :)
Jaahas, nälkäinen huutokin kuuluu, joten hommiin vaan... :D
Aurinkoista ja lämmintä päivää kaikille!
Nyt siis 4xÄippä ja muksut
Terveisiä vatsavaivaisen vaavin äidiltä..
Nyt on otettu cuplaton kokeiluun, toivottavast siitä olisi apua huutoa on ollut viime päivinä heti aamusta alkaen. Tosin eilen oli vähän parempi päivä, annoinkin jo cuplatonia ennen ateroita. D-vitamiinissa on pidtty taukoa tänään sitten annoin tipan aamulla ja johtuiko sitten siitä muuta kauhea huuto seurasi.... huh, mitenhän tuo d-vitamiinin syöttö tulee oikein onnistumaan!!?
Tsemppiä ja jaksamistä teille joilla useampi lapsi, minulla on ihan täysi työ tässä yhdessäkin :-)
Meidänkin tytön napatynkä irtosi aika aikaisin , olisiko noin viikon iässä. Isukki oli vain viikon isyyslomalla enenn töihin menoa, kohta jää kyllä kesälomalle, vauva tuntuu tyyntyvän kuitenkin vain minun kanssa toistaiseksi ja tämä on vähän ongelma kun en pääse minnekään lähtemään kun isä pelkää jäädä vauavn kanssa kahden... Miten teillä muilla? Onnistuisikohan tuossa kesälomalla vauvan totuttamaan myös isän hoitoon..
terv Sinu + tyttö 4 vko
en ymmärrä että miksi siitä kumista pitäis päästä eroon??! miksikähän olet sellaisia kommentteja saanut? pääasiahan on että vauva saa sinun maitoa, olipahan siinä kumi välissä tai ei.
itse käytin ensimmäisen lapsen kanssa rintakumia siitä syystä ettei vauva saanut otetta rinnasta. kahden seuraavan lapsen kanssa ihan vaan huvikseen. nyt tämän vauvan kohdalla en muistanut ottaa niitä mukaan saikulle niin aijai kun oli nännit kipeenä! jotenki vaan koen imetyksen miellyttävämpänä rintakumin kanssa..
tee vaan niinkun itse haluat ja mikä itselle parhaiten sopii. älä muiden höpinöistä välitä! tsemppiä imetykseen!!!
Onnellinen, mutta jyrän alle jäänyt äitsykkä ilmottautuu. Luin vaan vauva-pinon, joten en osaa oikein mitään kommentoida vielä.
Meille siis syntyi poika 2.6. rv 40+3 klo 6.06. Painoa oli 3842g ja pituutta 50cm. Kätilö arvioi synnytyksen alussa kooksi 3,2 tai 3,3 kiloa, mutta metsään meni :)
Tiitiäinen, meillä oli sitten ne treffit siellä Naikkarilla. Mäkin synnytin 2.6. klo 6.06 ja olin siis ollut jo synnärillä yli kymmenen tuntia siihen mennessä. Ties vaikka viereisissä saleissa oltais kärvistelty samaan aikaan. Näin siis sun tiedot tuolta vauva-pinosta. Missä salissa olit ja millä osastolla. Mä oli salissa 13 ja osastolla 52. Jos oltiin samalla osastolla, niin mä olin se äiti, joka käveli tosi vaivasesti :)
Pojan synnytys meni hyvin. Olin osastolla klo 19.30 ja yhdeksän aikoihin siirryin saliin. Siihen asti mulla kivut oli melko lievät ja koko ajan pelkäsin, että nyt ne lähettää mut takasin kotiin :) Koska samanlaisia suppareita mulla oli ollut jo monena päivänä. Tosin aina, kun kätilö katsoi tilannetta ja oikein tahallaan roplasi kunnolla, niin suppareihin tuli vauhtia ja kohta ei tarvinnut enää pelätä että kotiin joutuisi lähtemään. Synnytys eteni tosi hitaasti ja ehdin kokeilla kaikki mahdolliset kivunlievitys lääkkeet. Hyvin toimi. Levottomat jalat oli aivan järkyttävät ennen epiduraalia ja epiduraalin jälkeen tuli tajuton kutina. Mutta muuten se avautumisvaihe oli lääkepöllyssä ihan miellyttävä :) Kipuja en juuri tuntenut. Ponnistusvaihe tuli vähän yllättäen, kun olin just tuntia aiemmin saanut uudestaan epiduraalia ja en oikein osannut ponnistaa. Tunnin ponnistelun jälkeen olin aivan poikki ja epiduraalin vaikutus alkoi hävitä. Siinä sitten väänsin jo itkua ja kitisin, etten saa vauvaa ulos, jolloin kätilö leikkasi välilihan ja sain vihdoin ponnistettua pojan ulos.
Nyt on kyllä alapää tosi hellänä. Huomenna menen varmuudeksi neuvolaan näyttämään leikkauskohtaa, kun en oikein pysty edes alushousuja pitämään jalassa, istumisesta puhumattakaan. Eli pääosin istun täällä takakenossa sohvalla pyyhkeen päällä vuodon takia. Myös issias meni jopa aiempaa pahemmaksi synnytyksen jälkeen ja kun siihen vielä lisää jälkisupistukset ja tosi kipeät rinnat maidonnousun takia, niin kyllä tosiaan on todella raihnanen olo. Fyssari lohdutti, että issias kipu loppuu yleensä parissa viikossa ja tänään oli ehkä vähän helpompi nousta sängystä ylös. Kipulääkkeitä menee siis maksimi annokset.
Maidon kanssa täällä vielä harjotellaan, kun maito nousee vasta pikkuhiljaa ja välillä poitsukin jo hylki tissiä. Lisämaitoa jouduttiin sairaalassa antamaan keltasuuden takia toisesta päivästä lähtien ja poika tykästyi pulloon niin paljon, ettei äitin olemattomat nännit enää kelvanneet. Eilen sain rintakumin ja nyt sitten taas harjotellaan syömistä tissista. Pumpannut olen siis ahkerasti ja poika on saanut myös lisämaitoa. Neuvolatäti oli ihan kauhuissaan lisämaidosta ja rinnan hylkimisestä, kun tänään puhuttiin puhelimessa, mutta itse en aio ottaa stressiä. Kyllä tässä nyt mennään parempaan suuntaan koko ajan ja tähtäimenä on lisämaidon pois saaminen. Täti olisi varmaan pyörtynyt, jos olisi kuullut, että meillä on tuttikin jo käytössä ;)
Poika on tosi ihana ja olen ihan rakastunut tulokaaseen. Kun vielä pääsen näistä kivuista, niin kaikki on todella hyvin. Esikoinen (kohta 5v.) on ottanut vauvan hyvin vastaan. Ei ole kauhean kiinnostunut vauvasta.
Mies on ollut oikein unelma. Kun raskausaikana joskus turhautti hänen käytös, niin nyt olen saanut kaiken moninkertaisesti takaisin. Synnytyksessä hän tuki todella hyvin ja myös synnytyksen jälkeen oli hyvänä henkisenä tukena. Täällä kotona hän on pyörittänyt koko tätä sirkusta ja hoitanut vauvaa todella paljon. Ekan vuorokauden aikana en vaihtanut varmaan yhtään vaippaakaan ja kaikki maidot hän on lämmittänyt ja kiikuttanut minulle tai syöttänyt itse vauvan. Nyt tietysti ei taas ole voinut syöttää, kun maito tulee pääosin tissistä :) Kipujen takia en olisi suoraan sanottuna pärjännyt ilman miehen apua.
Luen paremmalla ajalla enemmän teidän kuulumisia ja kirjoittelen sitten muutakin kun omaa napaa :)
Laru ja " Miksu" 4vrk
Typy nukahti just tissuttelun päätteeks. :) Poika kattoo frööbelin palikoita ja mies meinaa karata lenkille. ;)
Ihan ensiks, ihana kuulla Larusta!! (niin ja tietty kaikista muistakin) Onnittelut pojanpalleroisesta! <3
Niin ne meiän treffit vaan piti sitten! :D Oltiin siis Naikkarilla 21.20 ja 10 saliin mentiin joskus puolen jälkeen. Tyttö synty sitten 00.01. Sama syntymäpäivä on siis on meidän lapsukaisilla. :) Osasto tais olla 51, kerros oli ainakin 6. Esikoisen aikana olin osastolla 52.
Pääsin kahen hengen huoneeseen ja kaveri tuli siihen vasta maanantain puolella klo4. (samana päivänä siis kotiuduttiin klo 15.00)
Olit siis fysioterapiassa maanantaina klo 10? Mä olin kans! :) Sielä sitten törmättiin jos olit. Taisit olla eka joka oli paikalla ja jäit juttelee viel ohjaajan kanssa issiaksesta? Ja sulleko otin kaapista sen renkaan?
Meitä oli vauvojen kanssa sielä 3 ja mä olin yks niistä. ;)
Hmmp.. Mä oon kans miettiny sitä et mitä kaikkee toi poika keksii imetyksen aikana kun tuo ukko tosta lähtee maanantaina töihin.. jaiks!
Nyt on ollu helppoa. Tänään kävin ekaa kertaa ilman vauvaa ulkona.. n.35min oltiin pojan kanssa poissa! :D Ja tänään typykkä nukku vaunuissa hienosti. Oltiin jopa 1h yhessä puistossa. Kokonaisuudessaan nukku vaunuissa 4h. Rauhottu kotona imurin ääneen ja jatko uniaan eteisessä. Tai no " rauhottu" kun ei tuo tyttö mistään oikeen hermostukaan. Ihanan rento tapaus! <3 Tänään on jaksanu seurustella hirmusesti. Nyt oikeestaan ekoilla kunnon unilla sitten aamun unien. (välissä nukkunu ihan pikkusia pätkiä.)
Tänään olis eka kylvetys, uskon että senkin ottaa vaan rennosti. :)
Esikoinen oli vähän toisenlainen tapaus.. Tissillä oli melkeinpä tunnin välein. Max 2h oli taukoa.
Jeps, nyt täytyy mennä laulamaan ja tanssimaan pojan kanssa! :)
t:tiitiäinen, isoveikka 2v5kk ja Venla 5pv <3
Tosi kiva lukea teidän kuulumisia!
Meillä isoveikka taas korvatulehduksessa :( Vauvalla nuhaa, tosin nyt alkaa vasta lima irtoamaan kunnolla, kaipa se siitä..
Käpy nukkuu yleensä 2 tuntia joskus harvoin 3-4 tuntia putkeen ja sitten syödään, iltasella poika tankkaakin vähintään tunnin välein, usein olen imettänyt lähes tauotta klo. 19-21.30 jolloin yöt on nyt alkaneet. Kaksi ekaa viikkoa yöt alkoivat vasta 00.00 aikoihin.
Meillä nukutaan edelleen perhepedissä, ekan pätkän pötköttää omassa pedissään sitten siirrän viereen nukkumaan, jossa nukkuukin paremmin ja onhan tuo imetys helpompaa.
Viime viikkoisessa neuvolassa oli 4 kiloa jo komeasti rikki, nyt varmaan jo lähempänä 5 kiloa :)
Olette kiloista keskustelleet; Viimeisessä neuvolassa 38+1 viikolla painoin 81,4 kiloa, ja sairaalassa pojan ollessa 2 pvä:n ikäinen käväsin puntarilla. Lukema oli 79,3 kiloa joten olen painanut reilusti yli tuon 81,4 kiloa, olihan poikakin jo 3580g syntyessään, istukka 600g ja tietty lapsivedet vielä päälle... Nyt vaaka näytti 71,5 kiloa, lähtöhän oli 69 joten ihan hyvässä mallissa on, isoveikka on kova juoksuttamaan ;) Etureppu on todella kaunis ;)
Raskausarvista; mulla niitä tuli kylkiin ja synnytyksen jälkeen yksi navan viereen, rinnoissa ja sisäreisissä on edellisen raskauden tuotoksia.
Nyt esikoinen vaatii mukaansa, hyvät voinnit kaikille!
-OP, herra Käpy 1kk 1pvä ja isoveli 1v8kk