Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatelkaas että ysärillä 10-vuotiaat vahti taaperoita ja vauvoja

Vierailija
05.10.2026 |

Kun isäntäväki lähti kapakkaan. Sitten aamuyöstä kömpivät nukkumaan. 10-vuotiaat antoi vauvalle ja taaperolle maitoa pullosta.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii? Ennen Suomi oli vahva yhteiskunta ja yks peruspilari oli se, et pienestä asti kasvatettiin ottamaan vastuuta asioista ja toisista ihmisistä. Nykyään suomalainen nainen kestää just ja just sen vastuun, et vien pienen villakoiran ulos päivittäin. 

Vierailija
22/46 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vinttasin kaivosta vedet, pilkoin puut ja lämmitin saunan valmiiksi, kun vanhemmat tulivat töistä lauantaisin 7-vuotiaasta ja se oli ihan normaalia silloin!

Nykyäänhän ei edes tulitikkuja myydä alle 18-vuotiaille!

Maailma menee kiihtyvällä vauhdilla takapakkia!

Ei nene takapakkia arvon korppu.

Nykyään lasten ei tarvi olla orjia.

Kyllä menee, ja se ilmenee siten, että ihmisistä tulee saamattomia p/\skoja, ja lumihiutalevätyksiä.

Olet varmaan itse juuri sellainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuosta jo aikaa monta vuosikymmentä. Maailma muuttuu. Se mikä ennen oli ok, ei olekaan enää, kun tieto lisääntyy.

70-luvulla mun sisko vahti minua, pientä vauvaa, kuusi vuotiaana usein, eikä se silloin ollut mitenkään poikkeuksellista. Moni muukin asia oli toisin.

Vierailija
24/46 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt mietitään joko 10-vuotiaan turvaistuimen saa kääntää kasvot menosuuntaan.

Juu ja nykysuositusten mukaan turvaistuinta pitäisi käytää 150-senttiseksi asti!

Vierailija
25/46 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 4-vuotias jätettiin hotellihuoneeseen ilman ruokaa. Kun vanhemmat lähti ryyppäämään. 

Vierailija
26/46 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vinttasin kaivosta vedet, pilkoin puut ja lämmitin saunan valmiiksi, kun vanhemmat tulivat töistä lauantaisin 7-vuotiaasta ja se oli ihan normaalia silloin!

Kyllä menee, ja se ilmenee siten, että ihmisistä tulee saamattomia p/\skoja, ja lumihiutalevätyksiä.

No ei ole sinustakaan kummoista tullut. Purat katkeruuttasi ja vihaasi nuorempiin sukupolviin, kun et muuta osaa.

Vierailija
27/46 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen työpaikkani 13v oli hoitaa 1 ja 3v sisaruksia, hieno kokemus ja ensimmäinen työkokemus. Näin 80 luvun lopussa. 

Vierailija
28/46 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt mietitään joko 10-vuotiaan turvaistuimen saa kääntää kasvot menosuuntaan.

Se riippuu lapsen pituudesta, ei iästä.

Vierailija
29/46 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta muuten että 10-vuotias kaverini hoiti pikkusisaruksiaan. 

Ja aiemmin 6-vuotiaat hoiti.

Tietysti hoitajat oli tyttöjä.

Vierailija
30/46 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti näin. Myös mielenterveydelle on oikeesti äätimmäisen vahingollista, et kasvatetaan siihen, et muut ihmiset on taakka, ei ilo ja onni. H** VI**u.

Vierailija
31/46 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä persuperheissä, joissa vanhemmat oli kaljottelemassa tai  huo'aamassa.

Hyvin oli harvassa, vaikka se vassareissa yhä vieläkin yleinen tapa on.

Vierailija
32/46 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii? Ennen Suomi oli vahva yhteiskunta ja yks peruspilari oli se, et pienestä asti kasvatettiin ottamaan vastuuta asioista ja toisista ihmisistä. Nykyään suomalainen nainen kestää just ja just sen vastuun, et vien pienen villakoiran ulos päivittäin. 

…Mies ei vie edes sitä koiraa ulos.

Mikä pointti on haukkua muita? Eihän väitteesi pidä edes paikkaansa. 

Vierailija
33/46 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta muuten että 10-vuotias kaverini hoiti pikkusisaruksiaan. 

Ja aiemmin 6-vuotiaat hoiti.

Tietysti hoitajat oli tyttöjä.

3v pojat oli fyysisissä töissä.

Vierailija
34/46 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Niuvanniemessä potilaat. Joskus muinoin.

Vierailija
35/46 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin se on lasun paikka jos lapsi jätetään toisen alaikäisen vastuulle. Noissa tilanteissa sossut hakevat lapset huostaan ennen kuin ehtii kissaa sanoa.

Tää on aika huutistier juttuja, koska osittain totta. Sen sijaan ite oon tehny viis lasua lapsesta, joka elää ennen kaikkea äärimmäisen henkisen väkivallan alla ja n. 1-2 kertaa kuussa todistaa miten äiti hakkaa puolisoaan, joka on suhteessa seksin vuoksi, eikä ne tee mitään. 

Vierailija
36/46 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ysäristä, mutta itse oli 70-luvulla taapero ja siskopuoli tuli kauempaa äitinsä luota yhteisen isämme luokse kesäksi ja hoiti minua vanhempieni työpäivien ajan silloin kun eivät olleet lomalla. Siskopuoli oli vähän toisella kymmenellä, en muista tarkkaan.

Vierailija
37/46 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ajatella munkin kaveri 14 vuotiaana hoiti lapsia ja sai siitä rahaa millä osti esim meikkejä. Asuimme hyväosaisten omakotialueella. Elämä oli sellaista värikästä ja eläväistä.

Nykyään  14 vuotiasta pidetn tahdottomana pissaliisama joka ei ymmärrä mitään. Siitä huomilmatra että ihmisen älykkyys ei edes kehity 15-16 ikävuoden jälkeen enään, silti seksuaalirikosasioissa uskotaan tuon ikäisen täydelliseen tahdottomuuteen ja ymmärtämättömyyteen ja vauvanoloiseen älykkyystasoon.

Itsekin olin todella älykäs jo tuon ikäisenä,luin paljon kirjoja ja biletin ja harrastin. Sillin ei lykätty omaa älyä  samanlain kuten nykyään. Päinvastoin vanhempani kokoajan ostivat kirjoja ja kannustivat lukemaan. Sinuhe egyptiläinen,lasteni tähden ha muut tulivat tutuksi.. En ymmärrä milloin maailma muuttui näin. Onneksi sain elää aikana milloin minua sanottiin älykkääksi ja kannustettiin elämään vaikka oli nykyisen maailman mittapuun mukaan tahdoton ihminen.

Mun mielestä tytöt kehittyy aiemmin ja se pitää juuri valjastaa noin, annetaan käyttää sitä älyä.

Vierailija
38/46 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään demarit ja muslimit naivat taaperoita ja vauvoja. 

Oho! Vihaat isoa osaa omaa kansaasi pilkkaamalla demareita. Mistä sun kaltanen maanp*tturi on tullu? Sai*s paska. 

Vierailija
39/46 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oli kasvettava, siis alettava oppimaan vastuuta jo nuorena. Tänään on maailma kylässä ja 30v bardalapset vielä päiväkodeissa.

Vierailija
40/46 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Orjia? En tuntenut oloani orjaksi vaan olin suorastaan ylpeä itsestäni kun vanhemmat ja isovanhemmat antoivat tehtäviä jotka olivat pieni apu jokapäiväisessä perhe-elämässä. Halusin kovasti tiskata ja olla mukana ruoanlaitossa. Mene hakemaan kasvimaalta sitä ja tätä ja eikun juoksuksi. Maaseudulla asuttiin ja sain käydä talvella suksilla kaupassa, selkäreppu oli tavaroille, paljon niitä ei koskaan ollut. Matkaa oli pari km yhteen suuntaan. Kun olin 14 v. olin koko kesäloman tädilläni, myös maaseudulla hänen 2 v. tyttärensä lapsenvahtina. Täti meni pariksi kuukaudeksi tehtaaseen tienaamaan rahaa. Hyvin meni kaikki sielläkin kahtena kesänä. 16 v. sitten saikin jo parempia kesätöitä eli enemmän rahaa kuin lapsenpiikana olosta. Kyllä menee takapakkia. Kasvatetaan avuttomia ihmisenalkuja, jotka eivät osaa edes kananmunia ja pottuja keittää, kysellään tällä palstallakin miten tehdään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi