Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veljeni vienyt äitini tililtä 50 000 euroa parin vuoden sisällä, Onko kavallus vai törkeä kavallus?

Vierailija
03.10.2008 |

Äiti demenoitunut.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko viedä jutun eteenpäin?

Vierailija
2/10 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan en osaa sanoa vastausta, mutta nyt heti hommaat äidillenne edunvalvojan. Soita maistraattiin, saat neuvoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisen törkeää varastaa dementoituneelta, puolustuskyvyttömältä ihmiseltä.No, onneksi asia tuli ilmi ja on nyt hoidossa. Eri asia on, saako äitisi koskaan rahojaan takaisin.

Vierailija
4/10 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanotut, asia tuli ilmi, kun äidilleni tuli edunvalvoja. Halutko kysyä jotain muuta?

Vierailija
5/10 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edunvalvojalle menee tiliote kerran kuussa. Aika uskomaton toi sun tarinasi

Vierailija
6/10 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minä ainakin tuon käsitin. Meillä ainakin kun minun mummo joutui laitoshoitoon, niin mun täti hoiti raha-asiat ja tarvittavat ostokset siihen asti kun varsinainen edunvalvoja määrättiin. Ihan hyvin siinä olisi voinut pumpata tilin tyhjäksi, ei niitä tilejä muutamaan vuoteen kukaan ulkopuolinen tarkkaillut. Mun tädillä siis oli mummon tilille käyttöoikeus jo useamman vuoden ollut olemassa, hoiti ruokaostokset yms. kun mummo vielä asui kotonaan.

Vierailija
7/10 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne vanhusten tilit pumpataan tyhjiksi sen toimesta, kuka on saanut tilin käyttöoikeuden. Mulla on ainakin useita tälläisiä tapauksia lähipiirissä/omaisissa.

Vierailija
8/10 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 § (24.8.1990/769) Kavallus.Joka anastaa hallussaan olevia varoja tai muuta irtainta omaisuutta, on tuomittava kavalluksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi kuudeksi kuukaudeksi.

Kavalluksesta tuomitaan myös se, joka anastaa löytämiään tai erehdyksen kautta haltuunsa saamiaan varoja tai muuta irtainta omaisuutta.

Kavalluksesta tuomitaan niin ikään se, joka saatuaan toimeksiannon perusteella tai muulla sellaisella tavalla haltuunsa varoja, joiden arvo hänen on tilitettävä toiselle, oikeudettomasti käyttämällä sanottuja tai niiden tilalle tulleita varoja taikka muulla sellaisella tavalla aiheuttaa tilitysvelvollisuuden täyttämättä jäämisen joko sovittuna tai muuten edellytettynä aikana.

Edellä 1 momentissa tarkoitetun anastamisen yritys on rangaistava.

5 § (24.8.1990/769) Törkeä kavallus. Jos kavalluksessa

1. kohteena on erittäin arvokas omaisuus tai suuri määrä varoja,

2. aiheutetaan rikoksen uhrille tämän olot huomioon ottaen erityisen tuntuvaa vahinkoa tai

3. rikoksentekijä käyttää hyväkseen erityisen vastuullista asemaansa

ja kavallus on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä kavalluksesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.

Yritykseen on vastaavasti sovellettava, mitä 4 §:ssä on yrityksestä säädetty.

6 § (24.8.1990/769) Lievä kavallus.Jos kavallus, huomioon ottaen anastetun omaisuuden arvo, oikeudettomasti käytettyjen varojen määrä tai muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, rikoksentekijä on tuomittava lievästä kavalluksesta sakkoon.

Vierailija
9/10 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeä kavallus lienee.

Vierailija
10/10 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rikosilmoitus/tutkintapyyntö, jollei edunvalvoja tee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan