Ovatko rapin vihaajat jotenkin tavallista yksinkertaisempia?
Toki kaikkea ei tarvitse kuunnella eikä rapista tarvitse pitää. Mutta jos kokonainen genre julistetaan paskaksi tuntematta siitä juuri mitään, se kertoo enemmän kritisoijan omasta kapeakatseisuudesta kuin itse musiikista.
Rap on genrenä valtavan monipuolinen, ja se pitää sisällään kaikkea yhteiskunnallisesta runoudesta ja monimutkaisista riimikaavoista kokeelliseen tuotantoon ja kevyeen viihdemusiikkiin. Jos koko tyylilaji tyrmätään vain muutaman stereotyyppisen mielikuvan tai radiohitin perusteella, se ei kerro yhtään mitään kyseisestä valtavasta genrestä, vaan sen lyttääjän omasta tietämättömyydestä. Takaan, että nämä rapin vihaajat eivät osaisi kertoa yhtään mitään rapin historiasta tai alan arvostetuimpien artistien tuotannosta. Tuskin edes tietävät, keitä esim. Grandmaster Flash, Tupac, Nas tai Rakim ovat saati että ymmärtäisivät heidän yhteiskunnallista merkitystään. Rap-musiikin riimirakenteet, tavutukset, tarinankerronta ja samplauksen taide vaativat valtaisaa musikaalisuutta, kielellistä lahjakkuutta ja teknistä taitoa.
Kommentit (40)
rapi
on ok kun osaa käyttää!
Kyssäkaali (Brassica oleracea var. gongylodes) eli kaalirapi
"Kyssäkaali on kaaliperheen raikas ja mehevä suosikki – tutustu ja nappaa reseptit!
Kyssäkaali eli kaalirapi on kaaliperheen herkullinen, mutta vähemmän tunnettu lajike. Jos et vielä ole kokeillut kyssäkaalia, ota veikeä kasvis testiin. Kokosimme yhteen herkulliset kyssäkaalireseptit."
https://kotiliesi.fi/ruoka/kyssakaali-on-kaaliperheen-raikas-ja-meheva-…
Taloyhtiöön tuli kaapelikanavat, kun olin teini. Silloin tutustuin rap-musiikkiin. Pidin ja aloin kuuntelemaan. Ei ollut sillon valtavirtaa pikkukaupungissa.
Myöhemmin vaiheessa rap yleistyi. Mammonan ihannointi ja naisten alistaminen ei miellyttänyt minua. Ysärillä oli hyvää musaa muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiöön tuli kaapelikanavat, kun olin teini. Silloin tutustuin rap-musiikkiin. Pidin ja aloin kuuntelemaan. Ei ollut sillon valtavirtaa pikkukaupungissa.
Myöhemmin vaiheessa rap yleistyi. Mammonan ihannointi ja naisten alistaminen ei miellyttänyt minua. Ysärillä oli hyvää musaa muutakin.
Kuuntele Steen1. Ei ole mammonan palvontaa eikä naisten alistamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään alle 25 vuotiaan ei pitäisi tänne kirjoitella mitään aloituksia rapista. Tämä on mamma palsta
Olen 49-vuotias mamma.
T. AP
Annan ilmaisen neuvon, kasva jo aikuiseksi.
Se todellakin viittaa yksinkertaisuuteen koska siinä tulee taas se "me ja ne" asetelma mitä yksinkertaiset ihmiset ylläpitää, eli jos joku kuuntelee heviä, räppi on automaattisesti paskaa vaikka siihen ei ole koskaan perehtynyt eikä tunne sen rakenteita ja miten se muodostuu ja kuinka taitava oikeasti pitää olla että sitä osaa kirjoittaa oikein, sama toistepäin hevi kuulostaa pelkältä örinäpaskalta monelle ketkä ei sitä kuuntele vaikka siinäkin on omat melodiansa sun muut mitkä vaatii paljon skilssiä.
Yksinkertaiselle ihmiselle kaikki on mustavalkoista, ei sellainen ihminen näe syvempiä rakenteita mistään. Vastaus kysymykseesi, kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään alle 25 vuotiaan ei pitäisi tänne kirjoitella mitään aloituksia rapista. Tämä on mamma palsta
Olen 49-vuotias mamma.
T. AP
Ai alkaa kuuntelemaan jotain konformisti paskaa?
Rap on ok mutta yli 2000 nimekkeen joukossa minulla on vain ehkä 4 rap-julkaisua. Cypress Hill, Q Tip, Fatboy Slim ja vielä joku.
En vihaa rappia, se kuitenkin on inhottavaa kuulla, ei ole musiikkia, ei ole viihdettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 49-vuotias mamma.
T. AP
Aikuisuuteen nimenomaan kuuluu se, että kuuntelee juuri sitä musiikkia, mistä itse pitää, eikä hauku muiden musiikkivalintoja. Se, että kokonaisia musiikkigenrejä ja niiden kuuntelijoita halveksitaan, kertoo ennemmin siitä, ettei itse ole vielä oppinut ymmärtämään maailman monimuotoisuutta ja sitä, että ihmiset voivat pitää eri asioista.
T. AP
En ole rapissa sen musiikkipuolen ystävä, mutta kirjallisuuden ja runouden aktiivikuluttajana rapin lyriikat (ne taidokkaasti tehdy) kiehtovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 49-vuotias mamma.
T. AP
Aikuisuuteen nimenomaan kuuluu se, että kuuntelee juuri sitä musiikkia, mistä itse pitää, eikä hauku muiden musiikkivalintoja. Se, että kokonaisia musiikkigenrejä ja niiden kuuntelijoita halveksitaan, kertoo ennemmin siitä, ettei itse ole vielä oppinut ymmärtämään maailman monimuotoisuutta ja sitä, että ihmiset voivat pitää eri asioista.
T. AP
Nimenomaan. Ei pidä dissata mitään. Taitavia muusikoita on kaikissa musiikkilajeissa.
Vierailija kirjoitti:
En tue rikollisia gangstoja tai öliseviä punikkeja enkä muutenkaan kuuntele puhetta musiikin seassa, joten paskaa.
Unohdit viestissäsi väestönvaihdon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 49-vuotias mamma.
T. AP
Mitä voittaa aikuiseksi kasvamalla? Pisteet sinulta. EI kiitos.
Rap ja hiphop ihannoi väkivaltaa, huumeita, naisten esineellistämistä ja kaikkea tuubaa. Tiedätkö että tämä lökäpöksymuoti tulee vangeilta, joilta otettiin vyöt pois turvallisuus syistä. Ei ihme että mustilla ei oikein kulje opiskeluissa, kun ihannoivat ihan vääriä asioita.
Kissojen vihaajat yleensä idiootteja.
Vierailija kirjoitti:
Rap on ok mutta yli 2000 nimekkeen joukossa minulla on vain ehkä 4 rap-julkaisua. Cypress Hill, Q Tip, Fatboy Slim ja vielä joku.
Fatboy Slimin musiikissaan on jossain määrin hiphop-vaikutteita ja sampleja, mutta hän on kylläkin elektronisen musiikin artistiksi, ei rap-artisti. Loistava artisti joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Rap ja hiphop ihannoi väkivaltaa, huumeita, naisten esineellistämistä ja kaikkea tuubaa. Tiedätkö että tämä lökäpöksymuoti tulee vangeilta, joilta otettiin vyöt pois turvallisuus syistä. Ei ihme että mustilla ei oikein kulje opiskeluissa, kun ihannoivat ihan vääriä asioita.
Esim Tupacin Changes -biisi nimenomaan vastustaa väkivaltaa
It's time for us as a people to start makin' some changes.
Let's change the way we eat, let's change the way we live
and let's change the way we treat each other.
You see the old way wasn't working so it's on us to do
what we gotta do, to survive.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 49-vuotias mamma.
T. AP
Soorii, kirotus vihre oon 9 vuots
T.AP
Tämä oli aika lailla pointtini. On täysin ok olla pitämättä rapista (tai mistä tahansa muusta genrestä) kuin tyrmätä koko valtava genre paskaksi ja kaikki räppääjäät taidottomiksi.
T.AP