Miten on mahdollista että Seela Sella haudattiin vuorokaudessa?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Miksi seelan omaa toivetta ei kunnioitettu?
Lapset ei halunneet. Johan ne kiisteli asiasta kun Seela vielä eli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä mikään laki estä. Hautausluvan saa heti kun on todettu kuolleeksi, ellei epäillä henkirikosta tms.
Juutalaisessa seurakunnassa ollaan rivakoita ja kaivetaan hauta itse. Te luterilaiset olette saatanan jahkaajia ja hössötätte kukkien ja kapineiden ja kakkukahvien kanssa kaksi kuukautta ja vainaja mätänee kylmiössä. Oma valintanne.
Tuttavat toimi pandemia-aikana niin, että niiden vainaja krematoitiin samantien ja tuhkan siunaus oli sitten 2 kk myöhemmin kun sai taas kokoontua.
Tuhkan siunaus? Mihin sitä tarvitaan?
Ei mihinkään, mutta kirkkoon kuuluvalle järjestetään yleensä siunaus ennen tuhkausta, ja monet papit kieltäytyvät siunaamasta tuhkaa. Isäni kylläkin tuhkattiin ensin ja siunaustilaisuudess oli arkun sijasta uurna. Tämä ennen koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti aikaisempina aikoina nopea hautaaminen on tärkeää terveysturvalliauuden vuoksi. Joihinkin uskontoihin tämä on jäänyt pysyväksi käytännöksi. Vuorokausi on aika nopeasti, mutta enemmän ihmettelen perus ev lut touhua missä hautajaisia venytetään jopa parin kuukauden päähän.
Tapani Kansaa on pidetty kylmiössä jo yli vuoden päivät.
Lopettakaa nyt. Seela Sella ei ole kuuluista henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Melkein naurattaa. Kansanjuhla jäi toteutumatta ja puoli Suomea nuolee näppejään.
Ei mitään kansanjuhaa ole ollut tarkoituskaan hautauksen yhteydessä pitää. Se tulee myöhemmin jos sellaista on toivottu. Miten helvetin yleissivistymätön sinä olet? Kai tiedät edes sen, että juutalaiset eivät vie haudalle tai arkulle kukkia vaan kiven. Se on merkki siitä, että siellä on käyty. Ikivanha viesti muille jälkeenjääville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi ettei se ollut realistinen turvallisuussyistäkään.
Turvallisuussyistä? Onhan nyt hyvänen aika monen muunkin hautajaiset olleet julkisia, Ahtisaarenkin hautausta sai seurata Hietaniemessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti aikaisempina aikoina nopea hautaaminen on tärkeää terveysturvalliauuden vuoksi. Joihinkin uskontoihin tämä on jäänyt pysyväksi käytännöksi. Vuorokausi on aika nopeasti, mutta enemmän ihmettelen perus ev lut touhua missä hautajaisia venytetään jopa parin kuukauden päähän.
Kun lapseni kuoli kymmenen vuotta sitten, hautaustoimistosta sanottiin ettei ole kiirettä. Tosin hänelle tehtiin ensin ruumiinavaus.
Hautajaisten aikataulu riippuu monesta tekijästä: missä ja miten siunaus- tai jäähyväistilaisuus halutaan pitää, onko kappelissa tilaa, tulee tuhkaus ensin jne.
Olen pahoillani että olet joutunut menettämään lapsen. Mahdollinen ruumiinavaus tosiaan vaikuttaa aikatauluun, mutta muutoin olisi seurakuntien taholta halutessa mahdollista toimia nopeammin. Enemmän siunausaikoja nyt ensinnäkin, ja muistotilaisuuden voi järjestää missä vain.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa nyt. Seela Sella ei ole kuuluista henkilö.
On kuuluisa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä ihmeen turvallisuussyistä?
Antisemitistisistä syistä, tollo. Koetapa päästä käymään muina miehinä Malminkadun synagogassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuussyistä? Onhan nyt hyvänen aika monen muunkin hautajaiset olleet julkisia, Ahtisaarenkin hautausta sai seurata Hietaniemessä.
Ahtisaari ei ollut juutalainen. Hän oli presidentti ja jopa hänen hautansa kaivamista vartioivat sotilaspoliisit ja Kainuun prikaati.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein naurattaa. Kansanjuhla jäi toteutumatta ja puoli Suomea nuolee näppejään.
Ei mitään kansanjuhaa ole ollut tarkoituskaan hautauksen yhteydessä pitää. Se tulee myöhemmin jos sellaista on toivottu. Miten helvetin yleissivistymätön sinä olet? Kai tiedät edes sen, että juutalaiset eivät vie haudalle tai arkulle kukkia vaan kiven. Se on merkki siitä, että siellä on käyty. Ikivanha viesti muille jälkeenjääville.
Nimenomaan Seela halusi paljon väkeä hautaukseen. Nyt se ei toteutunut. Lapset eivät toteuttaneet hänen tahtoaan.
"Mä olen lasten kanssa käynyt läpi, mitä mä haluan mun hautajaisiin, ketä kutsutaan ja mihin ja mitä. Mutta me ei olla kaikki samaa mieltä, Sella kertoi kirjassa.
Näyttelijä pohti, että nähtäväksi jää kenen mielipide painaa.
Sen mä olen sanonut, että Hesariin täytyy panna ilmoitus mun hautajaisista, ja siihen tulee, että haudalle on kaikki tervetulleita. Se on Seelan viimeinen ensi-ilta, ja hän on takuulla pääroolissa. Jokainen saa tulla, tervetuloa. Mutta sitten muistotilaisuuteen saa kakarat itse valita, että kuinka paljon haluavat ihmisiä."
Vierailija kirjoitti:
Tämä huomattiin oman isän tuonilmaisiin siirtymisen kohdalla. Hautajaisia piti varrota kuin ylösnousemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapseni kuoli kymmenen vuotta sitten, hautaustoimistosta sanottiin ettei ole kiirettä. Tosin hänelle tehtiin ensin ruumiinavaus.
Hautajaisten aikataulu riippuu monesta tekijästä: missä ja miten siunaus- tai jäähyväistilaisuus halutaan pitää, onko kappelissa tilaa, tulee tuhkaus ensin jne.
Olen pahoillani että olet joutunut menettämään lapsen. Mahdollinen ruumiinavaus tosiaan vaikuttaa aikatauluun, mutta muutoin olisi seurakuntien taholta halutessa mahdollista toimia nopeammin. Enemmän siunausaikoja nyt ensinnäkin, ja muistotilaisuuden voi järjestää missä vain.
Emme kuulu kirkkoon, joten lapseni jäähyväistilaisuus järjestettiin Hietaniemen krematorion isossa kappelissa. Sopivaa muistotilaisuuspaikkaa ei löytynyt lähistöltä, joten se pidettiin kotona. Tämän jälkeen kaikki tapahtui rivakasti: tuhkaaminen heti seuraavana arkipäivänä ja uurnanlasku viikon kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahtisaari ei ollut juutalainen. Hän oli presidentti ja jopa hänen hautansa kaivamista vartioivat sotilaspoliisit ja Kainuun prikaati.
Mitä sillä on merkitystä? Ei juutalaisuus tarkoita että pakko on haudata heti. Seela itse toivoi että ensin on ilmoitus lehdessä ja hautaus myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan Seela halusi paljon väkeä hautaukseen. Nyt se ei toteutunut. Lapset eivät toteuttaneet hänen tahtoaan.
"Mä olen lasten kanssa käynyt läpi, mitä mä haluan mun hautajaisiin, ketä kutsutaan ja mihin ja mitä. Mutta me ei olla kaikki samaa mieltä, Sella kertoi kirjassa.
Näyttelijä pohti, että nähtäväksi jää kenen mielipide painaa.
Sen mä olen sanonut, että Hesariin täytyy panna ilmoitus mun hautajaisista, ja siihen tulee, että haudalle on kaikki tervetulleita. Se on Seelan viimeinen ensi-ilta, ja hän on takuulla pääroolissa. Jokainen saa tulla, tervetuloa. Mutta sitten muistotilaisuuteen saa kakarat itse valita, että kuinka paljon haluavat ihmisiä."
Millainen ihminen kutsuu aikuisia lapsiaan kakaroiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seela ei halunnut nopeaa hautausta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä sen tiedän. Kävin tänä aamuna Sellan haudalla.
"Näyttelijä pohti, että nähtäväksi jää kenen mielipide painaa."
No nyt on nähty että lapset ei hänen toiveilleen painoarvoa antaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seela ei halunnut nopeaa hautausta
Ei halunnut mutta sellaisen sai eikä mitään sirkusta.
Helsingin Hietaniemessä, maatiainen.