HS: Menevä osti 100 robotaksia
https://www.hs.fi/visio/art-2000012299916.html
Kuljettajalle ei enää ole tarvetta. Sen sijaan, jokaiseen taksiin palkataan host, jonka tehtävänä on tehdä asiakaspalvelua ja tarkkailla taksia. Taksinkuljettajien palkkaus on ollut provisiopohjainen ja taksiuudistuksen jälkeen leiville ei sillä työllä ole juuri päässyt. Nyt hosteille maksetaan tuntipalkkaa. Tekoäly ei korvaa työntekijää, vaan tarjoaa parempia töitä.
Kommentit (27)
En uskaltaisi mennä autoon jota ei voi itse ohjata.
Kiinassa on ollut jo pitkään automaattitakseja.
Vierailija kirjoitti:
Ohjaatko useinkin taksia? Näitähän on Kiinassa ollut jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en kulje koskaan busseilla, mutta syy ei ole siinä että en itse saa ajaa sitä vaan ihan joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Samoin Amerikassa. Juuri viikko sitten olin robotaksin kyydissä San Fransiscossa.
Ras ismia. Moniosaajat menettävät työpaikkansa taksikuskeina. Mitä he sitten tekevät?
Mutta eihän automaattitaksille voi enää maksaa luonnossa?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollut sellaisen taksin kyydissä nyt viisi kertaa. Ei ole ollut mitään ongelmia. Jopa yllättävän hyvin tuollainen itseohjautuva taksi selvittää kaikki yllättävät tilanteet näköjään myös välillä aika kimurantissa Los Angelesin liikenteessä. Ekalla kerralla toki jännitti istua takapenkillä. Mutta suomalaisena hiljaisuuteen tottuneena olikin ihan kivaa, kun ei tarvinnut puhua kenenkään kanssa matkan aikana.
Turkuhan aloittaa myös kuskittomien bussien kokeilun pian. Lähtee duunit kohta bussikuskeiltakin.
Taksit ja bussit voi ihan hyvin kulkea ilman kuskeja. Itse asiassa kaikki autot voisivat, jos vain tahtoa tälläiseen järjestelmään on.
Vierailija kirjoitti:
Turkuhan aloittaa myös kuskittomien bussien kokeilun pian. Lähtee duunit kohta bussikuskeiltakin.
Yhdellä linjalla aluksi kokeeksi. Mutta jos se menee hyvin, niin sitten aletaan kuskeja potkia pois ja lisätään kuskittomia linjoja.
Vierailija kirjoitti:
Ras ismia. Moniosaajat menettävät työpaikkansa taksikuskeina. Mitä he sitten tekevät?
Kyllä ne aina jotain keksii..
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän automaattitaksille voi enää maksaa luonnossa?
Voi, koska siellä on kuljettajan tilalla se host-henkilö. Sille voi maksaa jo kyydin aikana, eikä vasta lopuksi. Kätevää!
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa ollaankin monessa asiassa valovuoden edellä Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Taksit ja bussit voi ihan hyvin kulkea ilman kuskeja. Itse asiassa kaikki autot voisivat, jos vain tahtoa tälläiseen järjestelmään on.
Toivottavasti sellaista halua ei tule. Minä ainakin haluan ajaa ihan itse ja hallita ajoneuvoni 100-prosenttisesti. Sen takia ajan vanhemmalla autollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa ollaankin monessa asiassa valovuoden edellä Suomea.
Juu, kansalaisten valvominen ja seuraaminen on ihan next level.
Vierailija kirjoitti:
Takaisin puskarikastuksiin sitten vain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollut sellaisen taksin kyydissä nyt viisi kertaa. Ei ole ollut mitään ongelmia. Jopa yllättävän hyvin tuollainen itseohjautuva taksi selvittää kaikki yllättävät tilanteet näköjään myös välillä aika kimurantissa Los Angelesin liikenteessä. Ekalla kerralla toki jännitti istua takapenkillä. Mutta suomalaisena hiljaisuuteen tottuneena olikin ihan kivaa, kun ei tarvinnut puhua kenenkään kanssa matkan aikana.
Miten se selvittää sellaisen tilanteen, kun joku jyrää kylkeen, ovet on lukossa ja auto syttyy palamaan? Aukeeko ne ovet?
Eli kun ennen kuskin piti ajaa navigaattorin avulla perille, huijata asiakasta taksassa ja hyväksikäyttää humalaisia naisia, niin nyt on tekoälyn avulla saatu tuo ajaminen pois toimenkuvasta?