Julkkisäiti muskarissa....
Hoh hoijaa. Koko kevään vältteli muita äitejä, ei jutellut kenellekään mitään.
Nyt käyvät samassa puistossa leikkimässä kuin me ja ei edes ole tuntevinaan. Ja sama erakkomeininki jatkuu, vaikka muutama äiti on yrittänyt päästä juttuun tämän kanssa.
Eipä taida olla helppoa olla julkkis.
Kommentit (15)
Uutena innokkaana vantaalaisena ja tuoreen vauvan äitinä juttelin puistossa usein yhden mukavan äidin kanssa. Puhuttiin synnytysten kestot, lasten hoidon järjestelyt sun muut... Suuni loksahti auki kun näin tämän äidin kuvan lehdessä, oli ihan tunnettu jullkis en vaan ollut hoksannut.
Naapurit eivät juurikaan jutelleet hänelleen, senkin hoksasin vasta jälkeenpäin.
Meillä Helsingissä ainakin julkkisäidit käyvät muskareissa ja juttelevat tavalliseen tapaan muille. Tervehtivät kaikkia jne.
Eivät tietenkään kerro yksityisasioitaan, eikä niitä kukaan myöskään kysele.
Saavat olla rauhassa, kukaan ei heitä kyräile eikä tuijota suu auki.
Kaikki suhtautuvat toisiinsa ystävällisen kohteliaasti ja tasavertaisina.
Ammattitaitoiset opettajat pitävät omalta osaltaan yllä kohteliasta tasapuolista meininkiä. Näin sivistyneessä Musiikkiopiston muskarissa ainakin.
Ei se ole aina julkkiksessa vika. Varmasti jos sas osakseen tölläystä, sormella osoittelua ja alien-kohtelun niin ei varmasti uskalla hymyillä enää kellekkään eikä tervehtiä ketään. Menkää itseenne AV-MAMMAT!
Ihmisiä ne on nekin jotka julkisuudessa ovat syystä tai toisesta.
enkä minäkään aina jaksa puistotuttavuuksien kanssa lähteä intiimiin juttuun. Joskus sitä vain haluaa olla lapsen kanssa. Olen oikeutettu erakkomeininkiin silloin kun haluan omaa rauhaa.
Mielestäni myös julkkisäiti on oikeutettu omaan rauhaan jos haluaa sitä.
Ai TEILLÄ SIELLÄ HELSINGISSÄ?? Siellä avarakatseisuuden tyyssijassa?? Missä ollaan niin totuttuja julkkiksiin ettei ne hetkauta ja julkut osaavat olla tavallisen rennosti kenen seurassa vaan? Tää ap:n kertoma tapaus asuu missäpä muualla kuin Helsingissä?
asiakkainani, etten todellakaan jää tuijottamaan tms.
Varmaan joillakin julkkiksilla on niin paljon edustustilaisuuksia, joissa täytyy olla sosiaalinen, että välillä haluavat vain olla möllöttää hiljaa erakkona.
Muuten oon sosiaalinen ja avoin. Puistossa vaan tuntuu et saa arvostelevia mietteitä osakseen tms...
Ihan tavis oon, ei mua kukaan tunne:)
niin en taatusti kertois jokaiselle leikkipuistossa tapaamalleni ihmiselle asioistani. Eipä menis aikaakaan kun se jo ois seiskan tai vastaavan sivuilla. Kuten nyt tämäkin AV-mamma (AP), piti tänne tulla kirjoittamaan, ihme ettet julkkisäitin nimeä kertonut.
Todennäköisesti tämäkin julkkisäiti on oppinut kokemuksesta varomaan kaltaisiasi korppikotkia.
ihmistä jonkinlaiseen käytökseen.
Haluaisit kai vain sanoa, että ja se ja se on ystävästi ja nyt et voi, kun " julkkisäiti" ei ole erityisesti osoittanut haluavan ap:n tahi muidenkaan äitien ystävyyttä.
Mutta ei kai kenenkään tarvitse ryhtyä sosiaaliseksi muskarin äitien kanssa, jos ei halua. Käy siellä varmaan lapsensa takia, ei siksi että saisi ystäviä. Se kai on sallittu kenelle tahansa.
Jos tulisi tavatkaamme uusia ystäviä toisista äideistä -kerhoon eikä siellä puhuisi kenenkään kanssa, niin siinä voisi olla jotain pohtimista, mutta ei muskarissa tai puistossa.
Syitä löytyi heti kaksi:
a) Odotan k a i k i l t a käytöstapojen osaamista. Tervehditään ja jos tilanne vaatii, niin heitetään vähän small talkia. Odotan tätä sekä tavis- että muiltakin äideiltä.
b) Oikeasti säälin julkkiksia, jos niiden elämä tosiaan on sellaista, ettei uskalla olla ystävällinen kenellekään ilman että täytyy pelätä heti juorulehtien vihjepalstoja :( Sellainen elämä olisi kauheaa.
Työssäni lentoasemalla olen tottunut siihen, ettei edes maailmanluokan julkkiksia tuijoteta ja kohdella muista poikkeavalla tavalla. Joten en usko että olen kovin monttu auki tuijotellut tätäkään kotimaamme julkkista...
Ja en voi ollenkaan käsittää tuota " inhoan small talkia" -asennetta. Mikään ei ole kivempaa kuin kevyt harmiton small talk. Olen opiskellut vuosia ulkomailla, ja sieltä kai oma small talk-myönteisyyteni on peräisin. Mä taas inhoan sitä, että puistossa kysyn joltain äidiltä, että mitäs kuuluu ja vastauksena alkaa tulla selitystä runsaista kuukautisista, jotka vetävät voimat ja mielen maahan tms. Siis haloo! Ei kukaan voi oikeesti haluta kuulla vieraan ihmisen intiimiasioita.
Mutta summa summarum: Tästä yhdestä julkkisäidistä saa ikävä kyllä sen kuvan, että hän on jotenkin parempi ihminen kuin me muut ja siksi ei vaivaudu edes moikkaamaan tai hymyilemään meille. Suihkutelkoon sitten seurapiireissään ;)
ap
Minä en ole julkkis, mutta asun pienehköllä paikkakunnalla, jossa toimin myös lääkärinä. Puistoissa yms minulle ei juuri kukaan juttele, kyräillään vaan, ja perhekerhoihin en voi edes mennä. Toisaalta en itsekään halua suuremmin keskustella puistotuttavuuksien kanssa, etenkin kun tiedän heidän kaikki peräpukamavaivansa, perheväkivaltansa, alkoholiongelmansa, hiivatulehduksensa ja masennuksensa. Pääasia kuitenkin on, että lapsi löytää puistosta leikkikavereita, minulla on omat ystävät erikseen.
Tässä puhutaankin kai käytöstavoista. Jos nyt samassa muskarissa on oltu, niin kai sitä voi edes tervehtiä! Jos niin vainoharhainen julkkis on, et pelkää et se moikin päätyy lehtien palstoille, niin se on munkin mielestä säälittävää. Samaa mieltä myös small talkista, kyllähän ne lapset oppii siellä puistossakin koko ajan mm. äideiltään niitä käytöstapoja, vaikkei ehkä sentäänvielä small talkia. Jos äiti ei muita tervehdi ja vaikka muutamaa sanaa vaihda, niin helposti se lapsikin tekee ihan samalla lailla. Onneks mun puistossa oloaikanani oli sellaisia äitejä joiden kanssa puhuttiin niitä näitä, ei todellakaan mitään hevi kamaa perheväkivallasta tai muusta!
jos kyse oli vain yleensä käytöstapojen puutteen ihmettelystä? Eikö AP olisi voinut vain sanoa että ERÄS äiti joka käy samassa muskarissa ja leikkipuistossa, ei ikinä tervehdi tai juttele tms. Tuntui että erityisesti piti korostaa että kyseessä on julkkis.
Olen asunut itsekin Helsingissä ja siellä ei monikaan samassa kerrostalossa asuvista ihmisistä tervehtinyt, ja ihan taviksia kaikki oltiin. Nyt asun Vantaalla, enkä tervehdi kaikkia samassa leikkipuistossa käyviä ihmisiä, sellaisia joiden kanssa en ole ikinä keskustellut. Miksi pitäisikään??? Ilmeisesti olen sitten täysi juntti.