Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

makeutusaineet

30.05.2007 |

moi,

olihan se vieläkin niin, että makeutusaineista raskauden aikana A_lla alkavat ovat kohtuukäytössä ok ja S_llla alkavia piti vältellä? Mitä nuo S_lla alkavat voivat aiheuttaa (siis kaiketi jos käyttää ihan älyttömästi)? Kiitos tietäville!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ainakin syklamaatti ja sakariini on puolestaan kielletty.

Sukraloosi on kai sallittu, mutta en ole aivan varma siitä.

Onko joku muu?

Kiellettyjen makeutusaineiden kanssa on niin, että niiden

käytössä pienetkin määrät ylittävät suositusraja-arvot.

Aspartaamia ja asesulfaami K:ta saa käyttää melko

huolettomasti, sillä raja-arvot ovat korkeammalla, joten

niitä ei tule niin helposti ylitettyä.

Vierailija
2/5 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuin edella kirjoitettiin A:lla alkavat ovat sallittuja ja aiemmin oli saanto, etta S:lla alkavat on kiellettyja. Sukraloosi on aika uusi makeutusaine ja se on sallittu raskaana oleville ja nain rikkoo tuon saannon. Yleensa makeutetuissa ruoissa kaytetaan joko noita edella mainittuja A:lla alkavia tai sitten sita sallittua Sukraloosia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tassa on hyva artikkeli, jossa nama meidan paikallisen (eli USA:n FDA:n) suositukset.

http://www.americanpregnancy.org/pregnancyhealth/artificialsweetner.htm

Taalla ainakin omat laakarit ovat sanoneet, etta aspartaamia voi kayttaa kohtuudella. Sukraloosi (taalla merkilla Splenda) on todettu turvalliseksi, mutta sita ei toisaalta ole viela ihan hirveasti tutkittu ¿kukin tekee omat paatoksensa, mita kayttaa. Itse olen syonyt hyvin vahan mitaan makeaa ¿kun ei ole tehnyt hirveasti mieli, niin enpa ole vakisin syonyt. Minun aarettoman epatieteellinen teoriani on etta tyttovauvaa odottaessa tekee mieli vahasokerisia ja ¿rasvaisia ruokia ja pojan kanssa painvastoin : ) Perustuu omaan (nyt odotan tyttoa ja poika on jo olemassa) ja muutaman kaverin kokemukseen..hih, ei siis siis kovin tieteellisesti hyvaksyttava otos.

Keinomakeutettuja (aspartaami tai Splenda) limuja olen juonut kohtuudella (2 -3 tolkkia viikossa).

Vierailija
4/5 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nuo S_lla alkavat voivat aiheuttaa (siis kaiketi jos käyttää ihan älyttömästi)?

Vauvan elimistö ei pysty pilkkomaan sakariinia eikä syklamaattia, siksi niitä ei tulisi raskauden aikana käyttää, ei suositella edes pieniä määriä. Myöskään imetyksen aikana niitä ei äidin tulisi käyttää. Kuten täällä on jo vastattu, esim. aspartaami on turvallista ja uutta sukraloosiakin pidetään turvallisena. Mitään keinotekoista makeutusainetta en itse kyllä käyttäisi ylettömästi kuitenkaan (ei mitään limuja litroittain).

Vierailija
5/5 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sakariinia, syklamaattia, sokeria...:-))))))))