Saako teillä lapset syödä esim. leikkeleitä sellaisenaan?
Hei,
Meillä ei saa. Siis tottakai leivän päälle saa laittaa siivun, mutta paketista EI SYÖDÄ! Syy, en halua opettaa moisia napsimistapoja lapsilleni.
Tänään aamulla olin suihkussa ja lapset tulivat valittamaan, kun on nälkä (päiväkotilapsia). Sanoin, että " voitte tehdä itse leivät itsellenne" . Kun tulin suihkusta muksut olivat pistäneet PAKETILLISEN kinkkua napaansa ja yhden leivän. Olin vihainen, todellakin.
Mitenkäs teillä toimitaan?
Kommentit (23)
näytä oppi ainakaan vielä menneen perille... ehkä oppivat siihen mennessä kun itse saavat lapsia ja heille sitten nalkuttavat samasta asiasta :-)
Meillä saa syödä, mutta eipä noi ota kuin muutaman silloin tällöin, ehkä sunkin kannattais löysätä vyötä ;)
Ei meillä tosin tavallisesti mitään leikkeleitä olekaan.
joskus jos laitan vaikka pöytään paketin leikkelettä (käteviä nämä uudet avattavat/suljettavat) niin jos ei halua leipää, niin eipä se haittaa jos siitä leikkeleitä muutaman napsii...
mutta olen kyllä joskus antanut vaikkapa kinkkusiivun käteen. en ole mikään tiukkis muutenkaan, koska napsin itekin eikä meillä ole paino-ongelmia. :) en kuitenkaan pidä ns. ruuan varastelusta eli että käydään napsimassa pöytään katettuja ruokia (vaikka esim. tomaattia, kurkkua, leipää) ennen varsinaista pöytäänkutsua.
Jos lapsi syö esim. puuroa aamupalaksi, niin annan myös vaikka keittokinkkusiivun tai kaksi sen kanssa. Vähän proteiinia ;) Mieluummin annan lapselle pelkkää kinkkua ja juustoa kuin myös leivän (etenkään vaalean) niiden alle.
" juustoa käteen" , eli tarkoittaa että eivät halua leikkeleitä leivän päälle vaan syövät leivän ja juuston erikseen. Mutta erikseenkin siis vain yhdessä leivän kanssa.
Kun olin lapsi, niin meillä sai syödä suoraan paketista kinkkua :(.
Nyt kun olen VIIMEIN oppinut miten syödään terveellisesti, niin en moista harrasta.
Meillä ainakin lapset söisivät vain sitä kinkkua esim. välipalalla, ei siis leipää jne.
Joskus katsellaan 3 v lapsen kanssa telkkua ja syödään paketista leikkeleitä. Meidän molempin lemppari on kultakinkku :) Tosin ei mekään koko pakettia vedellä.
Vierailija:
Kun olin lapsi, niin meillä sai syödä suoraan paketista kinkkua :(.
Nyt kun olen VIIMEIN oppinut miten syödään terveellisesti, niin en moista harrasta.
Ap: saitteko syödä aterioiden välilläkin, vai vain aterioiden yhteydessä? Ja lihoitko pelkistä leikkeleistä?
Juustoa annan siivuina käteen, on hyvä kalkin lähde! Leivän syövät mieluiten ilman päällisiä ja rasvaa.
Napsimista meillä ei kylläkään harrasteta, eli aterioiden välissä ei mitään napostella.
Meillä ei syödä muualla kuin keittiössä eikä todellakaan napsita ruokailuiden välillä.
Jos istutaan kahvipöydässä ja lapsi syö kiltisti vaikkapa karjalanpiirakkaa niin saa myös kinkkuviipaleen tai kaksi käteen. Muttei enempää.
(Meillä siis 1,5v tyttö)
Hyvää proteiinia. Ei se leipä mikään autuaaksitekevä asia ole. Vähän kalliiksihan se tietysti tulee syödä paljon leikkeleitä, mutta muuten en näe siinä mitään pahaa.
Kyllä meillä saa syödä sohvalla telkkua katellen. Usein lapsi näin tekeekin. Ja miksei tekisi, kun kerran äitikin saa niin tehdä ;)
tai mitä tahansa