Onko linjoilla vuokranantajia?
Millä perustein valitset vuokralaisesi, jos hakijoita monta?
Miten vuokralaisen voi hakutilanteessa parantaa mahdollisuuksiaan saada asunto?
Kommentit (35)
Asiallisen näköinen, ystävällinen ja hyvin käyttäytyvä, työssäkäyvä / yliopisto-opiskelija, luottotiedot kunnossa, savuton ja mielellään kokonaan päihteetön, asiat hoituvat sujuvasti, vuokra tulee ajallaan ja asunto pysyy siistinä.
Koko ajan on kyllä vaikeampaa löytää kunnollista vuokralaista. Lemmikit olen sallinut, kun tykkään eläimistä itsekin, mutta monelle vuokranantajalle myös lemmikki on ongelma. Minulle kelpaisi eläkeläinenkin, kun tähän asti ollut vain opiskelijoita ja aina muutaman vuoden jälkeen täytyy taas etsiä uusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että kyseessä opiskelilupaikkakunta, jossa asunnoista kova pula.
Mikä kaupunki? Ensimmäinen kirjain kaupungista riittää
Mulla olisi nimittäin kaksio luultavasti tulossa vuokralle, lähellä yliopistoa
Yritin parikin kertaa laittaa, mutta ei julkaistu pelkkää kirjainta, kaupunki alkaa V llä.
Sit intressit ei kohtaa. J alkuisesta olis luultavasti tulossa. Tsemppiä sinne V aikuiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimainen, opiskelija tai työssä, luottotiedot, välittäjä tekee esikarsinnan.
En ota eläkeläistä, opiskelijat yleensä lähtee sen 4-5v jälkeen eteenpäin.
Siis mitä vikaa eläkeläisessä?
Eläkeläinenhän olis ihan paras vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, kyllä on.
Viimeksi valitsin vuokralaisen sillä perusteella että hän vastasi ilmoitukseni niin nopeasti, että en ollut saanut edes vahvistussähköpostia, että ilmoitus oli julkaistu.
Yhtäkin kämppää jota katsoin, poistui 30 min kuluessa matkkinoilta. Eli nopeat näköjään syövät hitaat.
Niin no. Jos vuokranantajalla on ongelma, löytää vuokralainen. Sitten joku vastaa nopeasti, kertoo itsestään, on valmis tulemaan näytölle, on asiallinen ja takuuvuokra ei ole ongelma => ongelma ratkaistu
Käytän vuokraturvaa. Nopeus ja luottotiedot kunnossa niin hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vuokraturva?
Ai se olikin joku firma, luulin että se on oikeesti joku vuokraturva.
Käytän välittäjää, maksan sille vaivasta palkkioksi 1kk vastaavan vuokran. Aina on löytynyt hyvä ja on pysynyt jo vuosia. Kuka niitä jaksaa itse haastatella ja jaaritella niiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vuokraturva?
Vuokra-asuntoja välittävä firma. Maksu on kuukauden vuokra +ALV ja on toiminut hyvin sen pari kertaa mitä olen käyttänyt. Pitävät näytön ja valitsevat kolme sopivaa vuokralaisehdokasta. Eri.
En ole enää vuokranantaja, mutta aiemmin olin yli 10 vuotta parille asunnolle. Lähtökohtana oli aina työpaikka ja luottotiedot, ei lemmikkejä, eikä tupakointia. Esimerkiksi 16-vuotiaat kansaneläkeläiset tai kahden ison koiran omistajat jäivät auttamatta rannalle. Kun pidin kiinni kriteereistä, niin ei ollut koskaan mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Käytän välittäjää, maksan sille vaivasta palkkioksi 1kk vastaavan vuokran. Aina on löytynyt hyvä ja on pysynyt jo vuosia. Kuka niitä jaksaa itse haastatella ja jaaritella niiden kanssa.
Kenellä on varaa jonkun välittäjän käyttöön? Ei näinä aikoina vuokralla saa kunnolla katettua edes asunnon kuluja. Hintakin on pakko pitää sen verran alhaalla, että on kilpailukykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaa sexillä vuokran päälle extraa niin pääsee jatkoon.
Sinun komeroasi incel, ei kukaan ole kiinnostunut vuokraamaan.
Saat seksistä asua mun komerossa 🤣
Ok.
-eläkeläinem
Luottotiedot kunnossa. Yhteydenotossa kertoo itsestään ja mainitsee asiat, joita ilmoituksessa toivon: ei lemmikkieläimiä, ei tupakointia, valmis maksamaan takuuvuokran. Vakaa työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on varaa jonkun välittäjän käyttöön? Ei näinä aikoina vuokralla saa kunnolla katettua edes asunnon kuluja. Hintakin on pakko pitää sen verran alhaalla, että on kilpailukykyinen.
Vara? jos vuokra on esim. joku 550e niin välittäjä ottaa 1kk vuokran eli sen 550euros. Eihän tuo ole mikään jos vuokralainen on vuosia. Riippuu toki onko asunto velalla vai velaton, itsellä kun on asuntoja useampi ja hyvin ne tuottaa, nettuvuokratulo on 8 - 11% luokkaa.
Vuokraamme vaimon kanssa neljää yksiötä Helsingin kantakaupungin alueella. Laitamme ilmoituksen Oikotielle ja pidämme näytön. Asunnon saantia auttaa, jos on jo etukäteen kertonut itsestään ja etenkin, miten aikoo vuokransa maksaa. Henkilötakaaja auttaa asiaa, jos kyseessä on nuori opiskelija.
Kerran naytölle tuli parikymppinen, opiskelujaan aloittava nainen. Hän kysyi minulta, millaista vuokralaista etsimme. Sanoin, että uskovainen eläkeläisnainen olisi ideaali. Tyttö siihen silmääkään räpäyttämättä: "Minusta voi vielä tulla sellainen." Hän sai asunnon noin viidenkymmenen hakijan joukosta.