Asunnoton Anni Parikka kertoo, miten hän selviää öistä puistossa 😢
https://www.youtube.com/shorts/di8nsuD6oD8
Tampereella on jo yli sata asunnotonta naista, Anni Parikka on yksi heistä.
Parikka kokee, että päihteettömille asunnottomille ei ole paikkaa, mihin mennä.
Suomessa on yhä enemmän tuloköyhyyteen liittyvää asunnottomuutta, joka ei liity päihteiden käyttöön.
Parikka yöpyi pari kuukautta Tampereen Hervannassa sijaitsevassa asunnottomien päivystysyksikkö Tastussa. Koska siellä on huumeidenkäyttöä, Parikka tunsi itsensä kummajaiseksi.
Tampereelle on tavoitteena saada toinenkin asumispäivystysyksikkö. Lisämajoitustilojen ohella siellä voisi olla enemmän palveluja erilaisille asiakasryhmille.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Yksi vaihtoehto on ottaa mies. Itse tein nuorena niin.
Niin antaa pimppiä asuntoa vastaan vai? Aikamoinen ehdotus herran vuonna 2026. Toivotaan kuitenkin että pääset itse soveltamaan tätä ehdotusta mieluummin kuin että toinen nainen siihen asemaan joutuu.
Minä pääsin kauan sitten. Mies hakkasi ja r aikaisin.
En tätä tarkoita, mutta täällä on ihme jengia, Sanni lauloi "jengi asuu igluissaki", niin todellakin, lehdessä oli että eräs nuori jamppa ei ottanut avustuksia mistään ja asui lumihankeen kaivetuissa poteroissa, igluissa talvisin. Häntä kuitenkin videoitiin (?) ja haki naisseuraa tinderistä ja tapasi tulevan puolisonsa Helsingissä, jossa myös yöpyi presidentinlinnan läheisyyteen kaivamassaan iglussa. Sitten nuori pariskunta osti jonkun vanhan kyläkoulun ja aikoivat perustaa sinne jotain matkailutoimintaa liittyen ulkona olemiseen, kai jengi nukkuu sielläkin talvisin igluissa :D
Tyyppi ei vaikuttanut rikkaan vanhempien lapselta, vanhemmat olivat taviksia lehtijutun mukaan.
Noista tarinoista ei oikein ikinä selviä että mistä todella on kyse, jotenkin tuntuu että jotain oleellista jää kertomatta, tai sitten osa porukoista on selviytymisen mestareita ja nuorella iällä vain päättävät että eivät elä yhteiskunnan normien mukaan, ei käy työssä, ei ota avustuksia, asuu igluissa, itselle olisi kyllä tekemätön paikka ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se asunnottomien yksikkö ei kelpaa, niin Suomessa on muuttotappiokyliä, joista voi saada yksiön 200-250€ vuokralla. Sinne vaan.
Ei sitä noin vain muuteta toiseen kaupunkiin. Itse en ainakaan saanut asuntoa toisesta kaupungista kun olin työtön. Halusin muuttaa että voisin löytää töitä, ei ollut mikään iso kaupunki kyseessä mihin olin menossa. Hain sitten sikäläiseen amikseen ja näin sain asunnon. Koulun jätin myöhemmin kesken, kun ei se ala kiinnostanut ja rahat loppui. Kun opiskelija saa vähemmän kuin työtön.
Lisäksi muuttaminen maksaa, minulla oli tuuria kun oli iskällä pakettiauto.
Sitten on se auntola, jossa hän ei suostu olemaan. Siellä on nyt vaan oltava, jos ei kukaan tyhjillään olevan muuttotappioyksiön omistajakaan suostu häntä ottamaan. Ensinnäkään hänen ei olisi pitänyt koskaan ajautua tuohon tilanteeseen, koska Suomessa on aina maksettu työttömyyskorvausta ja asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se asunnottomien yksikkö ei kelpaa, niin Suomessa on muuttotappiokyliä, joista voi saada yksiön 200-250€ vuokralla. Sinne vaan.
Ei sitä noin vain muuteta toiseen kaupunkiin. Itse en ainakaan saanut asuntoa toisesta kaupungista kun olin työtön. Halusin muuttaa että voisin löytää töitä, ei ollut mikään iso kaupunki kyseessä mihin olin menossa. Hain sitten sikäläiseen amikseen ja näin sain asunnon. Koulun jätin myöhemmin kesken, kun ei se ala kiinnostanut ja rahat loppui. Kun opiskelija saa vähemmän kuin työtön.
Sitten on se auntola, jossa hän ei suostu olemaan. Siellä on nyt vaan oltava, jos ei kukaan tyhjillään olevan muuttotappioyksiön omistajakaan suostu häntä ottamaan. Ensinnäkään hänen ei olisi pitänyt koskaan ajautua tuohon tilanteeseen, koska Suomessa on aina maksettu työttömyyskorvausta ja asumistukea.
Kaikki eivät saa työttömyyskorvausta koska se on vastikkeellinen tai edes asumistukea. Yrittäkää takoa se päähänne jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät saa työttömyyskorvausta koska se on vastikkeellinen tai edes asumistukea. Yrittäkää takoa se päähänne jo.
Sitten ei voi valittaa, jos ei tee niitä asioita vastineeksi, joita korvausten ja tukien saamiseksi vaaditaan. Menköön kysymään neuvoa.
Ihan on itse valinnut tiensä. Ei halua ottaa vastaan työttömyyskorvausta tai muuta avustusta joiden avulla olisi voinut pitää asunnon. Kirjaa lukee kirjastossa, mutta työnhaku vois olla järkevämpää. Vaatteensa pesee ystävällään kerran viikossa, mutta ystävä ei muka pystyis majottamaan siihen asti, että tuet riittäs takuivuokraan tai että sais näillä kahdella tutkinnollaan töitä, tai jotai muuta työtä. Luulis, että ystävän lattiallaki olis kivempaa, ku puskassa.
Taas näkee, että suomessa asunnottomuus on ennen kaikkea valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei voi valittaa, jos ei tee niitä asioita vastineeksi, joita korvausten ja tukien saamiseksi vaaditaan. Menköön kysymään neuvoa.
Olet ilkeä. Osalla on vakavia rajoitteita ja herkkyyttä. Työkkärissä kiusataan vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ilkeä. Osalla on vakavia rajoitteita ja herkkyyttä. Työkkärissä kiusataan vain.
aha. Liian herkkä saamaan toimeentulotukea. Kaikkea sitä kuulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks täst tehdään sukupuolikysymys? Eiks muka miehii oo kodittomina naisii enemmän?
Varmaan siksi, että harvemmin noista asunnottomista naisista kuulee, toisin kuin miehistä useinkin. Itse en yhtäkkiä muista yhtään toista asunnottomasta naisesta kirjoitettua juttua.
Kodittomuus on Suomessa jokaisen oma valinta. Mikäli on niin saatanan tyhmä, että joutuu kodittomaksi, on turha syyttää siitä muita. Ihmisen pitää osata kantaa vastuu omasta elämästään.
Eihän ketään syytä, enkä minäkään. Tämä oli ihan joku sun oma päätelmä. Harmitteli ainoastaan ettei päihteettömille asunnottomille ole mitään yöpaikkaa.
Minulla on ristiriitainen mieli tuosta väitteestä. Tietysti joku rikas voisi sellaisen asuntolan järjestää, mutta miksi pitäisi? Siksikö, ettei Annin itsensä tarvitse yrittää tehdä mitään muuta, hakea tukia tms.
Taas näkee, että suomessa asunnottomuus on ennen kaikkea valinta.
No ei se kaikille ole samanlainen valinta kuin tälle Annille. Turha taas tehdä yhdestä esimerkistä yleispätevä fakta.
Vierailija kirjoitti:
Menis TÖIHIN!
ja alkaisi kuluttamaan Stubbin määräyksestä että saadaan Suomi nousuun kuluttamalla, ei täällä pärjätä jos ei kuluteta hiki hatussa.
Vierailija kirjoitti:
Jopa asunnon omaksi 2000 euroa. Kyllä luit oikein, 2000 euroa.
Niin antaa pimppiä asuntoa vastaan vai? Aikamoinen ehdotus herran vuonna 2026. Toivotaan kuitenkin että pääset itse soveltamaan tätä ehdotusta mieluummin kuin että toinen nainen siihen asemaan joutuu.