Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen empatian puute ja vähättelevä käytös

Vierailija
18.09.2026 |

Minua on jo pidempään vaivannut miehen aikaansaamattomuus ja empatian puute. Olemme olleet jo pitkään (melkein 10 vuotta) yhdessä ja alkuvuosien avuliaasta ja oma-aloitteisesta miehestä on kuoriutunut omien tarpeidensa ja etunsa ajattelija. Mies on ahkera työssään ja toimii vastuullisessa ammatissa, mutta kotona välillä tuntuu kuin eläisin teinin kanssa.

Mies ei saa siis kerta kaikkiaan mitään aikaiseksi, jos en asiasta sano monta kertaa, ja lopulta menee aina riitelyksi, koska mies ei kestä jos yhtään lopulta itse turhaudun ja sanon vähänkään painavammin. Olen pyytänyt miestä tilaamaan putkimiehen viime keväästä asti sillä suihkumme hanassa on vikaa. Ei ole saanut aikaiseksi ja eilen tästä tuli riita kun mies suuttui, kun asiasta muistutin jälleen, ja tällä kertaa sanoin, että olen nyt niin monesti tästä huomauttanut, että alkaa mennä hermo. Joo voisin tilata itse, mutta hoidan jo nyt lähes kaiken ruuanlaiton, kauppareissut, siivouksen, reissujen ja asioiden suunnittelut. Mies auttaa siivouksessa, jos on sovittu, että lauantaina siivotaan, mutta ei itse ikinä oma-aloitteisesti siivoa tai ehdota sitä. Pyykkitelineestä napsii omat puhtaat pyykit ja jättää loput siihen. Ruoka ei ole koskaan valmiina vaikka olisi tullut töistä aikaisemmin. Viime keväänä tulin työreissusta vatsatautisena. Kun pääsin kotiin, ammotti jääkaappi tyhjänä ja mies ei ollut käynyt kaupassa ostamassa vaikka mehua ja jogurttia, vaikka oli jo edellispäivänä tiennyt, että tulen tosi huonovointisena kotiin. Asiasta jos sanoo niin mies ottaa itseensä ja alkaa moittia, että ”ei nyt jaksa kuunnella mitään räksytystä”.

Olen aivan viimeisilläni raskaana ja hoitanut melkein kaiken vauvaan liittyvän yksin (vaatteet, tarvikkeet, niiden pesut, huoneen järjestelemisen, vaunujen ostot..) Miehelle jäi hoidettavaksi turvakaukalon osto ja asentaminen. Se saatiin viimein hankituksi kun olin siitä kesästä asti muistuttanut ja lopulta sanoin, että nyt lähdetään ostamaan se. Kaukalo on yhä paketissaan eteisessä, asentamatta, ja vauva voi tulla nyt minä päivänä tahansa.

Eniten varmasti tässä surettaa se, että tuntuu, että jään todella yksin ja eniten pelottaa sairaalasta kotiutuminen. Raskaana olisin tarvinnut paljon enemmän hoivaa ja hellyyttä, ja että toinen olisi edes joskus aidosti sanonut kiitos kun olet hoitanut sitä ja tuota tai että olen pärjännyt hyvin vaikka olo ei aina ole ollut kovin hyvä. Miten käy kun kotiudumme? Minäkö laitan ruuat vauva kainalossa imetystä harjoitellessa? 

Miehen isä on siis kahta kauheampi eikä varmasti ole eläessään tiskikonetta täyttänyt eikä vaimoaan koskaan kauniisti puhutellut. Jotenkin tuo oman miehen empatian puute korostuu erityisesti silloin, kun olen itse kipeänä ja aidosti tarvitsisin apua. Moneen sairastumiseeni suhtautuu vähättelevästi. Tai jos itken niin hän ei osaa lohduttaa. Tämä kenties johtuu siitä, että miehen oma äiti on ollut vakavasti sairas miehen lapsuudessa ja mieheni ei jotenkin ”kestä” sitä, jos minä olen sairaana tai heikko, ja se näyttäytyy välttelevänä ja vähättelevänä käytöksenä.

Onko kenelläkään samanlaista kokemusta tai mitään toivoa, että miehen käytös ikinä tulee muuttumaan? Asiasta olemme koittaneet keskustella (tai minä olen) mutta ne keskustelut päättyvät joka kerta riitaan ja miehen loukkaantumiseen.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ole äitisi. 

Vierailija
22/38 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoinen pullukka-ulina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi nainen, joka tuhlaa elämänsä odottaen että mies muuttuisi.

Provo. Tänä päivänä ei vuotavasta suihkusta tai tyjästä jääkaapista tarvitse kenenkään itkeä. Pari soittoa, vauvalla näppäilyn lomassa ja hommat hoituvat.  Robotit hoitavat kaiken pihalla ja pirtissä. Itse kaipaan kyllä astianpesukonetta,  joka heittää puhtaat astiat paikoilleen😂

Vierailija
24/38 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi perusluonne ei tule muuttumaan.

Vuosien, vuosikymmenien kuluessa, mikäli motivoituu, voi työstää suhtautumistaan.

Mieti ajoissa, millaisen elämän itse oikeasti tahdot, itsellesi ja lapsellesi.

Onko sinulla ystäviä tai perheenjäseniä joita pyytää avuksi vauvan synnyttyä?

Vierailija
25/38 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on taas se pitkiä parisuhde- ja perheaiheisia provoja jaarittelevat palstahullu. Alkaa nostamaan yritystään vastailemalla itselleen.

Doris Hartolasta.

Vierailija
26/38 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vastatko provoon. Sa vaan lisää kierroksia. Tämä on lapseton vanhus Hartolasta. Keksii juttuja ja hahmoja. Sairas.

Vierailija
27/38 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet hankkiutunut raskaaksi tuollaiselle miehelle?

Tämä ap on 65v lapseton vanha nainen. Patologinen valehtelija.

Vierailija
28/38 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netistä löytyy putkifirmojen yhteystietoja, osaat varmaan soittaa ihan itse, ja laita samalla asuntohakemus vetämään. Jos empatiaa odottelet, niin saat odotella elämäsi loppuun saakka.

en osaa tarvitsen miestä hänelle on pankkikortit

Google translate 

Vierailija
29/38 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvakaukaloa ei asenneta. Siitäkin tietää, että on lapseton vanhus, Doris.

Vierailija
30/38 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi nainen, joka tuhlaa elämänsä odottaen että mies muuttuisi.

Provo. Tänä päivänä ei vuotavasta suihkusta tai tyjästä jääkaapista tarvitse kenenkään itkeä. Pari soittoa, vauvalla näppäilyn lomassa ja hommat hoituvat.  Robotit hoitavat kaiken pihalla ja pirtissä. Itse kaipaan kyllä astianpesukonetta,  joka heittää puhtaat astiat paikoilleen😂

Itse asun yksin omakotitalossa ja vaikka apua on ostettavissa ei ne ongelmat useinkaan ole ihan "pikku juttuja". Esim. putkimies pitää tilata, olla töistä pois se aika ja odottaa tuleeko ammattihenkilö paikalle vai ei. Useimmiten tulee, aina ei. Aina ei riitä yksi käynti ja usein se tunnin homma venyy tunneiksi, kun korjaus ei olekaan ihan niin helppoa mitä ajateltiin. Kun yhden paikan saa kuntoon, toinen jo hajoaa. Tähän päälle arjen perushommat.

Ap.n miehen kaltaisia on olemassa vaikka kuinka paljon, oli provo tai ei. Erohan tuosta tulee, jos ei kotiorjana halua olla.

Vierailija
31/38 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan näyttelyä jotta tulisi  paha mieli ja  vihastuisit.  Älä mene mukaan. 

Vierailija
32/38 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doris mainittu. 

Hartola, Hollola jotain.

En edelleenkään tiedä, onko hän

elävä IRL_hahmo vai fiktiota. 

Onko hän 40 vai 70.. etc. etc. 🤔

Ei väliä, none of my business.

Niin tai näin: me emme Doriksen

kanssa tunne, enkä kirjoita

'Doriksena', en ylipäätään 

kirjoita koskaan otsikoita

Vauva.fi-sivulle. Minusta näyttää 

siltä, että joku sairaudentunnoton

paranoid. skitsofrenian 

sairastaja, rouva y/60+n, 

ihan todella 

L U U L E E meitä samaksi hlöksi.

Siinä tapauksessa en voi häntä

vakuuttaa, jos esimerkiksi sairauden 

antamat äänet hänen päässään 

näin hänelle väittävät. 

[Ystäväni linkitti tämän

ketjun D-viestien takia, itse ohitin].

---

Hyvää, rentoa viikonloppua kaikille.

yt E-nainen 

Vierailija
33/38 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vajaa 15 vuotta 

'Dorista' nuorempi, voisi

olla biologinen äitini, jos 65.

Lisäys. E

Vierailija
34/38 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä tälle palstalle aikaisemmin kirjoitellut mistään aiheeseen liittyvästä tai muutenkaan täällä usein käy. Tämä oli ihan aito kirjoitus ja avunpyyntö. On kyllä todella ihmeellisiä vastauksia ja huomaa, että ei taida monella asiat olla hyvin Suomessa, kun näin inhottavia kommentteja. En kaipaa mitään "miksi olet tuollaisen kanssa hankkiutunut raskaaksi"-kommentteja vaan vertaistukea, ja kenties kokemuksia, jos miehessä on vaikka tapahtunut isompi muutos kun vauva on viimein syntynyt. Miehessäni on myös todella lämmin, huumorintajuinen ja toisenlainenkin puoli, johon olen aikanaan rakastunut ja joka on myös arjessa läsnä (silloin kun ei ole tätä asioiden hoitorumbaa). Nämä ikävämmät piirteet on korostuneet nyt ehkä viimeisen 1-2 vuoden aikana. Meillä on takana muutto uudelle paikkakunnalle, ja muutimme kerrostaloasunnosta omakotitaloon ensimmäistä kertaa. Lapsi on hankittu yhteisestä päätöksestä, kun molemmilla alkaa myös olla sen verran ikää, että sen yrittäminen tuli ajankohtaiseksi.  

Ap

Vierailija
35/38 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella fiksua hankkia tuohon vauva. No, itseppä olet lapselle isän valinnut. 

Vierailija
36/38 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä tälle palstalle aikaisemmin kirjoitellut mistään aiheeseen liittyvästä tai muutenkaan täällä usein käy. Tämä oli ihan aito kirjoitus ja avunpyyntö. On kyllä todella ihmeellisiä vastauksia ja huomaa, että ei taida monella asiat olla hyvin Suomessa, kun näin inhottavia kommentteja. En kaipaa mitään "miksi olet tuollaisen kanssa hankkiutunut raskaaksi"-kommentteja vaan vertaistukea, ja kenties kokemuksia, jos miehessä on vaikka tapahtunut isompi muutos kun vauva on viimein syntynyt. Miehessäni on myös todella lämmin, huumorintajuinen ja toisenlainenkin puoli, johon olen aikanaan rakastunut ja joka on myös arjessa läsnä (silloin kun ei ole tätä asioiden hoitorumbaa). Nämä ikävämmät piirteet on korostuneet nyt ehkä viimeisen 1-2 vuoden aikana. Meillä on takana muutto uudelle paikkakunnalle, ja muutimme kerrostaloasunnosta omakotitaloon ensimmäistä kertaa. Lapsi on hankittu yhteisestä päätöksestä, kun molemmilla alkaa myös olla sen verran ikää, että sen yrittäminen tuli ajankohtaiseksi.  

Ap

Ap jos molemmat töissä, ei tarvitse katsella vuotavaa hanaa! 

Vierailija
37/38 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minulla on vastaava kokemus, mutta et varmaan haluaisi kuulla tarinaani. Mies oli seurusteluaikana ystävällinen ja huomioiva. Kaikki meni hyvin, kun olimme opiskelijoita eikä vastuuta juurikaan ollut. Menimme naimisiin ja kumpikin aloitti työt. Vastuu arjesta siirtyi minulle, mutta elämä eteni. Sitten kun lapset tuli mukaan kuvioihin tilanne riistäytyi täysin. Minun vastuulla oli aivan kaikki. Kotityöt, lapset, talo ja omat työt päälle. Mies makasi sohvalla eikä ottanut vastaan mitään kritiikkiä tai pyyntöä. Mukaan tuli myös väkivaltaa, uhkailua jne. Erosta on jo vuosia ja edelleen kärsin traumoista, kuten myös lapset. Toivon sinulle parempaa loppua tarinalle. Realistisesti kuitenkin totean, että ei varmaan kannata suuria muutoksia toivoa ja varautua siihen, että pärjää itse lapsen kanssa.

Vierailija
38/38 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan kauheen iso vika siinä hanassa ole jos ei oo kuukauteen kukaan nähny tarpeelliseks sitä hoitaa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän