Millaisesta ihmisestä saa vähän yksinkertaisen mielikuvan?
Mitkä on ne ominaisuudet?
Mietin yhtä tuttavaani joka on mielestäni jotenkin vähän yksinkertainen mutta en oikein saa kiinni miksi niin ajattelen.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitettu asiattomaksi.
Ite olet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää suutaan auki
Nuorilla naisilla on nykyään usein huulet auki valokuvissa, miehillä ei juuri koskaan. IRL ainoastaan kehitysvammaiset pitävät suutaan auki.
Minä en saa aina kunnolla nenän kautta henkeä, jonka vuoksi hengitän huomaamattani suun kautta. Yksi ihminen kettuilee minulle tästä, kun pidän suuta auki ja pitää minua siksi tyhmänä. Totuus on kuitenkin se, että tämä haukkuva ihminen ei ole itse mikään älyn jättiläinen. Luulen että harrastuksenikin kertovat jo sen, että en voi olla yksinkertainen, mutta antaa ihmisten kuvitella omiaan. Tavallaan tykkään olla piilossa ja "esittää" tyhmää ja sitten ihmisille tulee yllätyksenä, etten olekaan niin tyhmä kuin luulivat.
Ihminen joka ei ajattelee itse sekuntiakaan vaan kysyy kaiken muilta. Eikä tunnu oppivan, vaikka on esim. töissä samaa työtehtävää toistanut jo lukuisia kertoja, en käsitä miten voikin senkin jälkeen hämmentää, että miten se asia tehdään.
Ja minusta ei ole ihmisen vika jos oikeasti siis on jotenkin älyllisesti matalammalla tasolla TAI jos jokin muun toiminnaohjauksessa/muistissa tms. ei toimi kunnolla.
Työelämässä he valitettavasti silti ovat iso rasite. Varsinkin kun työnteon tulisi nykyään olla ihan äärettömän tehokasta: Heti sakkaa jos yksi on kujalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää suutaan auki
Nuorilla naisilla on nykyään usein huulet auki valokuvissa, miehillä ei juuri koskaan. IRL ainoastaan kehitysvammaiset pitävät suutaan auki.
Minä en saa aina kunnolla nenän kautta henkeä, jonka vuoksi hengitän huomaamattani suun kautta. Yksi ihminen kettuilee minulle tästä, kun pidän suuta auki ja pitää minua siksi tyhmänä. Totuus on kuitenkin se, että tämä haukkuva ihminen ei ole itse mikään älyn jättiläinen. Luulen että harrastuksenikin kertovat jo sen, että en voi olla yksinkertainen, mutta antaa ihmisten kuvitella omiaan. Tavallaan tykkään olla piilossa ja "esittää" tyhmää ja sitten ihmisille tulee yllätyksenä, etten olekaan niin tyhmä kuin luulivat.
Muistan lukiosta pojan jolla oli usein suu auki ja kasvoilla sellainen ärsyyntynyt ilme. Johonkin kansainvälisen liiketoiminnan asiantuntijahuippuvirkaan ulkomaille päätyi.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka ei ajattelee itse sekuntiakaan vaan kysyy kaiken muilta. Eikä tunnu oppivan, vaikka on esim. töissä samaa työtehtävää toistanut jo lukuisia kertoja, en käsitä miten voikin senkin jälkeen hämmentää, että miten se asia tehdään.
Ja minusta ei ole ihmisen vika jos oikeasti siis on jotenkin älyllisesti matalammalla tasolla TAI jos jokin muun toiminnaohjauksessa/muistissa tms. ei toimi kunnolla.
Työelämässä he valitettavasti silti ovat iso rasite. Varsinkin kun työnteon tulisi nykyään olla ihan äärettömän tehokasta: Heti sakkaa jos yksi on kujalla.
Esimerkkinä: Keittiössä on erikseen eri aterimet eri astioissa, niin on ihmisiä, jotka eivät kykene lajittelemaan niitä astioita vaikka astioissa selvästi lukee mikä on mihinkin.
Toinen sitten on että kysytään ihan yksinkertaisia asioita, vaikkapa että "Pitääkö ulos laittaa kumisaappaat?" kun ulkona sataa vettä kaatamalla.
Nuo nyt päästä heitettyjä esimerkkejä miltä se yksinkertaisuus voi näyttäytyä. Itse en jaksa enää korjata ensimmäisen kaltaisia asioita: Olkoon sitten astiat sekaisin, järjestelen oman osuuteni kuten kuuluu, mutta en korjaa toisten jälkiä. Ja jälkimmäisessä saatavan kohauttaa olkiani, koska jos ei ihminen itse pysty tuon vertaa ajattelemaan, ei sekään ole minun murheeni.
En ala miksikään ääniohjaajaksi "ihmisrobotille". Opiskelijat sitten erikseen tietenkin.
Mielikuva ihmisen "yksinkertaisuudesta" syntyy usein arkipäiväisessä vuorovaikutuksessa pinnallisten havaintojen, viestintätyylin tai sosiaalisten tilanteiden väärinymmärrysten seurauksena. On tärkeää huomata, että tällainen mielikuva on usein harhaanjohtava ennakkoluulo, joka ei kerro mitään ihmisen todellisesta älykkyydestä tai syvyydestä.
Yleisimmät tekijät, jotka voivat herättää tällaisen vaikutelman, voidaan jakaa seuraaviin ryhmiin:
Viestintä ja puhetyyli
Erittäin hidas tai epävarma puhetahti: Ihminen saattaa vain punnita sanojaan tarkkaan, mutta hitaus tulkitaan toisinaan virheellisesti hitaaksi ajatuksenjuoksuksi.
Yksinkertainen sanavarasto: Sivistyssanojen välttäminen ja hyvin pelkistetyn kielen käyttö voivat luoda vaikutelman siitä, ettei ihminen hallitse monimutkaisia käsitteitä.
Kirjaimellinen tulkinta: Jos ihminen ei ymmärrä sarkasmia, ironiaa tai vertauskuvia vaan ottaa kaiken kirjaimellisesti, hänet saatetaan kokea naiivina.
Sosiaalinen käyttäytyminen ja ilmeet
Jatkuva hymyily ja myötäily: Liiallinen kiltteys, muiden mielipiteiden kritiikitön myötäily tai jatkuva nyökyttely voi saada ihmisen vaikuttamaan siltä, ettei hänellä ole omia, itsenäisiä ajatuksia.
Hämmentynyt tai ilmeetön olemus: Jos ihminen reagoi tilanteisiin viiveellä tai hänen kasvojensa ilmeet ovat vähäiset, se voidaan tulkita väärin ymmärryksen puutteeksi.
Liiallinen avoimuus ja hyväuskoisuus: Ihmiset, jotka luottavat sinisilmäisesti kaikkeen kuulemaansa tai jakavat liian varhaisessa vaiheessa hyvin henkilökohtaisia asioita (ns. oversharing), leimataan herkästi yksinkertaisiksi.
Tiedonkäsittely ja asenteet
Asioiden näkeminen mustavalkoisina: Kyvyttömyys nähdä asioissa harmaan sävyjä tai monimutkaisia syy-seuraussuhteita luo usein kuvan kapea-alaisesta ajattelusta.
Yleissivistyksen puute: Jos perusasiat historiasta, yhteiskunnasta tai luonnosta ovat vieraita, se herättää helposti ennakkoluuloja.
Näin sanoo AI armon vuonna 2026.
Vierailija kirjoitti:
No niin, yksi työelämän ilmapiirin torpedo pääsee onneksi purkamaan ikäviä energioitaan tässä ketjussa, niin joku muu saa paremman päivän.
Mitä sinä tuot mukanasi työpaikalle äärettömän tehokkuuden lisäksi? Heti sakkaa jos joku ajattelee vähänkin erilaisten ihmisten olevan aina kujalla. Työelämässä iso rasite.
Ilmoitettu asiattomaksi.