Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hain lähihoitaja koulutukseen, en päässyt olen kuulemma ylikoulutettu

Vierailija
15.09.2026 |

Okei tavallaan ymmärrän, mutta kun töitä ei ole niin miksei saa kouluttautua vaikka marsun vahdiksi.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti hait työkkärin kautta työvoimakoulutukseen. Sinne tosiaan valitaan enimmäkseen niitä, joilla on olematon tai huono koulutus. Itse hain (korkeakoulutettuna) suoraan kouluun, tein ensimmäiset puoli vuotta koulutussopimuksella ilman palkkaa, loppukoulutuksen oppisopimuksella. 

Itseasiassa en hakenut vaan ihan normaali jatkuvana hakuna. Haastattelija ihmetteli kuinka meinaan pystyä rahoittamaan opiskelut, sanoin että olen ollut työssä 17-vuotiaasta asti. Kyllä mä pärjään sen aikaa.

Ap

Vierailija
22/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ne koulut täyttää sellaiset, jotka ei ole ylikoulutettu. Ja sellaiset, jotka työkkäri pakottaa karenssin uhalla lähihoitajakoulutukseen, kuten puolisolleni kävi. Tämän takia. Nyt tulee hitosti lähihoitajia, ja samaan aikaan Pohteelta irtisanotaan 300 hoitajaa. Eiks ookki vähän ristiriitaista? 

Erittäin ristiriitaista. Hain siis lasten/nuorten linjalle, toki voin vanhuksiakin hoitaa jos niitä töitä löytyy paremmin. 
Olen näihin töihin hakenut, mutta aina jää kiinni ettei ole sitä lähihoitajan paperia kädessä vaan korkeakoulun, joilla tällä hetkellä ei työllisty.

Toki ikää on 53v, mutta eläkkeeseen on vielä 16 vuotta. En haluaisi sitä aikaa kotona istua.

Ap

Kyllä me päästää eläkkeelle 12,5-13 vuoden päästä 2039. Jos ko. järjestelmä on vielä silloin olemassa.
M53

Mulla lukee ainakin, että 67.8 vuoden ikäisenä. Olettaen, että eläkettä vielä saa. 
Ap

No lue ne muutkin kohdat. Jos olet syntynyt syyskuussa 1973:

- osittaisen vanhuuseläkkeen alaikärajasi 62 v 11 kk
- alin eläkeikäsi 65 v 11 kk
- tavoite-eläkeikäsi 67 v 7 kk
- ylin eläkeikäsis 70 v 0 kk

Eli sinä nyt puhut tuosta tavoite-eläkeiästä. Toki jos olet asettanut tämän tavoitteeksi niin mikäpä siinä. Minä ajattelin jäädä eläkkeelle heti kun se on mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän muita esteitä lähihoitajaksi opiskeluun on kuin ylikoulutus?  Mitä tahansa muuta saa olla, mutta ei sitä?

Vierailija
24/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti hait työkkärin kautta työvoimakoulutukseen. Sinne tosiaan valitaan enimmäkseen niitä, joilla on olematon tai huono koulutus. Itse hain (korkeakoulutettuna) suoraan kouluun, tein ensimmäiset puoli vuotta koulutussopimuksella ilman palkkaa, loppukoulutuksen oppisopimuksella. 

Itseasiassa en hakenut vaan ihan normaali jatkuvana hakuna. Haastattelija ihmetteli kuinka meinaan pystyä rahoittamaan opiskelut, sanoin että olen ollut työssä 17-vuotiaasta asti. Kyllä mä pärjään sen aikaa.

Ap

Mitä ihmettä se oppilaitokselle kuuluu, miten rahoitat opiskelusi?

Vierailija
25/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko tuohon, että aiempi koulutus olisi este. Et vain muista syistä ollut sopiva.

Sen enempää en usko siihen, että haastattelija päivittelisi miten viisikymppinen hakija aikoo rahoittaa opiskelunsa.

Vierailija
26/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä soopaa.

Vierailija
27/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minusta hän oli vaan huolehtiva, koska olen ollut noin vuoden työtön niin hän sanoi, että kannattaa hakea työkkärin kautta hakee sitten mihin vaan. Muuten saa nolla euroa.

Ap

Vierailija
28/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minusta hän oli vaan huolehtiva, koska olen ollut noin vuoden työtön niin hän sanoi, että kannattaa hakea työkkärin kautta hakee sitten mihin vaan. Muuten saa nolla euroa.

Ap

Etkö sinä itse osaa aikuisena ihmisenä hoitaa asioitasi? Nuo asiat tulee hoitaa itse niille kuuluvan tahon kanssa. Jos viisikymppisen pärjääminen arjessa herättää opiskelijavalinnassa huolta, ei pidä ihmetellä ettei tule valituksi.

Vierailija
29/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ne koulut täyttää sellaiset, jotka ei ole ylikoulutettu. Ja sellaiset, jotka työkkäri pakottaa karenssin uhalla lähihoitajakoulutukseen, kuten puolisolleni kävi. Tämän takia. Nyt tulee hitosti lähihoitajia, ja samaan aikaan Pohteelta irtisanotaan 300 hoitajaa. Eiks ookki vähän ristiriitaista? 

Erittäin ristiriitaista. Hain siis lasten/nuorten linjalle, toki voin vanhuksiakin hoitaa jos niitä töitä löytyy paremmin. 
Olen näihin töihin hakenut, mutta aina jää kiinni ettei ole sitä lähihoitajan paperia kädessä vaan korkeakoulun, joilla tällä hetkellä ei työllisty.

Toki ikää on 53v, mutta eläkkeeseen on vielä 16 vuotta. En haluaisi sitä aikaa kotona istua.

Ap

Hae sairaanhoitajaksi.

Sairaanhoitajaksi opiskelu oli kivaa. Pääsi harjoittelujaksoilla tutustumaan alaan monipuolisesti.

Oli kyllä kiva koulutus. :)

Vierailija
30/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Jos opiskelet tavallisena opiskelijana etkä työvoimakoulutuksena, niin saat ihan tavallisen opintorahan ja opintolainan. Asumistuki/asumislisä riippuu sitten mahdollisesta puolisosta, tuloista ja onko omistusasunto.

Toisen asteen koulutuksiin ei ole vielä mitään rajoitusta opintotuen tukikuukausissa. Eli ei mitään merkitystä vaikka olisit käyttänyt tukikuukaudet korkeakouluopinnoissa. Ei vaikuta toisen asteen koulutuksen tukiin millään tavalla. 

Vierailija
31/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko tuohon, että aiempi koulutus olisi este. Et vain muista syistä ollut sopiva.

Sen enempää en usko siihen, että haastattelija päivittelisi miten viisikymppinen hakija aikoo rahoittaa opiskelunsa.

Monelle alalle se on este. Silloin kun vielä pystyi vapaasti kouluttautumaan opiskelin monta tutkintoa. Nyt kun näiltä aloilta ei löydy töitä, en voi kouluttautua mihinkään, kun on ne tutkinnot jo olemassa. Jossain vaiheessa systeemi muuttui sellaiseksi pääset vain, jos ei ole muuta tutkintoa suoritettu tai ei mitään koulutaustaa. Ainoa keino päästä opiskelemaan on oppisopimuskoulutus ja siinäkin se oppisopimuspaikka pitää olla olemassa ennen koulutukseen hakeutumista.

Vierailija
32/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Jos opiskelet tavallisena opiskelijana etkä työvoimakoulutuksena, niin saat ihan tavallisen opintorahan ja opintolainan. Asumistuki/asumislisä riippuu sitten mahdollisesta puolisosta, tuloista ja onko omistusasunto.

Toisen asteen koulutuksiin ei ole vielä mitään rajoitusta opintotuen tukikuukausissa. Eli ei mitään merkitystä vaikka olisit käyttänyt tukikuukaudet korkeakouluopinnoissa. Ei vaikuta toisen asteen koulutuksen tukiin millään tavalla. 

No sitähän minäkin ajattelin kun katsoin Kelan sivuja. En ymmärtänyt haastattelijan aivoituksia, mutta minusta hän yritti pitää puoltani koska olen työtön.

Ap

Vierailija
33/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle alalle se on este. Silloin kun vielä pystyi vapaasti kouluttautumaan opiskelin monta tutkintoa. Nyt kun näiltä aloilta ei löydy töitä, en voi kouluttautua mihinkään, kun on ne tutkinnot jo olemassa. Jossain vaiheessa systeemi muuttui sellaiseksi pääset vain, jos ei ole muuta tutkintoa suoritettu tai ei mitään koulutaustaa. Ainoa keino päästä opiskelemaan on oppisopimuskoulutus ja siinäkin se oppisopimuspaikka pitää olla olemassa ennen koulutukseen hakeutumista.

Itselläni on kokin, lähihoitajan ja sairaanhoitajan koulutukset. Pääsin opiskelemaan merkonomin verkko-opintoja. 

Vierailija
34/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jo viidelle alalle amistutkinto ja jokaisella alalla pukannut heti hirveä  allerginen reaktio ;)

Vierailija
35/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on niin avuton, että mietityttää mikä voisi olla se korkeakoulututkinto. 

Vierailija
36/36 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on niin avuton, että mietityttää mikä voisi olla se korkeakoulututkinto. 

Niinpä ja hoitoala kannattaa unohtaa. Siellä tarvitaan oma-aloitteisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme