Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin ennen opintoja pitkäaikaistyötön ja nyt valmistun opinnoista takaisin kortistoon

Vierailija
15.09.2026 |

Mitä ihmettä teen noille opintolainoille sitten kun lyhennykset taas alkaa?? Ei niitä pysty toimeentulotuella lyhentämään.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät valmistuvasi työttömäksi?

Vierailija
42/44 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä luovuta. Voit olla onnekas ja saada töitä. Tsemppiä!

Vauva-palsta 2026: kannustavaan viestiin satelee alapeukkuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaille töihin. 

Muualla maailmassa tätä pidettäs aivovuotona ja verorahojen tuhlauksena, mutta ei Suomessa.

Tätä ei moni mieti. Yhteiskunta on satsannut minuun joitain satoja tuhansia euroja (koulutus yliopisto mukaan lukien, lapsilisät, terveyden- ja sairaanhoito, opintotuet, jne.). Lisäksi olen saanut KELA:n kolmivuotisen terapiatuen. Yliopistosta valmistumisen jälkeen olen tehnyt vuoden töitä Suomessa, kunnes jäin työttömäksi. Puolen vuoden työttömyyden jälkeen löysin töitä ulkomailta, Suomesta kun ei löytynyt. 

Suomi on satsannut siis hyvän summan yhteiskunnan varoja minun kasvattamiseen ja kouluttamiseen, mutta sai vastineeksi tasan yhden työvuoden. Nykyinen asuinmaani sai ilmaiseksi valmiin, koulutetun työntekijän, jonka työpanos hyödyttää heitä.

Ei siitä ole iloa tai hyötyä kenellekään, että olisi Suomessa vuosia työttömänä, mutta ei tässäkään mitään juhlimista ole Suomen näkökulmasta. Tappioksi tämä kirjautuu Suomen kansantalouden kirjanpitoon. 

Vierailija
44/44 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät valmistuvasi työttömäksi?

Siitä, että saan paperit ulos tän kuukauden aikana eikä mulla ole työpaikkaa eikä edes haastatteluja tiedossa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme