Miten kontrolloit rahankäyttöäsi?
Pelkkä 'Tämähän kestää vuosia' mahdollistaisi miljoonilla asioiden ostelun, joten täytyy jotain muitakin asioita olla, joita huomioitava.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään. Ei ole tapana ostella mitään turhaa.
Tämä. Lopetin kaupoissa haahuilun ja kirppareilla kiertelyn. Uskomatobta kuinka paljon rahaa jää säästöön kun ei käy kaupassa turhaan.
nettikaupat :|
Siirrän heti palkkapäivänä sijoituksiin sen summan, minkä haluan vähintään jäävän säästöön. Tilille jätän rahaa vain sen verran kuin mitä saa mennä.
Vierailija kirjoitti:
En osta kaikkea, mitä tekee mieli.
Tämä + niitä "tarpeellisiakin" mietin vähintään yön yli, aamulla eivät enää tunnu tarpeellisilta. Jos pesukone, läppäri tai telkkari sanoisivat sopimuksen irti, ne olis pakko ostaa miettimättä muuta kuin hinta/laatu-suhdetta. Kummasti pienestäkin eläkkeestä jää joka kuukausi muutama satanen käyttämättä, ihan säästämällä säästämättä.
Harrastan vain halpoja/ilmaisia asioita.
Ruoka: 250e
Liittymät: 40e
Hygienia yms: 30e
Harrastukset: 30e
Asuminen: 300e
Yhteensä: 650e
Kaikki loput tulot sijoituksiin!
Kontrolloin rahankäyttöäni niin että kun on rahaa niin käytän sen itseeni. Helvetin helppoa.
Kirjoitan vihkoon eri sarakkeisiin (meno luokkiin kuten ruoka. vaate/ hygienia vuokra, sähkö vesi jne) menoni ja kuukauden lopussa lasken kuukauden menot yhteen ja vuoden vaihtiessa koko vuoden menot. - Ainakin tämä auttaa näkemään mihin raha oikeasti menee ja mistä mahd voisi säästää kun voi oikeasti nähdä mihin rahat käyttää. En erittele jokaist ruoka-kaupasta hankkimaani elintarviketta mutta sen sijaan esim vaatteeni kyllä ja yli 10€ viihdemenoni ja alkoholimenoni.
Rahankäytön kontrolloimiseksi riittää ettei hankita mitään kalliita tarpeettomuuksia. Meillä on yhteiset rahat, minun palkallani perhe elää nykyään sen verran väljästi, ettei tarvitse ruokakaupassa ihan joka kymppiä laskea. Vaimon palkka menee melkein kokonaan säästöö, joskus sieltä sitten tehdään isompia hankintoja kuten autot. Harrastukseni rahoitan omilla pienillä sivutuloilla. Niin ja velkaa ei ole pennin latia.
En näköjään mitenkään. Koko ajan rahat loppu.
Pidän kirjaa miten paljon rahaa on kuun lopussa. Juon sen mukaan että ei vähene.
Vierailija kirjoitti:
En näköjään mitenkään. Koko ajan rahat loppu.
Se on hyvä jo, että kykenee edes myöntämään sen, ettei kykene kontrolloimaan rahankäyttöään vaan toimii rahan kanssa ajattelemattoamsti
Palkasta menee 300-600e/kk säästöön riippuen muista sen kuukauden kuluista. Avustan opiskelevia lapsiani ja itse elän arkea aika niukasti. Välillä käyn pikku reissuilla, ravintolassa tai ostan jotain pientä kivaa. Arkiruokaan menee n 40e/viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorten säästämisen ymmärrän mutta yli 55 vuotiaiden en.
Yli 50 vuotiaana on jo kaikkea. Säästöä syntyy siis säästämättäkin. Ei vaan ole mihin kuluttaa.
Nuorena taas oli vaikea säästää, kun jatkuvasti kaikkea hankintalistalla.
Vai että on jo kaikkea? Kun ihminen vanhenee sitä tulee paljon sellaisia kuluja, mistä nuoret eivät ymmärrä yhtään mitään. Moni matalapalkka-alalla työskennellyt on niiden kulujen kanssa todella pahoissa vaikeuksissa.
Mun ei tarvitse mitenkään kontrolloida mun rahankäyttöä. Rahaa on enemmän kuin tarpeeksi, mutta mä en mitenkään nauti tavaroiden ottelusta, joten ostan yleensä vain asioita, joita tarvitsen. Välillä saatan toki käyttää runsaasti rahaa esim. matkusteluun ja viime kesänä ostettiin miehen kanssa kakkosasunto, mutta arkena rahaa menee lähinnä ruokaostoksiin.
Tilipäivänä puolet liksasta "sukanvarteen". Lopuilla laskut, ruoat ja muut. "Sukanvarsi" on sen verran kireä, ettei sieltä noin vain saa rahaa pois, vaan joutuu pyytämään ja odottamaan muutaman päivän. Eli ei tule tehtyä liian kalliita heräteostoksia.
6,5 € päiväbudjetti. Kuun alussa vähän enemmän.
Minulla on 5 euron sääntö. Eli 5 eurolla ruokaa päivässä ja sen pitää riittää. Velkaa en ota vaan säästän jos tarviin jotain isompaa ostaa.
Mulla ei ole budjettia. Ostan fyysisiä tavaroita vain, jos on ihan pakko. Rahaa kuluu konsertteihin, ravintoloihin ja matkustamiseen, mutta koska näihin on rajallinen aika käytettävissä, ei pankkitilini ole näistä kärsinyt. Myös hyvä palkka auttaa tähän.
Yli 50 vuotiaana on jo kaikkea. Säästöä syntyy siis säästämättäkin. Ei vaan ole mihin kuluttaa.
Nuorena taas oli vaikea säästää, kun jatkuvasti kaikkea hankintalistalla.