Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan nukkumapaikka on vanhempien luona?

29.05.2007 |

Minä olen ajatellut, että vauvamme saisi nukkua pitkään samassa huoneessa meidän vanhempien kanssa. Emme nuku perhepedissä, emme edes yhtä yötä. Vauva on nukkunut alusta asti omassa sängyssään, mutta samassa makuuhuoneessa. Olen ajatellut, että vaikka meille tulisi toinen lapsi, niin esikoinen voisi edelleen nukkua meidän kanssa samassa huoneessa, koska tilaa on. Olen ajatellut, että tämä olisi lapsesta turvallista ja tukisi sillä tavalla lapsen myönteistä kehitystä.

Nyt olen kuitenkin huomannut, että vauvamme herää helposti mieheni työhön lähtiessä ehkä liian aikaisin. Hän on silloin kiukkuinen ja hänet pitää panna tunnin päästä heräämisestä ensimäisille päiväunille, tavallaan jatkamaan keskeytyneitä yöunia. Toisina päivinä hän nukkuu selvästi pidempään ja herää hyväntuulisena, kun häiritseviä ja herättäviä ääniä ei ole ollut. Olenkin ruvennut miettimään pitäisikö vauva sittenkin siirtää omaan huoneeseen nukkumaan. Nukkumisessa on kuitenkin kai tärkeintä se, että saa nukkua rauhassa. Päivät on sitten sitä yhdessäolon ja läheisyyden aikaa.

Haluaisin kuulla mietteitä erityisesti niiltä, jotka haluavat lapsensa nukkuvan samassa huoneessa vanhempien kanssa. Miksi haluatte niin?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasta ei tarvitse huudattaa ts. vanhemmat kuulevat lapsen huoneeseen jos yöllä tulee hätä, niin miksei voisi laittaa omaan huoneeseen.

Meillä tyttö 1v nukkuu perhepedissä yöt, vaikka näin ei alunperin oltu suunniteltu. Sikäli fiksua että pidätte kiinni tuosta että nukkuu omassa sängyssä koska vanhempien vierestä on vaikeampi opettaa pois myöhemmin.

Meillä tyttö herää vieläkin silloin tällöin yöllä syömään, ja itse koen että on helppoa kun hän on siinä vieressä. Tai omassa sängyssä samassa huoneessa, kuten alunperin " suunniteltiin" . Minulla tässä kuitenkin taustalla myös vähän itsekkäitä syitä; jos en saa nukuttua hyvin, saan vaarattomia mutta kiusallisia rytmihäiriöitä pitkin päivää. Joten meillä näin :)

Muutamme loppuvuodesta isompaan asuntoon, ja silloin meinaamme siirtää tytön (silloin n.1½v.) omaan huoneeseen, vanhempien makuuhuoneen viereiseen huoneeseen.

Vierailija
2/5 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kolme lasta ovat nukkuneet omassa sängyssään vanhempien huoneessa. Esikoinen nukkui meidän kanssamme vajaa 3-vuotiaaksi alkuun pinniksessä ja myöhemmin jatkettavassa lasten sängyssä kun pikkusisko syntyi ja tarvitsi pinnasängyn. Tytöt siirtyivät yhteiseen huoneeseen kun esikoinen oli tosiaan vajaa 3 v ja kakkonen oli reilun 1v eikä enää herätellyt usein öisin. Nyt kolmonen (kohta 2kk) nukkuu samaan tyyliin pinnasängyssä meidän huoneessamme.

Meillä tähän ratkaisuun on vaikuttanut lähinnä se, että en jaksa rampata toisessa huoneessa imettämässä/katsomassa mikä on hätänä. Tietenkin nytkin välillä pitää käydä " isojen tyttöjen" (kohta 4v ja 2v 3kk) huoneessa jos esim. uninalle on hukassa, joku näkee pahaa unta tms, mutta pääsääntöisesti tytöt nukkuvat yönsä heräämättä. Viereen en ole vauvoja ottanut, koska itse en osaa nukkua jos pieni on vieressä. Esikoinen aikoinaan " asetti" itse ehdon omaan huoneeseen siirtymiselle; pikkusiskon kanssa yhdessä ja siirtyminen sujuikin ilman yövaelluksia ja muita ongelmia. Nyt olen suunnitellut, että tämä kolmaskin tyttönen pääsee isosiskojen kanssa samaan huoneeseen nukkumaan, kunhan kasvaa ensin ja alkaa nukkua yönsä heräämättä. Eipä meillä kyllä muita nukkumatiloja olisikaan, mutta vaikka olisikin en ihan pientä yksin omaan huoneeseen laittaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta on aivan sama, missä vauva nukkuu, kunhan paikka on vauvan unen kannalta mahdollisimman hyvä. Eli jos vauva nukkuisi paremmin toisessa huoneessa, niin tottakai se laitetaan toiseen huoneeseen, jos siihen vain mahdollisuus on. Hullunpaa olisi " kiusata" vauvaa omien ideologioiden takia.

Vierailija
4/5 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuyön omassa sängyssä, omassa huoneessa. Kun hän herää aamuyöllä ensimmäistä kertaa, haen hänet viereeni tissille, ja siihen hän jää nukkumaan loppuyöksi. Usein nukahdan itse ennen kun vauva on lopettanut syömisen, joten tämä on tosi helppoa minulle. Vauva nukahtaa tissille syötyään tarpeeksi, joten uudestaan nukahtaminen ei ole vauvallekaan vaikeaa. Minulle tärkeää on se, että vauva osaa nukkua yksin omassa sängyssään, joten ei tule isompana ongelmia yksin nukkumisen kanssa. Ja tällä systeemillä lisäksi alkuyö on meidän vanhempien kahdenkeskistä aikaa. =)

Vierailija
5/5 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisin kävi :) Ja tyytyväinen olen ratkaisuuni.

Poitsu alkoi nukkumaan täysiä öitä puoli vuotiaana. Ja nukahti itse omaan sänkyynsä nukkuen koko yön putkeen siihen saakka kunnes isä lähti töihin, jolloin heräsi. Koska poitsu kuitenkin meni nukkumaan klo 20 ja me itse vasta 23 niin ajattelin, että on aivan sama nukahtaako omaan huoneeseen vai meidän. Siirto omaan huoneeseen tapahtui aivan huomaamatta ja samalla poitsu alkoi nukkua pidempään aamuisin, koska ei häiriintynyt isän herätyskellosta.

Silloin kun poitsu on ollut kipeä ja tarvinnut enemmän lohduttelua yölä niin olen nukkunut samassa huoneessa vieraspedillä. Vaikka huoneemme on vierekkäin.. en kuitenkaan jaksa ravata huoneiden väliä nostamassa levottomalle nukkujalle tuttia tms. joten silloin on helpompi ollut olla ihan vierellä.