Onko kolesteroliarvoni hyvät vai huonot?
Lääkärini ilmoitti minulle kolesterolini. Kokonaiskolesterolini on kuulemma 5.3, ja yläraja on 5.0. Paha kolesterolini oli 3.1, ja rajana on 3.0.
Hän kuitenkin sanoi, että ei tarvitse mitään tehdä. No, korkeintaan tarkkailla eläinrasvoja.
Eli siis häh? Eivätkö lukemat olekaan korkeat? Luulisi, jos ne menevät viitearvojen yläpuolelle, niin pitäis alkaa tekemään jotain... Kuinka korkealle ne siis voivat nousta?
Kävin mittauttamassa kolesterolini kolmesta eri syystä. Koska molemmat vanhempani kärsivät korkeasta kolesterolista ja toiseksi, koska olen jo liki nelikymppinen. Kolmanneksi koska karppaan. Syön kananmunia viikossa 15 kappaletta ja kermaa ja voita menee... Nuo makkarat ovat vyötäröltä jo kadonneet, joten siirryn tässä tavalliseen ruokavalioon. Olisi kiinnostavaa tietää, aleneeko vai nouseeko luvut taas.
Kommentit (5)
Vertailun vuoksi; minulla on ilman lääkitystä kokonaiskolesteroli 10 vaikka söisin vain vettä ja leipää.
No, juuri tuo vertailukohta puuttui....
Olin todellakin varautunut läksytykseen. Kun tulee noita kananmunia vedettyä. Olisi ollut kiva saada paperilla, että syö vain vettä ja leipää.
ap
JOs se on korkeahko, niin hyvä!