Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri ei anna kipulääkettä

Vierailija
10.09.2026 |

Minulla on munuaisvaivoja ja lääkäri sanoi sairaalassa etten saa missään nimessä käyttää tulehduskipulääkkeitä. Kirjoitti Kantaan että suosittaa mietoja opioideja kipuihin joita minulla on selässä ja polvessa. Menin sairaalajakson jälkeen lääkäriin terveyskeskukseen. Arvatkaapa sainko kipulääkkeitä? Enpä tietenkään. Se vaan kun se kipu iskee kovasti niin ei sitä pysty ajattelemaan sitten muuta kuin kivun poistoa ja kun ei muuta ole niin Buranaahan se on haettava ja sitä syö paketillisen päivässä. Munuaiset siitä kärsii taas mutta kun ei muu auta. Kipu ei ole jatkuvaa mutta iskee välillä kuin miljoona volttia. Sitten särkee useamman päivän. Todennäköisesti joudun sitten taas sairaalaan munuaisten takia ja siellä taas haukutaan kun söin Buranaa. Mutta kun ei anneta muuta lääkettä kipuun. On tämä helvettiä.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kokeiltu noita TENS-laitteita, hierontalaitteita, kylmä-lämpöhoitoja? En tiedä, miten helposti kipuhoitajalle saa ajan.

https://www.omron-healthcare.fi/terveys-ja-elintavat/how-to-use-omron-t…

https://seura.fi/terveys/terveystarinat/iskias-pakotti-sinikan-liikkeel…

https://seura.fi/terveys/hyvinvointi/iskiko-iskias-katso-ohjeet-nama-ku…

Ei noista hyötyä ole ihan huuhaata

Ei ole huuhaata. 

TENS-hoitoa on käytetty kauan. On tutkimuksia, mutta ne ovat usein tehty tietystä vaivasta. 

Itsellä TENS-hoito auttoi selkäkipuun, kun oli aivan järkyttävät kivut välilevynpullistumassa, johon en saanut ensin pitkään aikaan mitään asiallista hoitoa. 

Vierailija
22/40 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan sä olet Ap aivan täysi idiootti ja ansaitset kipusi. Opettele sietämään kipua äläkä ulise iso ihminen vai pitäisikö sanoa enemmin taapero.

Toivottavasti muistat tämän kommenttisi sitten kun itse alat kärsiä kroonisia kipuja. Karma is a bitch, nimittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko olla provo, ei kukaan edes Suomessa voi olla noin yksinkertainen.

Valitettavasti on totta. Mun äiti sairasti syöpää terminaalivaiheessa ja silti ei haluttu antaa vahvempia kipulääkkeitä, ettei vaan "tule riippuvaiseksi" tai "tule yliannostusta". Mitä hlvtin väliä sillä olisi ollut kun ihmisellä oli elinaikaa jäljellä vain vähän. 

Jouduin oikeasti soittamaan osaston hoitajalle Meikussa ja pakotin hakemaan äidin hoitavan lääkärin puhelimeen, ja kerroin mikä todellinen kiputilanne oli. En nyt sano että raivosin, mutta käytin kyllä todella tylyä kieltä. Äiti sai sitten vihdoin lähetteen kipuklinikalle, josta määrättiin vahvemmat kipulääkkeet, muistaakseni juuri opioidia eli Oxycontinia.

Sitten tapeltiin äidin kanssa, että hän suostuisi ottamaan vahvemmat lääkkeet, koska hänet oli aivopesty alkuhoidossa jos siihen, että kipulääkkeitä "ei saisi" ottaa. Terveydenhoidon motto Suomessa näyttää edelleen olevan se tuttu "kärsi, kärsi, saat kirkkaamaan kruunun". 

Ja tästä on aikaa. En uskoisi että enää tuollaista on. Meillä on näitä kivunhoitoon erikoistuneitakin lääkäreitäkin jo olemassa, joten ongelma on enemmän terveyskeskustasolla, potilaana pitäisi aina hakeutua erikoissairaanhoitoon. 

Oxycontin on käytännössä pitkävaikutteista heroiinia, onneksi sitä ei silleen jaellakkaan kuin buranaa, kuten Yhdysvallloissa ainakin joku vuosi takaperin ja johti siihen että kun reseptejä lopetettiin niin porukka siitten kadulta osti heroiinia vierotusoireisiin. Toki itsekin siinä viimeisen vuoden elämästäni varmaan huumattuna mielelläni olisin.

Vierailija
24/40 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haen terveysjättien lääkäreiltä lääkkeet, antavat minulle mitä haluan.

T. Petteri

Siis mistä? Mitä tarkoitat?

Vierailija
25/40 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan muitakin särkylääkkeitä kuin vain Burana tai muut tulehduskipulääkkeet.  Mikset osta vaikka Paramaxia? Osaat käydä apteekin särkylääkehyllyllä niin varmasti osaat ottaa sieltä jotain muuta kuin tulehduskipulääkettä.

Parasetamoli sopii jos on lievä munuaisten vajaatoiminta. Mutta jos on keskivaikea tai vaikea munuaisvaiva, sitten ei.

- Eri

Vierailija
26/40 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan sä olet Ap aivan täysi idiootti ja ansaitset kipusi. Opettele sietämään kipua äläkä ulise iso ihminen vai pitäisikö sanoa enemmin taapero.

Toivottavasti muistat tämän kommenttisi sitten kun itse alat kärsiä kroonisia kipuja. Karma is a bitch, nimittäin.

Minulla on moninivelrikko lääkäri kirjoitti parasetamolia siihenkin. On siis kipuja muuallakin kuin polvessa, en silti nyt munuaisia pilaisi siihen kipujen päälle. Kyllä jossain vaiheessa pitäisi ihmiset jättää hoitamatta kun eivät puhetta eikä tekstiä ymmärrä 

Vierailija
27/40 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri sanoi että en saa korkean verenpaineeni takia käyttää mitään muuta lääkettä kipuun kuin panadolia. Käytän todellakin buranaa. vaikka lääkärin mukaan en "tarvitse" muuta kuin panadolia, joka ei siis auta yhtään mitään.

Vierailija
28/40 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi määrättiin Panacodia, sitten ei uusittukkaan reseptiä. Kovat lihaskivut joka puolella, en pysty nukkumaan kuin hetken. Tänään kaaduin pari kertaa, kunto romahtaa. Miksi ei auteta ihmistä kivuissa? En ymmärrä. Hoitaja vaan v ittui li kun soitin terkkariin. Puhui statiinien vaihdosta, muttei tehnyt mitään. Pistän pojan hoitamaan asiaani, kunhan tulee työmatkalta.

Suomi hyvinvoivien valtio.

Vierailija
29/40 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on vain hyvä asia, jos lääkäri vielä uskoo sun toipuvan, eikä anna sellaisia lääkkeitä, joista joutuisin koukkuun tai ne voisivat vahingoittaa joitan elimiäsi.

Vierailija
30/40 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle lääkäri sanoi että en saa korkean verenpaineeni takia käyttää mitään muuta lääkettä kipuun kuin panadolia. Käytän todellakin buranaa. vaikka lääkärin mukaan en "tarvitse" muuta kuin panadolia, joka ei siis auta yhtään mitään.

Älä sitten ihnettele, jos saat vatsahaavan tai suolistohaavan. Buranaa ei suositella, jos verenpainetta tai verenohennuslääkitys. 

Vierailija
31/40 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on munuaissyöpä ja tulehduskipulääkkeitä ei suositella, panadolia saa syödä isojakin annoksia tarvittaessa. 

Vierailija
32/40 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei syöpään kuoleva saa terminaalihoidossa kipulääkettä, syy on se, että hoitajat on itse pöllineet fentanyylilaastarit, morfiinit ja muut. Hyvin yleistä. Ota kiireesti yhteys niiden esimieheen.

Vierailija
33/40 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on munuaissyöpä ja tulehduskipulääkkeitä ei suositella, panadolia saa syödä isojakin annoksia tarvittaessa. 

Jaxuhalit sinulle🌷.

Vierailija
34/40 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö buranan sijaan opiaatin rinnalla panadolia (1gx3/vrk). Toimii paremmin.

Vierailija
35/40 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sitten ihnettele, jos saat vatsahaavan tai suolistohaavan. Buranaa ei suositella, jos verenpainetta tai verenohennuslääkitys. 

Mitä mä sitten saan ottaa särkyyn, kun panadol ei auta? En mitään?

Vierailija
36/40 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 60% ihmisistä saa jonkinlaista apua prasetamolista, todella heikkko lääke jota en itse koskaan osta. On kuitenkin eri asia, jos sitä käytetään adjuvanttina toisen analgeetin (kipulääke) rinnalla. Psyk.sh.

Vierailija
37/40 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö buranan sijaan opiaatin rinnalla panadolia (1gx3/vrk). Toimii paremmin.

Toimiihan se paremmin kuin burana moniin kipuihin, siksi on panacod tuote missä parasetamoli vahvistaa kodeiinin vaikutusta, ongelma vaan usein se mikä ap:lla että lääkäri ei reseptiä kirjoita kaikkiin lääkkeisiin mitä haluaisi

Vierailija
38/40 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti on totta. Mun äiti sairasti syöpää terminaalivaiheessa ja silti ei haluttu antaa vahvempia kipulääkkeitä, ettei vaan "tule riippuvaiseksi" tai "tule yliannostusta". Mitä hlvtin väliä sillä olisi ollut kun ihmisellä oli elinaikaa jäljellä vain vähän. 

Jouduin oikeasti soittamaan osaston hoitajalle Meikussa ja pakotin hakemaan äidin hoitavan lääkärin puhelimeen, ja kerroin mikä todellinen kiputilanne oli. En nyt sano että raivosin, mutta käytin kyllä todella tylyä kieltä. Äiti sai sitten vihdoin lähetteen kipuklinikalle, josta määrättiin vahvemmat kipulääkkeet, muistaakseni juuri opioidia eli Oxycontinia.

Sitten tapeltiin äidin kanssa, että hän suostuisi ottamaan vahvemmat lääkkeet, koska hänet oli aivopesty alkuhoidossa jos siihen, että kipulääkkeitä "ei saisi" ottaa. Terveydenhoidon motto Suomessa näyttää edelleen olevan se tuttu "kärsi, kärsi, saat kirkkaamaan kruunun". 

Ja tästä on aikaa. En uskoisi että enää tuollaista on. Meillä on näitä kivunhoitoon erikoistuneitakin lääkäreitäkin jo olemassa, joten ongelma on enemmän terveyskeskustasolla, potilaana pitäisi aina hakeutua erikoissairaanhoitoon. 

Oxycontin on käytännössä pitkävaikutteista heroiinia, onneksi sitä ei silleen jaellakkaan kuin buranaa, kuten Yhdysvallloissa ainakin joku vuosi takaperin ja johti siihen että kun reseptejä lopetettiin niin porukka siitten kadulta osti heroiinia vierotusoireisiin. Toki itsekin siinä viimeisen vuoden elämästäni varmaan huumattuna mielelläni olisin.

"Oxycontin on käytännössä pitkävaikutteista heroiinia, onneksi sitä ei silleen jaellakkaan kuin buranaa, kuten Yhdysvallloissa ainakin joku vuosi takaperin ja johti siihen että kun reseptejä lopetettiin niin porukka siitten kadulta osti heroiinia vierotusoireisiin. Toki itsekin siinä viimeisen vuoden elämästäni varmaan huumattuna mielelläni olisin."

Olen saanut sairaalassa useita kertoja siellä osastolla ollessa vaikeisiin kipuihin (haimatulehdus). Ikinä en ole mitään kadulta ostanut. Ikinä en ole edes pilveä polttanut. Olen saanut tuossa yhteydessä myös kotiutuessa Tramal-reseptin Panadolin rinnalle. Ei opiaatit meihin kaikkiin toimi huumaavasti tai riippuvuutta aiheuttaen. Mainitsemasi ja tuon ainoa positiivinen funktio on sen aiheuttama väsymys, joka saa nukahtamaan helpommin. Nukkuessa ei kipu tunnu. Ja jos herää siihen henkilökunnan ramppaamiseen monen hengen huoneessa melko piankin, niin kivut on edelleen samat ja nukkuminen paskottu. Kaikilla se ei tartu siihen reseptoriin. En paljoakaan tiedä huimausaineista, mutta omasta kokemuksesta tiedän monelta kerralta, että ei toimi hereillä ollessa kunnollisesti, eikä aiheuta riippuvuutta itselleni. Lääkäreiden sössimisestä voi joutua vuosien sairaalakierteeseen. Ja asenne noihin lääkkeisiin on tuo. Samaan aikaan tarjoillaan 5x1g Panadol/vrk, vaikka se on yliannostus ja sisäelimille vaarallista/vahingollista. Mutta "kun tuttu ja turvallinen" vauvasta vaariin. Vaikka tosiasiassa edes sen vaikutusmekanismia ei tunneta vieläkään kunnolla.

Vierailija
39/40 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Oxycontin on käytännössä pitkävaikutteista heroiinia, onneksi sitä ei silleen jaellakkaan kuin buranaa, kuten Yhdysvallloissa ainakin joku vuosi takaperin ja johti siihen että kun reseptejä lopetettiin niin porukka siitten kadulta osti heroiinia vierotusoireisiin. Toki itsekin siinä viimeisen vuoden elämästäni varmaan huumattuna mielelläni olisin."

Olen saanut sairaalassa useita kertoja siellä osastolla ollessa vaikeisiin kipuihin (haimatulehdus). Ikinä en ole mitään kadulta ostanut. Ikinä en ole edes pilveä polttanut. Olen saanut tuossa yhteydessä myös kotiutuessa Tramal-reseptin Panadolin rinnalle. Ei opiaatit meihin kaikkiin toimi huumaavasti tai riippuvuutta aiheuttaen. Mainitsemasi ja tuon ainoa positiivinen funktio on sen aiheuttama väsymys, joka saa nukahtamaan helpommin. Nukkuessa ei kipu tunnu. Ja jos herää siihen henkilökunnan ramppaamiseen monen hengen huoneessa melko piankin, niin kivut on edelleen samat ja nukkuminen paskottu. Kaikilla se ei tartu siihen reseptoriin. En paljoakaan tiedä huimausaineista, mutta omasta kokemuksesta tiedän monelta kerralta, että ei toimi hereillä ollessa kunnollisesti, eikä aiheuta riippuvuutta itselleni. Lääkäreiden sössimisestä voi joutua vuosien sairaalakierteeseen. Ja asenne noihin lääkkeisiin on tuo. Samaan aikaan tarjoillaan 5x1g Panadol/vrk, vaikka se on yliannostus ja sisäelimille vaarallista/vahingollista. Mutta "kun tuttu ja turvallinen" vauvasta vaariin. Vaikka tosiasiassa edes sen vaikutusmekanismia ei tunneta vieläkään kunnolla.

En ole koukussa opiaatteihin mutta silti söisin mielummin niitä kuin Panadolia ja ollaan sitä mieltä että opiaatit ovat turvallisempia...hmm...Sen verran riippuvuuksien kanssa ollut ongelmia että tunnistan nistien  selityksiä ja sen oman suosikkiaineen puolustamista. 

Vierailija
40/40 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse skeptikko. Kritisoin itsekin lääkäreitä tarvittaessa (usein). Samasta syystä en voi käyttää buranaa tai muita ibuprofeiinivalmisteita eri kauppanimillä. En suosittele sinullekaan. Jollei koko elimistösi verisuonistoa ole "skannattu"=kuvannettu aivojen pienemmät suonet mukaanlukien. Enkä sittenkään. Aivoverenvuoto, vaikka se olisi pikkusuoni, olisi epätoivottavaa, koska siihen voi kuolla, se voi vammauttaa pysyvästi, siitä toipuminen voi viedä hyvin kauan. Suolistoverenvuotokaan paljon parempi ole. Vatsan aortan repeämään kuolee melkoisella varmuudella ja nopeasti. Ikävää on elää buranan raateleman ruoansulatuselimistön (kaikki elimet) vaurioitumisten aiheuttamien kipujen kanssa ja rajoitetuin syömisin, juomisin ja olemisin. Terveisiä vaan tuollaiselta kokemusasiantuntijalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän