Kestovaippaneuvoja aloittelijalle, kiitos =)
Olen aivan sekaisin kestovaippaviidakossa, ja tarvitsen apuanne!
Esikoinen käytti pelkkiä kertakäyttövaippoja, mutta nyt kakkosen kanssa on tarkoitus ryhtyä osittaiskestoilijaksi.
Voisiko joku ystävällinen vääntää rautalangasta, mitä tarvitsen!
Muutamia faktoja/toivomuksia/ehtoja:
* meillä ei ole kuivausrumpua; all-in-one vaipat ilm. kuivuu hitaammin eli niitä en halua (?)
* en halua pelata harsojen kanssa (taitella niitä)
* helppoa, vaivatonta vaippailua
* villaa haluaisin kokeilla, niitäkin on kai monenlaisia
* ei kai vaippoja tarvitse keitellä/liotella jne?
Siis: mitä merkkiä ostan, mitä " lisävarusteita" , kuinka paljon?
Kaunis kiitos vastauksista etukäteen =)
Kommentit (4)
Kuukauden kestoilukokemuksella olen hyvä vastailemaan ;)
Meidän poika oli jo 10kk kun innostuin kokeilemaan kestovaippoja hänelle. Nyt ollaan kuukauden päivät osakestoiltu ja ihan hyvin onkin menny. Minullakaan ei ollut kokemusta vaipoista, joten tilasin kestovaippainfon sivuja selailtuani (suosittelen) muutamia erilaisia vaippoja lastenverkkopuodista. Suosittelisin tekemään samoin, eli hankkimaan muutamia erilaisia yhdistelmiä ja kokeilemaan niillä ensin. Sitten kun huomaa mistä pitää voi hankkia niitä enemmän. Kerronpa vaikka mistä meillä aloitettiin ja mikä on kokemukseni näistä. Tilasin kahdet taskuvaipat (fuzzi bunz ja swaddlebees) näissä molemmissa on sisäpinta fleeceä ja ulkopinta kosteussuojakangasta (pul) selässä on aukko josta väliin laitetaan imuosa. Fuzzien mukana tuli oma imu ja toiseen piti tilata erikseen, oisko ollu hamppua, sellanen pötikkä. Olen laittanut imuksi myös ihan harsotaitoksen lyhyelle ajalle. Tykkään noista fuzzeista, istuu pullukalle hyvin ja nepparisäädöt on hyvät. Swaddlebees on enemmän pikkuhousumallinen joten niiden aikakin varmasti tulee myöhemmin. Nämä taskuvaipat pitää pestä joka käyttökerran jälkeen, mutta ovat yksinkertaisuudessaan helpot käyttää! Sitten löysin käytettynä kahdet bumpy-kuorivaippahousut, niitä olen käyttänyt harsojen ja noiden imupötköjen kanssa. Nämä olisi hyviä myös sisävaippojen kanssa mutta niitä meillä ei ole. Näitä kuoria voi käyttää useamman kerran, kun antaa kuivahtaa välillä, mutta minä olen pessyt jokaisen pissan jälkeen nämäkin. Sitten meillä on vielä yksi kushies all-in-one jonka senkin tilasin käytettynä. Kuivuu ihan suht nopeasti sekin kun siinä on irrallinen imulärpäke sisällä. Eli kaikki kerrokset ei ole yhdessä vaan kuivuu vähän ilmavammin. Niin ja ne totsbots kuoretkin meillä on mutta niitä en ole oikein osannut käyttää, ovat ehkä vielä vähän isot ja kumisen oloiset. Näiden kokemusten jälkeen ostaisin lisää fuzzeja, en ole vielä vaan raaskinut. Vastasyntyneelle hankkisin joitain sisävaippoja (esim. kissaluvs) ja kuoria, vaikka bumpy/villahousuja. Eikä ne harsotkaan ole niin hankalia kuin kuvittelisi, niitä voi taitella vaikka ihan vaan pötköksi. Tietyssä tilanteessa ihan toimivia nekin. Kokeilisin myös vaikka fuzzeja, niitä mieskin osaa käyttää ;) Jos paikkakunnallasi järjestetään jotain kestovaippaesittelyä kannattaa mennä hypistelemään! Joitain vaippoja voi välillä pestä 90-asteessa pesuohjeen mukaan. Tässä nyt jotain, kysy lisää jos haluat ja kahlaa tuolla kestovaippainfossa!
edellisen vastaajan tavoin kestovaippainfon sivuille olisin sinua ohjaamassa lisätietoa saamaan :). Olen samaa mieltä myös siinä, että aluksi kannattaa hankkia muutama erilainen vaipatusvaihtoehto kokeeksi ja myydä sitten pois ne, jotka eivät toimi teillä/joista et tykkää ja hankkia niitä toimivia lisää.
Jos haluaisit kokeilla villaa, mutta et harsoja, suosittelisin kokeilemaan muotoonommeltu sisävaippa + villahousut/hahtuvat yhdistelmää. Noita sisävaippoja on monenlaisia ja -mallisia, erilaisilla sisä- ja ulkomateriaaleilla ja paljon hyviä kotimaisia valmistajia. Osa noista sisävaipoistakin kyllä kuivuu narulla hitaanpuoleisesti riippuen siitä, miten paljon/minkälaisia kiinteitä imuja vaipassa on.
All-in-one-vaipoista ei meillä ole kokemusta, mutta seurasin juuri yhtä keskustelua, jossa kehuttiin kovin kotimaista tuotekehitystä AIO-vaippojen saralla. Kuivuminen on kuulemma entistä nopeampaa.
Taskuvaipoista on meillä tykätty kovasti, mutta ne otettiin käyttöön vasta 7-8 kk iässä. Taskuihin laitetaan täytettä/imua tarpeen mukaan, esim. harsoa, flanellia, froteeta ja/tai bambua (hamppu koppuroituu narukuivatuksessa). Tuo yhdistelmä kuivuukin nopeasti, kun pesun ajaksi imut otetaan pois taskuista ja pestään ja kuivataan erikseen. Jos vaipat täyttää valmiiksi, käyttötilanteessa riittää vain laittaa vaippa päälle niin kuin kertiskin.
Ja ei, vaippoja ei tarvitse keitellä tai liotella. Meillä vaipat huuhtaistaan käytön jälkeen ja laitetaan muovivatiin odottamaan pesua. Ja keittopesulle ei ole vielä ollut tarvetta. Ja jos olisi, pesukoneen 90 asteen pesu riittää, eli kattilaa ei tarvitse ruveta kaivamaan esiin :).
-Tintti
...kätevimmät olivat pienet kuoret (Vekkuli tai Ekoset) sekä niiden sisälle ihan mikä tahansa imu. Harsopötkö, froteepala, itse tehty imu, Ekosetin tiimalasi, ihan mikä vaan. Oli tosi edullinen tapa aloittaa. Minulla oli muistaakseni joku 6 kuorta ja imuja rutkasti enemmän. Noita kuoria kun ei tarvitse pestä joka kerta, vaihtaa vaan imut sisälle.
Vaipat kannattaa ostaa käytettyinä. Itse ostin kaiken huuto.netistä. Tässä linkki Vekkuli-kuoriin.
http://www.huuto.net/fi/showlist.php3?status=N&tits=Vekkuli&order=R&cat…
Myöhemmin taskuvaipat, esim. ne Fuzzit) ovat kätevimmät.
jonka LA on elo-syyskuun vaihteessa