Mitä se valkoinen höttö on mitä lentää ulkona?
Kommentit (19)
se on tuomi, joka kukkii ja levittää siitepölyään. uskokaas nyt.
hortonomi
Teki keskivartalon kevätsiivouksen viimeviikon lopulla, ens vkl:na on vuorossa korvat, varautukaa tahmaisiin auton ikkunoihin.
Se karvahöttö on siis siitepölyä? Vai onko se " siemen" siellä hötön keskellä siitepölyä? Täällä sataa ja pölisee kuin talvella...
Haapoja on, mutta ei niissä mitään höttöä näy. Voikukista on sensijaan jo paljolti kukinnot loppuneet.
Poppeleiden hötö on runsaampaa joka kasaantuu kuin pumpulipalloiksi. Haapojen taas pienempää ilmassa leijuvaa hötöä.
Meilläpäin sunnuntai oli oikea haapojen siemennyspäivä, ilma oli aamusta asti täynnä hötöä.
Ihmettelin mistä hötö tulee ja näin yhden suuren haavan, joka oikein varisteli niitä valkoisia tuppoja.
Haapa se on uskokaa pois sekä poppeli myös. Voikukka on niin pientä, että ei leiju ilmassa samalla tavoin näkyvästi.
Voikukka tekee monta satoa.
(ei biologi mutta luonnossa liikkuva maallikko)
koskaan en ole noin paljon nähnyt voikukkia. Luulen että on niistä, tai sitten jostain puista, voikukan hötöt laskeutuvat aika nopeasti maahan.
Mun mielestä ne on kyllä naapurin Penasta lähtöisin, sieltä päin tuulee
ja poppeli myös.
Voikukista ei lähde ikinä niin isoja palloja hahtuvia, että kasautuisivat.
Minuakin ihmetyttää, että niin monet ovat eri mieltä tästä. Ilmeisesti ihmiset ovat niin vieraantuneet luonnosta, että eivät osaa itse ottaa selvää, mistä nämä pallerot lähtee. Sunnuntaina kun meni lähimmän haavan alle, niin tajusi heti mistä ne on lähtöisin. Puu pudotti niitä kuin sadetta.
Omin silmin totesin sunnuntaina että haapa oli täynnä norkkoja (?) joista tursusi pumpulihöttöä. Aiemmin olen kuullut myös poppelia syytettävän asiasta, ja totta sekin varmaan on. Tietosanakirjan mukaankin poppeli on haapapuu...
Lehmus ei minusta ole vielä siemennysvaiheessa ja voikukka ei keräänny tuollaisiksi tupoiksi.
on
tilia cordata
ja poppeli on
populus tremula
. Eivät siis ole yksi ja sama, täysin eri sukuakin.
ne ovat Tuomen kukintoja.