Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin kuulua ensimmäiseen sukupolveen, joka ei ole kokenut elämässään sotaa Suomen alueella

Vierailija
06.09.2026 |

Vanhempani olivat lapsia edellisten sotiemme aikaan. Kokivat puna-armeijan pommitukset ja sukulaisten kaatumiset rintamalla.

Itse olen syntynyt ja saanut elää rauhan aikana, mutta saanko elää rauhassa hautaan asti?

Nykytilanteessa olen alkanut epäillä toiveeni toteutumista...

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi eli yli sata vuotta rauhassa tsaarinvallan aikaisena suuriruhtinaskuntana. Sitä ennen oli sodittu lakkaamatta Ruotsin "suurvallan" puolesta. Tsaarinaika antoi köyhälle maalle mahdollisuuden rakentaa taloutta ja yhteiskuntaa. Paasikivi ja Kekkonen ymmärsivät jotain historiasta. Niinistö, Marin ja Stubb eivät tiedä eivätkä ymmärrä siitä mitään.

Rauhan aika on aika suhteellinen käsite, kun kuuluttiin isoon maahan, joka kävi sotia tuona aikana jatkuvasti. Krimin sotaan 1853-1856 osallistui arvioiden mukaan jopa 15 000 suomalaista. Ihan siviilitkin kärsivät Ahvenanmaalla ja rannikkokaupungeissa esim. Oulun ja Raahen tuhoamisessa. Kokkolan taistelu on yksi kuuluisimmista, sillä siinä suomalaiset onnistuivat voittamaan brittien maihinnousuyrityksen ja kaappaamaan yhden brittien laivoista itselleen. 

Turkin sotaan 1877-1879 osallistui arvioiden noin 1200 suomalaista. 

Japanin sotaan 1904-1905 osallistui vain 200 upseeria, kuuluisin näistä Mannerheim. Lisäksi sinne lähetettiin suomalainen kenttäsairaala. 

En kutsuisi tätä rauhan ajaksi eikä kannata unohtaa, että sisällissodan jako kärjistyi Venäjän vallan aikana, vaikka itse sota puhkesikin juuri itsenäistyneessä Suomessa. 

Sortovuodet olivat rankkaa aikaa ja suomalaisia lähetettiin Siperiaan. Vaikka kyse ei ollut sodasta niin sortoa se kiistatta oli, ei mitään kulta-aikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi