Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköautojen akkukohu: Jatkossa kannattaa ostaa vain Tesla tai Toyotan hybridi.

Vierailija
05.09.2026 |

Tässäpä tiivistetysti. Tesla taitaa olla ainoa auto, jonka akkua pystyy järkevästi korjaamaan vaihtamatta koko akkua. Toyotan hybrideissä on pitkä-ikäiset akut, jotka ovat myös halpoja uusia.

Onnitelut kaikille arvonnassa voittaneille, siis niille kenellä on Tesla tai Toitsun hybridi.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin mielummin Toyotan kuin Teslan.

Harmi että niissä on pohja ruosteessa jo uutena ruoste-estoalan ammattilaisten mukaan. Pelkkä ohut pohjamaali, ei mitään suojausta.

Ei mun Corolla vm 2004 ole ruosteessa vieläkään 

Katso takakontin pohjaa ulkopuolelta.

Voi että 22v autossa ei saisi olla yhtään ruostetta

Vierailija
22/39 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajakaa pellet millä ajatte minä ajan toitsulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla Toyotan hybridi, jee! Aion ajaa sen ihan loppuun asti.

Kaikki viisi vuotta! Sitten on jo päivitykset loppu ja kosketusnäyttö rikki. Patteri loppu. Tekniikka vanhentunutta...

2016 vuosimalli, ei ole ollut ensimmäistäkään ongelmaa.

Tietokoneena Commondore64 ja 16" kuvaputkinäyttö. Hahhhah...

Vierailija
24/39 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä Teslan mainosmies sinä olet? Ainakin VAG konsernin sähköautoissa on ollut modulaariset akut jo vaikka kuinka pitkään. Eli ei tarvitse vaihtaa koko akkua vaan voi korjata pienen palan kerrallaan.

Tesla on tuossakin asiassa 5 vuotta takamatkalla nykyään, kuten melkein kaikessa muussakin.

Vierailija
25/39 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt et ole kyllä ymmärtänyt akkukohusta hevon humppaa. Ei ole lainkaan kyse siitä, mikä akku on helpoin korjata, vaan mitä saa lain puitteissa tehdä ja mikä tekeminen tulkitaan korjaamiseksi ja mikä akun valmistamiseksi.

Ja siitäkin voi kyllä olla montaa mieltä, onko se Teslan akun korjaaminen helpointa vai ei. Tietenkin riippuu paljolti myös siitä, mitä korjataan. Läheskään aina se korjaaminen ei ole pelkkää moduulin vaihtamista.

Minä hoidan akkuongelmat näin käyn ostamassa liikkeestä laatuakun alle satasella jos tarve on.

Vierailija
26/39 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi että niissä on pohja ruosteessa jo uutena ruoste-estoalan ammattilaisten mukaan. Pelkkä ohut pohjamaali, ei mitään suojausta.

Näin se Teslan kohdalla on.

Vierailija
27/39 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toyota menee läpi katsastuksesta kun taas Tesla ensikatsastuksen hylkäysprosentti on 35%. Teslassa puslat ei kestä auton painoa. 

Vierailija
28/39 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akku kestää mutta muu auto ruostuu ympäriltä.

Vierailija
29/39 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toyota menee läpi katsastuksesta kun taas Tesla ensikatsastuksen hylkäysprosentti on 35%. Teslassa puslat ei kestä auton painoa. 

So, ne menee takuuseen tuossa vaiheessa jos väljää on. 

Vierailija
30/39 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkkumätäkin on mieluisampi kuin toyota.

Vierailija
31/39 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä! Ellei ole bensan hinta kipua niin ylös, että on aivan pakko vaihtaa.

Vierailija
32/39 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt et ole kyllä ymmärtänyt akkukohusta hevon humppaa. Ei ole lainkaan kyse siitä, mikä akku on helpoin korjata, vaan mitä saa lain puitteissa tehdä ja mikä tekeminen tulkitaan korjaamiseksi ja mikä akun valmistamiseksi.

Ja siitäkin voi kyllä olla montaa mieltä, onko se Teslan akun korjaaminen helpointa vai ei. Tietenkin riippuu paljolti myös siitä, mitä korjataan. Läheskään aina se korjaaminen ei ole pelkkää moduulin vaihtamista.

Sinä et taas tiedä asioista mitään. Tesla korjaa akkuja vaihtamalla yksittäisiä osia ja myy akkuja lähes järkevällä hinnalla. Ainoa tietämäni sähköauto, jonka akkukirjaukset eivät muutu mahdottomiksi tämän sääntelyn jälkeen.

Et siis edelleenkään ymmärrä, mistä tässä akkukohussa on kyse. Akkukohussa on kyse siitä, saako akkuja ylipäätään korjata ja kuka niitä saa korjata ja kuka ei.

Tesla vaihtaa uusia moduuleja vanhojen sekaan, joka perseestä. Moduulit pitäisi olla aina kapasiteetiltaan mahdollisimman lähellä toisiaan, muuten moduulien balanssi vain huononee ja taas olla kohta vaihtamassa uutta moduulia. Tavallinen korjaamo korjaa satavarmasti huokeammalla Teslan akun kuin Tesla itse, jos se vaan saa sen tehdä ja siitähän tässä nyt on kyse.

Vierailija
33/39 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi kunnon jääpolanne tekee sähköautosta ser-jätettä. Sähköauton pohjassa ei saa olla pienintäkään kolhua tai katsastuksessa lähtee kilvet.

Vierailija
34/39 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi kunnon jääpolanne tekee sähköautosta ser-jätettä. Sähköauton pohjassa ei saa olla pienintäkään kolhua tai katsastuksessa lähtee kilvet.

Työkaverilla on tesla ja se raappaa joka työreissulla auton pohjan johonkin töyssyyn. On vissiin niin matala, että aina on pohja raapiutumassa parkkihallien kynnyksiin. Mitä järkeä tehdä sähköautosta tuollainen, että pohja raapiutuu normaalissa ajossa, jos se tekee autosta käyttökelvottoman? Lieköhän sitten menee katsastuksesta läpi enää.

Vierailija
35/39 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lexukseen saa 10 vuoden akkutakuun. Polttomoottoria ei tarvita mihinkään.

Vierailija
36/39 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et taas tiedä asioista mitään. Tesla korjaa akkuja vaihtamalla yksittäisiä osia ja myy akkuja lähes järkevällä hinnalla. Ainoa tietämäni sähköauto, jonka akkukirjaukset eivät muutu mahdottomiksi tämän sääntelyn jälkeen.

Et siis edelleenkään ymmärrä, mistä tässä akkukohussa on kyse. Akkukohussa on kyse siitä, saako akkuja ylipäätään korjata ja kuka niitä saa korjata ja kuka ei.

Tesla vaihtaa uusia moduuleja vanhojen sekaan, joka perseestä. Moduulit pitäisi olla aina kapasiteetiltaan mahdollisimman lähellä toisiaan, muuten moduulien balanssi vain huononee ja taas olla kohta vaihtamassa uutta moduulia. Tavallinen korjaamo korjaa satavarmasti huokeammalla Teslan akun kuin Tesla itse, jos se vaan saa sen tehdä ja siitähän tässä nyt on kyse.

Jep. Tesla vaihtaa yksittäisiä moduuleja. Muut vaihtavat vain kokonaisia akkuja. Tässä se syy, miksi Teslan pystyy ylläpitämään käytössä.

Vierailija
37/39 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hybridi on sähköauto jossa on turhaan kaikki painavat, kalliit ja kuluvat polttoainemoottorin osat, joten kömpelö ratkaisu, kun noita pitää turhaan sillä sähkövoimalla kuljetella mukana.

Vierailija
38/39 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hybridi on sähköauto jossa on turhaan kaikki painavat, kalliit ja kuluvat polttoainemoottorin osat, joten kömpelö ratkaisu, kun noita pitää turhaan sillä sähkövoimalla kuljetella mukana.

Samaa autoa pitää tankata ja ladata. Järjetön yhdistelmä.

Bensa autot vie nykyään niin vähän että sähkömoottori ja akut on pelkkä haitta ja lisää vain vikoja ja ongelmia.

Joko bensa tai täyssähkö...

Vierailija
39/39 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa autoa pitää tankata ja ladata. Järjetön yhdistelmä.

Bensa autot vie nykyään niin vähän että sähkömoottori ja akut on pelkkä haitta ja lisää vain vikoja ja ongelmia.

Joko bensa tai täyssähkö...

”En suosittele”

Lataushybridien omistajista on tullut merkittävä asiakaskunta Kokkolan Autohuollolle. Viime joulun alla julkaisemallaan videolla Haapala summaa korjaamoyrittäjän näkemyksen monen suomalaisen suosikkiautosta.

”Suosittelenko minä hybridiautoja? Nopea yhteenveto: en suosittele”, sanoo Haapala Instagram-videollaan.

”Hybridiautossa on kaikki sähköauton komponentit. Siellä on oltava ajoakku, sähkömoottori, lämmittimet, ilmalämpöpumput, kuten sähköautossakin. Mutta sen lisäksi siellä on kaikki polttomoottoriauton komponentit, moottori, vaihteisto, polttoainetankit ja -pumput, parhaimmillaan jopa Adblue-laitteet, EGR-venttiilit ja hiukkassuodattimet. Aivan uskomattoman monimutkainen järjestelmä kaikkineen.”

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan