Kannattaako eläkeiässä ostaa enää asuntoa?
Jossain vaiheessa myymme nykyisen asunnon pois ja mietin onko järkeä enää ostaa omistusasuntoa. Jos viettäisi eläkeiän vuokralla? Mielipiteitä?
Kommentit (48)
Omien vanhempieni mielestä kannatti myydä asunto pois, jotta se nimenomaan ei jäisi perillisten riesaksi (harva asunto tai kiinteistö nykyään enää mikään lottovoitto lapsille on) - ja jotta eivät itse joutuisi maksumiehiksi loputtomiin julkisivu-, parveke-, ikkuna-, putki- jne remontteihin, joita väistämättä pitkän asumisajan kuluessa olisi alkanut kasaantua. Asunnon myynnistä saaduilla rahoilla saavat nyt kivasti paikattua eläkettä, joka kuitenkin on paljon pienempi kuin sitä edeltänyt palkka.
Lisäksi on hyvä muistaa, että vuokra-asuntoon saa asumistukea, omistusasuntoon ei. Voi tulla vastaan esim. siinä vaiheessa, kun jää leskeksi ja puolison eläke jää pois tulokuvioista.
Vuokralle en muuta ikinä.
Kun mieskin jää eläkkeelle myymme nykyisen talomme ja ostamme vain pienen tukikohdan Suomenlomia varten.
Tulemme kuitenkin viettämään suurimman osan ajasta 2. kodissa ulkomailla
Jos ostaa oman, niin uudehko tai lähiaikoina täydellisesti peruskorjattu niin, että mitään isoja remontteja ei ole tulossa omana elinaikana. Asunnon pitää olla esteetön ja lähellä palveluita. Ja tarpeeksi iso, että siellä pystyy kulkemaan rollaattorilla/pyörätuolilla ja muutenkin mahtuu apuvälineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avainkysymys on onko jälkeläisiä. Jos ei ole niin kaikki vaan sileäksi.
Miksei kaiken vois käyttää sileäksi, vaikka ois jälkeläisiäkin? Miks heille pitäis jotain jättää?!
Yleensä periaatteena on ollut, että perinnöksi jätetään ainakin saman verran kuin itse on saanut. Jokainen sukupolvi tavallaan hallinnoi ja hyötyy perinnöstä (esim. myy puita metsästä) mutta säästää myös seuraavalle polvelle (ei myy metsämaata), silloin varallisuus pikkuhiljaa kasvaa. Suomenruotsalaiset ovat tässä perinteisesti taitavia.
Jos ei tarvitse jättää kuin se, mitä itse on saanut perintönä, niin minulla melkoisesti omaisuutta tuhlattavana.
Tarkoitus on myydä asunto pois ja muuttaa Thaimaahan eläkkeelle.
Jos ei halua perillisiä juurikaan ajatella, niin yksi mahdollisuus on pankien tarjoama raha, eli joku sellainen systeemi on, että pankki sitten saa lunastaa asunnon. kun vanhuksesta aika jättää.
Tuo nyt on ihan ulkomuistista, kannataa googlata, jos asia kiinnostaa.
Yleensä periaatteena on ollut, että perinnöksi jätetään ainakin saman verran kuin itse on saanut. Jokainen sukupolvi tavallaan hallinnoi ja hyötyy perinnöstä (esim. myy puita metsästä) mutta säästää myös seuraavalle polvelle (ei myy metsämaata), silloin varallisuus pikkuhiljaa kasvaa. Suomenruotsalaiset ovat tässä perinteisesti taitavia.