Hurraa! Yle: Uusi laki kieltää tupakoinnin jopa rivitaloasukkaiden omilla pihoilla
Uusi laki kieltää tupakoinnin jopa rivitaloasukkaiden omilla pihoilla:
(...) Uusi vuokralaki kieltää tupakoinnin vuokra-asunnoissa, pihoilla ja parvekkeilla, ellei sitä erikseen sallita. Laki astuu voimaan lokakuun alusta.
https://www.vauva.fi/node/add/discussion_topic
Kerrankin jotain oikeudenmukaisuutta kerrostalo- ja rivitaloasumisessa. Tupakoitsijat kyllä inisee, että "ei se tupakansavu ja haju minnekään leijaile", mutta nämä ovat tupakan hajulle immuuneja, kun ovat sen kanssa koko ajan tekemisissä. Meilläkin kerrostalon sisäänkäynnin ulkoeteisessä jatkuvasti tympeä tupakanhaju, vaikkei siellä sisällä kukaan poltakaan, mutta haju leijailee ulko-oven kautta sisälle ja tupakoitsijoiden hengitys levittää hajua. Tupakoitsijoille ei pidä antaa erillisoikeutta tunkeutua toisten alueelle tupakan savulla. Ja sen totean myös, ettei meillä kukaan grillaile, en myöskään itse grillaa ikinä parvekkeella tms.
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Loistavaa. Vuokraloisten oikeuksia on syytäkin heikentää. Ei voi olla niin että vuokralaisilla on samat oikeudet kuin omistusasujilla.
Onko röökinveto joku ihmisoikeus !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on sähkötupakat :D
Kielto koskee myös sähkötupakoita ja kaikkia nikotiinituotteita.
no ei kyllä koske kaikkia nikotiini tuotteita.
ei ihmisiä voi kieltää käyttämästä nikotiinipusseja omassa kodissaan.
vai miten meinasit että nämä nitkuissa olevat tupakoitsijat jotka ovat koko elämänsä polttaneet voivat lopettaa?
älkää kuule sitten ihmetelkö kun naapurista alkaa kuulumaan tavallista enemmän huutoa ja kiroilua.
saan itse nimittäin aikamoisia itku raivareita jos olen ilman tupakkaa . saatan jopa nakella tavaroita. pahempaa se on kun muutenkin autistina niin melttari + tupakka viekkarit.. veikkaan että on naapurille ihanaa kuunneltavaa tiedossa seuraavan vuoden ajaksi. sori siitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loistavaa. Vuokraloisten oikeuksia on syytäkin heikentää. Ei voi olla niin että vuokralaisilla on samat oikeudet kuin omistusasujilla.
Onko röökinveto joku ihmisoikeus !
no onkos pyykinpesu tai hajusteiden käyttö sitten? ei.. joten paska argumentti
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaki?
Siis koskeeko myös heitä jotka omistavat asuntonsa?
Ei koske.
Koskee vain vuokralaisia ja niitäkään ei silloin, jos vuokranantajalle on antanut vuokrasopimuksessa luvan tupakointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
seuraavana alkaa itku tumpeista, sano mun sanoneen. kaikki tonttien välimaat ja kadunvarret täynnä.
Ja rapussa ravaaminen. Ovien paiskominen. Hissin käyttäminen. Kaikki väärin. Ja itku vaan yltyy.
Meillä rapussa ravaamista aiheutti huumekämppä ja siihen liittyvä kaupankäynti. Kun kämppä ratsattiin ja viljelmä vietiin pois niin ravaaminenkin loppui.
Noh, odota vaan kun tämä laki astuu voimaan, millainen ravaaminen alkaa. Ei välttämättä koske sinun taloasi, mutta muita voi koskea. Itse asun talossa, missä parveketupakointi on ollut kiellettyä alusta asti, niin kyllä osa todellakin ravaa ulos röökille, jopa öisin.
Se voidaan hyvin äkkiä kieltää se rapussa ravaaminenkin, jos ei muuten lopeta tupakointia.
Vierailija kirjoitti:
Ei vuokralaisella ole omaa pihaa. Tai jos on niin siellä saa kyllä poltella. Voihan se omistaa vaikka talon jossa hänellä on se oma piha, vaikka asuukin vuokralla jossain rivitalon paskaläävässä.
"Omassa" Rivari/Kt-kämpässä asuva ei omista kuin sen osakepaperin, muuta omaa ei ole. Et omista lattioita, seiniä etkä pihaa !
Vierailija kirjoitti:
Lait ei aina johda hyvään lopputulokseen. Joskus kiellettiin ammattikoulun alueella tupakointi, ja 18 vuotiaat ei saaneet polttaa edes koulun omalla tupakkapaikalla.
Nämä oppilaat sitten siirtyivät viereiselle tielle polttamaan, joka koulun alueen ulkopuolella.
Tilanne ollut sama monta vuotta, ja maa roskattu tupakantumpeilla. Lisäksi oppilaiden lauma tukkii tietä välitunnilla.
Monessa firmassa täytyy mennä firman tontin ulkopuolelle kessuttelemaan, on se hupaisan näköistä !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
seuraavana alkaa itku tumpeista, sano mun sanoneen. kaikki tonttien välimaat ja kadunvarret täynnä.
Ja rapussa ravaaminen. Ovien paiskominen. Hissin käyttäminen. Kaikki väärin. Ja itku vaan yltyy.
Meillä rapussa ravaamista aiheutti huumekämppä ja siihen liittyvä kaupankäynti. Kun kämppä ratsattiin ja viljelmä vietiin pois niin ravaaminenkin loppui.
Noh, odota vaan kun tämä laki astuu voimaan, millainen ravaaminen alkaa. Ei välttämättä koske sinun taloasi, mutta muita voi koskea. Itse asun talossa, missä parveketupakointi on ollut kiellettyä alusta asti, niin kyllä osa todellakin ravaa ulos röökille, jopa öisin.
Se voidaan hyvin äkkiä kieltää se rapussa ravaaminenkin, jos ei muuten lopeta tupakointia.
jaahas siis tulisi vielä joku ulkonaliikkumis kieltoko?
jos se tupakka muka on niin vaarallista niin kertokaa nyt ihmeessä miten ihmeessä minäkin olen vielä hengissä kolmenkymmenen vuoden jälkeen.
isoäiti on yli 80 vuotias polttaa, äitini yli 60 vuotias ja polttaa .
isäni myös polttaa eikä siihen kuole.
älkää viitsikö narista jostain tupakan hajusta se on hyvä haju paljon miellyttävämpi kuin monet hajuvedet.
minä lopetan tupakoinnin vasta kun sen myynti lopetetaan.
kieltäisivät koirat ja alkoholin käytön se on oikeasti ongelma. harvoin se tupakointi melua aiheuttaa koko yön ajaksi.
tämä menee siihen että naapurit tekee toisistaan ilmiantoja jo pelkästä parvekkeella istumisesta.
ja jos talossa yli puolet polttaa tupakkaa eikä lopeta niin mitä ne meinaa että kaikki vaan potkitaan pihalle?
Hyvä, asun vuokralla ja en tupakoi.
Vierailija kirjoitti:
Jutussa oli kyllä mielenkiintoinen yksityiskohta: Joku asuu vuokralla jossain rivarissa ja kuvittelee asuntonsa kohdalla olevan maapläntin olevan hänen omaa pihaa, ikäänkuin oma tontti?
Ei se ole omistusasujankaan oma, ainoa mitä omistaa on se kämpän osakepaperi !
Se rapussa ravaaminen kielletään alta aikayksikön.
Hassu ajatus, että röökin imuttelijat lopettaisivat polttamisen. Polttaminen siirtyy vain uusiin paikkoihin. Pihoille, kadun kulmaan, parkkipaikalle, rivaripihojen yleisille osille...
Ellei erikseen sallita. Omistajat voivat rauhassa tupakoida.
Vierailija kirjoitti:
muista että se koskee myös sinua kun käytät ripuli koiraasi ulkona keskellä yötä.
ja se koskee myös sinua vaikka olisi töihin meno.
ihme kyylääjä diktaattori
Vierailija kirjoitti:
Miten tuon kieltää? Annetaan sääntö kuinka monta kertaa kotoa voi poistua?
Koskisipa osakkeenomistajiakin tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ihanan suomalaista. Pärjäilkää keskenänne ja kieltäkää toinen toisiltanne lisää. Muistakaa myös kytätä ja ilmiantaa jos kieltoja rikotaan!
Sinun maailmassasi ei ole kuin sinä ja sinun oikeutesi? Jos muut niistä kärsii niin ei sinua kiinnosta.
Juuri tästä syystä tarvitaan sääntöjä. On itsekkäitä urpoja.
On kyllä hieman eroa säännöissä ja siinä, miten niitä odotetaan toteutettavan ja ennenkaikkea mikä on rangaistus, jos ei niitä toteuta?
Yleensä ihminen on sellaisen säännön puolella, minkö itse ajattelee olevan hyvä tai kokee säännön noudattamatta jättämisestä olevan haittaa.
Kyllä joistain asioista voidaan sanoa. liittyykö siihen haitan aiheuttamista muille ja onko taas säännön noudattamisesta liikaa haittaa toisille?
Yleensä on kohteliasta yrittää olla ainakin tahalleen häiritsemättä jos joku sanoo jonkun asian häiritsevän vaikka se olisi vähäpätöinen. Varsinkaan jos ei itselle haittaa siitä.
Tupakointi nyt on sellainen,, että selvästi saattaa haitata toisia konkreettisesti. Siksi se ei ole naurettava sääntö, eikä voi sanoa sen olevan ymmärtämättömyyttä tupakoitsijoita kohtaan.
Jos joku sanoo, en tupakoi, ei koske minua, niin eihän se ole itsekkyyttä vaan totuus ja kannanotto asiaan tuolla tavalla. Voi tietenkin udella vielä lisää,, että mitä on mieltä asiasta, jos hirveästi kiinnostaa..
Sitten vaan röökiköörejä postilaatikoille, voi siinä naapurien kanssa vaihtaa tuoreet juorut.
Ensimmäinen kannabiksen löyhkä kun tulee kerrostalossa röökikiellon jälkeen niin alkaa sisällissota. Niin kamala se haju on! Eikä sitäkään pidä sallia vaikka Vihreät ja Vas kuinka puoltaisi äänestäjiään.
Olet hieno naapuri !