Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten perheellinen voi ottaa itselleen omaa aikaa?

Vierailija
04.09.2026 |

en halua olla kiinni puolisossa enkä lapsissa. tunti liikuntaa viikossa ei riitä, koska haluan omaa rauhaa ja aikaa niin paljon.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee istuun vessaan

Vierailija
22/56 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on puoliso niin jakaa viikon? Maanantai-illat on sun omaa aikaa, tiistait minun, ke-pe yhteistä ja la kokonaan mun omaa aikaa ja su kokonaan sun omaa aikaa? Tai joka toinen vkl yhteinen ja joka toinen koko aam jomman kumman omaa aikaa?

Heh. Huomaa, että nainen kommentoi. Sitten miehen vapaavuorolle ilmaantuu aina jotain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa olla yksin kotona niin voihan myös sopia lapselle harrastuksen (esim muskari, jumppa jne) jonne puoliso menee suoraan päiväkodista, matkalla syö vaikka hesessä tai eväitä, harrastaa harrastuksen, syö autossa iltapalan, ja tulee ne suoraan sänkyyn. Sopimuskysymys.

Tämäpä se, lapset on aina voinut tuupata edes välillä johonkin harrastukseen, mummolaan tai kaverille, mutta mihin helkattiin tuon miehen lähettäisi että saisi edes joskus olla yksin kotona? Toki lasten ollessa pieniä saattoivat käydä puistossa (jei, ne on 10-60 min päästä ovella riippuen milloin jollekin tulee pissahätä), mutta sitten kun lapset kasvoi niin etteivät tarvinnut jatkuvaa aikuisen valvontaa ulkoiluun, kaikkia kolmea ei saanut ikinä tunniksi ulos kämpästä samaan aikaan.

Muista kun esikoinen oli eskarissa, ja niillä oli siellä perhepäivä. Minä sairastuin enkä yksinkertaisesti voinut mennä mukaan. Tästä seurasi että sekä mies että lapset oli poissa 2,5h ja minä sain katsoa kokonaisen leffan ilman yhtään keskeytystä yksin omalla sohvalla isolta näytöltä ja äänet päällä! Vaikka olo oli kauhea, olin silti melkein iloinen että sairastuin.

Pitäisi passittaa koko porukka anoppilaan tai johonkin hoploppiin.

Meillä on munmolat kaukana, mutta veli perheineen asuu lähellä. Veli tulee silloin tällöin lasten kanssa meille ja vaimo jää kotiin. Lapset saa seuraa serkuistaan, me aikuista seuraa ja vaimo omaa aikaa. Toimisi varmaan myös kaveriperheen kanssa, onko ap:n puolisolla samassa elämänvaiheessa olevia kavereita tai sisaruksia?

Vierailija
24/56 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoa. Mitä sellaista ap aikoi tehdä sillä omalla ajalla, mitä ei voi tehdä kun lapset ovat kotona? Korjaan, kotonaan. 

Vierailija
25/56 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdy etävanhemmaksi, niin sulle jää sitä omaa aikaa niin paljon kuin haluat. 

Eiku huostaanhan sun lapsi joutuu ku puoliso ei suo edes nyt sitä omaa aikaa, niin ei hän tule sitä suomaan myöhemminkään. 

Älkää nyt enempää ainakaan lapsia tehkö. 

Vierailija
26/56 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppoahan toi on. Bookkaa vapaapäivä, kehitä joku pikkuriita ja saat olla ihan rauhassa koko päivän. Hyvällä tuurilla äijä on poissa koko viikonlopun.

Aah. Niin naisellista. Luonnollisesti sun mies ottaa aina myös lapset mukaan 

Vierailija
27/56 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia avioliittoja! 

Vierailija
28/56 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on puoliso niin jakaa viikon? Maanantai-illat on sun omaa aikaa, tiistait minun, ke-pe yhteistä ja la kokonaan mun omaa aikaa ja su kokonaan sun omaa aikaa? Tai joka toinen vkl yhteinen ja joka toinen koko aam jomman kumman omaa aikaa?

on puoliso ja yksi lapsi ja toista mietimme. 

Jos yhden kanssa jo noin vaikeaa, ettekä pysty puolisosi kanssa sopimaan, miten kummallekin järjestetään omaa aikaa, niin älä nyt herra isä toista edes mieti! 

Vierailija
29/56 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin perheellisen kannattaa unohtaa oman ajan tavoittelu. Jos sun elämä ja palutuminen perustuu siihen ja kaikki muu tuntuu ympärillä työleiriltä (lue:perhe-elämä) niin aika kivinen tie tulee olemaan. Kannattaa katsoa peiliin ja miettiä asennemuutosta mikäli haluat olla elämääsi tyytyväinen. Noin se ei onnistu. 

Toiseksi alle kouluikäisten kanssa ei onnistu ellet ole luova. Itse käyn iltaisin samaan aikaan nukkumaan ja jaksan herätä pari tuntia aiemmin. Talo on hiljainen, juon kahvit rauhassa ja luen tai harrastan liikuntaa. 

Vierailija
30/56 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa olla yksin kotona niin voihan myös sopia lapselle harrastuksen (esim muskari, jumppa jne) jonne puoliso menee suoraan päiväkodista, matkalla syö vaikka hesessä tai eväitä, harrastaa harrastuksen, syö autossa iltapalan, ja tulee ne suoraan sänkyyn. Sopimuskysymys.

Tämäpä se, lapset on aina voinut tuupata edes välillä johonkin harrastukseen, mummolaan tai kaverille, mutta mihin helkattiin tuon miehen lähettäisi että saisi edes joskus olla yksin kotona? Toki lasten ollessa pieniä saattoivat käydä puistossa (jei, ne on 10-60 min päästä ovella riippuen milloin jollekin tulee pissahätä), mutta sitten kun lapset kasvoi niin etteivät tarvinnut jatkuvaa aikuisen valvontaa ulkoiluun, kaikkia kolmea ei saanut ikinä tunniksi ulos kämpästä samaan aikaan.

Muista kun esikoinen oli eskarissa, ja niillä oli siellä perhepäivä. Minä sairastuin enkä yksinkertaisesti voinut mennä mukaan. Tästä seurasi että sekä mies että lapset oli poissa 2,5h ja minä sain katsoa kokonaisen leffan ilman yhtään keskeytystä yksin omalla sohvalla isolta näytöltä ja äänet päällä! Vaikka olo oli kauhea, olin silti melkein iloinen että sairastuin.

Pitäisi passittaa koko porukka anoppilaan tai johonkin hoploppiin.

Meillä on munmolat kaukana, mutta veli perheineen asuu lähellä. Veli tulee silloin tällöin lasten kanssa meille ja vaimo jää kotiin. Lapset saa seuraa serkuistaan, me aikuista seuraa ja vaimo omaa aikaa. Toimisi varmaan myös kaveriperheen kanssa, onko ap:n puolisolla samassa elämänvaiheessa olevia kavereita tai sisaruksia?

Lainaamaasi viesti ei ole ap:n, mutta lainaamasi viestin kirjoittajan puoliso on sellainen introvertti kotihiiri että hänellä ei ole kavereita joiden luona kyläillä (yksin tai lasten kanssa) ja äitinsä luonakaan ei ole käynyt vuosiin, äitienpäivänä nähdään ravintolassa ja silloin minun oletetaan olevan mukana.

Vierailija
31/56 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee niinkuin muutkin. Nipistä yöunista pari tuntia.

Vierailija
32/56 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mies ja 4 lasta (5v-12v). Kyllä jokaiseen päivään saa tunnin omaa aikaa mahtumaan.

ei se riitä

Riitä mihin? 

Omaan aikaan ja rauhaan.

Vierailija
33/56 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee niinkuin muutkin. Nipistä yöunista pari tuntia.

On tehty juuri noin jo liikaa miehen kanssa ja uuvuttu, joten yhdessä sovittiin että jaetaan vastuura kotona ja yhteisessä elämässä tasaisemmin. Anopista on ollut suuri apu meille.

Vierailija
34/56 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mies ja 4 lasta (5v-12v). Kyllä jokaiseen päivään saa tunnin omaa aikaa mahtumaan.

Oletko ehtinyt mitään muuta tekemään kuin passaamaan miestä, p*nemaan ja hoitamaan mukuloita?

Vierailija
35/56 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yksi lapsi, niin eikö sitä omaa aikaa ole joka ikinen ilta, kun lapsi on mennyt nukkumaan.

Vierailija
36/56 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on puoliso ja yksi lapsi ja toista mietimme. 

Jos yhden kanssa jo noin vaikeaa, ettekä pysty puolisosi kanssa sopimaan, miten kummallekin järjestetään omaa aikaa, niin älä nyt herra isä toista edes mieti! 

Tää vaikuttaa provolta mutta ihmettelin vähän samaa että jos yhdenkin kanssa ei saa edes yhtä päivää viikossa riittävästi omaa aikaa niin miksi hankkia toinen? Mulla on kolme alle 3v lasta ja silti ihan riittävästi omaa aikaa vaikka käyn töissä 5pv/vko.

Vierailija
37/56 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa outoa. Mitä sellaista ap aikoi tehdä sillä omalla ajalla, mitä ei voi tehdä kun lapset ovat kotona? Korjaan, kotonaan. 

Levätä, luoda uraa, harrastaa ihan omassa rauhassa ilman keskeytyksiä.

Vierailija
38/56 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on yksi lapsi, niin eikö sitä omaa aikaa ole joka ikinen ilta, kun lapsi on mennyt nukkumaan.

menen nukkumaan samaan aikaan kuin mies ja lapsi.

Vierailija
39/56 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette vuoronperään tekemään mitä ikinä haluatte, mutta varokaa sitä, että teillä ei ole koskaan yhteistä aikaa ilman lapsia sillä se kostautuu vääjäämättä

Vierailija
40/56 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tuntia liikuntaa esimerkiksi viitenä päivänä viikossa. Näin minä tekisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi