mitä tehdä -julkinen työnantaja pakottaa rikkomaan lakia
Mitä tehdä, kun esihenkilö kertoi kela, hyvinvointi alueen sekä työllisyys palvelujen palaverissa, jossa oli useita satoja virkailijoita, että me rikotaan lakia ja teemme näin. Syy oli se, kunTEM väki ja ministeri ovat niin osaamttomia ja heillä ei ole ymmärrystä miten asioita pitäisi tehdä.
Näin kuulemma teemme näkyväksi lain huonous ja toimimattomuus sekä kustannukset kunnille.
Olemme olleet erimieltä mutta vastaus on että jos ette tee tulee kenkää ja kukaan julkisen puolen työnantaja ei ota enää koskaan kyseistä henkilöä töihin. KT-liitto varmaan huolehtii siitä.
Onko mitään mahdollisuuksia vai onko vain pakko tehdä lainvastaisesti, kun kerta TEM on niin tyhmä?
Kommentit (22)
Kyllä se on selvää, että virkamiehen pitää noudattaa tarkasti lakia.
Minäkin olen valtion virassa. Sen kyllä olen havainnut, että ei tässäkään hommassa ole oikeastaan vastuussa mistään, mutta kyllä minun käsittääkseni on silti noudatettava ensisijaisesti lakia. Kovin hatara minun laintuntemukseni on, mutta tällainen käsitys minulle on tullut monestakin suunnasta. Ei siis voi syyttää virkavirheestä, toimivallan ylittämisestä eikä mistään muustakaan, jos on toiminut lain mukaan, vaikka se olisi vastoin esimiehen määräystä.