Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koetko maailman olleen parempi 90-luvulla vai nyt?

Vierailija
02.09.2026 |

Jos siis verrataan erityisesti 90-luvun loppupuoleen kun lamasta oltiin jo päästy eteenpäin. Itse miellän tuon ysärin olleen huomattavasti parempaa aikaa elämän laadun kannalta. Kaikki ei tapahtunut somessa ja älypuhelimilla ja elämä tuntui enemmän todelliselta. Puhelimet olivat silloin sellaisia että palvelivat sitä tarkoitusta mihin ne alunperin suunniteltiinkin ja siinä se, ei mitään ylimääräistä. Huomaan kaipaavani takaisin yksinkertaisempaan elämään. Mites te? 

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika on kullannut monien ihmisten muistot. Ysärillä oli puolimiljoonaa työtöntä, itsemurhia tehtiin ennätysmäärä, moni menetti yrityksensä, kotinsa, puolisonsa ja kaiken muunkin.

Tosin epäilen, että moni vastaaja eli silloin turvallisentuntuista lapsuutta vailla aikuisten murheita.

Kekkoslovakiaakin jotkut kovasti kaipaavat takaisin.

Vierailija
22/48 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää hetki on paljon parempi. Itse olen nimenomaan ton aikakauden ihmisiä ja fakta on se että ihminen tuppaa kuvittelemaan kaiken menneen aina parempana kuin mitä se oikeasti oli. Ihmisethän voisi edelleen elää kuten 90 luvulla, mikään ei estä sitä. Älypuhelimet sun muut veke vaan, mutta kukaan ei ole valmis tekemään sitä. Se tarkoittaa sitä, että jos nyt kehitettäisi aikakone ja lähetettäisi kaikki haluavat takaisin 90 luvulle, siinä menis 10 minuuttia niin ne ihmiset haluaisi tulla takas tähän aikaan.

Ehkä se toisilla on olkut parempaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika on kullannut monien ihmisten muistot. Ysärillä oli puolimiljoonaa työtöntä, itsemurhia tehtiin ennätysmäärä, moni menetti yrityksensä, kotinsa, puolisonsa ja kaiken muunkin.

Tosin epäilen, että moni vastaaja eli silloin turvallisentuntuista lapsuutta vailla aikuisten murheita.

Oli puhe ysärin loppupuolesta

Vierailija
24/48 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihön tätä nykyistä mielipuolisuutta voi edes verrata kultaiseen 90-lukuun. Kaikki on pilattu -ja se on tehty täysin tahallisesti.

Nollarikin oli vielä ok aikaa. Sitten kosahti. Tämä tekoäly on viimeinen naula arkkuun, joka tulee pilaamaan kaiken. Masilma on paskottu. 

Vierailija
25/48 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla pula-aika vielä meillä, oli aika tiukkaakin jossain vaiheessa. Ihmiset takasivat toistensa ja sukulaisten lainoja ja moni menetti omankin kotinsa siinä hommassa-

Tämmöistä sodan uhkaa ja luonnon ongelmia ei vielä ollut ainkaan tapetilla.

Aina pitäisi elää sen mukaan, missä ajassa on. Joskus on tyydyttävä vähempään ja vaikka sodan pelkoon.

Vierailija
26/48 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kannabis olisi ollut laillista 90-luvulla suomessa, se jos mikä olisi ollut täydellinen utopia. Mutta nyt sitä ei muka saada laillistetuksi mitenkään vaikka saksassa on ollut kannabis laillista kohta neljä vuotta.

Vierailija
27/48 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla ehdottomasti. Oli hyvää aikaa.

Vierailija
28/48 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää hetki on paljon parempi. Itse olen nimenomaan ton aikakauden ihmisiä ja fakta on se että ihminen tuppaa kuvittelemaan kaiken menneen aina parempana kuin mitä se oikeasti oli. Ihmisethän voisi edelleen elää kuten 90 luvulla, mikään ei estä sitä. Älypuhelimet sun muut veke vaan, mutta kukaan ei ole valmis tekemään sitä. Se tarkoittaa sitä, että jos nyt kehitettäisi aikakone ja lähetettäisi kaikki haluavat takaisin 90 luvulle, siinä menis 10 minuuttia niin ne ihmiset haluaisi tulla takas tähän aikaan.

Mä oon itse asiassa pyrkinyt tietyiltä osin palaan siihen aikaan. Oon poistanut sosiaalisen median sovellukset ja pyrin priorisoimaan konkreettista tekemistä älylaitteilla vietetyn ajan sijaan. Mietin just et olis kiva valokuviakin taas laittaa valokuva-albumiin. Ihan eri fiilis selata kuvia niistä kuin plärätä kännykästä. Mut onhan se niin että kun kulttuuri on tietynlaiseksi muodostunut niin yksittäisten ihmisten on vaikeaa siitä irrottautua jos muut eivät irrottaudu. Siinä mielessä voi olla monissa asioissa vaikeaa palata vanhaan vaikka haluaisikin. /AP 

Vierailija
29/48 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En  tiedä onko iällä vaikutusta. 90-luvulla elin peruskoulun aikaa, mutta koin yhteiskunnan jotenkin olevan toivoa täynnä vaikka omat asiat olivat kehnosti. Nykyään minulla on kaikki hyvin elämässäni, mutta koen yhteiskunnan todella toivottomaksi. 

Saattaa olla toki iästä tai ihan mediasta kun kiinni. 

Vierailija
30/48 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tää hetki on paljon parempi. Itse olen nimenomaan ton aikakauden ihmisiä ja fakta on se että ihminen tuppaa kuvittelemaan kaiken menneen aina parempana kuin mitä se oikeasti oli." Ihminen kuvittelee myös että tulevaisuudessa on kaikki aina paremmin. Kuitenkin historiasta voi oppia sen että on ollut hyviä ajan-jaksoja ja sen jäkeen kaikki on muuttunut todella huonoksi. Kehitys ei kulje nosujohtoisesti. Enemmistön käsitys huonosta ajasta, voi olla myös yksilötasolla osalle ihmisistä sitä parasta aikaa.

Vierailija
31/48 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koko ajan ei joku ahdistunu jostain.  Taksilla pääsi kotiovelle kännissä. Baarissa seurusteltiin ei tuijotettu puhelinta. Käteinen kävi kaikkialla.

Pankkeja oli joka kulmassa. Jne

Vierailija
32/48 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysäri ja myös se alku/puoliväli pahimpine lamoineen oli ehkä jonkun 1000x parempaa aikaa mitä nykyinen tai oikeastaan mikään 2020-luvulla.

Vuosituhannen vaihteen jälkeen oli vielä ehkä viitisen ok vuotta, mutta sen jälkeen alkoi alamäki joka vaan jyrkkenee jyrkkenemistään.

Vierailija
33/48 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ysäri tietenkin, ei kahta sanaa.

Vierailija
34/48 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuosta olen niin samaa mieltä, että kaikki tuntui niin paljon todellisemmalta. Asioilla tuntui olevan enemmän merkitystä. Tietenkin pyrin siihen, että niin on minulla edelleenkin, mutta yleisesti maailmassa moneen ennen tärkeään asiaan tunnutaan suhtautuvan todella hälläväliä -asenteella. 

Ja täysin joutavista vauhkotaan ja vouhkataan kuin mieltä vailla.

Vierailija
35/48 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvun dancemusiikkia voittanutta ei ole.

Sitä ei voita kuin 90-luvun dancemusiikki.

Vierailija
36/48 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvun dancemusiikkia voittanutta ei ole.

Juu, kyllä sitä tuli jorattua baarissa. Ja kukaan ei videoinut. 

Tuokin on prseestä, kun videoimista saa miettiä jatkuvasti. Parvekkeella ei osaa rennosti paistatella päivää, kun ei tiedä, videoiko joku jossain, vai onko naapurilla jokin helevetin riistakamera raksuttamassa.

Vierailija
37/48 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No koko ajan ei joku ahdistunu jostain.  Taksilla pääsi kotiovelle kännissä. Baarissa seurusteltiin ei tuijotettu puhelinta. Käteinen kävi kaikkialla.

Pankkeja oli joka kulmassa. Jne

Jep. Onnellista aikaa. Onneksi on valokuvia ja kotivideoita noilta ajoilta.

Vierailija
38/48 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän trivia: alunperin nostalgiaa pidettiin mielisairautena. Pidettiin jopa niin vaarallisena, että joidenkin maiden armeijoissa oli tapana ampua nostalgiasta kärsivät, että se ei pääse leviämään.

Vierailija
39/48 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luku oli parempaa. Kersat eivät ahdistelleet aikuisia kuvaamalla.

Vierailija
40/48 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun lapissa eurot tuli etelänvetelän takia, muuttoliike nolla tasoa mutiaisista, teillä varmaan 100 tuhatta pitäkää ne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi