Mä olen huolissani meidän ekaluokkalaisesta pojasta.
Pojallamme on diagnosoitu ADD ja muutenkin on ollut vuosien varrella vaikeuksia ihmissuhteissa, ei saa kavereita ja kun saa, ei "osaa leikkiä" heidän kanssaan.
Nyt koulussa poika on saanut kaksi todella hyvää kaveria ja leikkii heidän kanssaan myös joskus vapaa ajallakin. ja leikit sujuvat hyvin.mutta molemmat pojat asuvat 5 km päässä meiltä joten ihan vapaasti eivät pääse kyläilemään.
No mä nyt olen vielä kahden nuoremman kanssa kotona joten ip hoitoakaan ei tarvita.
Mutta varsinainen ongelma on nyt kun nämä kaksi poikaa ovat tuoneet leikkeihin, nämä legon exorofcet ja mars missionit.. ei niissä mitään kivaa rakentelua ja leikkiä, mutta nyt poikamm ehaluaisi vai olla tietokoneella ja pelata näitä pelejä koneelta, yksin. itse en oikein niin tästä tykkää, ne ovat pelkkää ampumista ja räiskintää..
Ja mikään muu leikki ja ulkoilu ei nyt tunnu kelpaavan. Juuri innoissaan poika aloitti syksyllä uuden harrastuksenkin, mutta nyt ei haluaisi edes sinne lähteä, tykkää kyllä käydä siellä, mutta se Lähteminen on aina tappelua ja huutoa.. Mitä ihmettä meidän pitäisi tehdä?
Ja onko noi pelit tarkoitettu minkä ikäisille? kun ei niistä sivuilta saa tietoa.
kiitos!
Kommentit (9)
Meillä ekaluokkalaisella käytössä pelipäivät. Saa pelata kahtena päinä viikossa (joko pleikkaa tai tietokoneella). Jos pelipäivistä mangutaan tai kiukutellaan, siitä seuraa niiden peruminen.
enemmän mua kyllä mietityttää, kun ne pelit meinaa olla koko ajan puheessa ja mielessä. vaikka muuhun yritetää ohjata..
ap
Usein ne pelit imaisee alkuun ihan täysillä mukaansa, mutta kun pelaamista rajoittaa ja "pakottaa" lapsen tekemään muutakin kavereiden kanssa, into laimenee. En siis olisi kovin huolissani siitä, että lapsi puhuu peleistä paljon, niin meidänkin ekaluokkalainen puhuu etenkin pelipäivinä ja suunnittelee elämäänsä niin, että miettii etukäteen minä päivinä pelaa ja mitä peliä (meillä saa pelata 3xtunti per viikko). Silti poika puuhaa paljon muutakin, lukee ja leikkii sekä kavereiden kanssa että yksin. En siis ole huolissani. voi tietty olla että erityislapsen kanssa kannattaa olla tavallista tarkempi ja ainakin jos huomaat että pelit lisää levottomuutta tms niin kannataa rajoittaa ne vaikka vapaapäivien aamuun - silloin ei häiritse nukkumaanmenoa ja ehditte tasoitella menoa rauhassa muulla puuhalla.
Poika on jaksanut motkottaa asiasta vaikka kuinka pitkään, mutta periaatteeni on ja pysyy.
en osaa neuvoa koska oma poikani on vasta 4v. ja hänellä adhd epäily. ei tykkää kauheasti pelailla, mutta miekka leikit siirty vahvasti puheisiin ja jouduin piilottamaan kaikki miekat. päästiin näin eroon sanasta tappaa jota huuteli kaikille.
osa taas on 3v. Sen korkeampaa ikärajaa en ole legopeleissä nähnyt. siitä olen päätellyt että legon nettisivuillakin pelit ovat koululaisille sopivia. Meidän poikakin pelaisi niitä vaikka kuinka paljon, mieluiten kaverin kanssa, joten pelaamista täytyy rajoittaa. Yhteen peliin kyllä kyllästyy ajan kanssa, esim. mars mission ei kiinnosta juuri enää.
Ja mikä ihaninta kaikki olivat asiallisia.
keskusteltiin miehen kanssa aiasta ja pääätettiin että 2 arkipäivänä ja viikonloppuisin saa pelata. ehtona on että on vastaavan ajan ulkona leikkimässä. ja sadepäivät katsotaan erikseen.
pelit ja tuo bionicle/mars mission maailma on meillä vielä niin uutta että katsellaan tilannetta viikko kerrallaan.
ap
tarkennatko hieman...