Minkä ikäisenä voi aloittaa kuntosaliharjoittelun?
Kommentit (5)
on fysiikaltaan ikäistää kookkaampi (153 cm/38 kg). Mietin vaan, että minkäikäisille harjoittelua suositellaan. Pitää tietysti olla huolella laadittu ohjelma, joka huomio iän ja fysiikan. Ehkä sopiva ikä on siis lähempänä 15 vuotta. Jos jollain on vielä kokemuksia, niin vastatkaahan.
Meillä kaksi poikaa jotka harrastavat salibandyä ja toinen on himo yleisurheilija ja lajissaan myös ihan hyvin menestynyt. Me ei kanssa itse tiedetty mitä saa tehdä kuntosalilla ja pojalla tietenkin oli sinne kova into. Poikani harrastama laji vaatii lihaskuntoa ainakin aikuisena.
Hän pääsi ensimmäiselle piirileirille juuri 9-vuotiaana, sieltä sai venyttely ja lihaskunto harjoitusohjeita. Pettymys oli pojalle valtava kun papereissa sanottiin että kevyen kuntiosaliharjoittelun saa aloittaa 12-vuotiaana, nimenomaan lihaskuntoa painoilla. Meillä poika kävi kuntosalilla sitten kuntoa kohottamassa kuntopyörillä, juoksumatolla ja muilla vastaavilla vempaimilla. Lihaskunnon kasvattamiseen sai käyttää vain omaa ruumiin painoa eli kysymykseen tulivat lähinnä leuanveto ja etunojapunnerrukset, jalkakyykyssä apuna sai olla pelkästään kevein tanko ilman lisäpainoja.
Kun poika täytti kaksitoista sai sitten vähän painoja mukaan ja valmentajan opastuksella niitä on hissukseen vuosien saatossa lisätty. Lihasten lämmittely on ihan ehdottoman tärkeää jos haluaa joskus vähän koettaa. Meille on aina varoiteltu sitä että lapsen kehittymätön lihaksisto on kovin loukkaantumisaltis.
Nyt pojalla ikää 16v ja edelleen kohtuu keveät painot käytössä mutta paljon toistoja. Sitä paljonko nousee penkistä saa yrittää kuulemma kerran viikossa lämmittelyjen jälkeen.
Toivottavasti tästä oli mietinnän avuksi
teillä tosiaan aika kookas 9v, sillä mitat hyvin lähelle mun 12v:n (tai no, täyttää vasta parin viikon päästä) mittoja. Pituutta ja painoa meillä vissiin about sentti ja kilo enemmän. ;o) Mutta mun mielestä noi mikaido73:n saamat ohjeet kuulostavat todella järkeenkäyviltä! Olen suorastaan huojentunut, että asiaan suhtaudutaan " viralliselta taholta" noinkin vakavasti ja hienosti! ;o) Eli jos isä on täydellinen kuntosalifriikki, niin kaipa siellä sitten jotain juoksua vois isän kanssa harrastaa...
Mutta edelleen jankutan kyllä myös sitä, että 9v on kuitenkin vasta 9v - vaikka olisi muita kookkaampikin. Ja vaikka se fysiikka nyt sitten ehkä kestäisi " normi-9v:tä" paremmin (??). Eli pitäis musta saada tehdä enemmän 9v:n juttuja - isänkin kanssa... Mitäs poika sitten mahtaa haluta tehdä, kun on vaikkapa sen 12v? Tai 15v?
No, mutta on mukava kuulla, että äiti kuitenkin pohtii asioita monelta kantilta! Ne isät ei aina tuu kaikkea ajatelleeksi... ;-)
Se jenkki pikkuheppu, joka isän esimerkistä alkoi n. 3-5 vuotiaana itsekseen nostelemaan painoja... no se dokumentin sysäämänä oli julkisuudessa keskusteluja siitä, mikä on tervettä ja mikä ei. Minulle jäi mielikuva(ei siis ihan faktaa), ettei perinteistä painoilla harhjoittelua suositella pikkupojille, joilla on kasvu vielä pahasti kesken. jotain hormonaalisia juttuja, jotka menevät sekaisin tms.
Eikös useimmilla kuntosaleilla ole ikärajatkin ihan varsin, ettei tule mitään vammoja??
Kuten sanoin, olen tiukkapipo, mutta en kyllä ymmärrä, miksi 9-vuotiaan pitäisi alkaa käydä punttiksella...?! Mun vanhin (poika) on 12v ja vasta nyt ehkä kenties pikkuhiljaa voisin ajatella suopuvani moiseen, JOS sellaista edes kinuttaisiin... Minusta ehdottomasti tärkein kontraindikaatio tässä on lapsen fysiikka, jota ei ole tarkoitettu aikuisten hommiin! Jos joku kertoisi laittaneensa 9-vuotiaansa suht fyysiseen työhön, niin moni älähtäisi, mutta tässä terveyden perikuvia vaalivassa maassa on siis ok laittaa samainen 9-vuotias kuntosalille? Auts... No, kuten jo sanoin, niin itse edustan vahvasti sellaista tympeää ajatusmaailmaa, että lasten pitää saada olla lapsia mahdollisimman pitkään ja minusta 9-vuotias ei kuulu punttisalille sen kummemmin kuin rehusäkkejäkään kantamaan. Asiassa on mielestäni fyysisen näkökohdan lisäksi myös henkinen puoli ja minusta miesten kuntosaliharjoittelu ei oikein vielä 9veelle sovi. Riippuu tietty siitäkin, miten veren maku suussa isä harjoittelee... ;-) Eikö isälle ja pojalle mitenkään löytyisi jotain muuta yhteistä liikuntaharrastusta...?